• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • De beste tijd om een mailing te versturen

Wanneer kun je jouw mail het beste versturen? Rond welk tijdstip is de kans het grootst dat jouw mail geopend wordt? Kun je hierbij uitgaan van het gemiddelde? Hoe bereken je zelf voor jouw contacten het beste verzendmoment? Op al deze vragen vind je in deze blog het antwoord. Want één ding staat vast; als je verzend wanneer iemand toevallig al in zijn of haar inbox kijkt, dan is de kans het grootst dat je mail ook geopend wordt.

Beste tijd om mailing te versturen: volgens de statistieken

Uiteraard wisselen de statistieken per jaar, maar ook per branche én per type mailing. Je kunt zeker enigzins een leidraad pakken uit wat ‘over het algemeen’ als beste verzendmoment geldt, maar nóg beter is natuurlijk als je dit voor je eigen contactenlijst bekijkt. Om je toch een algemeen beeld te geven van het beste verzendmoment; volgens dé E-mail Benchmark van Team ITG is in 2022 donderdag de populairste dag om e-mails te versturen en 12:00 uur het populairste tijdstip hiervoor. Dat wil niet zeggen dat deze momenten ook de meeste directe conversies opleveren, maar zo pakken andere organisaties dit aan en dat verklapt natuurlijk wel iets.

Toch is mijn advies om hier niet blind op te staren, en vooral zelf te testen wat voor jóuw bedrijf en jóuw doelgroep werkt. Want werkelijk; dit verschilt enorm per branche. Met A/B-testen kun je dit inzien en zo zelf optimaliseren. Daar komt de cliché: meten = weten.

Beste tijd om mailing te versturen: bepaal dit moment zelf

De beste weg om achter het beste verzendmoment te komen is door te doen, testen en optimaliseren. De open-rate, terug te vinden in je e-mailmarketing software, vertelde eerder ook echt of je mails geopend werden. Maar… sinds privacy-updates zoals iOS15 is dit niet meer zo betrouwbaar. Sinds de iOS15 update worden alle e-mails op Apple-apparaten namelijk automatisch geopend. Dit vertroebelt het beeld en maakt dat de open-rate niet meer de beste statistiek is om vanuit te gaan.

Wat je wel kunt doen, is bekijken wanneer je de meeste organische bezoekers naar je website trekt. Dit kan namelijk wat verklappen over het tijdstip waarop jouw doelgroep actief is en jij je mailings uit kunt sturen. Uiteraard zijn er ook andere factoren waar je alvast over na kunt denken. Is bij jou bekend dat jouw doelgroep bijvoorbeeld overdag achter de desktop zit? Mogelijk past een verzendtijd in de middag daar dan het beste bij. Zie je dat jouw doelgroep juist voornamelijk op de mobiel actief is, dan zou je kunnen overwegen om juist in de avonduren of zelfs het weekend een mailing uit te sturen.

Een andere slimme tip: onderzoek op welke dagen jouw directe concurrenten mailings versturen. Je kunt er dan voor kiezen om ook op die dag te sturen, of júist een andere dag te kiezen. Deze keuze hangt af van jouw strategie.

Splittesten

Ons advies: jouw nieuwsbrief A/B-testen. Je stuurt dan eenzelfde campagne uit op verschillende tijden. Zo kun je bijvoorbeeld bij test A de mails op het beste verzendmoment volgens de Benchmark versturen en bij test B (aan een evenredig aantal contacten) de mails op het beste verzendmoment volgens de piek aan organisch verkeer op je website. Na een tijd kijk je bij de rapportages binnen je e-mailmarketing software welke mailreeks de meeste opens heeft gehad. Zo kun je dit verzendmoment testen en uiteindelijk je mailflow op basis daarvan optimaliseren.

Beste tijd om mailing te versturen: automatiseer dit per uniek contact

Zie je het belang in van het juiste verzendmoment, maar weet je dat je geen tijd gaat vinden voor het testen en optimaliseren? Dan kan het fijn zijn om gebruik te maken van een intelligent e-mailmarketing systeem. Hoe fijn zou het zijn als je met 1 druk op de knop er gegarandeerd van bent dat de software zelf op basis van de data altijd het meest geschikte moment weet en je mail dán verstuurt? Dat kan, met voorspellende verzending*. Elimineer het gokwerk en zorg voor die unieke en persoonlijke ervaring bij jouw contacten.

Een ander groot bijkomend voordeel van deze functionaliteit: binnen een overkoepelende doelgroep kan de ideale dag en het meest ideale tijdstip ook nog wel eens verschillen én wisselen. Het prettige aan voorspellende verzending: dit wordt per uniek contact automatisch bepaald door de software. Het systeem blijft ook continu leren van de data, zodat je gegarandeerd bent van het beste verzendmoment. En dit alles zonder daar zelf tijd en moeite in te hoeven steken.

* Voorspellend verzenden maakt gebruik van een machine-learning algoritme om te berekenen wanneer een e-mail het beste naar een specifiek contactpersoon kan worden gestuurd. Dit wordt berekend op basis van diverse informatie; veel hiervan is afhankelijk van het openen van e-mails en het klikken op links om zo het optimale tijdstip te bepalen. Met de IOS15 update wordt er tegenwoordig 'onterecht' een open geregistreerd bij contacten die hun Apple Mail-app gebruiken met MPP ingeschakeld. MailBlue kan gelukkig onderscheid maken tussen MPP opens binnen alle geopende e-mails. De MMP opens worden er bij Voorspellend verzenden uitgefilterd. Dit betekent dat bij contacten die al hun e-mailinteracties via een MPP-apparaat laten plaatsvinden, voorspellend verzenden minder nauwkeurig zal zijn. MailBlue zal voor die contacten een tijdstip berekenen op basis van wat over het algemeen de piek is in betrokkenheid.

Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.