Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Wat is een bedankpagina?

De bedankpagina bedankt een bezoeker voor een uitgevoerde actie. 

Een bedankpagina is dus de pagina die volgt op de pagina waarop een actie is gedaan. Denk hierbij aan het doen van een aankoop, de inschrijving voor een e-maillijst of het invullen van een enquête. We noemen deze actie ook wel een conversiedoel. 

Waarom is een bedankpagina zo belangrijk? 

Elke bezoeker van een website volgt een customer journey, oftewel een klantreis. 

Een contactmoment tussen bedrijf en bezoeker is een stap in de reis om van een lead een klant te maken. Een bedankpagina is een van de laatste stappen in die customer journey. 

Als voorbeeld nemen we het doen van een aankoop. De stap vóór de bedankpagina is het moment waarop een lead zijn portemonnee trekt en klant wordt. Na het bedankje voor de aankoop (via de bedankpagina dus) is er een grote kans dat de klant de website wegklikt. De bedankpagina is daarom een van de laatste mogelijkheden om aan klantbinding en upsells via de website te werken. 

Het doel van de bedankpagina

Een bedankpagina wordt door veel bedrijven minimaal ingezet. Dat is een gemiste kans. De pagina is een goed moment om de branding en identiteit van een bedrijf te tonen. Een goed gestructureerde, mooie bedankpagina versterkt namelijk zo binding tussen bedrijf en bezoeker. Maar een bedankpagina kan meerdere doelen hebben. We zetten er een paar op een rijtje. 

Klantbinding

Je creëert klantbinding door de bezoeker te bedanken voor de actie. Doe dit zo persoonlijk en creatief mogelijk. 

Upsell doen

Een bedankpagina is de ideale plek om meer producten of diensten onder de aandacht te brengen. Als extra bonus kun je korting geven of tijdelijke acties uitlichten.

Het meten van je conversie

Omdat de bedankpagina alleen verschijnt na het doen van het gewenste conversiedoel, weet je zeker dat je correcte data te pakken hebt.

Extra informatie geven

De bedankpagina is een goede plek om informatie over bijvoorbeeld een geslaagde betaling of verzendtijd van een product te geven. Hierdoor minimaliseer je verdere contactmomenten en vragen van je klanten. 

Nieuwsbrief en social media

Je bezoeker is op de bedankpagina beland wegens interesse in jouw bedrijf of producten. Profiteer van dat moment door een inschrijving voor de nieuwsbrief of je social media kanalen aan te bieden. Bied via de bedankpagina ook de mogelijkheid om eenvoudig op social media te delen dat er een aankoop is gedaan. Dit vergroot je zichtbaarheid en social media engagement. Dit is vooral interessant voor bedrijven die een ervaring verkopen, zoals hotels.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.