Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Wat is het break-even point?

Het break-even point is het punt waarop de inkomsten van een bedrijf gelijk zijn aan de uitgaven. Er is dus geen sprake van winst of verlies. Het break-even point is belangrijk om te weten. Het is de neutrale nullijn voor het bedrijf om vast te stellen wat er nodig is om alle vaste en variabele kosten te dekken. Dit legt de basis voor een financiële, (hopelijk) winstgevende planning. 

Is een break-even point bereiken negatief of positief?

Dat hangt vooral af van de omzetdoelen van het bedrijf. Break-even betekent natuurlijk dat er geen winst is gemaakt. Maar een break-even point hoeft niet slecht te zijn. Voor een start-up is het bereiken van het break-even point juist iets goeds. Het laat zien dat het bedrijf in staat is omzet te genereren en de kosten te dekken. 

Belasting afdragen over winst

Het kan lang duren voor een bedrijf het break-even point voorbij is.  Een break-even punt bereiken is echter niet voldoende voor de lange termijn. Een bedrijf moet uiteindelijk groeien en winst maken om te kunnen investeren en te overleven. Wel moet er belasting worden afgedragen over die winst. Daarom kiezen sommige bedrijven ervoor rond het break-even point te blijven door veel investeringen te doen. Zo hoeven ze minder belasting te betalen en behouden ze meer financiële controle. 

Het break-even point berekenen

Iedere ondernemer kan het break-even point berekenen. Dat doe je met een formule. 

Eerst kijk je naar de totale kosten.

De bestaan uit vaste kosten (huur, loon etc.) en variabele kosten (verzendkosten van producten, investeringen, etc.) De vaste en variabele kosten tel je bij elkaar op om tot de totale kosten te komen.

Daarna bereken je de totale opbrengsten. Dit doe je door de prijs per eenheid/product te vermenigvuldigen met het aantal eenheden/producten.

Om het break-even point te vinden, moeten totale kosten en totale opbrengsten dus gelijk zijn. Om dit te dubbelchecken, moet je de variabele kosten per eenheid/product weten. Vervolgens pas je deze formule toe:

Break-even point = Totale vaste kosten : (Prijs per eenheid – Variabele kosten per eenheid)

Strategie op basis van het break-even point

Zonder break-even point kun je geen goede strategie maken. Pas na het vaststellen van het break-even point weet je waar er investeringen, prijsveranderingen of budgetteringen nodig zijn. Kennis over het break-even point is dus essentieel voor de financiële gezondheid en overlevingskansen van een bedrijf.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.