E-commerce automatiseren via e-mailmarketing is alsof je iemand hebt aangenomen die de sales van je online shop-omgeving in beheer neemt. Van winkelwagens die verlaten worden tot aan de orderverwerking; je kunt meer klanten verwerven en ook nog eens tijd besparen terwijl je dit inricht.

Hoe kan marketing automatisering via MailBlue jouw e-commerce bedrijf laten groeien?

Heb je een webshop? Dan is e-mailmarketing een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Door middel van automatiseringen kun je namelijk reageren op het gedrag van je klant en gericht mailen op basis van productinteresse en eerdere aankopen. Ook kun je inhaken op producten die wel in het winkelwagentje liggen van een (potentiële) klant, maar uiteindelijk niet gekocht worden. Lees in dit artikel meer over de mogelijkheden van MailBlue op het gebied van e-commerce.
e-commerce-abandoned-cart

Integreer met jouw e-commerce platform

Je kunt MailBlue koppelen met de grotere shops zoals Shopify, BigCommerce, Magento, LightSpeed, PrestaShop en WooCommerce. Of koppel direct met een betaalomgeving zoals Stripe of PayPal. Daarnaast kun je via Zapier nog veel meer systemen koppelen; denk hierbij aan bijvoorbeeld aan de betaalsystemen Plug & Pay en PayPro of de shopomgeving Big Cartel.

Deep data integraties

De grotere shops zijn te koppelen aan MailBlue via een deep data integratie. Dat wil zeggen dat er meer terecht komt in MailBlue na een aankoop dan enkel het product-ID van de aankoop en naam en mailadres van de klant. Je kunt letterlijk alle data vanuit je shop hiermee naadloos in MailBlue inladen, waaronder ook alle orderhistorie. Dat maakt het mogelijk om vanuit MailBlue aan de hand van die informatie hele gerichte mailings te versturen. Op die manier kan e-commerce in combinatie met e-mailmarketing écht een match made in heaven zijn.

Indien je een koppeling hebt gelegd kun je jouw klanten direct in de check-out vragen om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Hiermee kun je jouw klantenbestand laten groeien en deze contacten mailen op basis van de informatie die je van hen hebt verzameld. Uiteraard kun je ook de formulieren van MailBlue verwerken in je webshop. Zo kunnen de bezoekers die geen aankoop doen, zich ook aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Geef hen bijvoorbeeld 10% korting op de eerste aankoop bij aanmelding op de nieuwsbrief!

Uitgebreide klantinformatie

In MailBlue kun je uitgebreide klantprofielen opbouwen en groeperen op basis van de data waarover je beschikt. Uiteraard kun je aparte lijsten maken, maar daarnaast kun je nog veel gedetailleerder onderscheid maken door gebruik te maken van eigen velden en tags. Zo kun je door middel van automatiseringen en de gelegde koppeling ook tags mee gaan geven aan jouw contacten op basis van bekeken producten en gekochte producten.

Je kunt nu je shopinformatie gebruiken met de data die je in MailBlue verzamelt. Via website tracking van MailBlue kun je jouw contacten volgen op je site. Bekijkt iemand meer dan 2x een bepaalde productpagina? Dat kun je via MailBlue automatisch meten én volledig geautomatiseerd zorgen dat iemand dan meer informatie over specifiek dat product ontvangt. Het segmenteren kan ook op basis van bijvoorbeeld: het klikken op een link in een e-mail, het wel of niet openen van een mail, geografie en nog veel meer. Jij verzint het, en MailBlue kan aan iedere soort actie of data een ‘label’ of ’tag’ hangen waarmee je jouw contacten segmenteert. Zo ben je altijd relevant. Uiteraard zorgt dit voor meer betrokkenheid bij je (potentiële) klanten, een betere klantbinding én meer sales.

Beloon je loyale klanten

loyaliteitscampagne

Als je een shop beheert dan kost het je minstens 5x meer om een nieuwe klant te werven dan een bestaande klant te behouden. Een op punten gebaseerde strategie om loyaliteit te meten, helpt bij het behouden van je klanten. Hoe je die punten bijhoudt? Heel simpel; bouw een automatisering in MailBlue.

Wanneer een klant een aankoop doet, voeg dan via de automatisering punten toe aan zijn of haar loyaliteitsscore. Of, wanneer deze persoon nog geen ‘member’ is, moedig je hem of haar aan om deel te nemen aan dit loyaliteitsprogramma.

Het belonen van klantloyaliteit door een dergelijk programma in te regelen, kan jouw bedrijf helpen de retentie te vergroten en geld te besparen. In dit voorbeeld hebben wij dus een automatisering gebouwd die punten toekent bij een aankoop. Dit is een mooie manier om je klanten te belonen op basis van hoe vaak ze kopen. Dergelijke kortingsbonnen genereren meer loyaliteit bij je klanten. Het is niet voor niets dat veel consumenten al deel nemen aan dit soort loyaliteitsprogramma’s.

De strategische gedachte achter deze automatisering is om iemand’s aankoop te belonen met punten als de klant al lid is van jouw loyaliteitsprogramma. Als de klant geen lid is van jouw loyaliteitsprogramma, stuurt de funnel diegene een ​​mail om te laten weten dat hij of zij punten heeft verdiend bij de aankoop. Om die punten te innen, hoeft hij/zij zich alleen maar aan te melden voor jouw lidmaatschapsprogramma. Als zo iemand zich dan binnen jouw tijdslimiet aanmeldt, worden de punten alsnog aan dat account toegevoegd. De funnel ziet er zo uit:

e-commerce-loyaliteitscampagne

Heb je een MailBlue account? Importeer de volledige funnel dan meteen: https://tplshare.com/fFHZ3Qr. 
Kies hiervoor voor ‘Importeer een automatisering’ in het eerste pop-up scherm dat je tegenkomt in MailBlue als je een nieuwe automatisering aanmaakt.

Facebook audiences

Hoe fijn zou het zijn als je geautomatiseerd je contacten kunt verwijderen en toevoegen aan de doelgroepen in je Facebook Ads account? Ook dat kun je automatiseren via MailBlue. Maak je al gebruik van Facebook advertenties om bijvoorbeeld meer klanten richting je shop te sturen? Dan is dit een geweldige toevoeging voor je e-commerce strategie. Je hoeft niet meer handmatig je contactlijsten te importeren in Facebook. Je kunt jouw contacten binnen MailBlue (en je shop) via Facebook benaderen met je advertenties. Zo kun je dus eventueel ook nieuwe leads binnenhalen door look-a-like doelgroepen aan te maken, volledig gebaseerd op jouw bestaande contacten.

Laat je leads een advertentie op Facebook zien, precies op het juiste moment in hun klantreis. Doe dit door bijvoorbeeld een Facebook advertentie laten zien aan je contacten die direct aansluit op de mail met een aanbieding die ze eerder al van je hebben ontvangen. Dit alles kan door het toevoegen van een actie in je automatisering binnen MailBlue. Daarmee kun je volledig geautomatiseerd contacten toevoegen en verwijderen uit je Custom Audiences. Jouw klanten en leads krijgen enkel nog advertenties te zien die op dat moment interessant voor hen zijn. Bekijkt iemand op je site productpagina A? Haal zo iemand dan geautomatiseerd uit je doelgroep ‘Algemeen’ binnen Facebook en plaats diegene in doelgroep ‘interesse in product A’. In deze blog lees je meer over de kracht van e-mailmarketing combinatie met Facebook Ads.

Dynamische content

In plaats van 100x dezelfde mail te bouwen met daarin een iets ander product, kun je ook gewoon gebruik maken van dynamische content in MailBlue. Zo maak je bepaalde content zichtbaar voor enkel de contacten die voldoen aan bepaalde voorwaarden. Stel bijvoorbeeld eenvoudig in: heeft iemand product A gekocht? Laat dan product B en C zien in deze mail, maar niet product A.

Automatiseringen

Veruit het grootste voordeel zijn de automatiseringen die je kunt bouwen in MailBlue. Personaliseer je campagnes en maak segmenten aan op basis van bijvoorbeeld: gekochte of bekeken producten, laatste orderdatum of totaal aantal producten gekocht. Doordat je jouw contacten veel persoonlijker en gericht benaderd, zullen je mails beter geopend worden en de door jouw gewenste actie in een mail ook eerder uitgevoerd worden. Geef je marketingactiviteiten een flinke boost door je webshop te koppelen aan MailBlue!

Denk aan slimme funnels, zoals:

  • Contacten die een aankoop niet voltooien gerichte mails sturen, zodat ze alsnog het product dat in hun winkelmandje ligt aanschaffen (abandoned cart automatisering)
  • Inactieve contacten weer tot actie over laten gaan door kortingscodes te geven voor een volgende aankoop.
  • Upsell automatiseringen; stuur na aankoop een mail(reeks) over een ander gerelateerd product.
  • Tagging funnels; gebruik het automatisch toevoegen van tags om de interesses van je contacten te kunnen noteren.
  • Stuur aan de hand van een productpagina die jouw contacten bezoeken op je site een mailtje na met korting. Zo geef je mogelijk die extra push tot aankoop.

e-commerce-win-back

Een inactieve klant wordt via een dergelijke mail mogelijk weer geactiveerd.

Ook prettig: veel e-commerce automatiseringen staan al voor je klaar in je account. Deze kun je direct inladen, verder aanvullen en activeren. Kun je niet wachten om hier mee aan de slag te gaan? Vraag dan gratis je MailBlue proefaccount aan. Of doe eventueel eerst meer funnel inspiratie op, specifiek gericht op webwinkel marketing!

Automatiseer je orderverwerking

Wanneer je het CRM systeem van MailBlue gebruikt, kun je ook het proces van de orderverwerking makkelijk automatiseren. Creëer een deal record en hou zou het proces van aankoop tot follow-up in de gaten bij je klanten. Verplaats een deal eenvoudig in de verschillende fases en creëer taken voor je medewerkers.

e-commerce-CRM

Uitgebreide rapportages

Bekijk via de rapportages welke aanbiedingen en campagnes uiteindelijk het beste resultaat geven. Gebruik dit inzicht en vind zo nieuwe manieren om te groeien!

Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.