Waarom ChatGPT & AI Onmisbaar Zijn voor Succesvolle E-mailmarketing in 2025

MailBlue (Thumbnail) - Blog ChatGPT en AI

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

In een wereld waarin inboxen dagelijks overspoeld worden met nieuwsbrieven is het de kunst om eruit te springen. Nog altijd is e-mailmarketing een van de meest rendabele marketingkanalen, zeker ten opzichte van dure advertenties en grillige social media. Maar, je moet wel weten hóe je het effectief inzet. ‘Hoe kan ik dat allemaal weten?’, zullen veel ondernemers misschien denken. Dat is precies het moment dat AI voor e-mailmarketing om de hoek komt, ook wel kunstmatige intelligentie: een tool die niet meer weg te denken is in de huidige, technologische wereld.

Maar, hoe zet je AI -en in het bijzonder ChatGPT- nu tactisch en effectief in, welke voordelen biedt het en waarom zou je als moderne marketeer niet meer zonder kunnen? Ontdek in deze blog waarom ChatGPT & AI Onmisbaar zijn voor succesvolle e-mailmarketing in 2025!

Wat is ChatGPT en hoe werkt AI in e-mailmarketing?

ChatGPT is een AI-tool van OpenAI, een Amerikaans bedrijf dat onderzoek doet en producten ontwikkelt op het gebied van kunstmatige intelligentie, ook wel artificial intelligence (AI). Op basis van enorme hoeveelheden data kan ChatGPT teksten genereren, analyseren en herschrijven. Voor e-mailmarketing in 2025 betekent dit dat je AI kunt inzetten voor:

Waar traditionele, automatische e-mailflows met vaste triggers en sjablonen werken, ontwikkelt AI zich voortdurend en leert de interacties van je contacten veel beter kennen: hierdoor kan er nóg effectiever ingespeeld worden op de voorkeuren en het gedrag van je doelgroep. Wat namelijk eens voor e-mailmarketing werkte, kan met de tijd alweer snel veranderen waardoor bepaalde methodes achterhaald zijn of het effect hebben verloren. AI is dit vóór en past zich eigenlijk dus constant aan. ChatGPT is dus dé ultieme assistent van hedendaagse marketeers.

ChatGPT en AI - ChatGPT gebruiken
ChatGPT is dé ultieme assistent van hedendaagse marketeers

De 5 grootste voordelen van AI in e-mailmarketing

AI is voor de hedendaagse ondernemer en marketeer onmisbaar, want vooral in het kader van efficiëntie levert het je enorme voordelen op. Dus, wat zijn de grootste voordelen van AI in e-mailmarketing?

1. Tijdbesparing

Of je nu twee nieuwsbrieven per maand verstuurt of meerdere blogs per week wilt publiceren: schrijven, testen en optimaliseren kost tijd. En, lang niet iedereen weet ‘de juiste woorden’ te vinden voor een vakkundig stukje tekst: ook schrijven blijft immers ‘een vak’. ChatGPT vormt dan ook de ideale, digitale assistent. Nadat je namelijk met een beschrijving (ook wel een prompt) precies aangeeft wat voor tekst je zou willen hebben, genereert deze AI tool binnen een paar seconden één of meerdere versies. Dit kan om effectieve onderwerpregels gaan, maar ook complete e-mails, afgestemd op jouw doelgroep. AI is dus enorm tijdbesparend binnen e-mailmarketing.

2. Personalisatie op schaal

Het feit dat je met e-mailmarketing afgestemde en dus meer persoonlijke mailings kon verzenden naar je ontvangers, maakte dit kanaal al jaren terug enorm effectief: in plaats van algemene mailings sturen naar ‘iedereen’, kun je aan de hand van personalisatie en segmentatie persoonlijke én afgestemde berichten verzenden, precies naar de juiste doelgroep. Een groot voordeel van AI voor e-mailmarketing is dat je voor elk segment relevante content kunt creëren in plaats van elke e-mailversie handmatig op te stellen: dit maakt personalisatie op schaal mogelijk. Ontdek dus hét voordeel van personalisatie met AI.

3. Conversiegerichte teksten

Schrijven is een vak, zoals je eerder al gelezen hebt. Een e-mail zonder goede inhoud is dan ook ‘dodelijk’ voor je conversie. Komen je teksten namelijk erg onprofessioneel over omdat de opbouw van de tekst ondermaats is of kinderlijk geschreven overkomt? Dan straalt dit ook uit naar je aanbod. ChatGPT kan je helpen bij het genereren van krachtige call-to-actions (CTA’s), productinformatie of juist meer verhalende teksten om je potentiële klant ‘mee te nemen’. AI is ook een perfect hulpmiddel om je bij te staan in het creëren en optimaliseren van je e-mail copy, zoals het bedenken van openingszinnen en afsluiters die uitnodigen tot een klik, ook hier om je (potentiële) klant weer naar de volgende fase te begeleiden. AI is dus ideaal voor optimalisatie van je conversie.

4. Optimalisatie via data

Je kunt nog zulke mooie teksten schrijven, maar als je niet weet wat wél en níet werkt, heb je er eigenlijk helemaal niets aan. Dat is precies waar data-optimalisatie om de hoek komt kijken. Door te meten welke onderwerpregels geopend worden, welke buttons een nieuwsgierige klik krijgen en welke zinnen converteren, weet je wat aanslaat. Met die inzichten kun je – samen met ChatGPT – steeds slimmer schrijven. Geen ‘dit klinkt vast wel leuk’ meer, maar gericht optimaliseren op basis van échte gegevens: zo maak je mailings extra effectief.

5. A/B-testen zonder gedoe

Wanneer je steeds alles zelf moet bedenken om uiteindelijk te ondervinden ‘wat voor jouw mailings het beste werkt’, vraagt dat een hoop van je tijd. Tijd die je ook zeker niet altijd hebt. Met één prompt kun je aan ChatGPT vragen om bijvoorbeeld 5 varianten van een onderwerpregel te bedenken, elk met een ander ‘psychologisch haakje’. Zo lokt de ene versie nieuwsgierigheid uit, benadrukt de ander de urgentie (‘bijna uitverkocht’) en gaat de ander juist in op het tijdelijke voordeel (alleen vandaag 10% korting). Al deze varianten kun je dan ook testen om te ontdekken wat voor jouw publiek het beste werkt.

Hoe ziet een AI-tekst er in de praktijk uit?

Stel, je hebt een webshop en je verkoopt duurzame lifestyleproducten voor het interieur. Hoe zou een vraag aan ChatGPT en dan precies uit kunnen zien?

Denk bijvoorbeeld aan:

‘Kun je 3 onderwerpregels schrijven voor een e-mailcampagne over onze nieuwe collectie herbruikbare waterflessen waarbij je vooral ingaat op de duurzaamheid en het design? Het mag om 3 verschillende soorten schrijfstijlen gaan.’

Vervolgens krijg je 3 voorbeelden:

  1. ‘’Duurzaam design dat je elke dag wilt gebruiken’’
  2. ‘’Nieuw: herbruikbare flessen in een stijlvol jasje!’’
  3. ‘’Bye bye plastic: ontdek onze nieuwe, duurzame waterflessen’’

 

Of het nu om een onderwerpregel of een volle campagnetekst gaat: wanneer je zo duidelijk mogelijk aan ChatGPT vertelt wat je graag in tekstvorm terugziet, eventueel wel of niet met nadruk op krachtige SEO-zoekwoorden als dit nodig is, genereert de tool jouw gewenste tekst. Merk je dat alsnog de antwoorden niet helemaal aansluiten op wat je zoekt? Maak het dan nog specifieker, bijvoorbeeld door aan je tekstbeschrijving voor ChatGPT toe te voegen dat het ‘grappig’ of juist ‘zakelijk speels’ mag zijn. Hoe specifieker je bent, hoe sneller je tot het gewenste resultaat komt. Je kunt ook nog aangeven wat je níet in de tekst wilt zien, dit om te voorkomen dat Chat onnodig met bepaalde voorbeelden komt.

Veelgemaakte fouten zonder AI (en hoe ChatGPT dat voorkomt)

Waarom AI zo effectief is? Dat komt doordat AI door data gedreven wordt terwijl wij als mensen nogal eens eigenwijs kunnen zijn en ‘van onze eigen mening’ uitgaan. Maar, of dat nou zélf altijd zo’n goed idee is… Dit zijn dan ook veelgemaakte fouten in e-mailmarketing zonder AI en hoe je deze met het gebruik van ChatGPT kunt voorkomen.

Eén standaard mail naar al je contacten versturen

Het lijkt zo’n goed plan: je hebt een nieuw aanbod, dus stuur ‘m naar al je contacten voor zoveel mogelijk bereik en omzet. Helaas werkt deze vorm alleen maar averechts. Waarom? Omdat lang niet ieder contact even geïnteresseerd is in je aanbod of hier behoefte aan heeft. Zo vallen mensen bijvoorbeeld niet in een bepaalde leeftijdscategorie die je in je mailing (indirect) noemt, heeft de ander geen last van bepaalde gezondheidsproblemen of zijn de kledingstukken die je promoot lang niet ieders stijl. Zie je daarentegen ‘Dit vind jij vast ook leuk!’, staan? Grote kans dat jouw nieuwsgierigheid nu wél gewekt is.

Algemene mailings worden in veel gevallen niet eens geopend, wat ook weer een negatief gevolg kan hebben (wanneer je dit vaker doet) op je afleverbaarheid. E-mailproviders als Gmail en Outlook beschouwen jouw mailings (wanneer deze niet geopend worden) dan eerder als spam, wat je natuurlijk allesbehalve wilt. Zorg er daarom voor dat je mailings zo relevant mogelijk zijn voor ieder contact en maak op voorhand doelgroepen aan om vervolgens elk van deze segmenten van afgestemde content te voorzien. Hoe specifieker, hoe beter.

Te formele of saaie teksten

Is er ooit iemand wél blij van saaie teksten geworden? Dat je bijna in slaap valt of gewoonweg niet door de tekst heen komt? Dan weet je in ieder geval wel zeker dat (vrijwel) niemand op je aanbod in zal gaan. Geef je tekst daarom, bijvoorbeeld met de hulp van ChatGPT, de juiste tone-of-voice en inhoud. Eentje die kort en krachtig is, maar ook fijn wegleest zodat je precies het doel kunt bereiken dat jij voor ogen hebt. Met ChatGPT kun je elke stijl genereren, passend bij jouw merkidentiteit: of je nu voor modern-zakelijk, speels of zelfs een tikkeltje brutaal wilt gaan.

Slechte onderwerpregels

De onderwerpregel is het allereerste dat mensen zien: het is dus enorm belangrijk dat deze meteen opvalt en uitnodigt tot klikken. Dat wil niet zeggen dat het altijd ‘binnen de lijntjes’ moet zijn: je kunt zelfs enorm creatief worden. Of je nu verbazing, nieuwsgierigheid of zelfs een ‘schok’-reactie uit wil lokken: zodra je de aandacht weet te pakken, zit je goed. AI kan je dan ook perfect helpen om je onderwerpregels te verbeteren door je allerlei variaties te laten zien, gebaseerd op bewezen psychologische principes. Test dus vooral welke onderwerpregel bij jouw merkidentiteit past én waar jouw doelgroep goed op reageert. 

De handige AI tools van MailBlue

De software van MailBlue is steeds in ontwikkeling, wat dus betekent dat ook onze functionaliteiten steeds beter worden én jouw onderneming nog sterker kunnen helpen om online te groeien. Dit betekent AI voor e-mailmarketing in 2025 als je, net als veel andere ondernemers, voor de software van MailBlue kiest:

ChatGPT en AI - Teksten genereren met MailBlue
Met MailBlue genereer je razendsnel content voor je mailings
ChatGPT en AI - Automatiseringen genereren met de AI van MailBlue
Genereer effectieve automatiseringen met MailBlue
ChatGPT en AI - Voorspellende verzendingen met MailBlue
Laat AI jouw data analyseren om automatisch de beste verzendtijd te bepalen
ChatGPT en AI - AI Merkkit van MailBlue
De AI merkkit van MailBlue genereert jouw huisstijl o.b.v. jouw website
ChatGPT en AI - Leadscoring van MailBlue
Bepaal welke leads de meeste potentie hebben

Tip: Geef, als het kan, je eigen draai aan de AI teksten voor je automatische e-mailflows

ChatGPT en AI zijn natuurlijk enorm handig en onmisbaar geworden voor e-mailmarketing. Toch valt het je aan te raden om, áls je de vaardigheid van het schrijven hebt, nog altijd je persoonlijke draai eraan te geven. Als je bedrijf echt een eigen identiteit heeft die sterk leunt op ‘jouw humor’ in de communicatie, maak hier dan serieus gebruik van om juist nog steeds zo authentiek mogelijk te zijn. AI is dus een perfect hulpmiddel, zeker voor de opbouw van teksten en het bedenken van strategieën, maar wees vooral niet bang om het naar eigen hand te zetten als de tekst hier zelfs nog een stukje leuker van wordt. Je wilt natuurlijk niet dat jouw informatie of verhaal gaat lijken op AI-teksten van een ander, dus kijk zeker hoe jij zo origineel en authentiek mogelijk uit de hoek kunt blijven komen.

Conclusie: dit is hét moment om AI in te zetten

E-mailmarketing in 2025 vraagt niet om harder, maar juist om slimmer te werken. AI tools, zoals ChatGPT, helpen je hier perfect bij. Of je nu een hogere open rate wilt met ijzersterke onderwerpregels, meer conversie wilt met uitlokkende call-to-actions of echt wel wat hulp kunt gebruiken bij het schrijven van effectieve en creatieve teksten: AI helpt je om beter te presteren, slimmer te denken en bovenal je een hele berg aan tijd te besparen. En, wist je dat je gewoon klein kunt beginnen? Vaak kunnen betere onderwerpregels of call-to-actions al een wereld van verschil maken, dus kijk vooral eerst naar het optimaliseren van de kleine details.


Klinkt ultieme efficiëntie en tijdbesparing je als muziek in de oren? Ontdek wat de AI tools van MailBlue voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Benieuwd? Start vandaag nog jouw proefaccount!

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.