Autoresponder

Wat is een autoresponder?

Een autoresponder is een geautomatiseerd e-mailsysteem dat direct reageert op inschrijvingen op een mailinglijst of inkomende e-mails. Dit doet het systeem met een vooraf opgestelde e-mail. Het is dus een automatische beantwoorder.  Zo heb je hier als organisatie geen omkijken meer naar.

Voor de verzending hiervan stel je eenvoudig gesegmenteerde doelgroepen, criteria en geautomatiseerde acties in. Een autoresponder herkent zo bijvoorbeeld het verschil tussen bestaande klanten en leads. De software voert vervolgens de juiste actie uit. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van mogelijkheden van de e-mailmarketingtool die je gebruikt.

Waarvoor kun je een autoresponder gebruiken?

Dit type e-mailsysteem wordt vooral gebruikt om leads tot klant te maken en bestaande klanten te informeren of een upsell te doen. Maar ook het bekende out of office-bericht is een autoresponder. Zelfs programma’s als Gmail kennen deze functie dus. 

Een autoresponder is handig voor bedrijven die regelmatig e-mails, inschrijvingen via een opt-in pagina of contactformulieren van hun klanten ontvangen. De tool is ideaal voor nieuwsbrieven, bevestigingsmails en salesfunnels. De mogelijkheden zijn eindeloos. Let er daarbij wel op dat de strategie en automatiseringen goed zijn ingesteld. 

Voordelen autoresponder

Een autoresponder kent veel voordelen. Je automatiseert immers de customer journey. De tool versnelt zo klantcommunicatie, vermindert personeelskosten en verhoogt de professionaliteit. Dit helpt klanttevredenheid en efficiëntie te verhogen. En laten we niet vergeten dat een autoresponder 24/7 draait. Je bent als bedrijf dus elk moment van de dag beschikbaar om klanten een reactie te geven. 

Daarnaast slaan de automatiseringen en e-mailmarketingtools data op. Resultaten worden zo goed meetbaar. Hierdoor pas je eenvoudig A/B-testen toe en zie je waar en hoe je conversie kunt verhogen.

Nadelen autoresponder

Naast voordelen, kent een autoresponder ook nadelen. We noemen er een paar. 

  • Geen of beperkte persoonlijke interactie
    • Er vindt geen persoonlijke interactie plaats tussen de afzender van de e-mail en de ontvanger. Hoewel autoresponder zeer gepersonaliseerde e-mails kan sturen,  kan dit leiden tot het verlies van vertrouwen bij klanten. Vooral als reacties vanuit de autoresponder niet 100% aansluiten op het verzoek van de klant.

  • Beperkte flexibiliteit
    • Een autoresponder is handig voor snelle, standaardantwoorden. Maar niet elk systeem is aan te passen aan specifieke acties of onverwachte vragen van klanten.
  • Spam
    • Als een autoresponder niet goed geconfigureerd is, kunnen de e-mails als spam worden beschouwd.

E-mailmarketingtools 

Een autoresponder is onmisbaar in het huidige marketinglandschap. Gelukkig bieden bijna alle e-mailmarketingtools ingebouwde autoresponderfuncties. MailBlue biedt zelfs meer dan 100 acties om gepersonaliseerde e-mails te sturen. Elke actie leidt tot een nieuwe automation. 

Een goede autoresponder ontzorgt een organisatie. Het is een laagdrempelige en goedkope investering. Bedenk een strategie, schrijf copy en stel de autoresponder goed in. Vervolgens ben je vrij om te optimaliseren, je klanten tevreden te houden en conversie te verhogen.