Wat is customer retention?
Customer Retention staat voor klantretentie/klantbehoud. Hoe een bedrijf klanten betrokken en klant houdt zonder deze te verliezen dus. Als bedrijf wil je langdurige klantrelaties aangaan. En je wilt je klanten niet kwijtraken aan de concurrent. Een strategie voor klantbehoud is daarom heel belangrijk.
Waarom is customer retention belangrijk?
Binnen de marketing zijn we constant bezig met van leads klanten maken. Maar juist bestaande klanten dragen bij aan extra winst. Zij zijn al overtuigd van de kwaliteit van een product of dienst.
Customer Retention is ook belangrijk om deze redenen:
- Uit onderzoek blijkt dat een bestaande klant gemiddeld 30% meer besteedt per aankoop dan een nieuwe klant. Dit maakt ze meestal goed voor ruim de helft van een totale omzet van een bedrijf.
- Klantloyaliteit betaalt zich vaak uit in gratis mond-tot-mond reclame en brand ambassadors.
- Trouwe klanten leiden tot een hogere Customer Lifetime Value.
- Het is goedkoper om bestaande klanten te houden dan nieuwe leads aan te trekken
- Bestaande klanten geven waardevolle data voor je marketingstrategie, upsells en klantervaring.
Klantdata blijven analyseren
Voor klantbehoud heb je een goede strategie nodig. Om ervoor te zorgen dat deze werkt, houd je de Customer Retention constant in de gaten en blijf je data verzamelen. Hoeveel bestaande klanten verdwijnen er en hoeveel doen er weer een nieuwe aankoop? Wanneer doen zij dit?
Data-analyse is onmisbaar in het Customer Retention proces. Alleen zo weet je waar je de strategie bij moet sturen en hoe je van nieuwe klanten trouwe klanten maakt.
Customer Retention stimuleren
Een tevreden klant blijft een trouw klant. Er zijn verschillende strategieën om klanten betrokken te houden. Bijvoorbeeld:
- Kortingsacties
- Extra service
- Aandacht geven de klantverjaardag door kortingsacties of cadeaus op klant
- Gratis producten of diensten
- Gepersonaliseerde contactmomenten
E-mailmarketing voor Customer Retention
Zoek je een marketingstrategie om klanten te informeren en behouden? Eén van de beste manieren hiervoor is e-mailmarketing inzetten. Speciale aanbiedingsmails en upsellfunnels zijn een laagdrempelige en kosteneffectieve manier van Customer Retention. Met e-mails houd je een klant betrokken, up-to-date en loyaal.
Via e-mailmarketing stuur je bijvoorbeeld geautomatiseerde en gepersonaliseerde aanbiedingsmails op verjaardagen of tijdens speciale momenten. De copy in een e-mail is daarbij volledig naar de klantdata te personaliseren. E-mailsoftware, zoals de software van MailBlue, slaat daarbij belangrijke data op die belangrijk is voor je Customer Retention strategieën. Zo kun je precies zien wanneer iemand een e-mail opent en op een aanbieding klikt. E-mailmarketing is daarom een onmisbare tool in het Customer Retention proces.