E-mailmarketing strategie 

Zo bouw je aan een effectieve e-mailmarketing strategie

Home » E-mailmarketing

Je hebt het vast weleens gehoord 'the money is in the list', maar wat wordt hier nu eigenlijk mee bedoeld? Hoe zet je e-mailmarketing effectief in? En hoe omarm je alle voordelen die e-mailmarketing je te bieden heeft?

In dit artikel ontdek je het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation. Ook wordt je een stuk wijzer rondom de te hanteren strategie; inclusief tips en praktische voorbeelden.

Aan de slag!

Download gratis:
E-mailmarketing
handboek

  • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
  • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
  • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
  • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels

Wat is e-mailmarketing?

Waarschijnlijk zie je ze regelmatig voorbij komen; nieuwsbrieven. Maar e-mailmarketing is meer dan dat, het is een effectieve manier van direct marketing verzonden aan een eigen achterban. Je gebruikt het medium om een bericht te versturen naar jouw achterban. Dit is vaak een nieuwsbrief, maar hier houdt e-mailmarketing dus nog niet op. Met marketing automation is nog veel meer mogelijk.

E-mailmarketing helpt bij het creëren en behouden van een relatie met jouw achterban. Of je nu nieuwe leads wilt genereren of meer wilt verkopen aan bestaande klanten.

Het verschil tussen e-mailmarketing & marketing automation

Marketing automation gaat nog een stapje verder. Met marketing automation stuur je geautomatiseerd berichten met de juiste boodschap naar de juiste persoon; dit op basis van specifieke acties die je kunt meten van elk contact binnen jouw systeem. Zo zorg je voor een persoonlijke, relevante ervaring voor jouw achterban.

Klinkt dit nog als abracadabra?

Laten we een aantal voorbeelden gebruiken:

  • Iemand is jarig en ontvangt op zijn/haar verjaardag een kortingscode, volledig geautomatiseerd.
  • Contact vult een survey in en ontvangt op basis van zijn antwoorden een specifieke e-mail.
  • Iemand verlaat een webwinkel met een product in het winkelwagentje en ontvangt hiervan een melding om zijn/haar winkelwagentje te herstellen.
  • Een abonnementsperiode loopt af en hiervan ontvangt de klant een herinnering om zijn abonnement te verlengen.
  • Na het volgen van een webinar ontvangen aanwezigen een andere e-mail dan niet-aanwezigen.

De toekomst van e-mailmarketing is zeker marketing automation; jouw doelgroep zit niet te wachten op veel e-mails, wél op relevante e-mails.

Lees meer over marketing automation >
Of bekijk kant-en-klare voorbeelden van marketingfunnels >

e-mailmarketing automation

E-mailmarketing software vergelijken

Het versturen van nieuwsbrieven en uitvoeren van marketing automation kun je prima zelf, mits je de juiste software hiervoor gebruikt. Het is aan jou om een keuze te maken welke software je het beste kunt gebruiken. Om die reden hebben we de verschillende softwareoplossingen voor je op een rij gezet.

Klik hier om e-mailmarketing software te vergelijken >

Aan de slag met 13 handige e-mailmarketing tips

Hoe doe je dat nu, je mailinglijst laten groeien? Een relatie opbouwen met jouw achterban door middel van e-mail en vervolgens ook nog een conversie behalen met jouw strategie? Ik heb 13 handige tips voor je op een rij gezet zodat je succesvol kun starten met e-mailmarketing.

1) Maak gebruik van de MailBlue Inhaakkalender

Als we het dan hebben over het bouwen aan een relatie met jouw achterban dan zullen we daarvoor regelmatig in contact moeten treden. Gelukkig heeft MailBlue de Inhaakkalender ontwikkelt. Met de inhaakkalender ben je op de hoogte van alle feestdagen (Kerst, Sinterklaas, Black Friday) maar ook van gekke dagen zoals wereld pindakaasdag waarop je kunt inspelen met jouw marketingstrategie.

2) Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief, gebruik een lead magnet

Wie zit er nu nog te wachten op nog meer mail? Ik geef het weinig kans. Daarom worden er vaak lead magnets zoals ebooks, webinars, vouchers & whitepapers ingezet om een reden te geven om je in te schrijven voor de mailinglijst. Werken met een lead magnet? Dat doe je zo.

3) Stuur websiteverkeer naar een zogenaamde 'optinpagina'

Net als in een afrekenproces wil je ook bij een aanmelding voor de nieuwsbrief zoveel mogelijk afleiding elimineren. Dit doe je door het menu & de footer te verwijderen van de landingspagina. Zo focus je jouw landingspagina volledig voor het doel van de pagina: lead generatie. Ook zo'n optinpagina maken? Dat doe je gemakkelijk met MailBlue Pages.

4) Overweeg hoeveel informatie je vraagt van een lead

Des te meer gegevens je vraagt aan een bezoeker, des te lager de conversie is. Vraag je daarom af of een telefoonnummer, adresgegevens en alle extra gegevens wel direct van belang zijn. Tuurlijk, een lead met telefoonnummer is vaak kwalitatiever maar weegt dit op tegen het conversieverlies wat je hiermee creëert?

5) Optimaliseer de bedankpagina voor conversie

Vaak worden bedankpagina's gebruikt om nieuwe leads terug te verwijzen naar hun mailbox voor een 'double opt-in'. De dubbele opt-in is in Nederland niet verplicht, daarom kun je de bedankpagina beter gebruiken om extra waarde te creëren of zelfs een aanbod te faciliteren.

6) Splittest je marketingfunnels

Marketingfunnels schelen ons als marketeer veel werk. Toch zullen ook de marketingfunnels moeten worden getest. Zo zal de ene marketingfunnel beter presteren dan de andere. Door het instellen van doelen binnen jouw funnels, kun je gemakkelijk de resultaten van jouw marketingfunnel meten.

7) Bouw aan je mailinglijst

Voordat je een mailing kunt versturen is het natuurlijk nodig om een mailinglijst op te bouwen, leads te genereren voordat je hen kunt benaderen. Met behulp van online advertising of het inrichten van lead magnets binnen jouw website laat je jouw mailinglijst sneller groeien.

8) Onderhoud de relatie met jouw achterban

Misschien wel de belangrijkste tip uit dit lijstje, onderhoud de relatie met jouw achterban. Relaties zijn belangrijk, ook binnen jouw e-mailmarketing. Verstuur jij enkel een mail wanneer je iets wilt verkopen dan zal de effectiviteit minimaal zijn. Door te bouwen aan relaties zul je het effect van jouw e-mails direct zien stijgen.

9) Plan een productlancering

Productlanceringen zijn enorm effectief. Door een specifiek aanbod te versturen aan jouw achterban met een duidelijk begin- en eindpunt creëer je piekmomenten in jouw omzet. Een goede productlancering bestaat uit 3 fases: de pre-launch, de lancering zelf en de post-launch. Gelukkig schreven wij een praktisch stappenplan voor het uitvoeren van een effectieve productlancering.

10) Segmenteer jouw mailinglijst

De juiste e-mail, op het juiste moment, aan de juiste persoon versturen. Dat is de 'key' tot e-mailmarketing, gelukkig maken we het je een stuk makkelijker met e-mail segmentatie. Een nieuwsbrief versturen met 

11) Houd je mailinglijst schoon met 'engagement tagging'

Niets is zo schadelijk als een vervuilde mailinglijst. Door het gebruik van 'engagement tagging', waarmee je analyseert of jouw achterban jouw mailings wel opent en recent activiteit heeft vertoont, blijft jouw mailinglijst schoon en voorkom je dat jouw nieuwsbrieven bij jouw achterban in de SPAM belanden.

12) Maak je e-mail persoonlijk

Het is natuurlijk het testen waard, maar in de meeste gevallen presteert een persoonlijke e-mail zonder opmaak, geschreven aan een 'vriend' beter dan een opgemaakte e-mail door een marketingbureau. Heb jij het al eens getest?

13) Schrijf voor één duidelijk doel (CTA)

Vermijd keuzestress, schrijf een nieuwsbrief met één duidelijk doel, met één aanroep tot actie. Probeer niet teveel informatie te delen in één e-mail. De doelgroep leest vluchtig en neemt niet alle belangrijke informatie tot zich. 

Klaar om te starten met e-mailmarketing?

Met MailBlue stuur jij gemakkelijk jouw volgende nieuwsbrief en ontwikkel je marketingfunnels. Liever eerst even proberen? Je kunt hier gemakkelijk jouw proefaccount aanmaken >

Wil je meer informatie over onze software? Download dan onze brochure of neem vrijblijvend contact met ons op. Onze e-mailmarketing toppers staan voor je klaar.

Download gratis:
E-mailmarketing
handboek

  • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
  • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
  • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
  • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels

Start vandaag nog met MailBlue.

Probeer het gratis. Geen betaling vereist. Direct aan de slag.

>