Drip vs MailBlue

Op dit moment wordt deze pagina bijgewerkt in verband met gewijzigde abonnementen. Voor actuele functionaliteiten binnen MailBlue zie: https://mailblue.nl/prijzen/.

We vergelijken in dit artikel twee krachtige marketing automatisering systemen met elkaar: Drip vs MailBlue. Ontdek de grootste verschillen, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken voor jouw bedrijf.

Algemeen

Het goede nieuws is: welk platform je ook kiest, het zijn beide krachtige marketing automatisering systemen.

Wat is dan over het algemeen het verschil? Drip heeft de focus duidelijk op e-commerce gericht, als we kijken naar de automatiseringen en integraties.MailBlue (welke ook sterke e-commerce functionaliteiten biedt) gaat wat verder dan dat. Met een krachtig geïntegreerd CRM-systeem is MailBlue geschikter wanneer je complexere marketing- en salesprocessen wilt bouwen. Daarnaast heeft MailBlue nog een aantal andere bruikbare features, denk bijvoorbeeld aan een ingebouwde spam-check.

MailBlue is geschikt voor: bloggers, e-commerce, verschillende typen agency’s, SaaS en hogeschool instanties.Drip is voornamelijk ontwikkeld voor e-commerce bedrijven om te kunnen communiceren met hun klanten.

Gebruiksvriendelijkheid

Drip

Waarschijnlijk zal het design van Drip direct je aandacht trekken; het systeem oogt heerlijk simpel. Drip is wat nieuwer op de markt en dit zie je ook terug in de levendige en kleurrijke interface. Enkel de essentiële features zijn verwerkt in het hoofdmenu, wat het eenvoudig maakt om in te navigeren.

E-mailcampagnes zijn in Drip eenvoudig in te stellen. Het kost je wel iets meer handmatig werk om mails binnen Drip op te stellen als we dit met MailBlue vergelijken, omdat je handmatig opties moet kiezen die je wilt aanpassen. Omdat je hier binnen MailBlue automatisch door de stappen geleid wordt, werkt het in dat systeem iets vlotter.

Automatiseringen zijn ook gemakkelijk op te stellen in Drip; binnen een gedetailleerde builder kun je terugzien hoe contacten je automatisering binnen komen, welke acties plaats vinden en welk pad ze binnen je automatisering bewandelen in hun klantreis.

Als je het belangrijk vind om je mails te testen voordat je uitstuurt, wees je er dan van bewust dat Drip geen enkele optie biedt op het gebied van de spamgevoeligheid of het design van je mail doortesten. Je zou dan je e-mails door andere tools moeten halen om te controleren hoe groot de kans is dat ze als spam worden gemarkeerd. Ook dan weet je pas hoe je mails worden weergegeven binnen verschillende e-mailproviders of type apparaten (desktop, mobiel).

MailBlue

MailBlue is de Nederlandse reseller van het Amerikaanse ActiveCampaign. ActiveCampaign bestaat al langer en dit zie je ook in de interface met een wat professionelere uitstraling. De interface is  interactiever, maar nog steeds redelijk straight-forward en gemakkelijk in gebruik.

E-mail campagnes stel je eenvoudig op dankzij de drag and drop e-mail builder. Je kunt vooraf gebouwde templates zo inladen en hebt de volledige vrijheid om de lay-out van je campagne verder naar eigen wens aan te passen. Ook kun je split-testen uitvoeren waarin je de flexibiliteit hebt om alles door te testen: afzender informatie, onderwerpregels en content (tekst en/of afbeeldingen) in de mail zelf. Je kunt de winnende versie automatisch laten berekenen op basis van open-rates of click-rates en vervolgens na een bepaalde tijd, die je zelf vooraf instelt, uit laten sturen naar het overig percentage van de ontvangers. Je weet zo welke versie het beste presteert om een volgende campagne daarop te optimaliseren.

Automatiseringen zijn net als bij Drip eenvoudig op te stellen en je kunt in één oogopslag zien door welke trigger contacten je automatisering in komen, welke acties plaats zullen vinden en welk pad in je automatisering iemand op gaat op basis van iemand’s specifieke klantreis. MailBlue heeft daarnaast vanaf een Plus account een handige feature: de automatiseringskaart. Dit is een visuele overview van al je automatiseringen. Je ziet zo gemakkelijk welke automatiseringen met elkaar verbonden zijn en hoe effectief de impact ervan is op je marketing doeleinden.

Spamcheck en doortesten

Waar Drip naast een standaard ‘e-mail preview’ geen mogelijkheden biedt om het design van je mail uit te testen of de spamgevoeligheid te bepalen, heb je deze opties bij MailBlue wél. Na het opstellen van een mail binnen MailBlue kun je in de samenvatting van de campagne terug zien of je door de spamcheck komt. Als er op basis van de inhoud van je mail verbeterpunten zijn, zul je hier een opmerking zien staan wat je eventueel aan kunt passen. Ook kun je een desktop preview zien, waarbij je ziet hoe je mail uitkomt op een computer en in mobiele weergave. Zo weet je zeker dat je er alles aan doet om te zorgen dat je mails in de inbox van je contacten belanden én er altijd goed uitzien, op welk apparaat je mail ook bekeken wordt.

Automatiseringen

Drip

Binnen Drip kun je als-dit-dan-dat regels instellen, e-mail campagnes versturen en ook volledig geautomatiseerde workflows. Regels kun je bijvoorbeeld instellen om tags toe te voegen en/of te verwijderen of campagnes/workflows te veranderen waar een contact op dat moment in zit.

Starttriggers

Een e-mail campagne binnen Drip is een mailreeks die automatisch van start gaat wanneer iemand voldoet aan een bepaalde ‘trigger’. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat iemand een nieuwe klant is, zodat hij/zij vervolgens een welkomst-mailreeks ontvangt.

Acties binnen een workflow

Een workflow binnen Drip is een geautomatiseerd pad waar je leads/klanten doorheen ‘lopen’. Workflows kunnen samenwerken met externe integraties, verstuurde campagnes, Facebook Ads en meer. Een workflow kan getriggered worden bij bepaalde acties die je contacten ondernemen met je mails, Facebook Ads of op je website. Ook kun je bepaalde automatiseringen laten starten of stoppen zodra iemand een door jouw ingesteld doel heeft bereikt. Denk bijvoorbeeld aan; het doen van een specifieke aankoop.

MailBlue

De mogelijkheden binnen MailBlue zijn sterk vergelijkbaar: je kunt mail campagnes versturen (zoals een autoresponder) of automatiseringen bouwen. Je kunt zoveel automatiseringen bouwen in het systeem als dat je wilt.

Starttriggers

Op basis van starttriggers die je zelf instelt komen contacten automatisch in een automatisering terecht. Vervolgens zullen de acties plaatsvinden die jij vooraf ingesteld hebt. Zodra je automatisering actief staat loopt dit automatisch voor je door; dus zonder dat je hier zelf nog handmatig werk aan hebt.

Acties binnen automatiseringen

Automatiseringen kunnen data van je contacten verzamelen, zodat je een contactprofiel kunt verrijken. Je kunt ook direct inspelen op acties of gedrag vanuit je klanten en automatische follow-ups per mail plaats laten vinden. Je volgt de acties en het gedrag van je contacten. Bijvoorbeeld: hoe vaak een bepaalde websitepagina bekeken is en of iemand wel of niet die video in je mail bekeken heeft. Heel sterk natuurlijk dat je hier direct en geautomatiseerd op in kunt spelen.

Ook binnen MailBlue kun je op basis van bepaalde doelen die je contacten bereiken, geautomatiseerd iets plaats laten vinden. Denk bijvoorbeeld aan: iemand direct wat verder in dezelfde automatisering laten ‘lopen’ wanneer hij/zij een aankoop voltooid heeft. Een doel die behaald wordt overruled eerdere of andere acties die je gepland had staan voor een contact. Dit om te voorkomen dat iemand bijvoorbeeld mails krijgt met “je zou dit echt moeten kopen” wanneer dit product al aangeschaft is. Er zijn niet veel marketing automatisering systemen waar je dit echt goed in kunt richten, gelukkig kan dit wel binnen MailBlue (en Drip!).

Waar MailBlue een voorsprong in heeft ten opzichte van Drip is dat het aantal triggers waarmee een automatisering kan starten uitgebreider is. Dit geldt ook voor de keuze in acties die binnen je automatisering plaats mogen vinden. MailBlue stelt je op die manier in staat om echt dynamische en complexe automatiseringen te bouwen die verder gaan dan enkel het versturen van mails. Zet het in om punten toe te laten kennen aan je leads op basis van acties die zij ondernemen bijvoorbeeld. Of gebruik het om een betere segmentatie te maken binnen je lijsten aan contacten.

CRM

Drip heeft geen geïntegreerd CRM systeem, de functionaliteiten zijn meer gericht op e-commerce automatiseringen. Wel valt Drip te koppelen met externe CRM systemen zoals Salesforce of Pipedrive.

MailBlue heeft vanaf een Plus account een eigen geïntegreerd CRM systeem. Uiteraard kun je ook je eigen CRM systeem koppelen met MailBlue.Het CRM van MailBlue werkt naadloos met de e-mail- en marketing automatisering functies binnen het systeem. Zo kun je processen gesmeerd laten lopen en er van verzekerd zijn dat je geen belangrijk contactmoment mist met je leads/klanten. Je kunt via het CRM systeem taken toe laten kennen aan je salesteam wanneer een contact een specifieke fase in de klantreis bereikt. Bijvoorbeeld: op het moment dat een lead interactie vertoont met een specifieke mail. Automatiseer follow-ups. Laat je salesteam contact opnemen met een lead zodra deze een bepaalde score bereikt. Op die manier kun je jouw warmste leads laten converteren naar klanten.

Pipeline met fases

Drip biedt je ook wel leadscoring mogelijkheden, maar je kunt er geen overzichtelijke pipelines met fases in creëren. Een dergelijke pipeline maakt je salesproces juist zo inzichtelijk.Binnen MailBlue kun je onbeperkt pipelines creëren.

Communicatie en segmentatie

Naast de e-mail marketing, marketing automatisering en CRM features biedt MailBlue ook andere uitgebreide communicatiemogelijkheden met je klanten. Denk hierbij aan website berichtgevingen, het versturen van SMS’jes en Facebook Custom Audiences.

Niet dat Drip weinig segmentatie opties biedt, integendeel zelfs, maar MailBlue blijft toch nog wel het sterkst in de segmentatie mogelijkheden.

Integraties

Ondanks dat Drip een stuk ‘jonger’ is dan ActiveCampaign / MailBlue hebben zij een redelijk mooi aanbod in de mogelijkheden het systeem met andere tools te integreren. Denk hierbij aan betaalsystemen, CRM’s, webshops en bijvoorbeeld analytic-tools. Staat jouw integratie er niet tussen? Ze bieden ook API-documentatie aan zodat je vaak via een tussenoplossing als Zapier alsnog een koppeling kunt leggen met het systeem dat je nu al gebruikt.

MailBlue kent nog meer integratiemogelijkheden dan Drip. Alles wat met ActiveCampaign te integreren valt, integreert ook met MailBlue. Dat is mooi, want ActiveCampaign biedt op het moment van schrijven meer dan 850 koppelingen aan. De populairste CRM-systemen, analytic tools, CMS / website builders en social media netwerken zijn dus zeker te koppelen. Hier hebben ze duidelijk een voorsprong op Drip. Drip biedt momenteel namelijk ‘slechts’ 100 koppelingen aan. Onderzoek van tevoren dus goed welke systemen jij wilt blijven (of gaan) gebruiken en of het mogelijk is deze direct te koppelen met Drip of MailBlue. Het zou zo maar kunnen zijn dat als een systeem niet te koppelen valt, of als hier een tool als Zapier tussen moet komen, dat je voorkeur dan uitgaat naar de andere partij.

Facebook Custom Audiences

Heel waardevol is dat je jouw Facebook advertenties met gebruik van beide systemen een stuk relevanter en persoonlijker kunt inrichten. Dat komt doordat Drip / MailBlue te koppelen valt met Facebook via de Facebook Custom Audiences integratie. Zowel Drip als MailBlue bieden deze integratie dus aan. Je kunt daarmee contacten automatisch toevoegen of verwijderen aan een Facebook doelgroep op basis van bepaalde voorwaarden. Dit kan bijvoorbeeld op basis van pagina’s die iemand op je site bezoekt en bepaalde producten die iemand zojuist gekocht heeft. Zo start, stop en verander je de advertenties die jouw klanten zien geheel geautomatiseerd op basis van acties die ze ondernemen. Je maakt vanuit je automatiseringen binnen Drip of MailBlue eenvoudig nieuwe Facebook Custom Audiences aan. Bij MailBlue kun je vanaf een Plus account gebruik maken van deze integratie.

Templates

Zowel Drip als MailBlue bieden vooraf gebouwde e-mail templates aan. De één is niet specifiek beter dan de ander, dus het komt eerder aan op de aantallen waaruit je kunt kiezen. Drip biedt je 6 verschillende templates aan waar je uit kunt kiezen die min of meer gelijk zijn aan elkaar qua lay-out. Als je wat meer in te templates beschikbaar zou willen hebben dan biedt MailBlue een mooie variëteit aan met meer dan 125 e-mail templates die je zo in kunt laden.

Support

Zowel MailBlue als Drip helpen je graag verder. Als je support nodig hebt, ben je aan het juiste adres bij allebei de partijen. Hier kun je dus niet echt een verkeerde keuze in maken.Mocht je vastlopen dan heb je in beide gevallen ook de mogelijkheid een uitgebreide kennisbank te raadplegen of een video tutorial te volgen.

Wanneer je het belangrijk vind om in het Nederlands te kunnen schakelen, dan is het fijn dat MailBlue een volledig Nederlands bedrijf is en zowel de support als alle helpdocumentatie dus ook in het Nederlands beschikbaar is. Ook zetten zij net een stap extra voor hun klanten door gratis een zeer kwalitatieve en uitgebreide gratis leeromgeving aan te bieden. Daarmee leer je niet alleen hoe het systeem werkt, maar kun je écht die stappen extra zetten met je (e-mail)marketing. In de Academy kun je zelfs examens afleggen en certificaten behalen!

Prijzen

Voor een goede vergelijking is het aan te raden om voor jezelf na te gaan welke features je wilt gebruiken en hoeveel contacten je in jouw adressenbestand hebt staan, zodat je gericht het juiste plan kunt kiezen. Zo weet je namelijk precies welk systeem in jouw geval prijstechnisch interessanter is. Beide websites hebben de pakketten en bijbehorende prijzen overzichtelijk neergezet. In deze vergelijking richten we ons op de vanaf-prijs: je kunt Drip gebruiken vanaf $19,- per maand en MailBlue vanaf €9,- per maand.

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.