AWeber vs MailBlue

Op dit moment wordt deze pagina bijgewerkt in verband met gewijzigde abonnementen. Voor actuele functionaliteiten binnen MailBlue zie: https://mailblue.nl/prijzen/.

AWeber en MailBlue (het Nederlandse ActiveCampaign) zijn beide marketing automatisering systemen. Benieuwd wat de grootste verschillen zijn? Wil je weten welk e-mail marketing software pakket het beste past bij jouw bedrijf? We hebben de systemen met elkaar vergeleken, zodat jij een weloverwogen besluit kunt nemen.

Algemeen

AWeber bestaat al langer; het is opgericht in 1998. Destijds was het de nummer 1 e-mail marketing software. Ze waren vooruitstrevend in die tijd en de software was ook geavanceerd. Dit is ook de reden dat veel marketeers er nog mee werken en de software aanraden. De tijd heeft AWeber inmiddels wel ingehaald. Ze zijn niet meer de meest vooruitstrevende partij op dit moment.

MailBlue is opgericht in 2017. De software zelf wordt ontwikkeld door ActiveCampaign sinds 2003, dus daarin is ook MailBlue een volwassen en geavanceerd systeem. Het voordeel voor Nederlandse (en Belgische) ondernemers is dat MailBlue de software doorverkoopt in de Nederlandse markt. Je hebt daardoor niet te maken met taalbarrières of tijdsverschillen. Ook steekt MailBlue veel tijd in het geven van extra waarde aan klanten.

Gebruiksvriendelijkheid

Het account opzetten en contacten importeren is in beide systemen zo gebeurd. Via AWeber ontvang je na aanmelding een welkomstvideo die je door de set-up van je account leidt, je leer hoe je jouw eerste lijst maakt en je bevestigingsmail aanpast. De gebruikersinterface heeft een logisch menu. Het opbouwen van mails zelf werkt ook prettig: het is een drag & drop systeem dus het toevoegen, verplaatsen en bewerken van elementen gaat gemakkelijk.

AWeber is wel iets minder gebruiksvriendelijk als je een funnel wilt bouwen. Het duurt wat langer om te wennen aan de opbouw van een automatisering in hun systeem:

Bij MailBlue word je ook welkom geheten met een mailreeks en kun je de starters videotraining volgen om de basisinstellingen goed te hebben staan in je account. MailBlue legt in de videotrainingen ook meteen uit hoe je een lijst aanmaakt, een (inschrijf)formulier aanmaakt, hoe je campagnes verzend in de software en hoe je automatiseringen bouwt. Ook MailBlue maakt gebruik van een drag & drop systeem wat heel fijn werkt in het opmaken van je e-mail. Je kunt zo eenvoudig elementen toevoegen, verplaatsen of bewerken. Of het nu gaat om tekstvakken, een afbeelding of een CTA (call-to-action).

Aangezien MailBlue op het vlak van automatiseringen veel visueler werkt ten opzichte van AWeber, wen je er binnen MailBlue sneller aan hoe je een funnel opbouwt.

Automatiseringen

Niet alleen de gebruiksvriendelijkheid is belangrijk, maar natuurlijk ook de mogelijkheden wat betreft de marketing automatiseringen.

Segmenteren

Wat erg belangrijk is bij het bouwen van automatiseringen en het versturen van mailreeksen naar je contacten is het segmenteren. Je splitst daarmee je lijst aan contacten op in subgroepjes die gelijke acties, gedrag en/of kenmerken vertonen. Zo kun je contact zoeken met een groep mensen die specifiek interesse hebben getoond in een bepaald product bijvoorbeeld. Je voorkomt hiermee dat je contacten irrelevante mails gaat sturen die zij op een gegeven moment niet meer zullen openen.

Binnen AWeber kun je de activiteiten van je inschrijvers gebruiken om segmenten aan te maken. Denk bijvoorbeeld aan; mail wel of niet geopend, geklikt op een link in een mail of een bepaald product wel of niet aangeschaft. De segmentatie mogelijkheden binnen MailBlue zijn nog een stuk uitgebreider. Bovendien is het binnen MailBlue eenvoudig mogelijk om je contacten tags toe te laten kennen, dit kan ook geautomatiseerd. Een tag is een soort label dat je aan een contact hangt zodra iemand aan een bepaalde voorwaarde voldoet (bijvoorbeeld: pagina A op jouw website bekeken). Binnen AWeber is het lang niet mogelijk geweest en tot op heden ook lastig om op een goede manier je contacten te kunnen ‘taggen’.

Dynamische automatiseringen

Ook op het gebied van dynamische automatiseringen bouwen heeft MailBlue een grote voorsprong. Er zijn meer acties mogelijk dan enkel wachtstappen en e-mailacties toevoegen in een automatisering. Zo kun je bijvoorbeeld specifieke marketing doelen instellen en de flow van je funnel veranderen zodra iemand aan dat doel voldoet. Je kunt binnen MailBlue meerdere doelen instellen en “ga naar”-acties instellen om bepaalde gesplitste paden weer met elkaar te verbinden. Zo kun je in één automatisering meerdere paden creëren en je contacten op basis van bepaalde voorwaarden een ander pad laten bewandelen voor een gepersonaliseerde ervaring. Dit is helaas niet mogelijk binnen AWeber.

Split-test automatisering

Daarnaast kun je binnen AWeber helaas geen split-test uitvoeren binnen je automatiseringen. Het kan leerzaam zijn om in je automatisering door te testen welk pad real-time beter presteert; zo leer je meer over jouw contacten. Dit is iets wat binnen MailBlue wél mogelijk is.

CRM

Hier kunnen we heel kort zijn in de vergelijking: AWeber heeft geen eigen CRM functionaliteiten.

Bij MailBlue gebruik je het eigen geïntegreerde CRM van MailBlue. Wanneer je het prettig vind om je CRM naadloos verbonden te hebben met je e-mailmarketing, dan is dit je beste optie. Natuurlijk kun je ook wel externe CRM systemen koppelen aan AWeber of MailBlue, maar vaak heeft het de voorkeur om niet met meerdere losse systemen te blijven werken.

Pipelines met stages

Binnen het CRM van MailBlue kun je jouw deals in de gaten houden via overzichtelijke contactkaarten. Hierin zijn alle recente activiteiten van een deal terug te vinden. Je kunt ook taken toekennen en deals toewijzen aan verschillende medewerkers binnen je team. Ook kun je jouw (sales)proces goed overzichtelijk houden door pipelines te creëren met de verschillende fases waar iemand doorheen loopt binnen jouw proces. Het fijne aan dit alles is dat je het kunt koppelen aan de automatiseringen en zo dus veel van de processen in het CRM ook nog eens kunt automatiseren.

Lead scoring

Verder is het goed om te beseffen dat als je het marketing automation systeem ook voor sales in wilt zetten, dit voor jou ook kan betekenen dat MailBlue een betere uitkomst is dan AWeber. Je kunt binnen AWeber zelf namelijk geen lead scoring framework opstellen. Wat bedoel ik met lead scoring? Als ondernemer of marketeer wil je voorkomen dat er leads opgevolgd worden die nog helemaal niet klaar zijn om benader te worden. Een lead die in het oriëntatieproces zit, bevind zich bovenaan in de sales funnel. Zo iemand is dan nog niet klaar om klant te worden. Dat is waarom het belangrijk is om lead scoring goed toe te passen in je bedrijf. Omdat je enkel contact legt met een potentiële klant als zijn/haar score hier ook duidelijk aanleiding tot toe geeft, is de kans dat het ‘raak’ is meteen veel groter.

Je kunt automatisch punten toe laten kennen en/of af laten trekken bij prospects op basis van hun gedrag en interactie. Het doel: de betrokkenheid van je leads meetbaar maken en hier een plan van actie aan vasthangen. Zo stuur je altijd het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste moment.

De lead scoring opties binnen MailBlue zijn erg uitgebreid.

Integraties

Zowel AWeber als MailBlue bieden behoorlijk wat integraties aan. Een volledige lijst van integraties met AWeber vind je hier. MailBlue kent er ook erg veel, aangezien zij het Amerikaanse ActiveCampaign achter zich hebben staan die dit soort ontwikkelingen continu doorvoert. Dit zijn alle integraties die je ook met MailBlue kunt leggen.

Je zult bij beide systemen er dus niet zo snel tegenaan lopen dat jouw systeem niet te koppelen valt.

Templates

AWeber biedt je veel e-mail templates aan; wel meer dan 700. De templates zijn gelukkig ook mobile-responsive. Dus op welk apparaat jouw mail ook maar geopend wordt; het ziet er altijd goed uit.Voeg je eigen content toe aan een template naar keuze en je bent klaar met je mail! Sommige templates zien er wel een beetje oudbollig uit. Ook is het goed om te weten dat de RSS binnen e-mail templates slecht werkt en niet aangepast kunnen worden met de standaard AWeber’s drag & drop e-mail builder. Zo lang je geen gebruik maakt van RSS, zul je hier echter geen hinder van ondervinden.

Binnen MailBlue heb je de keuze uit meer dan 125 e-mail templates. Een iets minder uitgebreide keuze dan bij AWeber, maar zeker genoeg om te gebruiken voor je mailings. De templates ogen erg professioneel en de elementen zijn met de drag & drop builder van MailBlue eenvoudig aan te passen naar de look & feel van jouw bedrijf. Je kunt letterlijk alles aanpassen wat je wilt; de font van de tekst, achtergrondkleur, regelafstand, opvulling in buttons en meer. Ook zijn de templates mobile-responsive.

Support

Ook qua support zit je bij beide partijen goed; ze zijn goed en vlot bereikbaar. Dus op het moment dat je in contact wilt komen omdat je vragen hebt over de software en dat niet in de aanwezige kennisbank terug kunt vinden bij AWeber of MailBlue, staat er een team voor je klaar om je verder te helpen.

Het grootste verschil dat op te merken valt voor Nederlandse (en Belgische) ondernemers is dat het soms wat lastig kan zijn om in het Engels te moeten schakelen. Zeker als het om iets gaat dat je lastig kunt verwoorden omdat het soms om ‘technische’ dingen in het systeem gaat als er een keer iets niet loopt zoals je het in had willen stellen. Voor die ondernemers is het prettig om de software van MailBlue aan te schaffen. In tegenstelling tot AWeber is de support bij MailBlue namelijk geheel Nederlandstalig gezien het om een Nederlands bedrijf gaat.

Prijzen

Je kunt AWeber 30 dagen gratis uitproberen. De laagste instap daarna is een pakket tot 500 contacten. Deze heb je vanaf $19,- per maand.

Je kunt MailBlue 14 dagen gratis uitproberen. De laagste instap daarna is een Lite pakket tot 500 contacten. Deze heb je vanaf €9,- per maand.