Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

De beste tijd om een mailing te versturen

open-rate-per-dag

De beste tijd om een mailing te versturen

Wanneer kun je jouw mail het beste versturen? Rond welk tijdstip is de kans het grootst dat jouw mail geopend wordt? Kun je hierbij uitgaan van het gemiddelde? Hoe bereken je zelf voor jouw contacten het beste verzendmoment? Op al deze vragen vind je in deze blog het antwoord. Want één ding staat vast; als je verzend wanneer iemand toevallig al in zijn of haar inbox kijkt, dan is de kans het grootst dat je mail ook geopend wordt.

Beste tijd om mailing te versturen: volgens de statistieken

Uiteraard wisselen de statistieken per jaar, maar ook per branche én per type mailing. Je kunt zeker enigzins een leidraad pakken uit wat ‘over het algemeen’ als beste verzendmoment geldt, maar nóg beter is natuurlijk als je dit voor je eigen contactenlijst bekijkt. Om je toch een algemeen beeld te geven van het beste verzendmoment, deel ik hieronder de algemene bevindingen uit de E-mail Benchmark 2020 van E-village;

email benchmark open rate weekdagenHieruit blijkt dat de dag met de hoogste open-rate een vrijdag is voor de B2B doelgroep en dat dit bij B2C de dinsdag is.

beste-tijd-om-mailing-te-versturen

Als we kijken naar de tijd waarop de meeste mails geopend worden, dan valt op dat dit binnen de B2B om 23:00 in de avond is, terwijl de piek voor B2C om 15:00 in de middag is.

Beste tijd om mailing te versturen: bepaal dit moment zelf

De beste weg om achter het beste verzendmoment te komen is door te doen, testen en optimaliseren. De open-rate vertelt je of je mails geopend worden. Je vindt dit inzicht binnen de rapportages van je e-mailmarketing systeem. Je kunt eventueel zelf de open-rate berekenen door het aantal unieke opens te delen door het aantal afgeleverde e-mails.

Uiteraard geldt hierbij dan wel: hoe meer informatie of data je hebt, hoe preciezer je kan segmenteren, en hoe beter je jouw ideale verzendmoment af kan stemmen. Bij weinig data kun je bovenstaand gemiddelde aanhouden of wellicht kijken wanneer je de meeste organische bezoekers naar je website trekt. Dit kan namelijk wat verklappen over het tijdstip waarop jouw doelgroep actief is en jij je mailings uit kunt sturen. Uiteraard zijn er ook andere factoren waar je alvast over na kunt denken. Is bij jou bekend dat jouw doelgroep bijvoorbeeld overdag achter de desktop zit? Mogelijk past een verzendtijd in de middag daar dan het beste bij. Zie je dat jouw doelgroep juist voornamelijk op de mobiel actief is, dan zou je kunnen overwegen om juist in de avonduren of zelfs het weekend een mailing uit te sturen.

Een andere slimme tip: onderzoek op welke dagen jouw directe concurrenten mailings versturen. Je kunt er dan voor kiezen om ook op die dag te sturen, of júist een andere dag te kiezen. Deze keuze hangt af van jouw strategie.

Splittesten

Nadat je jouw eigen conclusies hebt gelegd, kun je bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief gaan A/B-testen. Je stuurt dan binnen de ene mailreeks de mails op het beste verzendmoment volgens de Benchmark en binnen de andere mailreeks (aan een evenredig aantal contacten) de mails op het beste verzendmoment volgens de piek aan organisch verkeer op je site. Na een tijd kijk je bij de rapportages binnen je e-mailmarketing software welke mailreeks de meeste opens heeft gehad. Zo kun je dit verzendmoment testen en uiteindelijk je mailflow op basis daarvan optimaliseren.

Beste tijd om mailing te versturen: automatiseer dit per uniek contact

Zie je het belang in van het juiste verzendmoment maar weet je dat je geen tijd gaat vinden voor het testen en optimaliseren? Dan kan het fijn zijn om gebruik te maken van een intelligent e-mailmarketing systeem. Hoe fijn zou het zijn als je met 1 druk op de knop er gegarandeerd van bent dat de software zelf op basis van de data altijd het meest geschikte moment weet en je mail dán verstuurt? Dat kan, met voorspellende verzending. Elimineer het gokwerk en zorg voor die unieke en persoonlijke ervaring bij jouw contacten.

Een ander groot bijkomend voordeel van deze functionaliteit: binnen een overkoepelende doelgroep kan de ideale dag en het meest ideale tijdstip ook nog wel eens verschillen én wisselen. Het prettige aan voorspellende verzending: dit wordt per uniek contact automatisch bepaald door de software. Het systeem blijft ook continu leren van de data, zodat je gegarandeerd bent van het beste verzendmoment. En dit alles zonder daar zelf tijd en moeite in te hoeven steken.

Nog geen MailBlue account?

Nog geen MailBlue account?

Dagmar Snoeren is sinds januari 2019 werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist helpt ze in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doet ze optimalisaties op het gebied van SEO, bouwt ze aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorgt ze de MailBlue workshops.