Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Wat is clickbait?

Clickbait is content die gemaakt is om zoveel mogelijk clicks te genereren. Deze content is vaak sensationeel en (bijna) misleidend. De koppen, posts of afbeeldingen trekken direct de aandacht. De informatie die daarbij gegeven wordt is kort. Je weet als bezoeker dus nooit direct het hele verhaal.

Dit heeft als doel de emoties en nieuwsgierigheid van de bezoeker te prikkelen. De verleiding wordt zo groot gemaakt dat deze haast niet anders kan dan op de bijbehorende link klikken. Het resultaat is meer clicks en het volgen van de link naar de gewenste pagina, wat leidt tot het eigenlijke doel: meer pageviews. 

Voorbeelden van clickbait

Clickbait is op elk online platform in te zetten. Je ziet clickbait content het meest op social media. Bijvoorbeeld de bekende posts over beroemdheden waarin een shockeffect wordt gecreëerd zonder alle informatie te geven. Of titels op YouTube als ‘Ik kan niet geloven dat dit me overkomen is…’ Om te weten wat er precies is gebeurd met deze YouTuber zal je het filmpje moeten kijken. 

Denk aan je doelgroep

Iedereen kent clickbait. En hoe vaak we als bezoeker ook teleurgesteld zijn in het eindresultaat, we blijven doorgaan met klikken. Clickbait, hoe vaak net op het randje van misleiding dan ook, blijft daarom ingezet worden in de e-commerce. Hierbij moet tegenwoordig wel rekening gehouden worden met eerdere ervaringen van de doelgroep. Clickbait kan niet te duidelijk ingezet zijn, want dat werkt averechts. 

Clickbait in e-commerce

Voorbeelden van ‘succesvolle’ clickbait in e-commerce zijn advertenties op Facebook en Instagram. Bijvoorbeeld gericht op de voordelen van een bepaald product, of via influencermarketing. De voordelen en de mening van de influencer kun je dan pas zien na de klik. 

En wat denk je van blogposts met prikkelende titels als ‘De tien dingen die in 2023 onmisbaar zijn voor een goede SEO-ranking’? Een online marketeer zal hier zeker op klikken. Dit soort content is met een goede copywriter en mooie vormgeving voor elke doelgroep in te zetten. Houd er alleen wel rekening mee dat je als maker van de content niet mag misleiden. 

Clickbait en SEO

Misleid je toch? Dan zal Google je keihard afstraffen. Websites die geen goede informatie en waarde bieden worden snel herkend. De pageviews van een clickbait website zullen namelijk hoog zijn, maar het bouncepercentage ligt waarschijnlijk nog hoger. Het gevolg? Je pagina zakt flink in ranking. Denk daarom altijd goed na of een clickbait campagne het resultaat daadwerkelijk waard is.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.