Bijna elke marketingstrategie kent een online gedeelte. En de hoeveelheid data die je daarom als bedrijf verzamelt groeit constant. Om al deze data te beheren, is datamanagement belangrijk. Zo krijg je inzicht in doelgroepen, gedrag en customer journeys. Dit met het doel bedrijfsprocessen te optimaliseren en een nog betere marketingstrategie te maken. Al die data moet echter ook opgeslagen worden. Dat doe je via een datamanagementplatform. Op een datamanagementplatform wordt de database aangevuld, beheerd en veilig opgeslagen.
Waarom is een datamanagementplatform nodig?
Er gelden allerlei privacywetten omtrent data. Veiligheid staat voorop. Een goed datamanagementplatform helpt je deze wetten na te leven en persoonlijke data van klanten veilig te beheren. Een datamanagementplatform heeft echter meer voordelen.
De voordelen van een datamanagementplatform
- Alle data wordt op één plek bewaard en is zo eenvoudig toegankelijk.
- Een datamanagementplatform kan vaak zelf ook data verzamelen. Dat scheelt weer werk.
- Data wordt op dezelfde manier opgeslagen en gestructureerd, wat inzichten gemakkelijker maakt.
- Een datamanagementplatform laat zien waar kansen liggen.
- Het integreren van andere applicaties, zoals CRM-bestanden en marketing automations, neemt veel werk uit handen en maakt de processen gemakkelijker en efficiënter.
- Een datamanagementplatform geeft inzichten in resultaten en laat zien waar nog bijgestuurd moet worden.
Hoe kies je het juiste datamanagementplatform?
Er zijn talloze bedrijven die datamanagementplatformen aanbieden. De juiste keuze hangt af van je eigen bedrijfsdoelstellingen. Aandachtspunten zijn bijvoorbeeld:
- integraties met andere software die je al gebruikt
- mogelijkheden tot concurrentieanalyses en benchmarking
- welke informatie er nodig is voor een soepel verkoopproces
- voorkeuren van het salesteam
Een datamanagementsysteem kan een flinke investering zijn, maar geeft ook veel mogelijkheden terug. Het is daarom van belang de bedrijfsdoelstellingen op een rijtje te hebben en goed over de toekomstige stappen van je dataverzameling na te denken (groei, platformen en geïntegreerde software) voordat je een keuze maakt voor een bepaald platform te gaan.