Benchmarking

Wat is benchmarking?

Benchmarking is het proces waarin je een standaard (benchmark) stelt om de prestaties van een bedrijf, product of dienst te meten. Jouw resultaten worden vergeleken met de benchmark. De benchmark stel je bijvoorbeeld vast door andere, toonaangevende bedrijven in jouw sector te onderzoeken. Je vergelijkt dus processen en resultaten met de best practices. Op basis van de verschillen kun je conclusies trekken over je strategie, mogelijke verbeterpunten en plek in de markt.

Soorten benchmarking

Benchmarking kent allerlei categorieën. Meestal worden er twee soorten benchmarking toegepast:

  • intern 
  • extern

Interne benchmarking

Bij interne benchmarking vergelijkt een bedrijf de prestaties van verschillende interne afdelingen en teams. Dit type benchmarking brengt de best practices binnen de organisatie in kaart. De resultaten helpen om efficiënter te gaan werken.

Externe benchmarking

Externe benchmarking is het proces waarbij je prestaties vergelijkt met die van andere bedrijven. Dit doe je met de beste presterende bedrijven uit dezelfde sector. Dit noemen we ook wel concurrerende benchmarking. Of je kiest juist een bedrijf uit een andere sector. Dat noemen we ook wel functionele benchmarking. Een vergelijking met een bedrijf uit een andere sector lijkt misschien onlogisch, maar heeft voordelen. Zo ontdek je hier vaak verrassende werkwijzen die in de eigen sector niet vaak toegepast worden, maar wél handig kunnen zijn.

Het belangrijkste doel van externe benchmarking is dus om te leren van de prestaties en processen van andere bedrijven. En natuurlijk hoe je deze als bedrijf zelf inzet. 

Andere soorten benchmarking

In de loop der jaren zijn er allerlei soorten benchmarking bijgekomen. Deze kunnen vaak wel onder interne en externe benchmarking geplaatst worden. Denk daarbij aan:

  • Prestatie: resultaten zoals verkoop, vindbaarheid en winst vergelijken.
  • Proces: de processen van andere bedrijven, bijvoorbeeld met de productie van een bepaald product, vergelijken.
  • Strategie: management- en marketingstrategieën vergelijken. 

Benchmarking in de online marketing

Voorbeelden van benchmarking in de online marketing sector zijn o.a. SEO, bezoekers, conversie etc. Natuurlijk kun je benchmarking zo breed trekken als je zelf wilt. 

SEO benchmarking

SEO is een goed uitgangspunt voor een benchmark. Hoe vindbaar is je website vergeleken met die van concurrenten? Hoe scoor je op zoekwoorden? Hoe doet je website het op technische punten, zoals certificaten en laadtijd? Een SEO-rapport is eenvoudig te maken via SEO-tools als Semrush of Ahrefs. Je kunt in deze tools audits van verschillende websites laten doen. Handig om eenvoudig data te verkrijgen en te vergelijken.

Aantal website bezoekers

In veel online tools kun je de website bezoekers (traffic) van concurrentie opzoeken. Deze vergelijk je vervolgens met je eigen resultaten. 

Conversie

Conversiepercentages worden vaak als indicator ingezet om aan te geven hoe succesvol een e-commerce bedrijf is. Welk percentage bezoekers is er overgegaan tot een gewenste actie? 

Het is niet altijd mogelijk om deze data bij concurrentie op te vragen. Wel worden er door toonaangevende onderzoeksbureaus regelmatig rapporten gepubliceerd met openbare data over conversie in e-commerce. Op basis van deze rapporten wordt er een gemiddeld succesvol conversiepercentage gegeven. Zo kun je als e-commerce bedrijf checken hoe je presteert.

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.