Customer Acquisition Cost (CAC) is het bedrag dat een bedrijf gemiddeld uitgeeft aan de acquisitie van een nieuwe klant. De CAC omvat alle kosten voor de marketing, advertenties, verkoopinspanningen en andere gerelateerde uitgaven die nodig zijn om een potentiële klant te converteren naar een betalende klant.
Hoe bereken je de Customer Acquisition Cost?
Om de CAC te berekenen, deel je de totale wervingskosten gedurende een bepaalde periode door het aantal nieuwe klanten dat in diezelfde periode is aangetrokken.
Rekenvoorbeeld
CAC = totaalbedrag wervingskosten : aantal nieuwe klanten
Wervingskosten: € 5000,-
Aantal nieuwe klanten: 500
CAC = € 5000,- : 500 = € 10,-
Wervingskosten
Je kunt wervingskosten natuurlijk zo hoog maken als je zelf wilt. Dit bedrag hangt af van bijvoorbeeld:
- gekozen advertentiekanalen
- type advertentie
- advertentiebudget
- organische optimalisatie door middel van SEO en linkbuilding
- offline marketing als evenementen
Marketinginzichten door Customer Acquisition Cost
CAC biedt meer inzicht dan alleen de wervingskosten per klant. Kennis over CAC betekent ook dat je weet of je marketing effectief is en waar je bij moet sturen. Enkele waardevolle inzichten die ontstaan door het berekenen van je CAC en deze vergelijken met bijvoorbeeld benchmarks uit je sector zijn de volgende.
Efficiëntie van marketingkanalen
Door de CAC te berekenen voor verschillende marketingkanalen (bijvoorbeeld online advertenties of e-mailmarketing), kun jeidentificeren welke kanalen de meest kosteneffectieve klantenwerving bieden.
Return on investment (ROI)
CAC is rechtstreeks gerelateerd aan de uiteindelijke omzet die een nieuwe klant genereert. Zo kun je de ROI van campagnes evalueren en bepalen of de investering de moeite waard is.
Optimalisatie
Is je CAC hoog? Dan is het tijd om de zwakke punten in klantwerving te identificeren en strategieën te optimaliseren om de kosten te verlagen en de efficiëntie te verbeteren.
Prijsstrategie
CAC kan helpen bij het vaststellen van de prijsstrategie van een product of dienst, omdat je rekening moet houden met de kosten van het verwerven van klanten bij het bepalen van de prijs.