Het is niemand ontgaan: Artificial Intelligence (AI) is here to stay. AI is niks anders dan kunstmatige intelligentie. Dit is het vermogen van computersystemen om taken uit te voeren die de mens normaal uitvoert en die gebaseerd zijn op het nabootsen van menselijke intelligentie. Machines leren, denken en handelen op een haast menselijke manier en nemen ons zo werk uit handen.
AI in het dagelijks leven
Hoewel AI nu hot is, bestaat kunstmatige intelligentie al heel lang. En AI in de marketing ook! Neem bijvoorbeeld een chatbot van Bol.com of een andere grote webshop. Ook dit is een vorm van AI. En zelfs spamfilters in je e-mailprogramma, autocorrectie op je telefoon en gezichtsherkenning zijn vormen van AI.
Language models
Binnen de marketing maken we veel gebruik van AI language models. AI language models zijn in staat om menselijke taal te begrijpen en na te bootsen. Language models leren patronen in tekst herkennen en kunnen hiervan leren. Dat noemen we machine learning. Dit type AI hoeft namelijk niet geprogrammeerd te worden dat te doen, maar leert door invoer van tekst, websites, boeken etc.
Generative model
Een specifiek language model is een generative model. Een generative model kan zelf nieuwe tekst schrijven op basis van de patronen en kennis die het heeft geleerd. Dit type bot herkent niet alleen wat er wordt gezegd, maar kan een tone of voice nabootsen en een hele nieuwe tekst opleveren op basis van de input/opdracht (prompts) die je geeft.
Language models inzetten voor marketing
Je zet language models in voor al je geschreven content. Dit type AI is ideaal voor blogs, social media posts, productpagina’s en advertentieteksten. En zit je even vast? Dan kun je zelfs brainstormen met een language model en vragen om wat goede invalshoeken. Dit type AI beantwoordt al je vragen, geeft je zelfs antwoorden op e-mails en helpt je marketingplannen uitwerken. Kortom, met een language model kun je, mits je goede prompts invoert en de tool je eigen tone of voice leert, je werktijd halveren.
Let er wel op dat grammatica en actief schrijven vaak te wensen overlaten. Een bot begrijpt ook niet het ‘waarom’ van iets en is daarom niet geschikt voor subjectieve stukken. En een bot kan foutieve informatie leveren. Vergeet daarom nooit zelf nog een goed bronnenonderzoek te doen.
Voorbeelden van language models
ChatGPT
In november 2022 was daar opeens ChatGPT, een openbare chatbot gebaseerd op een generative language model. ChatGPT wordt vaak gezien als een bedreiging voor contentmarketeers maar biedt ook zeker meerwaarde. De bot kan een tone of voice nabootsen en invalshoeken geven die je zelf misschien niet had bedacht.
Google Bard
Uiteraard kon Google niet achterblijven. In maart 2023 is Google Bard gelanceerd. Dit language model is in de basis hetzelfde als ChatGPT maar heeft geen plagiaatchecker (ChatGPT heeft dit wel) en is vooral goed in vragen beantwoorden en minder sterk in het schrijven van goede teksten.
Jasper
Jasper wordt ook wel ‘de copywritingtool van de toekomst’ genoemd. Jasper is bijzonder en gaat verder waar ChatGPT en Google Bard ophouden. De tool heeft voorgeprogrammeerde copywritingskills, kan zelf keywords voor SEO-optimalisaties implementeren én opzoeken en is grammaticaal praktisch foutloos en sterk in 26 talen. Tel daarbij op dat Jasper een eigen SEO-tool genaamd Surfer SEO heeft en je snapt waarom deze tool de perfecte nieuwe marketingcollega is.
Image AI
Image AI zijn bots die afbeeldingen verstrekken. Dit doen ze bijvoorbeeld door logo’s levensecht lijkende foto’s en illustraties te creëren. De resultaten zijn haast angstaanjagend echt. Image bots kunnen echter ook op veel kritiek rekenen, omdat veel bots hun werk baseren op het werk van echte illustratoren en kunstenaars die hier niet voor gecompenseerd worden.
Jasper Art
Je zal Jasper ook voor Video AI terug zien komen. Jasper Art is onderdeel van Jasper.ai en maakt levensechte afbeeldingen, illustraties en foto’s die niet onderdoen voor de beste stockfoto’s. Dit alles zonder watermerk zodat de afbeeldingen eenvoudig te gebruiken zijn.
Midjourney
Midjourney werkt via Discord en levert vier afbeeldingen per ingevoerde prompt. Midjourney levert alles wat je maar wilt, van logo design tot portretten tot schilderijen. In de prompts kun je ook aangeven welke artiesten je goed vindt en welke elementen je absoluut niet terug wilt zien. De resultaten staan erom bekend van hoge kwaliteit te zijn. Er zijn inmiddels meer dan 3600 stijlen beschikbaar (en dagelijks groeiende!) voor je afbeeldingen en de mogelijkheden met Midjourney zijn werkelijk eindeloos te noemen.
Illustroke
Illustroke maakt snel illustraties voor al je content. Je geeft op hoeveel kleurlagen er moeten zijn en wat de stijl is en Illustroke doet de rest.
Video AI
De term Video AI omvat een heleboel. Video AI wordt al een tijd gebruikt om personen in video’s te herkennen en spraak om te zetten naar ondertiteling. Binnen de marketing wordt Video AI vooral gebruikt voor het maken van social media posts, het maken van video’s gebaseerd op blogs en artikelen en het maken van presentaties of social advertenties.
Voorbeelden van Video AI
Pictory
Geen ervaring nodig voor een video van Pictory! Je voert een script of artikel in en Pictory maakt er een video van. Dat maakt de tool ideaal voor het inzetten van content als blogposts voor video’s voor social media.
Synthesia
Met Synthesia heb je de keuze uit meer dan 70 avatars die 65 talen spreken. De avatars lijken levensecht. Er zijn verschillende achtergrondtemplates beschikbaar, maar je kunt ook eigen branding integreren met Synthesia. Deze tool is ook erg geliefd bij grote namen als Google en Nike.
Steve
Steve zet binnen een paar minuten scripts om in video’s en animaties. Dat kan de tool zelfs al op basis van alleen maar een tweet of een aantal zinnen. Steve werkt eenvoudig. Je kunt lengtes van scènes aanpassen, je animatiestijl of videostijl kiezen en losgaan met kleuren en tekst. Steve is een AI-tool die extra geschikt is voor presentaties en advertenties van producten. Facebook- en Instagramadvertenties zijn in een paar minuten en volledig volgens branding gemaakt.
AI voor advertenties
Met alle gaande ontwikkelingen is er natuurlijk ook AI voor advertenties ontstaan. Dit type AI helpt advertenties maken en campagnes optimaliseren. Meestal gebeurt dit op basis van data en ingevoerde prompts en informatie. Het doel hiervan is de hoogst mogelijke ROI halen.
Adcreative
Adcreative is een tool die werkt op basis van data en resultaatgericht advertenties creëert. Je informeert de bot over je doelgroep en platform en de bot vertelt je vervolgens wat de doelgroep zoekt en welk type advertentie het beste aanslaat. Je uploadt je logo, branding kleuren en kiest wat voor project je wilt. Je kunt hiervoor je eigen slogans en tekst invoeren of Adcreative wat laten bedenken. Adcreative maakt vervolgens de gehele advertentie.
De tool is te koppelen aan je data, zodat je per advertentie kunt zien hoe deze het doet. Adcreative claimt daarmee tot 14 keer hogere conversiepercentages te bereiken en een verbetering in click-through rate te zien bij meer dan 95% van de gebruikers.
Nieuwe bots
Naast al deze genoemde tools, zijn er natuurlijk ook bots beschikbaar voor audio, spelling en SEO. En elke maand verschijnen er nieuwe tools. Blijf als marketeer altijd op de hoogte van de ontwikkelingen en zet deze in voor je werk. Zo werk je namelijk sneller én slimmer!