• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Een overzichtelijke B2B sales systeem met: Accounts

Wil je meer overzicht in je B2B sales systeem? Op het moment dat je marketing- en sales activiteiten groeien, wordt het logischerwijs steeds lastiger om overzicht te houden in de follow-up van al je klanten en leads. Dit is zéker het geval als je niet de juiste tools gebruikt. Wanneer je contact onderhoudt met diverse medewerkers binnen één bedrijf, is de uitdaging groot om bij te houden met wie je waarover contact hebt gehad. En probeer dan nog maar eens overzicht te houden in het juiste moment van opvolging.

Dat is de reden dat we nu Accounts introduceren: voor overzicht in je B2B sales systeem. Een nieuwe, B2B-vriendelijke manier om klantcontact te onderhouden. Met Accounts kun je overzichtelijk contact onderhouden met je klanten en het verkoopproces beheren. Creëer overzicht in welke contacten bij welke organisatie horen en beheer alle communicaties met één klant op één plek.

Beheer je klanten als een bedrijf

Onder Accounts kunnen allerlei type klanten vallen. Van grote corporaties met diverse afdelingen tot aan kleine bedrijven, non-profits, en bijvoorbeeld zelfs families. Of je klanten nu bedrijven zijn of individuen; je kunt je data nu op een logische manier beheren. Sla binnen Accounts het adres én het type branche op van een organisatie, en je kunt vervolgens in contact met een individu binnen de organisatie alle informatie bij die persoon opslaan. Zo hoef je dus niet meer handmatig nog alle bedrijfsinformatie ook bij het losse contact bij te werken.

Accounts bevat een aantal standaard velden: Adres, Beschrijving, Aantal medewerkers, Jaarlijkse omzet en Industrie/vertical. Je kunt ook je eigen velden creëren. Zo kun je iedere gewenste informatie opslaan: bijvoorbeeld hoe lang een bedrijf al klant bij je is. Alles wat zinvol is voor jouw business aan informatie, kun je zelf toevoegen.

Pas je marketing aan per klantsegment

Je marketingactiviteiten zullen verschillen per type klant die je in de markt aan wilt spreken. Accounts maakt het gemakkelijker om de marketing gericht op een specifiek klantsegment te bepalen, gebaseerd op de data die je van hen verzameld hebt.

Zo zou een fitness studio die familie lidmaatschappen verkoopt Accounts kunnen gebruiken om bepaalde inspanningen richting familieleden te monitoren. Zo weet je dat de moeder -die vaak hardloopt- getriggerd kan worden met een kortingscode voor haar marathon trainingsprogramma. En zo zal vader -die van krachttraining houdt- informatie toegestuurd kunnen krijgen over de krachttraining groepslessen. Ook kan Accounts gemakkelijk inzicht geven wie van de families in aanmerking komt voor de ‘familie van 4’ korting.

Als je dit betrekt op een B2B scenario, zou het kunnen zijn dat binnen een bedrijf er verschillende afdelingen zijn waar je de marketing op aan wilt passen. Als je opmerkt dat er een toename in aankoop van een specifiek product zichtbaar is vanuit de Sales afdeling, zou je de marketing enkel op dit segment aan kunnen passen en enkel hen berichten kunnen sturen over dit product.

Een verbinding leggen tussen marketing en sales

Als je een verbinding legt tussen je marketing en sales, maakt dat je follow-up met leads en klanten een stuk gemakkelijker.

Klik op een account om een volledig beeld te krijgen van je klant en alle gerelateerde contacten binnen dat account. Een dergelijk overzicht maakt snel inzichtelijk wie de belangrijkste key players zijn en wie de beslissingen vaak maken binnen het bedrijf. Zo kun je de juiste persoon op het juiste moment bereiken met je communicaties.

Accounts laat je de laatste interactie zien die je met ieder contact binnen het account gehad hebt. Zo behoud je inzicht in de relatie met je klanten, van lead naar sale.

Stel: je verkoopt software. Dan kan Accounts jouw team bijvoorbeeld helpen om individuele leads en klanten te beheren binnen één bedrijf. Binnen Accounts kun je dan terugvinden wie reeds een trial van je product heeft aangeschaft, wanneer en wie voor het laatst benaderd is binnen dit bedrijf én je kunt eenvoudig inhaken op waar een collega in communicatie met de klant gebleven is.

Binnenkort: koppel een deal aan een account!

In de aankomende maanden zal Accounts qua look en feel nog verder ontwikkeld worden tot een overzichtelijk platform. Er zullen meer tools en updates volgen om de manier waarop jij je marketing en verkopen kunt realiseren nog gemakkelijker te maken. De eerste focus zal zijn om de mogelijkheid toe te voegen een deal aan een account te koppelen, zodat je gemakkelijker deze B2B deals door je pipeline kunt laten bewegen.

Accounts is beschikbaar binnen Plus en Professional accounts van MailBlue.


Je kunt ook on-the-go accounts opzoeken, wijzigen en toevoegen in MailBlue via de mobiele CRM app voor iOS en de CRM app voor Android.
Ik wil meer weten over de instellingen en toepassing? Lees hier hoe je Accounts in MailBlue toe kunt passen.

Nena Verhoef

Bij MailBlue houd ik me met name bezig met verschillende development projecten. Zo kijk ik samen met het technische team naar hoe we onze online omgevingen zo goed mogelijk kunnen inrichten, voor zowel klanten als mijn eigen collega’s. Daarnaast beheer ik ook ons eigen MailBlue account, waarin ik automations en processen constant mag uitbreiden en optimaliseren. Alles voor een goede én geautomatiseerde flow!