In dit artikel vergelijken we twee aanbieders van e-mail marketing software in Nederland: Copernica en MailBlue. De grootste verschillen zijn toegelicht, zodat je zelf een keuze kunt maken die past bij jouw bedrijf.

Algemeen

Copernica is een Nederlands marketing-software bedrijf opgericht in 2001. De focus van Copernica ligt duidelijk op e-mail. Vergeleken met een ActiveCampaign (MailBlue) of HubSpot, kunnen de functionaliteiten nogal beperkt lijken. Copernica is er wel duidelijk in; ze bieden e-mail automatisering en geen marketing automatisering.

MailBlue is opgericht in 2017, maar omdat zij de software van het volwassen Amerikaanse ActiveCampaign doorverkopen op de Nederlandse- en Belgische markt, wordt de software al wel sinds 2003 goed doorontwikkeld. MailBlue zelf is een Nederlands bedrijf. De kracht van de software schuilt achter de combinatie van CRM, marketing automatisering en e-mail marketing. Sterke functionaliteiten voor een aantrekkelijke prijs.

Gebruiksvriendelijkheid

Lang is Copernica erg gericht geweest op het ontwikkelen van bepaalde features wat uiteindelijk ten koste ging van de focus op de gebruiksvriendelijkheid. De leercurve van de software was daardoor flink. Dit was bijvoorbeeld terug te zien in het maken van een e-mail template. De drag en drop builder was toen nog niet zo ver ontwikkeld. Zonder HTML/CSS kennis bleef je er steken op een erg basic ontwerp. Gelukkig zijn er inmiddels al wel wat ontwikkelingen geweest en kun je nu ook zonder HTML kennis bij Copernica makkelijk nieuwsbrieven maken. Nog steeds is niet alles in deze interface direct mogelijk wat je bij andere email service providers wel kunt, maar wel voldoende om zelf een e-mail template in elkaar te zetten.

Bij MailBlue werkt alles sterk visueel en heb je dankzij de gemakkelijke drag & drop editor vlot je e-mail templates en automatiseringen gebouwd. Een groot voordeel is ook dat je als klant bij MailBlue toegang krijgt tot heldere videotrainingen, zodat je snel in staat bent zelf geavanceerde automatiseringen te bouwen. Je hoeft er dus geen technische kennis voor te hebben!

Automatiseringen

Copernica: e-mail automatisering

Copernica heeft geen marketing automatisering mogelijkheden, het is meer gericht op e-mail automatisering. Je kunt campagnes dus wel automatiseren, maar naast het versturen van mails zijn er weinig andere acties mogelijk in de zogenoemde ‘Follow-Up Manager’ van Copernica.

Er zijn wel verschillende partners van Copernica die prachtige aanvullingen hebben ontwikkeld, als aanvulling op de basisfuncties van Copernica. Je betaalt wel weer extra als je dit soort add-ons wilt koppelen aan Copernica. Het wordt daarom als een nadeel gezien dat het niet standaard er in zit, al is er wel veel mogelijk via partners. Daarnaast missen we binnen Copernica de mogelijkheid om bezoekgedrag te meten; dit kan ook enkel via een add-on. Dus wil je behavorial targeting toepassen en van een uniek mailadres terug kunnen zien welke pagina’s zo iemand op je site bekijkt, dan kan het zijn dat Copernica hierdoor niet je eerste keuze is.

Verder heeft Copernica ook niet de mogelijkheid om automatisch de verzendtijd bij je contacten te personaliseren. Natuurlijk is het gunstig voor je open-rate als je jouw mails op het juiste tijdstip verzend naar ieder contact. Een mogelijkheid die we wél terugzien bij het Professional pakket van MailBlue.

Copernica: de automatiseringsmogelijkheden

Wat er wél mogelijk is binnen Copernica:

  • Wanneer er geklikt wordt op een link in één van jouw mails, treedt de Follow-up Manager in werking. Dit noemen zij een trigger. Vanaf dat moment kun jij volgende mails automatisch versturen.
  • Je kunt een beslissingsmoment instellen, waarmee jij bepaalt wat een klant op welk moment te zien krijgt. Zo kun je dit instellen op basis van besteed bedrag of het aantal keren dat iemand je website bezoekt.
  • Je kunt een mail-actie inzetten. Verbeter de klantreis door op de juiste momenten jouw mails een extra zetje te geven.
  • Ook kun je door middel van Javascript data van je contacten opslaan. Deze data kun je vervolgens weer inzetten om de follow-up mogelijkheden uit te breiden. Er zijn een aantal scripts voor je klaargezet, maar wil je iets anders bereiken dan zul je kennis van codering moeten hebben.copernica-geautomatiseerd-mailen

MailBlue: marketing automatisering

De automatisering mogelijkheden bij MailBlue zijn zeer uitgebreid. Zo kun je het inzetten wanneer je automatisch een serie mails wilt versturen. Wanneer je automatiseringen slim inzet dan kun je heel gericht e-mails sturen naar (delen van) je contactenlijst, en méér.

Een greep uit de situaties waarin je een automatisering zou willen gebruiken:

  • Wanneer je automatisch een serie e-mails wilt versturen (bijvoorbeeld nadat iemand zich heeft aangemeld voor jouw e-book)
  • Je wilt verschillende mails naar verschillende groepen personen sturen
  • Je wilt automatisch contacten kunnen verplaatsen naar een andere lijst
  • Wanneer je volledig geautomatiseerd wilt achterhalen welke contacten inactief zijn op je site en met je mailings. Zodat je deze contacten vervolgens automatisch een label (tag) mee kan geven of nog een bepaalde mail na kunt sturen
  • Als je op basis van het gedrag van je contacten een mail wilt sturen (bijvoorbeeld: een mail met kortingscode sturen als iemand een productpagina meerdere malen bezocht heeft op je website)
  • .. en meer!

MailBlue: vele starttriggers en acties

Ook binnen MailBlue komt iemand je automatisering binnen op basis van een trigger. Er zijn veel verschillende triggers die je kunt kiezen, denk aan:

  • Zodra iemand zich aanmeld voor een lijst
  • Op het moment dat iemand een bepaalde tag gekregen heeft
  • Wanneer iemand een bepaalde pagina op je site bezoekt
  • Op het moment dat iemand een specifieke mail geopend heeft
  • Zodra iemand op een link in een mail geklikt heeft
  • .. en meer!


Op basis van een trigger komt een contact dus in jouw automatisering terecht. Vervolgens kun je dan mails (of andere acties) opstellen die automatisch plaats mogen vinden. Ook kun je een bepaalde periode (van X dagen/uren/minuten/etcetera tot aan een specifieke datum) inlassen dat iemand moet wachten tot zij verder mogen ‘lopen’ in de automatisering.

Daarnaast kun je automatiseringen opsplitsen in meerdere paden op basis van een bepaalde voorwaarde. Voorbeeld: iemand heeft een bepaalde pagina op je website wel of niet bezocht. Iedereen die de pagina heeft bezocht, wil je een bepaalde tag geven. De personen die de pagina niet hebben bezocht, wil je een andere tag geven. De splitsing in je automatisering ziet er dan ongeveer zo uit:


Goed om te weten is dat bij MailBlue website tracking wél gewoon inbegrepen is; al vanaf het goedkoopste Lite abonnement!

CRM

Copernica heeft geen eigen CRM systeem, maar kun je wel koppelen aan een aantal CRM-systemen zoals SalesForce, PerfectView en TeamLeader.

Wanneer je een Plus account hebt bij MailBlue krijg je automatisch toegang tot het CRM van MailBlue. Het voordeel hiervan is dat je het naadloos aan kunt laten sluiten met de marketing automatiseringen; hierdoor kun je alle sales- en CRM-processen eenvoudig automatiseren. Dat scheelt je een hoop handmatig werk!

In het CRM systeem van MailBlue kun je jouw deals (interessante prospects) in de gaten houden via een overzichtelijk contactkaart. Hierin zijn alle recente activiteiten van een deal terug te vinden. Ook kun je vanuit de dealkaart direct taken toekennen aan medewerkers binnen je team.

Een ander sterk punt is dat je jouw (sales)proces goed overzichtelijk kunt houden door pipelines te creëren met daarin de verschillende fases waar iemand doorheen loopt binnen jouw proces. Dit is mooi visueel weergegeven in een Kanban-weergave:

wat-is-crm

Lead scoring

Verder is het goed om te weten dat als je sales gericht in wilt zetten en deels wilt automatiseren, dit voor jou kan betekenen dat MailBlue een betere uitkomst is dan Copernica. Dit heeft te maken met lead scoring; het kwalificeren van leads. Als ondernemer of marketeer volg je idealiter warme leads op en niet diegenen die nog helemaal niet klaar zijn om benaderd te worden. Daarom is het belangrijk om lead scoring goed toe te passen. Nu kan dit gelukkig in beide systemen, echter zijn de condities waarop je punten toe kunt laten kennen of af kunt laten trekken bij een contact op basis van gedrag of acties (en interesses) veel uitgebreider bij MailBlue. Er zijn dus net iets meer mogelijkheden om de betrokkenheid van je leads meetbaar te maken en hier een plan van actie aan vast te hangen.

Integraties

Er zijn via Copernica een aantal tientallen koppelingen te leggen met onder andere een aantal webshops en CRM-systemen. Hier vind je een overzicht van alle integraties. Het enige nadeel is dat deze niet met een paar klikken in te stellen zouden zijn. Het schijnt dat hier handmatig werk bij komt kijken waarbij programmeerkennis vereist is.

MailBlue heeft als voordeel dat de software met alles te koppelen is wat ook met ActiveCampaign te koppelen valt, en dat zijn nogal wat integraties! Veel integraties zijn met enkele muisklikken al geregeld; ook wel zo fijn. Hier vind je alle koppelingen die mogelijk zijn met MailBlue.

Templates

Copernica heeft de oude Publisher wat gebruiksvriendelijker gemaakt in de vorm van de nieuwe Marketing Suite. Als nieuwe gebruiker is de Marketing Suite aan te raden omdat deze een stuk gebruiksvriendelijker is. Binnen deze omgeving kun je namelijk ook met de drag & drop editor werken of alsnog kiezen voor de HTML template editor. Het inslepen met de drag & drop editor van contentblokken zoals afbeeldingen, tekst en buttons werkt prettig en simpel. Deze omgeving kun je vergelijken met de meeste andere e-mailmarketing systemen die ook gebruik maken van een drag & drop builder, zoals MailBlue.

De Publisher van Copernica hanteert een andere manier om tot een mooie template te komen. De aanpak is echter wat technischer en moeilijker; kennis van HTML en CSS is vereist. De Publisher heeft enkele functionaliteiten die in de Marketing Suite niet bestaan. Functionaliteiten die binnen MailBlue veelal wél gewoon mogelijk zijn in de eenvoudigere drag & drop builder.

Je kunt binnen de Marketing Suite van Copernica kiezen uit één van de zes vooraf gemaakte e-mail templates:

Copernica-mail-sjablonen

Binnen MailBlue heb je een keuze uit 125+ e-mail templates. De templates ogen professioneel en alle elementen zijn met de drag & drop builder van MailBlue eenvoudig aan te passen naar de look & feel van jouw organisatie. Je kunt aanpassen wat je wilt; de font van de tekst, achtergrondkleur, regelafstand, opvulling in buttons en meer. Ook zijn de templates mobile-responsive.

Dit is een kleine greep uit de vele e-mail templates die MailBlue beschikbaar stelt:
e-mail-templates-mailblue

Support

De support van Copernica is goed; vragen worden snel en vakkundig behandeld en er is veel documentatie beschikbaar.
Dit geldt ook voor MailBlue; je hebt snel & adequaat een reactie terug en kunt terecht in een uitgebreide kennisbank.

Ook prettig is dat beide bedrijven Nederlands zijn. Het schakelen zonder taalbarrières en tijdsverschillen is wel zo prettig als je een keer met een complex issue zit en dit goed wilt overbrengen.

Een groot pluspunt vanuit MailBlue is dat zij daarnaast nog veel gratis extra waarde bieden, zoals een complete MailBlue Academy vol videotrainingen en werkboeken. Zo uitgebreid en compleet vind je dit nergens!

Prijzen

Kijkend naar de tarieven is Copernica echt alleen interessant voor de grote gebruikers die veel en regelmatig mailen. Je betaalt bij Copernica sowieso een vaste prijs van € 225,- per maand. Hiermee krijg je: volledige toegang tot de software, 1 gebruiker, onbeperkte opslag, twee trainingen en support. Je betaalt dus extra als je meer gebruikers of accounts toe wilt voegen. Ook is het goed om te weten dat je niet onbeperkt kunt mailen. Als kleine gebruiker (wanneer je minder dan 18.000 mails per maand verzendt) betaal je voor jouw e-mailvolume. Je betaalt dan dus per verzonden mail. Ben je een grootgebruiker, dan ben je voordeliger uit met een e-mailbundel die je los af kunt nemen.

Bij MailBlue werkt het heel anders; je kiest voor een Lite, Plus of Professional pakket. Je kiest dit pakket op basis van functionaliteiten die je gebruikt (of niet gebruikt). Daarnaast is de prijs per type pakket afhankelijk van het aantal unieke mailadressen in je mailbestand. Je kunt binnen (bijna) alle pakketten onbeperkt mailen en krijgt bij ieder pakket ook standaard meer dan één gebruiker. Een Lite account bij MailBlue tot 500 contacten heb je al vanaf €9,- per maand (bij een jaarbetaling).

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek