Clang vs MailBlue

Wat zijn de grote verschillen?

Je wilt volledig automatisch persoonlijke en relevante mailings kunnen blijven sturen; maar welk e-mailmarketing systeem kies je hiervoor? We hebben de belangrijkste verschillen tussen de Nederlandse aanbieders CanopyDeploy (voorheen Clang) en MailBlue voor je op een rijtje gezet. 

Algemeen

CanopyDeploy (voorheen Clang)

Clang is een Nederlands marketingplatform voor e‑mailmarketing en marketing automation, opgericht door e-Village. E-Village heeft zich al sinds de oprichting in 2000 gespecialiseerd in e-mailmarketing. Je kunt in het platform jouw e-mail databases beheren en segmenteren. Creëer mailings, verstuur campagnes en voer A/B testen uit. En je kunt alles achteraf uitgebreid analyseren in het Clang Analytics Dashboard.

MailBlue

Het Nederlandse MailBlue is de grootste certified partner van ActiveCampaign. MailBlue biedt daarmee de e-mailmarketing en marketing automation software van ActiveCampaign aan, maar dan met zeer uitgebreide Nederlandse ondersteuning.

Binnen MailBlue kun je sterk gepersonaliseerde mails en gerichte campagnes versturen. De zeer uitgebreide segmentatie mogelijkheden maken dat je écht relevante mailings kunt versturen. Alle data die je van een klant hebt, kun je gebruiken om te personaliseren. Zo kun je jouw contact bijvoorbeeld niet alleen automatisch bij voornaam noemen, maar kun je ook eenvoudig geautomatiseerd iemand’s unieke kortingsvoucher of geboortedatum tonen in de mail.

Ook kun je dynamische content gebruiken binnen MailBlue; hiermee kun je de inhoud van je mail volledig afstemmen op de interesses van jouw ontvanger.

Net als bij Clang kun je A/B-testen uitvoeren en de rapportages binnen MailBlue raadplegen om de effectiviteit van je campagnes en automatiseringen te kunnen analyseren.

Gebruiksvriendelijkheid

Beide systemen werken erg gebruiksvriendelijk dankzij de drag and drop editor. Je kunt zonder HTML-kennis de mooiste e-mails opstellen.

Clang / CanopyDeploy biedt een demo aan zodat je een beeld krijgt bij de software nog voordat je klant wordt. Ook kun je er later nog een (betaalde) training volgen.

Wat dat betreft reikt MailBlue een startend account meer (gratis) aan; je kunt zo terecht in een uitgebreide kennisbank die regelmatig geüpdate wordt. Het aantal artikelen, en antwoorden op vooral geavanceerdere vragen, vind je niet zo uitgebreid terug bij Clang / CanopyDeploy. Bij MailBlue vind je in de kennisbank zo eenvoudig en snel zelf online je antwoord terug. Of je volgt de gratis videotraining voor starters van MailBlue. Dat is overigens niet alles: zodra je klant wordt, krijg je ook gratis toegang tot een enorm uitgebreide(!) online leeromgeving: de Blue Academy.

Wens je toch liever een 1-op-1 strategiesessie of volg je liever een workshop waarbij je jouw vragen live kunt stellen aan expert? Ook MailBlue biedt je eventueel die mogelijkheden. Alleen dit soort persoonlijkere begeleiding is bij MailBlue tegen een (eenmalig) tarief.

Automatiseringen

Clang

Voor een eerlijke vergelijking hebben we getracht contact te zoeken met CanopyDeploy (voorheen Clang) om specifieke functionaliteiten te kunnen vergelijken. We wilden hier graag naar informeren omdat een gratis proefaccount aanvragen bij hen niet lukt. Waarom we dit dan navragen? Liever gaan we niet zomaar uit van wat er online te vinden is, maar vanuit eigen ervaring. Dit om te voorkomen dat het artikel een 'wij van MailBlue adviseren MailBlue' artikel wordt.

We vermoeden dat sommige functionaliteiten die niet aanwezig zouden zijn binnen de software van CanopyDeploy volgens bepaalde vergelijkingssites inmiddels achterhaald zijn. Helaas kregen wij echter per mail geen reactie op specifieke vragen die wij uit hadden staan, dus zeker weten doen wij dit niet. Ook bij telefonisch contact met een accountmanager kregen we niet de gerichte antwoorden op deze specifieke vragen; er werd een algemene indruk geschetst dat alles mogelijk is (zonder daar werkelijk concrete informatie over te ontvangen). Mogelijk is daardoor niet alles up-to-date in dit artikel, dus het loont de moeite om over bepaalde -voor jou belangrijke- functionaliteiten zelf nog contact met CanopyDeploy te zoeken. 

Onder het menu 'Campaigns' kun je binnen CanopyDeploy / Clang hele flows bouwen, waarin je bepaalde processen kunt automatiseren. Je kunt aangeven waar je contacten aan moeten voldoen om in een dergelijke flow te mogen 'lopen'. Welke starttriggers exact mogelijk zijn hebben we helaas geen volledig beeld van. Wel zagen we aan de hand van een screenshot van een campagne deels wat er te automatiseren valt; het versturen van een mail, een wachtstap inbouwen en een SMS versturen. Ook is het mogelijk om binnen een flow een ander pad aan te wijzen voor personen die wel (of juist niet) op een link hebben geklikt in een e-mail.

canopydeploy automatisering

Een 'campagne' binnen Clang / CanopyDeploy: te zien als een geautomatiseerde flow


Wat voor ons onduidelijk is, maar volgens andere vergelijkingsartikelen niet mogelijk is binnen CanopyDeploy zijn de volgende onderdelen:

Ingebouwde chattool

Je wilt misschien een live chat op je eigen site mogelijk maken. Hierbij vind je het waarschijnlijk ook prettig dat alles binnenkomt op één platform. Dit kan via MailBlue bijvoorbeeld met de add-on 'Gesprekken'. Zo beheer je alle communicatie vanuit één plek (MailBlue) en kun je snel schakelen door terug te reageren per chat of te kiezen voor een verdere opvolging per mail. Zover wij hebben ontdekt, is dit geen ingebouwde optie binnen CanopyDeploy / Clang.

Mobiele App

Helaas biedt CanopyDeploy geen app aan voor op je mobiele telefoon. Hoe fijn zou het zijn als je via een app op je telefoon ook onderweg nog van alles kunt beheren? Dit kan bij MailBlue dankzij de ActiveCampaign app (voor Android én iOS).

Bekijk via de app eenvoudig je e-mailrapporten, volg de klant-activiteiten en beheer je CRM-gegevens; waar en wanneer je maar wilt. Je kunt nieuwe deals toevoegen in je CRM pipeline of nog even een notitie toevoegen bij een deal of contact. Als je niet op kantoor bent hoeven je taken zich dus gelukkig niet op te stapelen. Je blijft op de hoogte van je takenlijst, kunt on-the-go taken toewijzen aan je team, vergaderingen organiseren en taken als voltooid markeren. Of verzend nog even een mail, direct vanuit de app op je mobiele telefoon. Je kunt controleren hoe een A/B test presteert en gegevens als aantal opens, clicks, gegenereerde inkomsten, bounces en aantal uitschrijvingen altijd inzien.

Klant-activiteiten (real-time en historie)

Onduidelijk is of je binnen het CanopyDeploy / Clang platform een goed overzicht hebt per ingeladen contact. Of je er -net zoals bij MailBlue- bijvoorbeeld ook orderhistorie kunt terugvinden van geplaatste order in bijvoorbeeld je WooCommerce of Shopify shop. Waarschijnlijk is er geen directe deep data integratie met e-commerce shops standaard mogelijk zoals MailBlue dit kent.

Binnen MailBlue kun je daarnaast per contact terugzien of iemand in een automatisering zit, of er geklikt is op een link, of iemand een bepaalde pagina op je site bekeken heeft, en meer. Of website-tracking, het volgen van je contacten op jouw site, überhaupt mogelijk is via CanopyDeploy is onduidelijk. Of dit soort activiteiten vervolgens overzichtelijk getoond worden bij een contactprofiel konden wij ook niet herleiden. Uiteraard verteld een paginabezoek van een contact uit je lijst je veel over zijn of haar interesse. Het spreekt voor zich dat je hier een gerichtere opvolging door kunt bieden.

Geolocatie

Waarschijnlijk worden geolocatie gegevens niet via CanopyDeploy / Clang bijgehouden. Bij MailBlue worden de geografische locatiegegevens van je contacten wél vastgelegd. Je kunt van jouw contacten het land, de provincie, stad, postcode en netnummer inzien. Zodra een contact interactie heeft met jouw lijst worden de geografische locatiegegevens automatisch verzameld; een gratis functionaliteit binnen ieder pakket van MailBlue.

Je kunt hiermee je lijst segmenteren en mailings sturen naar jouw contacten die binnen een specifiek land of specifieke stad wonen. 
Of gebruik deze informatie om als conditionele content toe te passen in je mailings. Je beschikt over de informatie zonder dat je dit zelf nog op moet vragen bij jouw contacten.

Leadscoring en leads kwalificeren

Alhoewel we telefonisch via de accountmanager van CanopyDeploy te horen kregen dat leadscoring mogelijk is via hun platform, kunnen we daar verder géén documentatie over terugvinden, ook niet in hun eigen kennisbank. Mogelijk dat dit enkel kan na een extra betaling of via het koppelen van andere software. Het loont de moeite om dit eventueel na te vragen indien je voor CanopyDeploy wilt gaan, want wij kregen niet helder hoe dit dan werkt binnen het platform.

We vinden leadscoring namelijk de moeite waard om even uit te lichten. Bij MailBlue kun je eenvoudig leadscoring inzetten vanaf een Plus account. Waarom het in onze ogen zo waardevol is? Je wilt voorkomen dat je leads op gaat volgen die nog helemaal niet klaar zijn om met een (koop)aanbod benaderd te worden. Iemand die interesse toont in jouw bedrijf, kan nog in een oriëntatieproces zitten en zit dan helemaal bovenin de salesfunnel. Zo iemand is simpelweg nog niet klaar om klant te worden. Dankzij leadscoring krijg je jouw warmste leads inzichtelijk doordat je punten toe kunt laten kennen (of af kunt laten trekken) op basis van specifiek gedrag of meetbare interesses bij je leads.

De mogelijkheden van leadscoring binnen MailBlue zijn zeer uitgebreid en flexibel. Voorbeelden van (inter)acties op basis waarvan je automatisch de score bij een lead kunt laten aanpassen; het klikken op een link in je mail, reactie op je mail, bezoeken van een bepaalde websitepagina, aankoop van een specifiek product, voltooien van een automatisering, verlaten van een winkelwagen, het inplannen van een afspraak, het downloaden van een gratis weggever, inschrijving op een webinar of het behalen van een ander -door jou- vooraf ingesteld doel.

Als/Anders condities

Na wat onderzoek weten we dat je binnen CanopyDeploy gelukkig wel de mogelijkheid hebt om 'Conditie Toepassen' in een automatisering toe te voegen. Een hele waardevolle toevoeging, want hiermee kun je een splitsing maken in het pad van je automatisering. De groep contacten die aan de voorwaarde voldoet, volgt een ander pad dan de contacten die niet aan de voorwaarde voldoen. In beide gevallen kun je vervolgacties toepassen. Dit komt overeen met de als/anders acties binnen MailBlue: als iemand aan X voldoet, volg dan pad A. Anders (dus bij niet voldoen aan X), volg pad B.

Het loont nog wel de moeite om te vergelijken op wélke condities of voorwaarden je die splitsing kunt maken. Hoe meer flexibiliteit je hier in krijgt, hoe gerichter je mailings naar je contacten zullen zijn. Goede e-mailmarketing valt of staat met dit soort mogelijkheden om verder te segmenteren en personaliseren. We hebben het idee dat de condities of voorwaarden waarop gesplitst kan worden binnen CanopyDeploy namelijk wel summierder is. De kracht van MailBlue is dat je gegarandeerd veel condities hebt waarop je de paden kunt splitsen. Eigenlijk kun je het zo gek nog niet bedenken en het is mogelijk. Nieuwsgierig naar voorbeelden? Bekijk dan deze video over de conditiebouwer van MailBlue.

Flexibel systeem voor het taggen

Een ander belangrijk onderdeel van e-mailmarketing is het toe kunnen voegen van tags of labels aan je contacten. Helemaal fijn als dat zowel handmatig kan als geautomatiseerd, dit helpt namelijk bij een goede segmentatie. Bij CanopyDeploy kun je in ieder geval een tag meegeven nadat iemand een bepaalde link aanklikt in jouw e-mail. Maar helaas weten we verder niet zeker op welke andere manieren je tags aan contacten mee kunt geven, als dat al kan..

Binnen MailBlue kun je tags op meerdere manieren toekennen aan contacten, bijvoorbeeld;

  • Handmatig > aan één contact of een groep contacten
  • Bij het uploaden van een .CSV-bestand aan contacten
  • Nadat een formulier ingediend wordt
  • Via externe tools (denk aan een betaalsysteem of een plugin die je momenteel al gebruikt voor inschrijfformulieren)
  • In automatiseringen 

Binnen een automatisering kan het op basis van het klikken op content in een verzonden mail, net zoals bij CanopyDeploy. Dit kan bij MailBlue zelfs een video in de mail zijn, of het downloaden van een e-book. Heel handig is dat zo'n tag binnen de software van MailBlue dan ook weer een starttrigger kan zijn voor een nieuwe automatisering. Én dat je binnen een automatisering ook als actie een tag toe kan laten voegen bij een contact, bijvoorbeeld omdat het contact in het JA-pad ergens binnen je automatisering beland is. 

Je kunt dus werkelijk op alle condities of voorwaarden waarop je paden laat splitsen ook bepalen dat die bepaalde contacten automatisch een tag meekrijgen. Alle starttriggers binnen MailBlue (en dat zijn er veel!) zijn te gebruiken om vervolgens een tag automatisch toe te kennen aan iemand. Voorbeeld: wanneer iemand een specifieke pagina op je site bekijkt; stel dit zijn hondenbrokjes in je online dierenzaak, dan kun je automatisch de tag 'hondeneigenaar' toe laten voegen bij dit contact.

MailBlue

Ook MailBlue heeft een gebruiksvriendelijke editor waarin je zelf makkelijk geavanceerde automatiseringen kunt bouwen. Wanneer je het toch lastig vind of gewoon zoekt naar strategische funnel ideeën, kun je ook uit een bibliotheek met honderden vooraf gebouwde automatiseringen er direct eentje importeren.

Net als binnen Clang kun je in MailBlue ook gehele processen automatiseren. Je kunt dus méér dan enkel mailreeksen met een aantal wachtstappen bouwen. De vele acties waar je uit kunt kiezen geven je de flexibiliteit om veel routinematig en handmatig werk te elimineren. Wat sterk is aan MailBlue: de vele opties waarop je een klantreis geheel automatisch kunt segmenteren en personaliseren. De automatiseringen worden heel visueel weergegeven. Zo zie je duidelijk hoe jouw funnel verloopt en in welke stappen jouw contacten zich bevinden.

De segmentatie-opties zijn bijna nergens zo uitgebreid als binnen MailBlue. Om het niet te ingewikkeld te maken, een simpel voorbeeld: stel je stuurt een video mee in je mail, dan kun je na een aantal dagen het systeem laten controleren welke contacten de video hebben bekeken. Je kunt vervolgens alle contacten die de video bekeken hebben automatisch door laten stromen naar een volgende mail. De contacten die de video niet bekeken hebben, stuur je automatisch een andere mail waarin ze herinnerd worden aan de specifieke video.

Ook interessant: binnen MailBlue kun je zowel eenmalige campagnes áls je automatiseringen split-testen. Verdeel je contacten over twee verschillende paden in een automatisering om te kijken welk pad het snelst tot een aankoop leidt, of welke mails de meeste interactie opleveren bijvoorbeeld.

Je bouwt eenvoudig een geavanceerde automatisering binnen MailBlue

CRM

Het ons niet helder of CanopyDeploy een eigen CRM heeft, het lijkt er op van niet. Althans, zelfs in hun eigen helpdocumentatie lezen we niets terug over CRM functionaliteiten zoals het creëeren van een pipeline met verschillende fases waar je deals overzichtelijk doorheen stromen.

Maak je momenteel al gebruik van één van deze drie CRM systemen?

  • Microsoft Dynamics
  • Salesforce
  • HubSpot 

Dan is het goed om te weten dat je deze met Clang / CanopyDeploy én MailBlue kunt integreren. Met MailBlue kun je nog meer CRM systemen koppelen; dit zal onder het kopje integraties in dit artikel nog naar voren komen.

Wanneer je nog géén CRM gebruikt maar dit in de toekomst wel wilt doen, dan valt MailBlue aan te raden. Niet alleen omdat MailBlue met meer CRM systemen te koppelen is, maar ook omdat je er voor kunt kiezen het ingebouwde CRM van MailBlue zelf te gebruiken in het Plus account. Zo beheer je alles in één systeem: e-mailmarketing en marketing automation inclusief CRM.

Binnen het CRM van MailBlue bouw je eenvoudig zelf je pipelines. Bijvoorbeeld gericht op het maken van deals met je klanten; van het eerste gesprek tot aan de aankoop. Je bepaalt zelf de fases binnen je pipeline en je kunt zoveel pipelines bouwen als dat je wilt. Natuurlijk kun je het ook voor andere processen inzetten en niet alleen voor een salesproces. Via de pipeline heb je alle data in één oogopslag inzichtelijk.

Dé kracht van het CRM binnen MailBlue: je koppelt het direct aan je automatiseringen. Hierdoor kun je jouw klanten bijvoorbeeld automatisch een mail sturen wanneer ze een bepaalde fase binnen jouw proces bereiken. Ook de contactkaarten van je deals zijn erg overzichtelijk; zo hoef je nooit een taak te missen die jij of iemand uit je team uit moet voeren voor een bepaalde lead of klant.

crm van mailblue

Bouw eenvoudig een pipeline met fases binnen het CRM van MailBlue

Integraties

CanopyDeploy

CanopyDeploy geeft aan dat het platform gekoppeld kan worden aan externe applicaties zoals bijvoorbeeld Magento, Hubspot, diverse betaaloplossingen en Salesforce.

Als we dieper op de directe integraties die mogelijk zijn inzoomen, missen we toch een aantal veelgebruikte systemen. Zo vinden we in dit rijtje een aantal e-commerce mogelijkheden niet terug; denk aan BigCommerce, WooCommerce, Prestashop of het betaalsysteem Paypal. Een koppeling met Calendly, Gotowebinar, Gravityforms, Leadpages en/of Instapage kan ook erg handig zijn. Ook Joomla en WordPress ontbreken. En het bekende CRM systeem Pipedrive.

Een gemiste kans is het dan ook dat CanopyDeploy niet eens met Zapier te koppelen valt. Zapier is een extra stukje software dat bij de afwezigheid van een directe koppeling alsnog héél veel data heen- en weer kan sturen vanuit het ene naar het andere systeem.

Het integratie ecosysteem van CanopyDeploy volgens GetApp:

clang integraties

MailBlue

MailBlue kent vele directe integraties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Bigcommerce, Bonjoro, Calendly, Dropbox, Facebook (inclusief Facebook Messenger en Facebook Custom Audiences), Google Sheets, Magento, Paypal, Pipedrive, Shopify, Squarespace, SurveyMonkey, Typeform, WooCommerce en Zendesk.

Mocht een directe integratie niet mogelijk zijn, dan kun je vaak via Zapier nog wel een koppeling leggen met het systeem dat je nu gebruikt.
Staat jouw systeem hier ook (nog) niet bij? Dan kun je via de API documentatie die MailBlue beschikbaar stelt een koppeling laten schrijven.

Tip: doe je al veel met Facebook Advertising of ben je van plan op Facebook te gaan adverteren? Dan kan MailBlue de doorslaggevende keuze zijn, omdat zij de Facebook Custom Audiences integratie aanbieden. 

Het integratie ecosysteem van ActiveCampaign/MailBlue volgens GetApp:

Gelukkig ontwikkelt ActiveCampaign zich razendsnel en kun je met MailBlue er daardoor ook van genieten dat er steeds meer koppelingen mogelijk zijn. Volgens bovenstaande afbeelding zijn er meer dan 150+ integraties mogelijk, maar dit is al achterhaald. Op het moment van schrijven zijn het er meer dan 850+. Dit betekent dat enkel Marketo Engage nog niet te koppelen valt en de overige bovenstaande systemen dus wél al te integreren zijn inmiddels.

Voor een volledig overzicht van de directe integraties en integraties via bijvoorbeeld Zapier; deze systemen kun je koppelen met ActiveCampaign / MailBlue.

Templates

CanopyDeploy biedt geen vooraf gebouwde e-mail templates aan, alleen inhoudsblokken die je zelf in je mail kunt slepen om een mail samen te stellen. Hoe responsive je mails uitkomen in bijvoorbeeld mobiele weergave, is ons niet duidelijk geworden.

Bij MailBlue heb je met meer dan 125 templates ruime keuze tussen een aantal vooraf gebouwde e-mail templates. Zelf een template bouwen is ook heel gemakkelijk met de drag and drop editor. Met deze editor kun je verschillende blokken (bijvoorbeeld een tekstblok, afbeelding of video) eenvoudig in je template plaatsen.

Je kunt daarnaast bepaalde inhoudsvakken verbergen op een mobiel apparaat, om ook je eigen gebouwde template te optimaliseren voor mobiele weergave. En je kunt bepaalde inhoudsblokken in een mail op basis van een bepaalde voorwaarde wel of niet tonen. Zo kun je bijvoorbeeld aan het eind van een mail een product promoten en dan enkel bij diegenen die het product al hebben gekocht dat stukje tekst verbergen.

Support

CanopyDeploy biedt telefonische support aan hun klanten, maar wij hebben er geen zicht op of de reactietijd- en kwaliteit in orde is. Ook beschikt CanopyDeploy over een kennisbank, al is deze eenvoudig in opzet. Instructievideo's over de technische- en strategische toepassing van het systeem vonden wij niet terug.

MailBlue kent een uitgebreidere kennisbank die regelmatig geüpdate wordt, zodat je veel vragen zelf ook online terug kunt vinden. Daarnaast krijg je als klant gratis(!) toegang tot een zeer uitgebreide en kwalitatieve trainingsomgeving; de Blue Academy. Ook zijn er trainingsvideo's beschikbaar voor starters zodat je lekker snel aan de slag kunt in het systeem.

Er staat een supportteam voor je klaar die snel & adequaat reageren op je mails; of je nu een gratis proefaccount bij MailBlue hebt of het duurste Professional pakket. Ik kan me best voorstellen dat je dit niet direct van mij aan wilt nemen hoor, maar de reviews die je terugvind op Google liegen er ook niet om. Wij mogen ons gelukkig prijzen met zoveel tevreden klanten 😊..

Prijzen

Aangezien CanopyDeploy / Clang geen gegevens verstrekt over hun prijzen, is het lastig hier een vergelijking in te maken. We hebben contact gezocht om informatie op te vragen over de vanaf-prijs of een richting waar aan gedacht moet worden, maar hier geen antwoord op gekregen. 

MailBlue hanteert doorzichtige prijsconstructies; de prijs is afhankelijk van hoeveel mailadressen je in wilt laden en welk type pakket je kiest. Je kunt kiezen uit een Lite, Plus of Professional pakket zodat je de keuze kunt baseren op functionaliteiten die je wenst te gebruiken. Een jaarabonnement is in verhouding goedkoper dan een maandabonnement. Zo zou je bij een jaarbetaling MailBlue al kunnen gebruiken vanaf €9,- per maand. Hier vind je een overzicht van alle pakketten en bijbehorende prijzen.

Klaar om te starten met e-mailmarketing?

Met MailBlue stuur jij gemakkelijk jouw volgende nieuwsbrief en ontwikkel je marketingfunnels. Liever eerst even proberen? Je kunt hier gemakkelijk jouw proefaccount aanmaken >

Wil je meer informatie over onze software? Download dan onze brochure of neem vrijblijvend contact met ons op. Onze e-mailmarketing toppers staan voor je klaar.

Download gratis:
E-mailmarketing handboek

  • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
  • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
  • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
  • Handige quick wins die je direct kunt toepassen om jouw business efficiënter te maken
  • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels

Start vandaag nog met MailBlue.

Probeer het gratis. Geen betaling vereist. Direct aan de slag.

OVER DEZE AUTEUR: Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.