Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

E-mailmarketing trends – tweede helft 2018

E-mailmarketing trends – tweede helft 2018

Wat werkt wel, wat werkt niet en waar moet je als marketeer op focussen in de toepassing van jouw e-mailmarketing? Dit zijn het type vragen waar wij ons iedere dag mee bezig houden. Gelukkig kunnen we met het regelmatig verschijnen van nieuwe data inzicht krijgen in de huidige trends en ontwikkelingen en daarmee antwoord geven op soortgelijke vragen. In dit artikel hebben we voor jou de recente bevindingen op een rijtje gezet om zo een goede indruk te geven van waar je de komende periode op moet inspelen om het maximale uit jouw marketingactiviteiten te halen.

Relevantie is key

De DDMA Nationale E-mail Benchmark van juni 2018 laat het duidelijk zien: van grote campagnes moet je het in e-mailmarketing niet hebben. Zo blijkt dat mailen naar groepen vanaf 10.000 contacten juist een negatieve invloed heeft op je ratio’s. Massaal mailen kun je dus beter achterwege laten. Het belang zit in de relevantie van je mails. Hoe relevanter de mail, des te hoger de kans de de mail ook wordt gelezen. Het is daarom belangrijk om je contacten te segmenteren. Wanneer je de contactlijsten segmenteert op basis van bijvoorbeeld interesses, demografische gegevens en de interactie met je mailings, is de kans dat je contacten je mails openen en er een conversie plaatsvindt een stuk groter.

Vergeet daarom ook zeker niet je mails te automatiseren. Bouw een funnel waarin je voorwaarden stelt aan de contacten. Zo creëer je diverse paden waarin je contacten terecht kunnen komen waardoor ze veel gerichter mails ontvangen, in plaats van dat ze met nog duizenden anderen dezelfde nieuwsbrief krijgen. Het mooie hiervan: de automatisering doet het segmenteren dan voor je!

Maak het persoonlijk

E-mailmarketing software biedt je allerlei mogelijkheden om je mails zoveel mogelijk te personaliseren, zodat je jouw klanten persoonlijk kunt aanspreken. In de inhoud van de mails gebeurt dit wel, maar in de onderwerpregel wordt het vaak achterwege gelaten. Zo blijkt dat maar 7% gebruikt maakt van deze functie, terwijl het zo gemakkelijk is in te stellen. Nog belangrijker, de Benchmark laat zien dat het gebruiken van een gepersonaliseerde onderwerpregel een effect van wel +10% heeft op je COR (Confirmed Open Rate). Een goede reden dus om deze mogelijkheid bij je komende campagnes toe te passen en te kijken wat dit voor de interactie met jouw mails doet!

Be dynamic

Daarnaast blijkt ook dynamische content de COR, CTR (Click Through Rate) en CTO (Click To Open rate) positief te beïnvloeden. Met deze functie kun je specifieke content in je campagne wel of niet zichtbaar maken op basis van contactgegevens. Stel je promoot de sale in je webshop, dan kun je afbeeldingen met damesproducten onzichtbaar maken voor mannelijke contacten en andersom. Of je promoot een x aantal producten, maar je wilt geen producten tonen die je contact al heeft gekocht. Met de data die je hebt verzameld kun je dus content voor specifieke contacten uitsluiten, wat weer bijdraagt aan de relevantie van je mails. Niet te vergeten dat het ook nog eens tijdbesparend kan zijn, aangezien je niet per segment een losse campagne hoeft op te stellen. Toch blijkt dat nog lang niet iedereen gebruik maakt van dynamische content. Zorg er dus voor dat jij niet tot die groep behoort en test de mogelijkheden!

Gebruik interactieve content

In 2017 werd in het onderzoek door Litmus al benoemd dat interactieve content een belangrijke trend zou zijn en dit nemen we verder mee in 2018. Hiermee doelen we op content waar je contacten op moeten reageren of aan moeten deelnemen om de volledige ervaring te krijgen. Er zijn allerlei mogelijkheden die bijdragen aan de interactie met je mails. Een van de meest gebruikte en goed te integreren optie is het invoegen van GIF’s. Niet alleen trekt het de aandacht van je lezers, maar het kan ook pushen tot het ondernemen van een bepaalde actie. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld video’s, quizzes en countdown timers. Toevoegingen die verleiden tot clicks en een interessantere ervaring bieden aan je contacten ten opzichte van plain-text mails.

Een goed voorbeeld, deze mail van de kledingzaak Ann Taylor LOFT. Een simpele beweging in de afbeelding daagt al uit tot een click.

A/B testen

En dan nog een belangrijke: test je mails! Een mooie functie beschikbaar binnen diverse systemen en toepasbaar op al het eerdere genoemd in dit artikel. Welke onderwerpregel levert het meeste opens op? Welke afbeelding leidt tot de meeste clicks? Wat levert het wel of niet toevoegen van een GIF of video me precies op? Al dit soort zaken zijn te achterhalen door varianten van je campagnes testen. Hetzelfde geldt voor een gehele funnel. Zo kun je met MailBlue twee verschillende paden binnen een automatisering testen om te achterhalen welke het meeste bijdraagt aan het behalen van een conversie. En dit is alleen nog maar contentwise. De Benchmark laat zien dat de meeste campagnes verstuurd worden tijdens kantooruren, zowel in de B2B als de B2C sector. Is dit ook het juiste moment voor jou? Ook dit kun je achterhalen door te spelen met verzendtijden door middel van A/B testen. Dit draagt uiteindelijk allemaal bij aan het optimaliseren van jouw toekomstige mailings, omdat je hiermee een steeds duidelijker beeld krijgt van wat de voorkeur is van specifiek jouw contacten.

Deze functies uitproberen? Probeer MailBlue nu 14 dagen gratis!