Wat is CPV?
CPV staat voor Cost per View, oftewel kosten per weergave. Het is een advertentiemodel meestal gericht op videoadvertenties. Bij een CPV-model betaalt de adverteerder wanneer een bezoeker een videoadvertentie bekijkt.
Verschil CPV en CPM
Cost per View wordt weleens verward met Cost per Mille (CPM) omdat hier ook gesproken wordt over weergaven. De twee methodes zijn echter verschillend. Bij CPM betaal je per 1000 keer dat je advertentie wordt weergegeven. Bij CPV betaal je pas wanneer een kijker de advertentie ook daadwerkelijk bekijkt.
Kosten van CPV
Het is moeilijk om de kosten van een videoadvertentie te bepalen. Dit verschilt namelijk per platform en de advertentiemogelijkheden. YouTube hanteert bijvoorbeeld meerdere soorten videoadvertenties. En op Instagram en Facebook kies je uit tijdlijnadvertenties of videoadvertenties in stories.
Over de vraag wat precies een weergave is, zijn de meeste platformen het wel met elkaar eens.
Meestal gelden de volgende regels om te bepalen of iets tot een weergave behoort:
- Er wordt een weergave geteld als iemand de gehele video kijkt als deze korter duurt dan 30 seconden.
- Als de videoadvertentie langer duurt dan 30 seconden, geldt er een minimale kijktijd van 30 seconden.
- Er geldt een weergave als iemand op de advertentie klikt, ongeacht hoeveel seconden deze persoon heeft gekeken.
Videoadvertenties inzetten
Videoadvertenties worden steeds populairder en worden op allerlei manieren ingezet. Denk maar aan de onderbreking tijdens een YouTubefilmpje of een video op Facebook.
Maar ook de videoadvertenties in bijvoorbeeld game apps vallen in dit genre. Dit kan handig zijn. Soms mag je niet verder met het spel totdat je een video-advertentie hebt bekeken. De speler moet de advertentie dan sowieso bekijken. Ook kan een speler vaak beloningen krijgen door deze videoadvertenties vrijwillig aan te klikken en te bekijken.
Het nadeel hiervan is wel dat deze videoadvertenties vaak als irritant worden beschouwd. Dit draagt niet bij aan een positieve brand awareness en reputatie.
Voordelen van CPV
Een videoadvertentie inzetten heeft voor- en nadelen. Voordelen van Cost per View zijn:
- Je betaalt als adverteerder alleen als iemand het minimale aantal benodigde seconden kijkt.
- Het Cost per View model geeft hele specifieke data omdat je precies kunt zien wanneer een kijker doorgeklikt heeft.
- Video levert meer betrokkenheid op. Je hebt daarom kwalitatief hoge leads te pakken.
Nadelen van CPV
Cost per View is niet het meest eenvoudige advertentiemodel. Nadelen van CPV zijn:
- Investeren in het maken van kwalitatief hoogwaardig videomateriaal dat de kijker betrokken houdt. Videoproductie is vaak niet goedkoop.
- Minder zichtbaarheid en bereik omdat videoadvertenties vaker worden overgeslagen of weggeklikt. YouTube geeft bij veel advertenties bijvoorbeeld de ‘advertentie overslaan’-optie.
- Videoadvertenties worden regelmatig onderschept door adblockers (automatische advertentieblokkeringen). Adblockers zijn vaak gratis en daarom populair. Veel mensen hebben Adblocking software geïnstalleerd en krijgen videoadvertenties dus niet te zien.