Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Wat is de conversieratio?

Conversieratio is de verhouding tussen alle mensen die op een website zijn geweest en de bezoekers die daadwerkelijk tot een gewenste actie overgaan. Deze actie noemen we het conversiedoel.

Je berekent de conversieratio heel eenvoudig. De berekening is als volgt: 

het aantal bezoekers dat tot conversie overgaat, gedeeld door het totale aantal bezoekers. Je vermenigvuldigt dit vervolgens met 100 om het conversiepercentage te berekenen. 

Voorbeeld conversieratio 

Om de conversieratio te verduidelijken, gebruiken we een simpel voorbeeld. 

Een webshop in lampen heeft 100 bezoekers. 10  van die bezoekers gaan over tot de aankoop van een lamp. De conversieratio wordt dan berekend als volgt:

10 : 100 = 0,1 conversieratio.

0,1 x 100 = 10% conversiepercentage.

Conversieratio en data

Om je conversieratio te berekenen, heb je betrouwbare data nodig. Deze verkrijg je bijvoorbeeld via Google Analytics. Hierin kun je o.a. het totaal aantal unieke bezoekers en het totaal aantal sessies zien. Vanaf Google Analytics 4 vind je ook een door Google zelf uitgerekend conversieratio terug in de rapportages. Dit zijn twee soorten conversieratio’s. Eentje is gebaseerd op basis van het aantal sessies en eentje op basis van het aantal gebruikers.

Het is belangrijk altijd goed op te letten (en in te stellen!) of een bezoeker uniek is. Soms kan deze namelijk meerdere sessies nodig hebben om tot een conversiedoel over te gaan. Denk bijvoorbeeld eens aan de aankoop van de eerder genoemde lampen. Het is goed mogelijk dat de bezoeker op jouw webshop komt, weggaat om prijzen te vergelijken, later weer terugkomt en dan pas overgaat tot aankoop.  

Voorbeelden van conversiedoel

De conversieratio is belangrijk voor iedereen met een conversiedoel. Dit hoeven dus zeker niet alleen aankopen in webshops te zijn. Conversiedoelen kunnen van alles omvatten. Voorbeelden van andere conversiedoelen zijn bijvoorbeeld:

  • het maken van een afspraak
  • het achterlaten van gegevens
  • het aanvragen van een e-book
  • een enquête invullen
  • op een link klikken 

Wat is een goede conversieratio?

De conversieratio wordt vaak een van de Key Performance Indicators (KPI) voor webshops genoemd. KPI’s zijn de meetbare indicatoren die je vertellen of de prestaties van een bedrijf in de juiste richting gaan om de gestelde doelen te behalen.

Nu is het zo dat de gemiddelde conversieratio per sector onderzocht wordt door talloze bedrijven. Vervolgens worden hier jaarlijks rapportages over gepubliceerd.

Het gemiddelde conversiepercentage (dus berekend uit je conversieratio) wordt daarbij meestal rond de 2 tot 6% vastgesteld. Zit je rond dat getal? Vergeet dan niet dat er altijd verbetering mogelijk is!

Conversie optimalisatie

Dit proces van verbetering noemen we conversie optimalisatie (CRO). Optimalisatie bereik je bijvoorbeeld door via A/B testen inzicht te krijgen in wat contentmatig en qua vormgeving beste werkt, het vergroten van de gebruiksvriendelijkheid van een website en een snellere laadtijd. 

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.