• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Optimaliseer je campagnes met automatische regels Facebook

Met automatische regels van Facebook optimaliseer je jouw Facebookcampagnes een stuk gemakkelijker. Maar wat zijn die automatische regels van Facebook nu eigenlijk en hoe zet je deze in?

Adverteren op Facebook is een dagelijkse bezigheid. Vanaf het moment dat je geld uit gaat geven aan marketing wil je natuurlijk weten wat er met het geld gebeurd en nog belangrijker.. wat het oplevert.

Wat zijn automatische regels van Facebook?

Met de automatische regels van Facebook maakt Facebook het je nog net even een stukje makkelijker. Je hoeft namelijk niet langer iedere dag in te loggen op Facebook om je campagnes te controleren. Nu kun je Facebook het werk laten doen op basis van regels die je vooraf aanmaakt.

Facebook geeft je namelijk een melding (of maakt automatisch een aanpassing) op het moment dat de advertentiecampagne een regel overschrijdt.

Zo kun je automatische regels via Facebook instellen die een advertentie uitschakelen wanneer deze minder goed gaat presteren. Of stel juist in dat het budget aangepast mag worden wanneer een advertentie beter loopt dan verwacht.

Hoe werken de automatische regels van Facebook?

Automatische regels maken het leven van jou als ondernemer - of marketeer - een stuk makkelijker maar toch is het belangrijk om zelf ook zo nu en dan een kijkje te nemen of alles goed draait. Je moet tenslotte ook wijzigingen maken wanneer campagnes minder goed presteren.

Om een regel aan te maken selecteer je de campagne waarvoor je een regel wilt aanmaken in de advertentiemanager.

automatische regel facebook aanmaken

Nadat je de campagne hebt geselecteerd kun je klikken op 'regel maken' en vervolgens kun je de regel aanmaken. In dit scherm kun je alle instellingen goed zetten.

automatische regel facebook wizard

Regel toepassen op:

Hier kun je instellen of je deze regel alleen wilt instellen voor één specifieke campagne of misschien wel voor alle advertentiecampagnes.

Actie:

Vervolgens kun je instellen welke actie Facebook moet uitvoeren op het moment dat een campagne aan deze regel voldoet. Hierbij kun je kiezen uit: een melding versturen naar jezelf (per e-mail) of een actie uitvoeren zoals een campagne uitschakelen, het budget aanpassen of een handmatig bod aanpassen.

Voorwaarde:

Bij voorwaarde kun je de voorwaarde instellen wanneer Facebook deze actie zal moeten uitvoeren. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat Facebook de campagne moet stopzetten als de campagne meer dan 100 euro heeft uitgegeven. Of dat Facebook na 15 dagen de budgetten van de campagne moet verhogen als de kosten per conversie lager dan 1 euro liggen.

Frequentie:

Op het moment van schrijven is het alleen nog mogelijk om de regel iedere 30 minuten te laten uitvoeren. Mogelijk komen hier in de toekomst ook nog andere opties bij.

Melding:

Hier kun je instellen of je de melding alleen op Facebook wilt ontvangen of ook in de mailbox. Altijd handig om ook even een notificatie per mail te krijgen natuurlijk.

That's it!

Je geeft de regel nog even een naam en activeert hem. Vervolgens ben je klaar om een tweede regel of campagne aan te maken. Let wel even op; je kunt maximaal 100 regels aanmaken.

Automatische regels op Facebook uitschakelen, bewerken of verwijderen?

Wil je een regel uit jouw advertentie account verwijderen omdat de regel niet meer voldoet aan jouw eisen of omdat de campagne is afgelopen? Dat is heel gemakkelijk! Je moet alleen even weten waar je moet zoeken.

automatische regels facebook terugvinden in menu-overzicht

In jouw Facebook advertentie account kun je in het menu namelijk naar 'Automatische Regels' navigeren, hier vind je vervolgens alle door jou aangemaakte regels. Ook kun je hier bekijken welke activiteiten Facebook voor jou heeft uitgevoerd.

Succes!

Hulp nodig?

Geen zin of tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan? Laat je dan ontzorgen! Om het maximale rendement te behalen kun je jouw Facebook advertising uitbesteden aan een specialist. Advertising specialisten zijn dagelijks bezig met het optimaliseren van advertentiecampagnes, zodat jij het beste resultaat kunt behalen. Zeker geen verkeerd idee dus om een specialist mee te laten denken in de te hanteren strategie.

Lees ook:

- Deze blog over leadgeneratie (hierin vertel ik hoe ik meer dan 110.000 leads genereerde via Facebook)

Youri Meuleman

Als online marketeer raak ik gefascineerd door adverteren op Facebook & het ontwikkelen van marketingfunnels. Je kent mij mogelijk als spreker op de Webwinkel Vakdagen, het IMU-event of het Social Media Ondernemer Congress. Tevens ben ik mede-eigenaar bij MailBlue (e-mailmarketing software) en Traffic Leaders (marketingbureau) waar ik, met mijn team, ondernemers ontzorg op het gebied van online marketing.