Wat is Black Friday?
Black Friday is de dag waarop er massaal producten met korting worden aangeboden. Dit gebeurt zowel online als in fysieke winkels. De koopjesvrijdag is rond 2015 vanuit Amerika overgewaaid naar Nederland en vindt traditioneel de dag na Thanksgiving plaats. Black Friday is ooit gestart om Amerikanen eerder hun kerstinkopen te laten doen. Inmiddels is het een internationaal bekende dag met voordeel voor de klant én de verkoper.
Gemakkelijke marketing
Black Friday is een van de meest commerciële dagen van het jaar. Klanten (potentieel en bestaand) zitten in het najaar vaak op de dag te wachten omdat ze weten dat er korting aankomt. Als webshop of andersoortige verkoper speel je hier gemakkelijk op in. Daar hoef je weinig voor te doen. De dag zelf is immers al bekend. De klant wil graag kopen en wacht op deze vrijdag. Het enige dat de verkoper hoeft te doen is de aanbieding bij de klant zien te krijgen en een mooiere deal bieden dan de concurrentie. Het tijdig inzetten van e-mailmarketing en online advertenties is hier ideaal voor.
Voordelen van Black Friday
Gratis marketing is mooi meegenomen, maar Black Friday kent nog meer voordelen voor verkopers. Voordelen zijn:
- door mooie kortingen trek je nieuwe klanten.
- klanten kopen door de korting duurdere producten die ze anders minder snel zouden kopen.
- klanten kopen meer, wat leidt tot een hogere omzet.
- als verkoper is Black Friday een goed moment om overtollige voorraad te verkopen.
- klantbinding versterken door het bestaande klantenbestand een nog mooiere korting te geven.
Wettelijke regels over korting
Belangrijk om te onthouden voor verkopers: ook tijdens Black Friday gelden de wetten omtrent kortingsacties. Zo is het wettelijk niet toegestaan een productprijs in de maanden voor Black Friday zodanig te verhogen dat de oorspronkelijke prijs de kortingsprijs lijkt. Dat is misleiden van klanten. Ook moet elke verkoper producten verkopen die aan de kwaliteitsnormen voldoen. De wettelijke bedenktijd van veertien dagen om een product te retourneren wordt daarbij in stand gehouden.
Cyber Monday
Na Black Friday komt er automatisch Cyber Monday. De Black Friday korting wordt daarbij doorgetrokken naar de maandag daarop. Deze Cyber Monday heeft zijn naam te danken aan het online aspect. De dag is in Amerika namelijk bedoeld als dé dag voor de beste online deals.
In Nederland doen we dat anders. De online deals gelden hier ook al op Black Friday. We zien dus weinig verschil in de kortingen en de aanbiedingen op de maandag, al is er een grote kans dat de beste deals al uitverkocht zijn.
Voordelen Cyber Monday
Het grootste voordeel van Cyber Monday is dat het een extra verkoopdag met korting is. Het biedt klanten bedenktijd over een grote aankoop. Verkopers krijgen door Cyber Monday de kans om een dag langer extra omzet te draaien en voorraad waar ze vanaf willen tegen bodemprijzen aan te bieden.
Green Friday
Naast voordelen, kent Black Friday ook veel nadelen. Eén van de grootste nadelen is de impact op het milieu. Er is bewezen dat Black Friday extra milieuvervuiling veroorzaakt. Deze ontstaat door impulsaankopen die snel op de vuilnisbelt belanden, vervoerskosten van bezorgdiensten en massaproductie. Groene bedrijven of bedrijven met een doelgroep die op het milieu let, doen daarom steeds vaker aan Green Friday.
Green Friday heeft als doel de aanschaf van duurzame, milieuvriendelijke en ethische producten en diensten aan te moedigen. De tegenhanger van Black Friday wordt steeds populairder en biedt verkopers met een groen hart een mooie mogelijkheid om hun omzet alsnog te vergroten én een positieve impact op de wereld te maken.