MailBlue vs MailChimp: Wat zijn nu de grote verschillen?

MailBlue vs MailChimp: Wat zijn nu de grote verschillen?

 

Je contacten zijn je business, dus om een goede relatie te bevorderen is e-mailmarketing van groot belang. De vraag is nu, welk systeem is voor mijn business het meest geschikt? Om je te helpen deze vraag te beantwoorden, hebben we de belangrijkste verschillen tussen MailBlue en MailChimp voor je op een rijtje gezet.

Contacten

MailBlue biedt uitgebreide contactpagina’s. Hier vind je naast de standaard velden ook de door jou bepaalde custom fields. Middels deze weg kun je specifieke informatie over je contacten verzamelen die voor jouw business interessant is. Stel je wilt weten welk type product je contacten bij je afkopen, dan kun je dit als custom field toevoegen. Handig voor wanneer je gepersonaliseerde mails wil versturen. Ook kun je alle activiteiten volgen, zien op welke lijsten je contacten staan en welke automatisering ze doorlopen (en zelfs in welke stap ze binnen deze automatisering zijn). Binnen MailChimp is deze informatie beperkter, is er geen optie om handmatig extra velden toe te voegen en als je wilt weten op welke lijst het contact staat, zul je dit onder het kopje lijsten moeten achterhalen.

Daarnaast telt MailBlue je contacten aan de hand van het unieke mailadres. Mocht hetzelfde contact dus op meerdere lijsten staan, geldt deze nog steeds als één contact. Dit is bij MailChimp niet het geval. Als een contact op meerdere lijsten staat kunnen je abonnementskosten dus sneller oplopen.

Tags

Als je slecht een deel van de contacten binnen een lijst wilt bereiken, dan zul je moeten segmenteren. Naast de standaard segmenteer opties biedt MailBlue, en sinds kort ook MailChimp, de tag optie.  Je kunt je contacten labels meegeven aan de hand waarvan je op een later stadium kunt segmenteren en gerichter mails kunt sturen. Stel dat iemand zich aanmeldt voor een webinar, dan kun je bijvoorbeeld het label “webinar augustus” meegeven. Mocht je later gericht deze contacten willen benaderen om ze te wijzen op een volgend webinar, dan kun je gemakkelijk de lijst segmenteren op basis van de tag en alleen hen een mail sturen, zonder hiervoor een aparte lijst te hoeven aanmaken. Het nadeel bij MailChimp is dat je de tags handmatig moet toevoegen, terwijl je bij MailBlue automatisch kan. Zo kun je zodra een contact een bepaalde handeling uitvoert automatisch een tag toewijzen of het geven van de tag als actie toevoegen in een automatisering. Hiermee kun je al tags meegeven wanneer ze op een link hebben geklikt, ze een automation hebben doorlopen, zich ergens voor hebben aangemeld, noem maar op. Volledig automatisch dus.

Formulieren

In beide systemen kun je formulieren aanmaken, waarbij je bij MailChimp beperkt bent tot één. In MailBlue kun je zo veel formulieren aanmaken als je maar wilt en de lay-out kun je gemakkelijk aanpassen.

Automatiseringen

Een aspect waar MailBlue echt op uitspringt, is de mogelijkheid tot het bouwen van geavanceerde automatiseringen. Met MailChimp kun je wel een opeenvolgende reeks aan mails instellen, maar de opties zijn veel minder uitgebreid dan bij MailBlue en daarnaast ook minder overzichtelijk. MailBlue visualiseert het gehele automatisering proces, waardoor je duidelijk ziet hoe de tunnel verloopt en in welke stappen de contacten zich bevinden. Daarnaast kun je een automatisering opsplitsen op basis van bepaalde voorwaarden. Stuur je bijvoorbeeld een video mee, dan kun je na een aantal dagen navragen welke contacten de video ook daadwerkelijk hebben gekeken. Is dit het geval, dan stromen ze door naar de volgende mail. Zo niet? Dan wordt er nogmaals een mail gestuurd waarin ze herinnerd worden aan de video. Dit is slechts een enkel voorbeeld, de opties zijn oneindig.

Ook interessant: Binnen MailBlue kun je ook je automatiseringen split-testen. Verdeel je contacten over twee automation paden om te kijken welke mails het meeste interactie opleveren, of welk pad het snelste leidt tot een aankoop.

CRM

MailBlue biedt ook een CRM systeem, iets wat binnen MailChimp niet te verkrijgen is. Je kunt gemakkelijk funnels bouwen gericht op het maken van deals met je klanten, van het eerste gesprek tot de aankoop. Dit kun je ook weer koppelen aan je automatiseringen, waar men automatisch mails ontvangt wanneer ze een bepaalde fase binnen het proces bereiken. Het biedt een duidelijk overzicht van de deals die je hebt lopen met je klanten.

Taal

Ook wel prettig: MailBlue is een Nederlands systeem met een Nederlandse support omgeving. Zoek antwoorden op je vragen online neem persoonlijk contact met ons op. Er hoeft dus geen rekening gehouden te worden met tijdsverschillen of taal barrières.

Is je interesse gewekt? Probeer MailBlue dan rustig twee weken gratis uit. Het proefaccount vraag je hier aan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *