De click through rate (CTR) kan worden berekend met de berekening “100/impressies*klikken”. Door het bepalen van de click through rate kom je erachter of een advertentie de aandacht trekt van een doelgroep of dat je de advertentie kunt verbeteren.
Om hier een voorbeeld van te geven:
Ik heb een Facebook advertentie en deze is weergegeven aan duizend mensen, van deze duizend mensen hebben 30 mensen op mijn advertentie geklikt en zijn hierdoor doorgestuurd naar mijn website. Deze advertentie heeft een CTR van 3%.
Wat kun je doen om de click through rate te verhogen?
Om je CTR te verhogen is het belangrijk om te onderzoeken waardoor het komt dat de click through rate niet zo hoog is als dat je zou willen. Vervolgens kun je door het doen van splittesten de advertentie optimaliseren.
Om een paar voorbeelden te geven van testen die je kunt doen:
Het is belangrijk dat je advertentie opvalt. Tegenwoordig worden websitebezoekers al zovaak geconfronteerd met een advertentie dat het kan zijn dat zijn een blinde vlek voor advertenties hebben gecreëerd zoals die van jou. Hierdoor is het belangrijk om de advertentie op te laten vallen, dit kun je doen door met felle kleuren te werken, contrast te gebruiken of schokkende beelden te tonen.
Vervolgens is het belangrijk dat het doel en de call to action van jouw advertentie duidelijk worden overgebracht op degene die jouw advertentie te zien krijgt. De advertentie moet dus relevant zijn voor de doelgroep aan wie de advertentie wordt getoond. Vervolgens moet de gewenste actie ook duidelijk zijn. Maak duidelijk dat je wilt dat een bezoeker op de advertentie klikt.