Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

E-mail marketing software

email marketing automation

E-mail marketing software

Wat is e-mail marketing software en waarom is het voor jouw business waardevol om te gebruiken? E-mailmarketing kent ontzettend veel voordelen: wat de kracht hier van is zal verder toegelicht worden in dit artikel. Ook zal er een vergelijking gemaakt worden met de grootste aanbieders en wat de verschillende voor- en nadelen van deze systemen nou precies zijn.

In de basis kun je e-mail marketing software inzetten om je communicaties per mail met je prospects en klanten te automatiseren. Het helpt je in het beheren van je mailinglijsten, de effectiviteit van je e-mail marketingcampagnes te meten (en waar nodig bij te sturen) en de efficiëntie van je e-mailmarketing inspanningen te verhogen. Het kan je ook helpen bij het regelmatig uitsturen van klantgerichte nieuwsbrieven, het beheren van je e-mailsjablonen én je kunt dieper segmenteren op je lijst. Met een goed e-mailmarketing systeem kun je dus altijd een relevant bericht sturen naar de juiste persoon op het juiste moment. Gebruik je geavanceerdere e-mail marketing software, dan kan het tevens krachtig zijn voor je relatiebeheer en gerichte marketing- en sales activiteiten. Bij een juiste toepassing vergroot het je netwerk van klanten en zorg je ervoor dat je klant meer binding krijgt met jouw product of dienst.

Inhoudsopgave

Dit is de kracht van e-mail marketing software

Het is vlot en geautomatiseerd

Het kost relatief gezien weinig tijd om een mail of funnel in elkaar te zetten. Uiteindelijk zal het daarna voor alle contacten die er doorheen gaan automatisch doorlopen.

Directe benadering en mobiel

Tegenwoordig hebben we de smartphone altijd op zak en bekijken we meerdere keren per dag onze inbox. Je kunt op deze manier heel direct in contact komen met je prospects en leads. Stuur de contactmomenten met je leads en blijf zo in top-of-mind bij je contacten. Een potentiële klant heeft gemiddeld 7 tot 12 contactmomenten nodig voordat ze overgaan tot aankoop. Als jij toegang hebt tot de inbox van dit contact, dan kun je deze momenten sturen.

Traffic naar je site

E-mailmarketing kan ook helpen om meer bezoekers op je site te krijgen. Geef in een mail al wat prijs over een gedeelte van een artikel en maak je contacten zo nieuwsgierig. Die contacten kun je vervolgens via een button in de mail uiteindelijk naar bijvoorbeeld een uitgebreide blog op je site leiden.

Van lead naar klant

Doordat je de contactmomenten kunt sturen en aan de hand van bepaald gedrag (een bepaalde pagina op je site bekeken, geklikt op een specifieke link in je mail, etc.) voor die persoon relevante mails kunt sturen, bouw je vertrouwen op. Daardoor is e-mail marketing heel effectief: converteer een lead naar een klant. Door middel van website tracking en conclusies te trekken uit de rapportages, kun je sturen op gedrag.

Segmentatie en personalisatie

Je kunt op basis van gedrag en interesses splitsingen maken in je automatiseringen en zo gerichte content versturen. Ook kun je personaliseren; spreek je lead in een mail automatisch bij zijn of haar voornaam aan en je hebt meteen de aandacht.

Optimaliseren en testen

Je marketingdoeleinden zijn gemakkelijk te meten. Je kunt bijvoorbeeld A/B-split testen uitsturen. Wat doet het als je in exacte dezelfde mail net een andere afbeelding plaatst bijvoorbeeld? Bekijk de rapportages en blijf je marketinginspanningen optimaliseren.

De top 5 conclusies uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019

Afgelopen jaar zijn er een aantal interessante conclusies uit het Nationaal E-mail Onderzoek gekomen. Dit onderzoekt toont aan waarom je als bedrijf tegenwoordig nergens meer bent zonder een goede vorm van e-mailmarketing:

1. Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) leest zijn e-mail op een smartphone
2. 88% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op minimaal 1 e-mail nieuwsbrief ingeschreven
In 2018 was dat nog 82%
3. 73% van de Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail van een webshop.
E-commerce en e-mail is daarmee echt een match made in heaven: e-mail is een heuse conversiedriver.
4. Inmiddels doet 31% van de Nederlanders zijn online aankopen al via een smartphone
5. 48% van de Nederlanders ontvangt graag een verjaardagsmail van een webshop.
Informatieve mails over bijvoorbeeld facturen of de status van een bestelling zijn veruit het populairst. Maar als we dit type mail even uitsluiten en puur kijken naar commerciëlere mails; dan staat de verjaardagsmail bovenaan. Zeker als je een korting of (een op te halen) cadeautje geeft. Ook aardig populair zijn persoonlijke e-mails die zijn afgestemd op de voorkeuren en interesses van de ontvanger; maar liefst 36% van de Nederlanders ontvangt dergelijke mails graag.

E-mail marketing software vergelijken

Er zijn tegenwoordig tal van verschillende softwarepakketen beschikbaar. Maar waar kies je voor? Wat is de beste e-mail marketing software? Uiteraard is dit afhankelijk van onder andere: de eisen die je stelt aan de functionaliteiten van het programma, de kennis die je wel of niet al bezit, het budget dat je te besteden hebt én de features die jij echt belangrijk vind. We hebben uit de beste aanbieders van e-mail marketing software de 5 meest gebruikte systemen in Nederland toegelicht. Dit zijn;

1. MailBlue
2. MailChimp
3. Autorespond
4. Enormail
5. AWeber

De oplettende lezer denkt nu misschien; natuurlijk blog je op mailblue.nl over MailBlue als een geweldig systeem. Ja en nee. Ja; ik schrijf dit artikel op mailblue.nl, maar nee: niet om je te misleiden om specifiek voor onze software te kiezen. Maar omdat ik oprecht geloof in dit systeem en onze bedrijfsvoering én om je een eerlijk beeld te kunnen geven over de diverse systemen die beschikbaar zijn, zodat jij zelf de juiste keuze kunt maken.

1. MailBlue

e-mail marketing software

Doorontwikkelde software

MailBlue is de Nederlandse reseller van de software van het Amerikaanse ActiveCampaign en helpt kleine en middelgrote bedrijven de groei te versnellen door de kracht van e-mailmarketing, marketing- en sales automatiseringen en een CRM systeem te combineren. Het voordeel van deze reseller is dat er een groot (Amerikaans) team aan technische developers achter de ontwikkelingen van de software zit. Hiermee zijn ze duidelijk MailChimp en de andere Nederlandse marketing automatisering systemen gepasseerd.

Volledig Nederlandstalig en kwalitatieve support

De Nederlandse versie van ActiveCampaign, MailBlue, is geheel in het Nederlands. Zowel de taal binnen de software áls dat het bedrijf in Nederland gevestigd is met een volledig Nederlandstalige helpdesk.

De kracht van MailBlue zit ook werkelijk in de bijbehorende Nederlandstalige support. De support is namelijk snel, accuraat én vriendelijk. Je kunt bij ze terecht per mail, je vragen stellen in de levendige Facebook Community bij andere online ondernemers die de software gebruiken, bij urgente vragen kun je schakelen per telefoon, de veelgestelde vragen zijn terug te vinden in een uitgebreide online kennisbank die goed bijgehouden wordt én het eerste jaar profiteer je van de gratis MailBlue Academy. De Academy is een waardevolle online leeromgeving die je nog wat extra praktische en strategische tips bieden voor nét dat stapje extra binnen je e-mailmarketing.

Uitgebreide functionaliteiten én gebruiksvriendelijk

Het is één van de meest uitgebreide systemen op de markt. Tegelijkertijd is het ook één van de meest gebruiksvriendelijke systemen. Elk type e-mail marketing automatisering is mogelijk; en de mogelijkheden om daarbinnen te segmenteren zijn ook uitgebreid. Je kunt de automatiseringen / funnels letterlijk in een soort stroomdiagram bouwen. Dit sterk visuele proces zorgt er voor dat het heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk werkt.

Maar er is naast e-mail marketing nog veel meer mogelijk binnen MailBlue. Zo kun je het ook gebruiken voor SMS en chat marketing. Daarnaast heb je vanaf een Plus account ook een CRM systeem inbegrepen (een CRM systeem is een klantmanagement systeem). Het CRM systeem kun je ook via een app onderweg altijd bijhouden.

Een bijkomend voordeel zijn de nieuwsbrief sjablonen / templates; deze kun je direct inladen en naar eigen wens aanpassen. Dit alles werkt met een eenvoudig drag & drop systeem. Je kunt bijvoorbeeld een afbeelding of een video eenvoudig toevoegen door dit soort elementen letterlijk in de e-mail te slepen. Er is dus geen coderingskennis vereist!

Koppelingen

Ook mooi: je kunt MailBlue koppelen met meer dan 270 andere integraties en applicaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan WordPress, Salesforce en WooCommerce.

Prijs

Je gebruikt beduidend veel functies van MailBlue al vanaf €9,- per maand. MailBlue biedt tevens een gratis proefperiode aan; vraag hier jouw MailBlue proefaccount aan!

2. MailChimp

marketing automation systeem

Gratis en laagdrempelig

Er zijn eigenlijk twee grote redenen waarom MailChimp zoveel gebruikers kent:

  • Het is gratis; zolang je minder dan 2.000 contacten hebt en onder de 10.000 e-mails per maand blijft.
  • Het is laagdrempelig en overwegend makkelijk in gebruik door de beperkte functionaliteiten.

Voor startende marketeers / ondernemers kan het prettig zijn om te starten met een gratis tool. Met de gratis versie van MailChimp heb je echter wel wat beperkingen. Er zijn sinds mei 2019 wat wijzigingen geweest in de verschillende pakketten en er lijkt steeds minder mogelijk binnen het gratis pakket.

Functionaliteiten

Goed om te beseffen is dat je automatiseringen niet kunt dupliceren naar een andere mailinglijst; het is dan erg tijdrovend om alles opnieuw klaar te zetten voor andere segmenten. MailChimp is meer een autoresponder dan werkelijk software waarin je uitgebreide funnels of automatiseringen kunt bouwen. Ben je op zoek naar meer functionaliteiten, dan raad ik je aan om andere software te overwegen.

Ook goed om te weten: in de gratis versie onderaan iedere verzonden mail vanuit MailChimp staat hun ‘branding’ er in. Het is niet mogelijk om die MailChimp footer weg te halen. Dus staat er onder elke e-mail dat deze verzonden is met MailChimp. Dit is minder wenselijk voor de ‘branding’ van je eigen bedrijf, maar mogelijk dat je dit als startende ondernemer niet als storend ervaart.

Engelstalig

Verder is alles in het Engels; inclusief de beschikbare tutorials. Het kost je daardoor meer tijd en energie om uit te zoeken hoe MailChimp werkt, vooral als je (technisch) minder onderlegd bent in de Engelse taal.

Koppelingen

Er zijn veel directe koppelingen te leggen tussen MailChimp en andere applicaties; dit is een groot voordeel aan de software.

Prijs

Je hebt een “Essentials” abonnement vanaf $9.99 per maand (maximaal 500 contacten). Hier zitten wel een aantal restricties aan vast;

  • Je kunt maximaal 5.000 mails per maand uitsturen
  • Er zit een maximum aan het aantal lijsten / audiences dat je kunt beheren
  • Je betaalt voor dubbele én uitgeschreven/onbevestigde contactpersonen, waardoor je in verhouding met andere e-mailmarketing software alsnog al snel op overbodige kosten komt. Één mailadres dat op meerdere lijsten voorkomt, wordt namelijk ook meerdere keren ‘gerekend’. Dit kan dus snel oplopen.
  • Het is vereist om met creditcard te betalen

Hier lees je eventueel nog meer over de verschillen tussen MailChimp en MailBlue.

3. Autorespond

e-mail marketing systeem

Nederlandstalig

Autorespond is een Nederlands bedrijf met Nederlandse support.
Verder biedt Autorespond cursussen en een aantal e-books aan, dus ze zijn betrokken bij het verbeteren van de klant zijn of haar resultaat.

Functionaliteiten

Naast e-mail marketing bieden ze ook winkelwagen software aan. Daar moet je -in tegenstelling tot bij MailBlue- bij hen wel extra voor betalen, maar het is toch een waardevolle functie.

Ook een voordeel aan Autorespond is dat je er landingspagina’s in op kunt bouwen.

Goed om te weten is dat het echter niet de meest geavanceerde software is. Zo heeft Autorespond bijvoorbeeld geen site tracking. Met behulp van site tracking kun je het websitegedrag van je contacten vastleggen en daardoor beter segmenteren in een automatisering op basis van iemand zijn / haar interesses. Wil je echt relevante mailings sturen en met segmentatie aan de slag, dan zou MailBlue daarin een betere keuze zijn.

Koppelingen

Daarnaast is er geen connectie met Facebook Ads; voor je advertenties op Facebook. Facebook is natuurlijk een ideale plek om e-mail adressen te verzamelen. Je kunt dit wel oplossen middels Zapier, alleen dan heb je dus wel een extra applicatie nodig. Binnen het Plus account van MailBlue kun je eventueel wél een directe koppeling leggen en zo automatisch bepaalde contacten toe laten voegen aan je Facebook Custom Audiences.

Prijs

De prijs: vanaf € 27 per maand (tot 500 contacten).

4. Enormail

e-mail marketing enormail

Nederlandstalig

Ook Enormail biedt je het gemak van een Nederlandstalige support en helpdesk.

Functionaliteiten

De software werkt prima, alleen de functionaliteiten zijn wat beperkter ten opzichte van bijvoorbeeld MailBlue.
De standaard dingen zijn aanwezig. Denk hierbij aan:

  • Een autoresponder
  • Opt-in formulieren
  • Maildesigner
  • Mailinglijsten
  • Segmentatie opties (maar dan beperkter)
  • Personalisatie
  • Integraties (hierbij missen wel een aantal grote applicaties)
  • Beeldbank

Overweeg je Enormail? De informatie over de mogelijkheden binnen automatiseringen is op hun site erg beperkt en automatiseringen zijn nou nét datgene waarin e-mail marketing software zich kan onderscheiden. Zorg dus dat je voor jezelf helder hebt welke mogelijkheden jij nodig hebt, dan kun je in de proefperiode van 30 dagen onderzoeken of Enormail voor jou voldoende is of niet.

Een voordeel: de functionaliteiten van de software zelf zijn makkelijk te gebruiken. Het inschrijven en importeren van e-mails is zo gedaan. Ook is de software gebruiksvriendelijk. De basisdingen werken, maar geavanceerdere functies zijn vaak niet mogelijk.

Koppelingen

Er zijn maar een beperkt aantal integraties mogelijk via Enormail; zo ontbreken WooCommerce, Shopify en ClickFunnels.

Ook is er geen mogelijkheid om Facebook advertenties te combineren met Enormail. Tevens is het niet mogelijk om de Enormail automatiseringen aan website gedrag te koppelen. Dit kun je eventueel wel weer oplossen met Zapier, maar dan heb je wel weer een extra stukje software nodig. Dit kost je weer extra tijd en maakt het er ook niet makkelijker op. Indien je de koppeling met Facebook Ads een belangrijke functionaliteit vind, kun je beter vooruit met het Plus account van MailBlue.

Prijs

Het verschil zit vooral in de extra’s bij het Enormail pakket ‘Mammoet’ (bij MailBlue horen deze extra’s gewoon bij de basis functionaliteiten).
We richten ons op de vanaf prijs, daarmee zit je dus nog niet in dit hogere ‘Mammoet’ pakket en betaal je vanaf €12,50 per maand.

5. AWeber

 

email marketing systeem

 

Voorheen de #1 e-mail marketing software

AWeber bestaat al sinds 1998. Het was ooit een van de meest vooruitstrevende en geavanceerdere e-mail software bedrijven. Inmiddels zijn ze echter al lang ingehaald door ActiveCampaign (en MailBlue). Het wordt nog regelmatig aangeboden aangezien het vroeger de nummer 1 e-mail marketing software was. Veel marketeers gebruiken het nog uit gemak en raden AWeber daarom ook aan.

Goede (Engelstalige) Customer Support

Ze zijn 24/7 bereikbaar via e-mail, chat en telefoon. Dat doen ze dus behoorlijk goed. Het enige nadeel: dit is volledig in het Engels.

Functionaliteiten

Het opzetten van een account en het importeren van contacten is zo gebeurd. Wel zijn de mogelijkheden qua tags (labels) en lijsten erg beperkt. ​Zo kun je bijvoorbeeld in ActiveCampaign / MailBlue aan website gedrag een tag (of label) koppelen. Tussen AWeber en je website is er echter helemaal geen communicatie mogelijk.

Ook bij het opzetten van automatiseringen kun je tegen beperkte functionaliteiten aan lopen. Het kan langer duren om te wennen aan de opbouw van een funnel in AWeber. Waar MailBlue een automatisering of funnel in een prettig visueel overzicht laat zien, is dit bij AWeber niet het geval. Hierdoor werkt het minder overzichtelijk.

Wel goed om te weten is dat ze bezig zijn met ontwikkelingen omtrent de tags en het segmenteren. Ook kun je tegenwoordig de resultaten van je campagne bekijken via een app. Ze zijn wel pas net met deze inhaalslag begonnen, dus het kan nog even duren voordat de ontwikkelingen volledig rond zijn.

Koppelingen

Doordat ze zo lang bestaan, bieden ze redelijk wat integraties aan. Het volledige overzicht van meer dan 100 applicaties vind je op hun site, maar de belangrijkste zijn hieronder vernoemd:

  •  GoToWebinar
  •  WordPress
  •  PayPal
  •  WordPress
  •  Wix
  •  Salesforce

Prijs

Qua prijs zitten ze in het middensegment en wordt het opmerkelijk duurder als je meer contacten krijgt. Het is duidelijk niet de goedkoopste aanbieder op de markt. Heb je meer dan 50.000 contacten? Dan wordt AWeber echt één van de duurste opties.
Dat maakt het erg lastig om een goede reden te vinden voor AWeber.

Je kunt AWeber 30 dagen gratis uitproberen. Een pakket tot 500 contacten heb je vanaf $19,- per maand.

Conclusie

Ongeacht welke software je gebruikt voor je e-mailmarketing: het is een ontzettend krachtige manier om de juiste boodschap naar de juiste persoon te kunnen sturen en je processen te automatiseren. Er is weinig investering voor nodig en je krijgt er veel voor terug: meer leads die converteren naar klanten en bestaande klanten die meer betrokkenheid tonen met jouw dienst en/of product. De kracht zit in de directe benadering via iemand’s inbox en de mogelijkheid om te segmenteren én meer bezoekers naar je site te genereren.

Niet iedere software ondersteunt diepe segmentatie mogelijkheden. Ook de mogelijkheid om bezoekers op je site te kunnen volgen is niet bij ieder systeem vanzelfsprekend. Wil je werkelijk krachtige mailings kunnen versturen, dan zijn dergelijke functionaliteiten zeker wel aan te raden. Indien je voor MailBlue kiest, kun je in ieder geval gegarandeerd voor een prima prijs gebruik maken van een dergelijk geavanceerd en gebruiksvriendelijk systeem. Ook prettig: de support bij MailBlue is Nederlandstalig, snel, accuraat én vriendelijk.

MailBlue gratis uitproberen?

MailBlue gratis uitproberen?

Dagmar Snoeren is sinds januari 2019 werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist helpt ze in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doet ze optimalisaties op het gebied van SEO, bouwt ze aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorgt ze de MailBlue workshops.