Constant contact vs MailBlue

Wat zijn de grote verschillen?

Wanneer je dit artikel leest, ben je er al het goed is al achter dat je een e-mailmarketing platform nodig hebt. Ongeacht hoe groot je bedrijf is; het helpt je enorm bij het beheren van contacten. Ook helpt het bij het uitbreiden van je lijst aan leads en klanten, én natuurlijk bij het inplannen van mooie en effectieve e-mails. Het is alleen niet zo eenvoudig om een keuze te maken tussen alle systemen. Vandaar dat wij twee bekende e-mail marketing platformen vergelijken; MailBlue en Constant Contact. Zo kun je zelf kiezen welk systeem bij jouw organisatie past.

Algemeen

Constant Contact

Wanneer je een non-profit, klein tot middelgroot bedrijf hebt en op zoek bent naar een eenvoudig en gebruiksvriendelijk e-mailmarketing platform, dan is Constant Contact een prima keuze. Doordat er wat minder geavanceerde opties in de software verwerkt zitten (vooral als we dit met MailBlue vergelijken), is het platform ideaal voor gebruikers die nog geen ervaring hebben met e-mailmarketing.

De basis in het systeem is er; je kunt e-mails plannen om te versturen op een specifieke datum of tijd en je kunt jaarlijks terugkerende e-mails instellen. Verder kun je drip-campagnes aanmaken en e-mails verzenden met tussenpozen van een aantal minuten, uren of dagen.

Binnen Constant Contact kun je ook gemakkelijk contacten tussen lijsten verplaatsen en tags toewijzen om verder te segmenteren. Wel zijn de segmentatie mogelijkheden op sommige vlakken wat beperkt. Zo kun je de segmenten en tags enkel handmatig toekennen. Het is helaas niet mogelijk dit te automatiseren en bijvoorbeeld de segmenten en tags automatisch aan te laten passen op basis van acties die jouw contacten ondernemen. Het kost je dus handmatig tijd en werk. Constant Contact kent helaas ook géén mogelijkheid tot het toepassen van dynamische content. Verder in het artikel zal toegelicht worden wat het voordeel van conditionele content kan zijn; iets wat MailBlue wél biedt.

constant contact mail editor

De e-mail editor van Constant Contact

MailBlue

MailBlue biedt je een alles-in-één systeem: geavanceerde marketing automatisering en slimme e-mailmarketing functionaliteiten mét een CRM voor je relatiebeheer. De vele automatiseringsacties en segmentatie mogelijkheden zijn indrukwekkend. Alleen al het goedkoopste Lite plan bevat meer opties dan de meeste andere marketing automatisering systemen.

Wanneer je een klein tot (middel)groot bedrijf hebt en op zoek bent naar een alles-in-één marketing automatisering systeem, dan zal MailBlue geschikt zijn. Beginners kunnen ondanks de vele mogelijkheden prima uit de voeten in de software, mede dankzij de gratis videotrainingen vanuit MailBlue, maar ook als ervaren marketeer zul je tevreden zijn met de meer geavanceerde mogelijkheden die dit systeem je biedt.

Binnen MailBlue kun je uit meer dan 20 starttriggers kiezen en dit combineren met meer dan 40 automatiseringsacties. Je kunt contacten zo heel gericht mailen en vele processen automatiseren. Dankzij de geavanceerde segmentatie mogelijkheden en een ingebouwd CRM vanaf een Plus account, helpt MailBlue je in het beheren van je relaties. Je kunt werkelijk segmenteren op alle data; van demografische gegevens tot aan bepaald gedrag die jouw contacten met je mailings of op je website vertonen. En van tags die toegekend worden aan een contact tot iemand's locatie en nog veel meer. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je door het automatiseren onpersoonlijk wordt. Alle data die je van een klant hebt, kun je namelijk gebruiken om te personaliseren. Laat bijvoorbeeld iemand’s unieke kortingsvoucher of geboortedatum zien in de mail.

Ook heel sterk is dat je er voor kunt kiezen om handmatig te segmenteren of dat je dit wilt automatiseren. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde velden en/of tags in een contactprofiel geautomatiseerd aan te laten passen op basis van bepaalde acties die je contacten ondernemen. Je kunt ook tags in bulk aanpassen bij een groep contacten.

Conditionele content toepassen binnen een MailBlue mail

Gebruiksvriendelijkheid

Binnen Constant Contact kun je gebruik maken van een zeer gebruiksvriendelijke en intuïtieve e-mail editor, met een drag and drop systeem. Je hebt een enorm ruime keuze uit vooraf gebouwde e-mail templates, die je ook zelf heel eenvoudig kunt aanpassen.

Ook MailBlue kent een intuïtieve e-maileditor en een gebruiksvriendelijk drag and drop systeem. Je hebt hier ook een keuze uit vele vooraf gebouwde e-mail templates. Krachtig aan MailBlue is dat je bijna ieder aspect van je mails kunt personaliseren; meer dan alleen de naam van de ontvanger. Zo kun je gerichte mails op maat versturen. Daarnaast kan de bibliotheek aan afbeeldingen binnen MailBlue onbeperkt media bevatten, binnen Constant Contact is dit beperkt tot 2GB.

Het maakt niet uit welk systeem je kiest; kunt in ieder geval zonder HTML-kennis jouw e-mails opstellen!

Automatiseringen

Constant Contact

Je kunt binnen Constant Contact automatiseringen maken, al ben je hierin wel beperkt tot het minimale. Er is een keuze uit twee simpele workflows: een autoresponder om een gepersonaliseerde mail te versturen (bijvoorbeeld op iemand's verjaardag) of een workflow om een nieuwe inschrijver te verwelkomen.

Constant Contact automatisering

Een automatisering binnen Constant Contact

Starttriggers binnen Constant Contact

Een automatisering start altijd met een 'trigger'; wanneer iemand voldoet aan die ingestelde trigger, dan zal diegene door jouw automatisering 'lopen'.

Constant Contact kent slechts 5 starttriggers, namelijk:

  • Inschrijving op een lijst
  • Openen van een mail
  • Klikken op een link (welke link dan ook)
  • Klikken op een specifieke link
  • Iemand doet zijn/haar eerste aankoop binnen Shopify

Automatiseringsacties binnen Constant Contact

Je kunt enkel kiezen voor het versturen van een mail en deze inplannen of direct laten versturen. Er zijn helaas verder geen andere acties waar je uit kunt kiezen om bepaalde processen te automatiseren.

Enkel wanneer je voor het duurste pakket kiest zijn er wat meer segmentatie mogelijkheden om een pad te creëren in je automatisering, maar de mogelijkheden zijn dan nog steeds minimaal. Ben je geïnteresseerd in het bouwen van automatiseringen naast het versturen van losse mails en autoresponders? Dan is Constant Contact niet aan te bevelen.

Split-testen

Je kunt binnen Constant Contact enkel A/B testen op onderwerpregel van een e-mail. Je kunt daarna dan testen welke onderwerpregel de hoogste open-rate had.

Je kunt dus niet je landingspagina's testen, de content van je mails, de tijd waarop je mails verstuurt of bepaalde workflows A/B-testen. Een gemiste kans, gezien dit vaak wel dé manier is waarop je jouw e-mailmarketing kunt optimaliseren.

MailBlue

MailBlue blinkt uit op het gebied van marketing automatiseringen. Je kunt een basis autoresponder instellen voor gebeurtenissen zoals een verjaardag of een inschrijving op een lijst, maar je kunt ook veel geavanceerdere workflows creëren. Combineer de verschillende triggers, de vele acties, het gedrag vanuit je contacten en site-tracking om gepersonaliseerde mails te versturen. Er zijn maar weinig andere tools die je zoveel flexibiliteit geven om dit soort automatiseringen on steroids te kunnen bouwen.

Binnen MailBlue is het bijzonder te noemen op welke voorwaarden je allemaal splitsingen kunt creëren. Dit kan niet alleen op basis van een bepaalde waarde in een contactveld bij je contact of de aanwezigheid van een bepaalde tag / label, maar op basis van heel veel condities. Bekijk de condities waarop je paden in automatiseringen kunt splitsen binnen MailBlue. Zo stuur je écht gerichte mailings naar jouw contacten.

Daarnaast maakt MailBlue het je gemakkelijk doordat er honderden automatiseringen al voor je klaar staan die je direct kunt inladen. Mocht je zelf gaan bouwen dan is dit ook goed mogelijk; het proces is erg visueel en daardoor zul je het snel onder de knie krijgen.

Een eenvoudige automatisering binnen MailBlue

Starttriggers binnen MailBlue

Je hebt binnen MailBlue een keuze uit vele starttriggers. Als iemand voldoet aan die ingestelde trigger, dan zal diegene door jouw automatisering 'lopen'. Mocht je overigens wat overweldigd raken door de mogelijkheden dan komt het ook goed; er zijn vele funnels / automatiseringen al vooraf gebouwd voor je. Een kwestie van inladen en de content aanpassen op je eigen bedrijf. 

Bouw je zelf een automatisering, dan kun je kiezen uit de volgende starttriggers: 

Automatiseringsacties binnen MailBlue

Nadat iemand door de gekozen starttrigger door je automatisering kan 'lopen', kun je ook bepaalde acties toe laten kennen in deze automatisering. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van wachtstappen en het versturen van mailings.

Dit zijn de acties waaruit je kunt kiezen binnen de automatiseringen van MailBlue:

Wil je graag dynamische automatiseringen kunnen bouwen en meerdere doelen en 'ga naar'-acties in kunnen zetten om je contacten een unieke (klant)beleving te bieden? Dan is MailBlue de juiste keuze. Doordat je met de 'als/anders'-actie automatiseringspaden op vele voorwaarden kunt splitsen, is het niet nodig om honderden verschillende automatiseringen te bouwen. Je kunt binnen dezelfde automatisering dan toch hele persoonlijke en gerichte mails versturen. Ideaal!

Split-testen

Je kunt binnen MailBlue praktisch alles in je mail split-testen; onderwerpregel, de uitlijning van je afbeelding, de opmaak van je call-to-actions, het kleurgebruik, en nog veel meer. Je kunt per keer maximaal vijf verschillende versies van je mail A/B-testen. Daarna kun je dit zelf beoordelen of door het systeem direct de winnende mail laten bepalen op basis van open-rate of click-rate.

Je kunt niet alleen je mails uitgebreid split-testen, maar ook je automatiseringspaden kun je split-testen op meerdere condities. Dit soort testen zorgen ervoor dat je kunt meten wat wel of niet werkt. Een aanrader om je volgende uitingen daarop te optimaliseren. Verbeter zo jouw e-mailmarketing, open-rates en conversies!

 SMS versturen

Via MailBlue kun je naast mails ook SMS’jes geautomatiseerd versturen. Helaas biedt Constant Contact je deze mogelijkheid niet. Het kan waardevol zijn om jouw contacten ook on-the-go te kunnen benaderen. SMS kent een extreem hoge open-rate, mede doordat het vaak direct de aandacht trekt. Hierdoor is een SMS uitermate geschikt om bijvoorbeeld reminders voor een afspraak te versturen.

Wel is het belangrijk dat je het voorzichtig toepast; SMS je contacten alleen als het er écht toe doet. Doe dit op het juiste moment in iemand's customer journey.

Website-tracking 

Ook goed om te weten is dat MailBlue site-tracking biedt, iets wat je mogelijk gaat missen binnen Constant Contact. Site-tracking zorgt ervoor dat je jouw contacten op de maillijst óók op jouw website kunt volgen. Zonder dat je het weet, verlies je nu namelijk veel website bezoekers. Wat die contacten precies doen op je site? Dankzij site-tracking weet je dit; zodat jij die contacten ook steeds kunt bieden waar ze naar op zoek zijn.

Wil je dus meer inzicht in welke informatie, services en producten jouw contacten geïnteresseerd zijn? Dan is MailBlue je keuze. Op basis van deze kennis kun je jouw contacten gerichter mailen en zinvolle follow-up mails sturen. Uiteindelijk converteer je zo meer websitebezoekers naar klanten. 

Conditionele content 

De mogelijkheid om conditionele content toe te voegen aan je mails lichten we ook nog graag uit. Mocht dit belangrijk voor je zijn, dan is het goed om te weten dat dit binnen MailBlue wel kan maar dus niet in het standaard pakket van Constant Contact.

Met dynamische content kun je precies datgene aan je contact laten zien wat voor hem/haar interessant is. Je stuurt zo dezelfde mail naar je lijst, maar op basis van persoonlijke informatie die je van je contacten hebt laat je per contact(groep) andere content of afbeeldingen zien in die mail. Je kunt dus de verzamelde interesses en kenmerken van je contacten gebruiken om ze een persoonlijkere ervaring met jouw mails te bieden.

Chatbox op je site 

Wil je een live chatbox toevoegen aan je website? Via MailBlue kun je eventueel de add-on ‘Gesprekken’ hiervoor inschakelen. Constant Contact heeft die mogelijkheid helaas niet. Met 'Gesprekken' kun je niet alleen middels een live chat op je site gesprekken voeren, maar je maakt ook meteen gebruik van één algemene inbox voor alle interacties met jouw (potentiële) klanten. Je kunt besluiten om per e-mail terug te reageren op een chat. Daarnaast kun je mails die nu binnen komen in een andere mailbox doorsturen naar deze MailBlue omgeving. Zo heb je alle communicatie met je leads en klanten overzichtelijk in één omgeving.

Het mooie is dat je vanuit 'Gesprekken' ook meteen automatiseringen kunt laten triggeren op het moment dat iemand zijn of haar e-mailadres in de chat achterlaat. Je kunt dan bijvoorbeeld geautomatiseerd tags toevoegen (denk aan: productinteresse). Of voeg bijvoorbeeld iemand automatisch toevoegen aan een Facebook doelgroep of het CRM-systeem binnen MailBlue.

Kortom: kunt je klanten een betere klantenservice ervaring bieden doordat je al je sales- en support data zichtbaar hebt op één plek.

Rapportages

Waar Constant Contact zich op de basis richt; open- en klikrates, bounce statistieken en aantal uitschrijvingen, kun je bij MailBlue uitgebreidere rapportages terugvinden.

In de rapportages van MailBlue vind je bijvoorbeeld ook paginabezoeken op je site terug. Zelfs de geolocatie van je contacten wordt real-time getraceerd. Op het moment dat je een Plus account hebt en gebruik maakt van het CRM systeem zul je ook toegang krijgen tot de deals rapportages en sales performance statistieken. Je vindt daar dan ook forecasts terug.

CRM 

Wil je gebruik maken van e-mailmarketing in combinatie met een CRM systeem? Dan is het goed om te weten dat Constant Contact geen ingebouwd CRM systeem heeft. Binnen MailBlue is dit vanaf een Plus account wél mogelijk.

Je kunt binnen MailBlue alles in één systeem beheren: e-mailmarketing, marketing automation én CRM. Je bouwt hierin zelf eenvoudig pipelines. Denk bijvoorbeeld aan een pipeline gericht op het maken van deals met je klanten; van het eerste gesprek tot aan de aankoop. Je kunt daarin zelf de fases binnen je pipeline bepalen en dit aan laten sluiten op jouw salesproces. Bouw zoveel pipelines als dat je wilt. Het grote voordeel: via de pipeline heb je alle data in één oogopslag inzichtelijk.

Ook erg krachtig: je koppelt pipelines makkelijk aan je automatiseringen. Zo kun je bijvoorbeeld jouw klanten automatisch een mail sturen zodra ze een bepaalde fase binnen jouw pipeline bereiken.

Je hebt met het deals CRM systeem toegang tot overzichtelijke contactkaarten van je deals; zo hoef je nooit een taak te missen die jij of iemand uit je team uit moet voeren voor een bepaalde lead of klant.

crm van mailblue

Een pipeline met fases binnen het MailBlue CRM systeem

Wanneer je de uitgebreide segmentatie mogelijkheden van MailBlue combineert met het CRM en de sales- en tracking opties, heb je een krachtige tool in handen. Zo kun je contacten taggen op basis van de pagina's die ze op je site bezoeken en kun je taken toekennen aan je salesteam op basis van het gedrag van je contacten. MailBlue kent bovendien een sterk leadscoring systeem; zo heb je altijd inzichtelijk wie je warmste leads zijn. Al deze mogelijkheden heb je niet binnen Constant Contact, wat het een minder geschikte tool maakt voor marketing- en salesteams.

Integraties

Constant Contact: 400+ integraties 
MailBlue: 860+ integraties

Constant Contact kent een enorme variëteit aan tools waarmee je kunt koppelen. Onder de beschikbare applicaties vallen ook grote namen als: FreshBooks, Shopify, Facebook, Mindbody, Zapier, Salesforce, en meer. Ook kun je met de open API gegevens je eigen apps laten koppelen met Constant Contact. Hier vind je een overzicht van de mogelijke koppelingen met Constant Contact.

MailBlue biedt ook een ruime keuze aan 860+ apps om mee te kunnen koppelen. Daarmee weet je bijna zeker dat je jouw systemen met MailBlue kunt koppelen. Ook integreert MailBlue met Zapier of kun je via de API documentatie je koppelingen alsnog leggen als er toch nog een tool ontbreekt. Voor een volledig overzicht; deze systemen kun je koppelen met ActiveCampaign / MailBlue.

Templates 

Een gebied waar Constant Contact het wél duidelijk op wint is het aantal kant- en klare e-mailsjablonen dat zij aanbieden. Er staan maar liefst 500+ e-mail templates direct voor je klaar om in te laden.

Bij MailBlue heb je een ruime keuze uit 125+ e-mail templates. Deze templates zijn mobile responsive. Je kunt binnen MailBlue bepaalde inhoudsvakken verbergen voor mobiele weergave, zodat jouw eigen gebouwde templates daar ook op kunt optimaliseren.  

Binnen beide systemen heb je ook zelf een template zo gebouwd, dankzij de handige drag and drop editor. Met deze editor kun je verschillende inhoudsblokken (bijvoorbeeld een tekstblok, afbeelding of video) eenvoudig in je template 'slepen'.

Support

Constant Contact kent een zeer uitgebreide kennisbank, levendige community en vele video tutorials die je goed op weg zullen helpen. De trainingen gaan verder dan alleen het wegwijs raken in de software. Je kunt ook marketing webinars volgen en je kennis vergroten. Je kunt zowel telefonisch als via de chat je vragen aan de support stellen.

Ook MailBlue biedt je een uitgebreide up-to-date kennisbank, levendige community en vele video tutorials die je goed op weg zullen helpen. Betaalde klanten kunnen gebruik maken van de Blue Academy; een online trainingsomgeving die ook veel verder gaat dan enkel wegwijs raken in de software. Je doet hier werkelijk meer (e-mail)marketing kennis op. De support per mail reageert snel & adequaat en waar nodig worden tickets telefonisch opgevolgd. Ook heb je eventueel de mogelijkheid, al zijn deze diensten betaald, om één-op-één strategiesessies in te plannen of een workshop te volgen.

Prijzen

De prijs is bij Constant Contact afhankelijk van het aantal contacten dat je op je lijst heb staan, helaas is alleen niet direct een overzicht zichtbaar in welke gradaties die contactaantallen exact lopen. Het goedkoopste pakket 'Email' heb je vanaf €18,- per maand (het is een Amerikaans bedrijf, dus is de dollarprijs in dit voorbeeld al omgerekend naar de euro-prijs). Hou er wel rekening mee dat je binnen dit pakket nog niet de automatiseringsmogelijkheden gebruikt die Constant Contact kent. Dit zit pas in hun duurdere 'Email Plus' pakket.
 
Hier vind je een overzicht van alle prijzen en pakketten die Constant Contact biedt.

constant contact prijzen en pakketten

De prijs is bij MailBlue ook afhankelijk van hoeveel mailadressen je in wilt laden en welk type pakket je kiest. Je kunt kiezen uit een Lite, Plus of Professional pakket. Zo kun je de keuze baseren op functionaliteiten die je gaat gebruiken. Een jaarabonnement is in verhouding goedkoper dan een maandabonnement. Zo zou je bij een jaarbetaling MailBlue al kunnen gebruiken vanaf €9,- per maand. In dit 'Lite' pakket kun je al veel geavanceerdere automatiseringen bouwen dan in Constant Contact.  

Hier vind je een overzicht van alle pakketten en prijzen van MailBlue.

Klaar om te starten met e-mailmarketing?

Met MailBlue stuur jij gemakkelijk jouw volgende nieuwsbrief en ontwikkel je marketingfunnels. Liever eerst even proberen? Je kunt hier gemakkelijk jouw proefaccount aanmaken >

Wil je meer informatie over onze software? Download dan onze brochure of neem vrijblijvend contact met ons op. Onze e-mailmarketing toppers staan voor je klaar.

Download gratis:
E-mailmarketing handboek

  • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
  • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
  • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
  • Handige quick wins die je direct kunt toepassen om jouw business efficiënter te maken
  • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels

Start vandaag nog met MailBlue.

Probeer het gratis. Geen betaling vereist. Direct aan de slag.

OVER DEZE AUTEUR: Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.