Adverteren op Google

Denk je erover om Google Ads te gebruiken voor leadgeneratie en de groei van je emaillijst? Goed idee! Want adverteren op Google is een krachtige manier om je e-maillijst te groeien. We leggen uit hoe het werkt én geven je een aantal belangrijke tips!

Wat is Google Ads?

Google Ads, ook wel Adwords genoemd, is een platform gemaakt door Google, wat jou de gelegenheid geeft om op Google of andere websites te adverteren. Daarnaast wordt Adwords veel gebruikt voor het uitvoeren van een keyword onderzoek, zodat je snel ziet welke woorden interessant zijn om op gevonden te worden. Naast Facebook advertenties zijn Google advertenties op het moment de meest populaire vorm van online adverteren.

Wat is leadgeneratie?

Wanneer we spreken van leadgeneratie dan hebben het over het vergroten van je vijver met potentiële klanten. Ee lead is een potentiële klant en in dit geval heeft die persoon zich als zodanig gekwalificeerd door zich in te schrijven voor de e-maillijst (of een gratis weggever te downloaden), zoals het Hondenverzorging Handboek.

Leadgeneratie heeft binnen het kader van dit artikel dus betrekking op het groeien van je e-maillijst en zodanig het verzamelen van e-maillijst inschrijvingen.

Begrijpen van Google Ads voor leadgeneratie

Google Ads is een krachtige manier voor het vergroten van je zichtbaarheid. In ruil voor een betaling kom je boven de zoekresultaten van Google te staan en is de kans dus groot dat mensen doorklikken naar je website. Dit leidt tot meer websitebezoeker en, afhankelijk van hoe goed jouw website is ingericht, meer klanten. Toch kun je Google Advertenties ook heel gericht inzetten voor het groeien van je e-maillijst. Je adverteert dan met een landingspagina waar mensen een gratis weggever kunnen downloaden, die betrekking heeft op hun zoekopdracht. Als iemand gezocht heeft op ‘hond borstelen’ dan zou je kunnen adverteren met jouw gratis ‘Hondenverzorging Handboek’. Deze gebruiker laat zijn e-mailadres achter om het handboek te ontvangen et voilà, ze staat op de e-maillijst.

Waarom adverteren op Google?

Google Ads inzetten is een prachtige manier om leads te verzamelen, maar er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden, zoals adverteren op Facebook. Het voordeel van adverteren op Google is dat deze zoekmachine enorm veel data heeft over het zoekgedrag van internetgebruikers, daardoor kun je heel gericht adverteren binnen je niche.

Wat voor Google advertenties zijn er?

Google biedt verschillende vormen van advertenties die je kunt inzetten voor leadgeneratie:

  • Search Advertenties: deze advertenties verschijnen boven de organische zoekresultaten in Google.
  • Display Advertenties: deze advertenties verschijnen op websites die gebruikmaken van Google Ads. In andere woorden: jouw advertentie kan op elke website verschijnen die enigszins connectie heeft met jouw branche.
  • Video Advertenties: deze advertenties verschijnen voornamelijk op YouTube.

Wat kost adverteren op Google?

De kosten van Google Ads kunnen enorm variëren, afhankelijk van op welke zoekwoorden je wilt dat je advertentie wordt weergegeven. Over het algemeen is het zo dat wanneer er veel op een term gezocht wordt, de kosten hoger liggen als je daarop wilt adverteren. Het is daarom aan te raden om je kosten te spreiden over dit soort populaire zoektermen én long-tail zoekwoorden. Long-tail zoektermen bestaan uit meerdere woorden en hebben vaak een lager zoekvolume.

Je betaalt Google vervolgens per klik op jouw advertentie. Als er niemand op je advertentie klikt, betaal je ook niks. Natuurlijk wil Google geld verdienen aan je advertentie, dus als er niemand klikt en de kwaliteit van je advertentie matig is, zal Google deze automatisch minder vaak laten zien. Belangrijk dus om kwalitatieve advertenties voor te bereiden.

Als er mensen op je advertentie klikken, betekent dat nog niet automatisch dat ze converteren. En dan kan het een duur grapje worden. Want sommige zoekwoorden kosten wel € 50 per klik, dan wil je natuurlijk wel dat er ook wat uitkomt. Je advertenties constant analyseren en optimaliseren is dus essentieel (en dat zullen we zeker nog een aantal keer benoemen in dit artikel)! Gelukkig zijn er ook zoekwoorden die maar een paar cent per klik kosten, maar ook dan wil je natuurlijk wel resultaten behalen met je advertentie.

Voor je aan de slag gaat, een aantal termen

Net als vrijwel elke andere vorm van online marketing, kent Google Advertenties een jargon. Op een rijtje:

  • Kliks: het aantal gebruikers dat op je advertentie heeft geklikt.
  • Impressies: het aantal keren dat je advertentie is weergegeven.
  • Conversies: het aantal keren dat een gebruiker je doelgerichte actie heeft uitgevoerd na op je advertentie te hebben geklikt, zoals het achterlaten van een e-mailadres in ruil voor het gratis Hondenverzorging Handboek. Wanneer een advertentie converteert stel je in bij het aanmaken van je advertentie.

Meten van deze acties en het analyseren ervan is cruciaal, omdat het je inzicht geeft in hoe goed je advertenties presteren en waar je nog kunt optimaliseren, zodat je zoveel mogelijk uit je advertenties haalt.

In 5 stappen een effectieve Google advertentie voor leadgeneratie

Een Google advertentie instellen is vrij eenvoudig en het platform loodst je er stap voor stap doorheen. Maar er voor zorgen dat je ook resultaten haalt uit je advertentie, is wat anders. Uiteindelijk wil je je advertenties constant blijven optimaliseren voor het beste resultaat. Daarom een aantal essentiële stappen die je hebt te doorlopen om je Google advertenties te verbeteren en er meer leads uit te halen.

Stap 1: ken je doelgroep
Als je precies weet wie je wilt bereiken, kun je je advertenties beter afstemmen op deze mensen. In feite is de doelgroep van je Google Advertentie gelijk aan jouw ideale klant of de ideale klant voor een specifiek product dat je aanbiedt. Waar is deze persoon naar op zoek? Waar zoekt hij naar in Google? Welke probleem wil hij opgelost zien? Waar zoekt hij tips voor? Kijk of je hiervoor een fictief persona kunt opstellen, één persoon die jouw doelgroep representeert en op wie jij je advertentie richt. Dit vergroot de kans dat je adverteert op de juiste trefwoorden, locatie, taal en apparaat.

Stap 2: gebruik de juiste trefwoorden
Trefwoorden vormen de basis van je Google advertenties. Het zijn de woorden waarop een gebruiker in Google moet zoeken om jouw advertentie te zien te krijgen. Binnen Google Adwords krijg je snel inzichtelijk hoek vaak op welke trefwoorden wordt gezocht.

Stap 3: stel de juiste targeting in
Afhankelijk van je doelgroep kan het nuttig zijn om je advertenties te beperken tot bepaalde locaties, talen of apparaten.

Stap 4: schrijf aantrekkelijke advertenties
De tekst van je advertentie moet aansporen tot actie en je potentiële klanten een goede reden geven om op je advertentie te klikken. Speel in op pijnpunten en verlangens, maar ook op urgentie en schaarste.

Stap 5: test en optimaliseer
Constant testen en optimaliseren is cruciaal bij het werken met Google Ads. Dit betekent dat je je advertenties en trefwoorden regelmatig moet herzien en indien nodig moet aanpassen. Het is ook belangrijk om te onthouden dat het verbeteren van je Google Advertenties tot op zekere hoogte een kwestie van trial-and-error is. Het duurt vaak enige tijd om te zien wat werkt en wat niet, maar met geduld en consistentie kun je aanzienlijk betere resultaten bereiken.

Waar voldoet een kwalitatieve Google advertentie aan?

Je wilt dat je advertentie eruit springt, dat kan alleen als je duidelijk laat zien wat jouw bedrijf doet en waar jullie voor staan. Ga niet afkijken bij de marktleider, maar speel in op jouw unieke USP’s. Daarnaast wil je in je advertentie een aantrekkelijk aanbod verwerken. Laten we eens zoeken op ‘e-bike kopen’. De volgende advertenties komen naar voren:

LekkerBikes adverteert met ‘Voel Het Verschil’. Dat maakt mij nieuwsgierig, blijkbaar zijn hun e-bikes anders en mogelijk daarom precies de e-bike die ik wil. Namelijk: de beste!

Union adverteert met de USP’s ‘Lichtgewicht & Cityproof’. Dat trekt mij aan als ik in de stad woon en niet zo’n gemiddelde superzware e-bike wil. 

Bij beide advertenties is het mij direct duidelijk wat er te halen valt en ben ik ervan overtuigd dat deze partijen e-bikes verkopen die bij mij passen.

Als ik zoek op ‘webinar organiseren’, komt WebinarGeek naar boven met de volgende advertentie:

Ze laten me meteen zien dat ik het 14 dagen gratis kan proberen (een vorm van een leadmagnet). Dat is aantrekkelijk en motiveert mij om te klikken; ‘ik wil het wel even proberen’.

3 manieren om adverteren op Google te gebruiken om je emaillijst te groeien

Google Ads is een krachtig platform dat je kan helpen je emaillijst aanzienlijk te vergroten, dit kan op verschillende manieren:

  • Gebruik Lead Forms: één van de functies van Google display ads zijn lead-forms. Met deze functie kunnen bezoekers direct in de advertentie hun e-mailadres achterlaten.
  • Stel re-marketing in: met re-marketing kun je gebruikers targeten die al eerder interactie hebben gehad met je website of advertentie. Dit zijn mensen die waarschijnlijk al interesse hebben in je bedrijf en dus goede kandidaten zijn om toe te voegen aan je emaillijst.
  • Creëer een waardevolle leadmagnet: de basis van je emaillijst is een waardevolle leadmagnet. Denk aan gratis e-books, webinars of kortingscodes. Deze kun je aanbieden binnen je advertentie, in ruil voor het e-mailadres van de bezoeker. Sterker nog, het is vaak heel slim om juist met je leadmagnet te adverteren.

Het belang van keyword onderzoek voor Google Ads

Met Google Ads adverteer je op basis van keywords. Je advertentie wordt getoond op basis van de zoekopdrachten die de gebruiker doet binnen Google. Het is dus super belangrijk om te weten waar jouw ideale lead op zoekt. Oftewel: keyword onderzoek is essentieel.

Keyword onderzoek helpt je te begrijpen welke termen en zinnen je potentiële klanten gebruiken wanneer ze online zoeken. Of dit nou naar concrete producten of diensten is of naar informatie en tips die betrekking hebben op jouw branche. Als je dit weet, kun je je advertenties optimaliseren om specifiek op deze zoektermen te verschijnen, waardoor je je zichtbaarheid en de kans op conversie vergroot.

2 tips voor een effectief keyword onderzoek

Een keyword onderzoek kun je natuurlijk met de natte vinger uitvoeren, maar als je echt resultaten wilt zien, dan wil je professioneel te werk gaan. Twee belangrijke tips:

  • Onderzoek je concurrenten: kijk welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken in hun advertentiecampagnes. Dit kan je een indicatie geven van welke zoekwoorden succesvol kunnen zijn in jouw branche.
  • Probeer long-tail keywords: deze bestaan uit drie of meer woorden en zijn specifieker dan short-tail keywords. Ze trekken misschien minder zoekvolume, maar kunnen leiden tot hogere conversieratio’s omdat ze nauwkeuriger matchen met de zoekopdrachten van gebruikers.

Je conversie verhogen met adverteren op Google

Je e-maillijst groeien met behulp van Google Ads is een fantastische manier om je conversie en omzet te verhogen, zo lang er een sterke e-mailmarketingstrategie achter zit. Benieuwd hoe dat eruit ziet? Download het Gratis E-mailmarketing Handboek!

Naast e-maillijst groei zijn er ook nog andere manieren om je conversie te verhogen met behulp van adverteren op Google. Bijvoorbeeld doordat je je zichtbaarheid verhoogt of mensen meteen bij het product uitkomen wat jij verkoopt (en waar ze naar op zoek waren!). Als je je conversie wilt verhogen met Google Ads zijn er een aantal dingen belangrijk:

  • Bouw een aantrekkelijke landingspagina: dit is de pagina waar bezoekers terechtkomen nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Zorg ervoor dat je landingspagina overtuigend is, een duidelijke call-to-action bevat en matcht met de boodschap van je advertentie.
  • Gebruik een heldere call-to-action: een sterke call-to-action moedigt bezoekers aan om een specifieke actie uit te voeren, zoals het invullen van een formulier of het doen van een aankoop.
  • Maak gebruik van remarketing: met remarketing richt je je advertentie op mensen die al eens met jouw merk in contact zijn geweest. Ze hebben bijvoorbeeld je website bezocht of volgen je op Facebook. Omdat deze mensen al een beetje ‘warm’ zijn, zijn ze dichter bij het punt van conversie.
  • Test verschillende versies van je advertenties: door verschillende versies van je advertenties te testen, kun je zien welke het beste presteert en deze inzichten gebruiken om je advertenties te verbeteren.

Het verhogen van je conversie met Google Ads kan een tijdje duren en de uitnodiging is dan ook om te blijven experimenteren en optimaliseren.

Je Google advertentie optimaliseren? Dit is hoe

We hebben het al een paar keer genoemd: het is essentieel om je Google advertentie te blijven optimaliseren. Op die manier haal je de meeste resultaten uit je advertentie en groeit je e-maillijst als nooit tevoren. Gelukkig krijg je binnen Google Ads snel inzicht in de resultaten van je campagne, zodat je je advertentie gericht kunt aanpassen. Een aantal manieren om je resultaten te analyseren:

  • Stel conversion tracking in: met conversion tracking kun je precies zien hoe goed jouw advertentie converteert. Wat je ziet als conversie kun je instellen binnen Google Ads, denk aan: een e-maillijst inschrijving, downloaden van gratis weggever, kopen van bepaald product, een kennismakingsgesprek of offerte aanvragen.
  • Vergelijk de prestatiegegevens van verschillende advertenties: in Google Ads kun je eenvoudig zien hoe vaak er op een advertentie geklikt wordt, het aantal vertoningen en de gemiddelde kosten per klik. Als je meerdere advertenties hebt lopen is het belangrijk deze prestaties naast elkaar te houden, zodat je budget kunt richten op best lopende advertenties.
  • Plan vaste momenten: door elke dag, week of maand tijd te reserveren voor het analyseren van je Google advertenties, voorkom je dat je er te laat achter komt dat een bepaalde advertentie niet goed werkt. Dit kan je een hoop kosten schelen!

Door op deze manier je advertenties te tracken en analyseren, wordt het eenvoudig je conversie verhogen door middel van adverteren op Google.

Andere tools om je Google Ads te optimaliseren

In de loop der jaren zijn er verschillende online diensten ontwikkeld die je helpen je advertenties nog verder te optimaliseren. We noemen er drie:

  • Adalysis: laat je in één oogopslag zien welke verbeteringen je kunt maken aan je advertentie. Daarnaast geeft deze dienst je meteen een notificatie als een landingspagina niet werkt of je advertentie is afgekeurd. Het leuke is dat je met Adalysis ook eenvoudig A/B-tests kunt uitvoeren om twee advertenties met elkaar te vergelijken.
  • Reportgarden: een dashboard waarmee je resultaten snel visueel maakt, om te presenteren of om actiepunten helder te krijgen.
  • AnswerThePublic: een platform dat online trends in de gaten houdt waar jij mooi op kunt inspelen met je Google advertenties.

Google Advertenties voor Leadgeneratie samengevat

Klaar om te adverteren op Google voor het groeien van je e-maillijst? Nog even op een rij wat daarbij komt kijken:

  • Creëer een aantrekkelijke leadmagnet: denk aan een e-book, whitepaper of webinar.
  • Maak een pakkende advertentie voor je leadmagnet: zorg dat je advertentie naadloos aansluit op je weggever en aantrekkelijk genoeg is om potentiële klanten naar je landingspagina te leiden.
  • Bouw een landingspagina: dit is de pagina waar je bezoekers naartoe leidt wanneer ze op je advertentie klikken. Hier kunnen ze hun informatie achterlaten in ruil voor je aanbod.
  • Volg je resultaten: door de resultaten goed te volgen kun je continu bijsturen en verbeteren.

Je ziet, je kunt met adverteren op Google constante groei creëren van je e-maillijst, maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Want als je je e-maillijst groeit, wil je ook een stevige e-mailmarketing strategie hebben staan. Benieuwd hoe? Download het gratis E-mailmarketing Handboek.

Klaar met adverteren? Dit komt erna

Met het groeien van je e-maillijst ben je nooit klaar. Als jouw favoriete strategie om je lijst te groeien adverteren op Google is, betekent dit dus dat je daar ook nooit mee klaar bent. En dat is prima, zolang je de kosten eruit haalt. En die haal je er niet natuurlijk alleen uit als de mensen op je e-maillijst vervolgens ook ingaan op je betaalde aanbod. Zorg er daarom voor dat de mensen die op jouw e-maillijst terecht komen, direct in een funnel belanden. Dit is een reeks aan e-mails die mensen door de klantreis begeleidt en opwarmt om een aankoop te doen. Ook als ze de hele funnel doorlopen hebben, wil je met ze in contact blijven. Misschien stromen ze door naar een nieuwe funnel of stuur je wekelijks pakkende e-mails met waardevolle tips over jouw thema. Op die manier creëer je echt een band met je potentiële klanten en het is dat vertrouwen, wat ze uiteindelijk tot ambassadeurs van jouw merk maakt.

Hulp bij je Google advertenties?

Aan de slag met adverteren op Google, maar niet alleen? De specialisten van The Blue Agency helpen je graag verder en ontzorgen jou als het aankomt op het bedenken van een sterke advertentiestrategie. Maar dat niet alleen, als je wilt zetten we ook een stevige e-mailmarketingstrategie voor je uit, zodat je je verzamelde leads direct kunt opvolgen.

Benieuwd hoe we jouw onderneming en advertentiestrategie naar een hoger level kunnen tillen? Plan een kennismaking met één van onze advertentiespecialisten en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen.