Hoe zorg je er voor dat jouw e-mails goed afgeleverd worden? Je wilt natuurlijk wel in de inbox van je contact terecht komen! In dit artikel vind je alle do’s en don’ts op het gebied van content binnen je mail, die van invloed zijn op de leverbaarheid van je mailings.

Wat je wél moet doen

  • Gebruik een herkenbare afzendernaam & e-mailadres en probeer hier consistent in te zijn.
  • Hoe persoonlijker je de e-mail maakt, hoe groter de kans dat de e-mail goed ontvangen wordt. Maak dus gebruik van personalisatie tags en spreek je contacten bij naam aan. Dit geldt met name voor de onderwerpregel.
  • Moedig je contacten aan je e-mails door te sturen, of nodig ze uit om te antwoorden (door bijvoorbeeld een gerichte vraag in je mail te stellen).
  • Vraag in je e-mails of bij je inschrijfformulier of je contacten je mailadres toe willen voegen aan hun adresboek.
  • Gebruik de spam check in de samenvatting van iedere e-mail en pas de eventuele feedback toe.
  • Zorg dat je uitschrijflink duidelijk zichtbaar is. Doe je dit niet, dan heeft dit een nadelige invloed op je deliverability en is de kans groot dat de e-mail uiteindelijk wordt tegengehouden.
  • Ook heel belangrijk: stel jouw SenderID en DKIM in, een enorme boost voor je deliverability. Hier vind je hoe je: de SenderID en DKIM instelt.

Wat niét moet doen doen

  • Voeg geen bestanden toe aan je e-mails. Wil je een bestand meesturen, dan is het aan te raden een link in je e-mail te plaatsen die naar dat (online) bestand verwijst.
  • Gebruik geen URL afkortingen zoals Bitly; deze worden bijna altijd geregistreerd als spam.
  • Gebruik geen volledige URL in je e-mail zelf, maar plaats die link achter een stukje tekst of een button: “download het e-book: 21 tips!”
  • Voorkom het gebruik van HTML formulieren of Javascript.
  • Gebruik geen persoonlijk e-mailadres als afzender (hotmail.com, gmail.com, etc), dit wordt namelijk minder snel vertrouwd en kan dus een negatieve invloed hebben op jouw deliverability.

Wil je meer weten? Hier vind je meer over deliverability.

Over deze auteur: Redactie MailBlue

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek