Conversion Rate Optimization (CRO)

Wat is Conversion Rate Optimization (CRO)?

CRO is de afkorting van Conversion Rate Optimization. In het Nederlands noemen we dit ook wel conversie optimalisatie. Het woord zegt het al: met optimalisatie van bijvoorbeeld webpagina’s of e-mailfunnels verhoog je het conversiepercentage. Dat is het deel van het totale aantal bezoekers dat tot een gewilde actie (conversie) overgaat.

Hoe werkt CRO precies?

Kort gezegd: via data en feedback van bezoekers optimaliseer je de content. Je analyseert deze data. Wat werkt er wel en wat werkt er niet? Kijk goed waar bezoekers bouncen en verander hier elementen. Zo maak je de webpagina of funnel zo aantrekkelijk mogelijk en weet je zeker dat de bezoeker jouw uitgestippelde customer journey volgt en tot conversie overgaat.

Relevante data

Om te weten hoe de bezoeker zich beweegt en wat deze wil, verzamel je voordat je overgaat tot een optimalisatie een flinke bak aan relevante data. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Een doelgroepanalyse/persona’s
  • Huidige conversiepercentage/gegevens uit Google Analytics
  • Heatmaps/clickmaps/scrollmaps
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Wensen van de doelgroep zelf, bijvoorbeeld via een online enquête/feedback/klantenservice/zoekopdrachten op de site

A/B testing

Uiteindelijk komt het bij conversieoptimalisatie bijna altijd neer op A/B testing. A/B testing is een test met twee varianten van bijvoorbeeld een webpagina, mailfunnel of advertentie. Je split je bezoekers en leidt het ene deel naar variant A en het andere deel naar variant B. Je test hiermee met welke elementen je beter scoort. 

Variant A is altijd de controleversie. Variant B is de variant waarop je de variatie test. Een betrouwbare test houdt altijd 50-50 in bezoekers aan. Het splitsen kan in veel backends van websites en e-mailmarketingprogramma’s automatisch ingesteld worden.

Bij een A/B test voor conversieoptimalisatie stel je een hypothese op. Een voorbeeld hiervan is: ‘Als ik buttontekst X vervang op pagina Y, dan verwacht ik dat het conversiepercentage met een bepaald percentage stijgt, om reden C.’

Met welke elementen kun je A/B testen?

Het is bij A/B testing belangrijk met kleine veranderingen te werken. Door kleine elementen aan te passen, kun je gerichter testen. Als je alle veranderingen door elkaar zou gebruiken, is het alsnog onduidelijk welke verandering nou voor meer conversie zorgt. Een conversie optimalisatie is daarom een langdurig proces dat veel testen en data-analyse vereist. 

Voorbeelden van elementen om te testen zijn:

  • Andere manier van prijzen benoemen
  • Call to action aanpassen
  • Verplaatsen van contentblokken 
  • Andere afbeeldingen gebruiken
  • Minder stappen doorlopen tot afrekenen

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.