CPS – Cost per sale

Wat is CPS?

CPS staat voor Cost per Sale, maar is ook bekend als Pay per Sale. Dit betekent dat je alleen betaalt als een klik op jouw advertentie een verkoop oplevert. Je betaalt een bedrag per verkoop aan de aanbieder van jouw advertentie. Dit is de website of het social media platform waarop jouw advertentie te zien is.

Het verschil tussen CPS en CPA

CPS wordt vaak vergeleken met CPA. CPA staat voor Cost per Action. Met CPA wordt berekend hoeveel het kost om via een actie tot conversie te komen. En hoewel een verkoop natuurlijk een actie is, kunnen allerlei acties onder de term CPA vallen. Bijvoorbeeld het invullen van een formulier of het maken van een afspraak. We hanteren daarom twee verschillende termen.

Affiliate marketing

Cost per Sale is een advertentiemodel met als grootste doel: verkopen doen. Het draait om optimale prestatie van een advertentie. CPS is daarom een heel populair model voor affiliate marketing.

In affiliate marketing werkt een adverteerder samen met een website of individu (ook wel de ‘affiliate’ of ‘publisher’ genoemd) om producten of diensten te promoten. De affiliate plaatst een advertentie of ander promotiemateriaal van de adverteerder op zijn website. De affiliate ontvangt een bedrag (commissie) per bezoeker die op de affiliate website op de advertentie klikt en vervolgens een aankoop doet bij de adverteerder. 

De bedragen die de affiliate ontvangt kunnen bijvoorbeeld een vast bedrag per verkoop of een percentage van de verkoopprijs zijn.

Voordelen van CPS

Zoals elk advertentiemodel kent CPS voordelen én nadelen. We lichten een paar van de voordelen van CPS voor je toe.

Minder financieel risico
Je betaalt met CPS alleen voor daadwerkelijke verkopen. Hierdoor is het risico van investeringen in marketingcampagnes veel lager. Je zet budgetten effectiever in en kunt de kosten per verkoop verlagen. Je betaalt bijvoorbeeld niet voor clicks die niet tot verkoop leiden. 

Gratis traffic
Je betaalt niks voor bezoekers die op de advertentie klikken, maar geen aankoop doen. Zij zijn wel goed voor je traffic. Het aantal bezoekers op je website dus. Veel traffic kan leiden tot een betere positie in Google.

Waardevolle data
De prestaties van Cost per Sale campagnes zijn heel nauwkeurig te meten. Meer waardevolle data leidt tot betere campagnes, betere targeting en gepersonaliseerde content voor advertenties. Zo kom je gemakkelijker tot hogere conversieratio’s.

Nadelen van CPS

Enkele nadelen van CPS zijn de volgende.

Hogere kosten per verkoop
Via een Cost per Sale methode betaal je vaak een hoger bedrag per verkoop dan bij andere marketingmethoden zoals Cost per Click (CPC) of Cost per Impression (CPM). Hoewel het risico van je investering lager is, kan dit wel leiden tot lagere winstmarges.

Uitingen van de affiliate
Affiliate marketing is een fijne marketingmethode, maar je hebt weinig grip op de acties van de affiliate. Zo kan de website misschien niet jouw smaak zijn qua vormgeving. Of de advertentie wordt aangeboden op een manier waarop jij dat nooit zou doen. Dit kan ook nadelig werken voor jouw branding. Doe dus altijd uitgebreid onderzoek en maak goede afspraken voor je in zee gaat met een affiliate.  

Cost per Sale via e-mailmarketing
E-mailmarketing is heel geschikt voor Cost per Sale campagnes. Denk maar eens aan e-mailfunnels die direct naar leads worden gestuurd of affiliates die in hun eigen e-mailmarketingcampagnes reclame maken.

 Je mag niet zomaar mensen via e-mail benaderen. Zij moeten hiervoor toestemming geven. Daarna is het belangrijk om leads op de juiste manier te benaderen. Het is daarom slim om in de juiste software, zoals MailBlue, te investeren. Zo stel je funnels en verzendtijden in, houd je alle data bij en wordt het gehele verkoopproces geautomatiseerd.

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.