CPC – Cost per click

Wat is CPC?

CPC staat voor Cost per Click. De term zegt het al: de kosten die je betaalt per keer dat iemand op jouw advertentie klikt. CPC is een veelgehoorde term binnen Google Ads, maar geldt ook voor advertenties op Facebook, LinkedIn en andere social media platformen.

CPC is een rekenmodel. En hoewel de kosten per CPC per advertentieplatform verschillen, blijft het basisprincipe hetzelfde. Adverteerders betalen een bepaald bedrag voor elke keer dat iemand op hun advertentie klikt, ongeacht het advertentieplatform. 

Wat zijn de voordelen van CPC?

Het gebruiken van CPC als model kent veel voordelen. We lichten een paar voordelen van CPC voor je toe.

Betere controle over advertentiebudget
CPC geeft meer controle over je advertentiebudget. Adverteerders betalen alleen als een gebruiker op de advertentie klikt. Dit betekent dat je niet betaalt voor vertoningen waar geen interactie plaatsvindt. Zo zet je het advertentiebudget effectiever in.

Ook kun je de biedstrategieën (instelling waarmee je als adverteerder aangeeft wat je per dag wilt uitgeven aan handelingen in een campagne, zoals clicks en vertoningen) aanpassen aan je budget en doelen per klik.

Meetbare prestaties
Met CPC meet je de prestaties van je advertenties op een zeer gedetailleerd niveau. Je ziet bijvoorbeeld:

  • hoeveel klikken je advertenties hebben gekregen
  • welke zoekwoorden het populairst waren en leidden tot de meeste klikken
  • hoeveel conversies de advertenties hebben bereikt 

Deze data helpt advertenties te analyseren en optimaliseren. Dat leidt weer tot een efficiënter ingezet advertentiebudget.

Hoge mate van flexibiliteit
Met CPC-campagnes pas je advertenties en biedstrategieën eenvoudig aan. Handig voor seizoensgebonden trends, concurrentie en wijzigingen!

Wat zijn de nadelen van CPC?

Hoewel CPC een populair en effectief model is, heeft het ook enkele nadelen die de prestaties van een campagne kunnen beïnvloeden. 

Geen controle over unieke clicks
In een CPC-model worden er alleen kosten in rekening gebracht als iemand op de advertentie klikt. Dit kan echter dezelfde persoon zijn, maar er wordt wél per klik betaald. Dit kan leiden tot een hoog aantal klikken en meer kosten, maar lage conversies en daarmee een lage Return on Investment (ROI).

Kwaliteit traffic is niet te meten
Clicks of niet, je weet niet of alle traffic naar je website waardevol is. Het is nooit zeker of de bezoeker echt geïnteresseerd is in conversie of dat de click van bijvoorbeeld een bot komt.

Hoge kosten
CPC-campagnes kunnen duur zijn, vooral als er veel concurrentie is voor dezelfde zoekwoorden of advertentieruimte. Adverteerders moeten vaak bieden op zoekwoorden of advertentieplaatsingen om de beste positie te krijgen.

E-mailmarketing Handboek downloaden

Je ontvangt het e-mailmarketing handboek na aanvraag direct in je inbox.