CPA – Cost per action

Wat is CPA (Cost per Action)?

CPA staat voor Cost per Action. De kosten per een uitgevoerde actie dus. CPA is een marketingmodel gebaseerd op online advertenties. Als online adverteerder betaal je alleen kosten als een websitebezoeker een specifieke actie uitvoert: het conversiedoel. De kosten per actie betaal je bijvoorbeeld aan de marketeer die de campagne beheert (als je dit zelf niet bent), of aan het platform waarop je advertentie verschijnt.

De gewenste actie is vooral natuurlijk al bepaald. Een actie kan het invullen van een formulier, het downloaden van een e-book of het plaatsen van een bestelling zijn. Kortom: de CPA zijn de gemiddelde kosten die een bedrijf maakt om via bepaalde acties tot conversie te komen.

Voordelen van CPA als marketingstrategie

Er zijn verschillende voordelen van CPA als marketingstrategie. We noemen er een paar.

Gerichte marketing
CPA maakt gerichte targeting mogelijk. Advertenties richten zich op specifieke doelgroepen die waarschijnlijk de gewenste actie zullen ondernemen. Door gerichter te werken, zijn budgetten beter te besteden.

Lagere kosten
CPA kan lagere kosten per acquisitie opleveren dan andere vormen van online adverteren, zoals Cost per Click (CPC) of Cost per Impression (CPM). Adverteerders betalen immers alleen als een gebruiker de gewenste actie onderneemt. Hierdoor liggen het risico en de kosten van het adverteren lager.

Betere meetbaarheid
CPA biedt adverteerders een betere meetbaarheid dan andere vormen van online adverteren. Adverteerders kunnen specifieke acties meten en bijhouden. Zo krijgen ze een duidelijk beeld van hun Return on Investment (ROI) en de effectiviteit van hun marketingcampagnes.

Kwalitatief betere leads
CPA leidt tot kwalitatief betere leads. Gebruikers die de gewenste actie ondernemen zijn meer betrokken en geïnteresseerd in het product of de dienst. Dit kan leiden tot hogere conversieratio’s en een betere ROI.

Nadelen van CPA als marketingstrategie

Naast voordelen van CPA-gebaseerde marketing, zijn er natuurlijk ook nadelen te benoemen.

Beperkte zichtbaarheid
Omdat de adverteerder alleen betaalt als er een specifieke actie wordt ondernomen, kan het zijn dat hun advertenties minder vaak worden weergegeven. Zo ontstaan er minder zichtbaarheid en exposure.

Mogelijk lagere conversieratio’s
De kosten per actie zijn vaak hoger dan bij andere betaalmodellen. Hierdoor kunnen de conversieratio’s lager zijn, omdat potentiële klanten mogelijk minder snel geneigd zijn om de gewenste actie te ondernemen.

Beperkte flexibiliteit
Adverteerders betalen alleen voor specifieke acties, maar hebben daardoor minder flexibiliteit bij het optimaliseren van hun campagnes. 

CPA en Google Ads

Hoewel de gemiddelde CPA afhangt van de sector, je product en je doelgroep is een CPA via Google Ads vaak wel te verlagen. Enkele manieren om CPA te verlagen zijn:

  • Testen met de herstructurering van je campagne
  • De juiste, relevante keywords blijven onderzoeken én updaten
  • Gebruikmaken van Dynamic Search Ads
  • Quality Score verhogen. Google beloont advertenties van hoge kwaliteit met een lagere Cost per Click (CPC) en dit verlaagt de algehele kosten per lead (CPL).

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.