In het digitale tijdperk is data de drijvende kracht achter marketingstrategieën en groei geworden. Zonder de juiste data sta je als bedrijf nergens. Je weet bijvoorbeeld niet waar je doelgroep zich bevindt, hoe je ze het beste kunt bereiken en in welke stap van de customer journey ze eventueel afhaken. Het effectief beheren van data is daarom van cruciaal belang. Zo kun je alle activiteiten optimaliseren en ontwikkelen. We noemen dat datamanagement.
Datamanagement is het proces van data verzamelen, opslaan, organiseren, analyseren, beheren en beveiligen om waardevolle inzichten te verkrijgen en hierop te reageren door bijvoorbeeld de strategie aan te passen.
Het datamanagementproces
Datamanagement bestaat uit verschillende stappen. Je begint het met het verzamelen van data uit verschillende bronnen, zoals doelgroepanalyses, GA4 (Google Analytics) en bijvoorbeeld onderzoeken naar benchmarking. Eenmaal verzameld, wordt de data opgeslagen om gemakkelijke toegang mogelijk te maken. Dit gebeurt natuurlijk met het oog op privacy. Vervolgens wordt de data georganiseerd, gestructureerd en geclassificeerd. Door gestructureerd en veilig te werk te gaan, creëer eenvoudige toegang en de mogelijkheid tot analyse. Door te analyseren kun je trends en processen ontdekken en gaan optimaliseren. Na dit proces zorg je er natuurlijk voor dat je data veilig is opgeslagen, bijvoorbeeld in een geavanceerd datamanagementsysteem.
De voordelen van datamanagement
Data is waardevol en belangrijk. Elk bedrijf is hierbij gebaat. Maar wat zijn de voordelen van datamanagement?
Besluitvorming
De juiste data ondersteunt besluitvorming en geeft misschien nieuwe inzichten die leiden tot nog winstvollere besluiten.
Efficiëntie
Goed datamanagement optimaliseert bedrijfsprocessen, helpt bij automatisering en verhoogt zo de efficiëntie op de bedrijfsvloer.
Concurrentievoordeel
Data laat je weten waar je staat in de markt. Niet alleen bij de doelgroep, maar ook ten opzichte van de concurrentie.
Privacywet en gegevensbescherming
Goed datamanagement helpt je voldoen aan wettelijke voorschriften voor gegevensbescherming.
Hoe implementeer je goed datamanagement?
Om datamanagement effectief te implementeren, is er een strategie nodig. Deze strategie moet duidelijke doelen bevatten. Wat wil je met de data? Welke data moet je verzamelen om jouw vragen te beantwoorden?
Het waarborgen van de datakwaliteit is hierbij belangrijk. Data is alleen waardevol en inzetbaar als deze nauwkeurig, consistent en up-to-date is. Dat betekent dat datamanagement een constant proces is. Veel bedrijven hebben daarom een data-analist in huis die constant bezig is met het verzamelen en verwerken van datasets.
Software voor datamanagement
Om je data te managen, werk je natuurlijk met verschillende soorten software. Denk hierbij aan GA4 voor verzameling, maar ook een sales pipeline en e-mailmarketingsoftware, zoals die van MailBlue, die bijhoudt hoe klanten zich gedragen in een salesfunnel.
Alles instellen en verzamelen kost tijd. Maar door datamanagement goed en correct (volgens de wet) te implementeren, blijf je de concurrentie voor, neem je effectieve bedrijfsbeslissingen en kun je groeimogelijkheden beter benutten.