De Bottom of Funnel (BOF) is het laatste stadium van het marketing- en verkoopproces en komt na de awareness- en overwegingsfases. In dit stadium zijn leads goed geïnformeerd over je aanbod, zijn ze geïnteresseerd en klaar om te converteren.
Het doel van Bottom of Funnel
Het belangrijkste doel van Bottom of Funnel is conversie. Als je je strategie goed hebt ingezet, zijn de leads in dit stadium bekend met je aanbod, vertrouwen ze je als bedrijf en geloven ze dat jij de beste oplossing biedt voor hun probleem. Nu is het tijd om hen over te halen daadwerkelijk over te gaan tot aankoop. Hiervoor bied je persoonlijke en overtuigende content en aanbiedingen die laten zien dat jij de beste optie bent en perfect aansluit op hun behoeften.
Hoe bereik je de doelgroep in Bottom of Funnel?
Zelfs al is Bottom of Funnel de laatste fase, ook hier moet je je best doen om leads over te halen tot conversie. Dat doe je door specifieke en gerichte marketing.
Persoonlijke aanbiedingen
Je kent je klant en dat laat je zien door speciale, persoonlijke aanbiedingen. Bied kortingen of pakketten aan die aansluiten op de behoeften en interesses van de leads.
Retargeting en remarketing
Zet retargeting ads in om leads te herinneren aan je aanbod en een mooie, tijdelijke aanbieding te doen die ze niet kunnen laten liggen.
E-mailmarketing
Met persoonlijke e-mails spreek je de lead aan en bied je op precies het juiste moment waar deze behoefte aan heeft. Hiervoor gebruik je triggerpoints en intervallen, in te stellen via e-mailmarketingsoftware zoals die van MailBlue.
Directe communicatie
Moedig persoonlijk contact aan om eventuele laatste twijfels weg te nemen. Zorg er wel voor dat er een goed salesteam en klantenserviceteam klaarstaat.
Waarom is een kwalitatieve Bottom of Funnel zo belangrijk?
Een goed geoptimaliseerde Bottom of Funnel maximaliseert de laatste stap naar conversie. De leads die dit stadium hebben bereikt, overwegen al om klant te worden en lopen warm voor je aanbod. Door ze te voorzien van de juiste informatie en goede aanbiedingen, geef je hen het laatste zetje om daadwerkelijk tot actie over te gaan.
Welke fases zijn er na Bottom of Funnel
Vergeet niet: de funnel is pas het begin. Het proces houdt niet op bij conversie. Hierna zorg je voor een geweldige klantervaring om herhaalaankopen aan te moedigen, positieve reviews te krijgen en klanten om te zetten in merkambassadeurs.