MailBlue vs. DeployTeq

MailBlue & Deployteq

Algemeen

DeployTeq

Deployteq is een Nederlands marketingplatform voor e-mailmarketing en marketing automation. Voorheen bekend als CanopyDeploy en in een eerder stadium nog als Clang. Je kunt in het platform jouw e-mail databases beheren en segmenteren. Creëer mailings, verstuur campagnes en voer A/B testen uit. En je kunt alles achteraf uitgebreid analyseren in het Analytics Dashboard.

MailBlue

Het Nederlandse MailBlue is de grootste certified partner van ActiveCampaign. MailBlue biedt daarmee de e-mailmarketing en marketing automation software van ActiveCampaign aan, maar dan met zeer uitgebreide Nederlandse ondersteuning. Binnen MailBlue kun je sterk gepersonaliseerde mails en gerichte campagnes versturen. De zeer uitgebreide segmentatie mogelijkheden maken dat je écht relevante mailings kunt versturen. Alle data die je van een klant hebt, kun je gebruiken om te personaliseren. Zo kun je jouw contact bijvoorbeeld niet alleen automatisch bij voornaam noemen, maar kun je ook eenvoudig geautomatiseerd iemands unieke kortingsvoucher of geboortedatum tonen in de mail. Ook kun je dynamische content gebruiken binnen MailBlue; hiermee kun je de inhoud van je mail volledig afstemmen op de interesses van jouw ontvanger. Net als bij Deployteq kun je A/B-testen uitvoeren en de rapportages binnen MailBlue raadplegen om de effectiviteit van je campagnes en automatiseringen te kunnen analyseren.

Gebruik

Gebruiksvriendelijkheid

Beide systemen werken erg gebruiksvriendelijk dankzij de drag and drop editor. Je kunt zonder HTML-kennis de mooiste e-mails opstellen.

Deployteq biedt een demo aan zodat je een beeld krijgt bij de software nog voordat je klant wordt. Ook kun je er later nog een (betaalde) training volgen.

MailBlue biedt een startend account wat meer aan zonder dat je voor die dienst hoeft te betalen; je kunt zo terecht in een uitgebreide kennisbank die regelmatig geüpdate wordt. Het aantal artikelen, en antwoorden op vooral geavanceerdere vragen, vind je vrijwel nergens zo uitgebreid terug. Bij MailBlue vind je in de kennisbank heel eenvoudig en snel online je antwoord terug. Of je volgt de gratis videotraining voor starters van MailBlue. Dat is overigens niet alles: zodra je klant wordt, krijg je ook gratis toegang tot een enorm uitgebreide online leeromgeving: de Blue Academy.

DeployTeq

Voor een eerlijke vergelijking hebben we getracht contact te zoeken met CanopyDeploy (zoals het destijds genoemd werd) om specifieke functionaliteiten te kunnen vergelijken. We wilden hier graag naar informeren omdat een gratis proefaccount aanvragen bij hen niet lukt. Waarom we dit dan navragen? Liever gaan we niet zomaar uit van wat er online te vinden is, maar vanuit eigen ervaring. Dit om te voorkomen dat het artikel een ‘wij van MailBlue adviseren MailBlue’ artikel wordt.

Volgens bepaalde vergelijkingssites zijn sommige functionaliteiten niet aanwezig binnen de software van Deployteq, maar het lijkt er op dat een aantal van die beweringen inmiddels achterhaald zijn. Helaas kregen wij zelf per mail geen reactie op specifieke vragen die wij uit hadden staan, dus zeker weten wat de software biedt doen wij niet. Ook bij telefonisch contact met een accountmanager kregen we geen gerichte antwoorden op hele specifieke vragen; er werd een algemene indruk geschetst dat alles mogelijk zou zijn (zonder daar werkelijk concrete informatie over te ontvangen). Dit maakt het lastig een goed up-to-date artikel te schrijven, dus het loont de moeite om over bepaalde -voor jou belangrijke- functionaliteiten zelf nog contact met Deployteq te zoeken.

Bij MailBlue zijn we graag transparant. Bij ons kun je een gratis en vrijblijvend proefaccount aanvragen om zelf de software goed uit te testen voor een periode van twee weken. Daarin kun je ook al contacten toevoegen, koppelingen leggen en campagnes uitzenden. Wij zijn van mening dat dit je meer (en een eerlijker) inzicht in het systeem geeft dan een snelle demo vanuit een medewerker die natuurlijk enthousiast is over de eigen software en het je maar al te graag ziet kopen.

Onder het menu ‘Campaigns’ kun je zover wij weten binnen Deployteq hele flows bouwen, waarin je bepaalde processen kunt automatiseren. Je kunt aangeven waar je contacten aan moeten voldoen om in een dergelijke flow te mogen ‘lopen’. Welke starttriggers exact mogelijk zijn hebben we helaas geen volledig beeld van. Wel zagen we aan de hand van een screenshot van een campagne deels wat er te automatiseren valt; het versturen van een mail, een wachtstap inbouwen en een SMS versturen. Ook is het mogelijk om binnen een flow een ander pad aan te wijzen voor personen die wel (of juist niet) op een link hebben geklikt in een e-mail. Deze functionaliteiten (en veel meer) vind je in ieder geval ook binnen MailBlue.

Deep Data Integraties (E-Commerce)
Zowel MailBlue als Deployteq zijn te koppelen met vele webshops, via bijvoorbeeld Zapier of een stuk uitgebreider via de open API gegevens. Via de open API integreren kost vaak wel meer moeite, tijd en dus geld.

MailBlue onderscheidt zich hierin door het aanbieden van een rechtstreekse Deep Data integratie met de bekendere webshops als Shopify en WooCommerce. Dit is mogelijk vanaf een Plus account en je bent geen extra kosten kwijt door het laten schrijven of leggen van een eigen koppeling, terwijl je wel van de voordelen van een integratie op diep niveau geniet.

Wat betekent Deep Data? De drie belangrijkste verschillen die deze integratie onderscheidt van anderen:

  • Er worden veel meer gegevens opgehaald dan de basisinformatie die standaardintegraties opleveren.
  • Het zorgt automatisch voor dataspecifieke structuur.
  • Deep Data stelt je in staat om heel eenvoudig te reageren op cruciale gegevens.


Gegevens kunnen gemakkelijk en snel ingeladen worden in mails; de producten die in het winkelmandje achter zijn gebleven per uniek contact bijvoorbeeld, gesorteerd op orderwaarde of een ander kenmerk dat voor jou belangrijk is. Ook kun je heel eenvoudig op basis van shopspecifieke condities automatiseringen inrichten. Zo kun je bijvoorbeeld iemand in een ander pad in laten lopen als bijvoorbeeld de totale omzet van aankopen vanuit die persoon boven een bepaald bedrag ligt. Het zijn slechts twee voorbeelden; de mogelijkheden gaan erg ver zonder dat hier veel codering aan te pas komt of dat het lastig in te richten is voor je. Dat maakt de Deep Data integratie van MailBlue erg uniek in vergelijking met concurrenten, en dus ook in vergelijking met Deployteq.

Geolocatie
Waarschijnlijk worden geolocatie gegevens niet via Deployteq bijgehouden. Bij MailBlue worden de geografische locatiegegevens van je contacten wél vastgelegd. Je kunt van jouw contacten het land, de provincie, stad, postcode en netnummer inzien. Zodra een contact interactie heeft met jouw lijst worden de geografische locatiegegevens automatisch verzameld; een gratis functionaliteit binnen ieder pakket van MailBlue.

Je kunt hiermee je lijst segmenteren en mailings sturen naar jouw contacten die binnen een specifiek land of specifieke stad wonen.
Of gebruik deze informatie om als conditionele content toe te passen in je mailings. Je beschikt over de informatie zonder dat je dit zelf nog op moet vragen bij jouw contacten.

Leadscoring En Leads Kwalificeren
Alhoewel we telefonisch via de accountmanager van (destijds) CanopyDeploy te horen kregen dat leadscoring mogelijk is via hun platform, kunnen we daar verder géén documentatie over terugvinden, ook niet in hun eigen kennisbank. Mogelijk dat dit enkel kan na een extra betaling of via het koppelen van andere software. Het loont de moeite om dit eventueel na te vragen indien je voor Deployteq wilt gaan, want wij kregen niet helder hoe dit dan werkt binnen het platform.

We vinden leadscoring namelijk wel de moeite waard om even uit te lichten. Bij MailBlue kun je eenvoudig leadscoring inzetten vanaf een Plus account. Waarom het in onze ogen zo waardevol is? Je wilt voorkomen dat je leads op gaat volgen die nog helemaal niet klaar zijn om met een (koop)aanbod benaderd te worden. Iemand die interesse toont in jouw bedrijf, kan nog in een oriëntatieproces zitten en zit dan helemaal bovenin de salesfunnel. Zo iemand is simpelweg nog niet klaar om klant te worden. Dankzij leadscoring krijg je jouw warmste leads inzichtelijk doordat je punten toe kunt laten kennen (of af kunt laten trekken) op basis van specifiek gedrag of meetbare interesses bij je leads.

De mogelijkheden van leadscoring binnen MailBlue zijn zeer uitgebreid en flexibel. Voorbeelden van (inter)acties op basis waarvan je automatisch de score bij een lead kunt laten aanpassen; het klikken op een link in je mail, reactie op je mail, bezoeken van een bepaalde websitepagina, aankoop van een specifiek product, voltooien van een automatisering, verlaten van een winkelwagen, het inplannen van een afspraak, het downloaden van een gratis weggever, inschrijving op een webinar of het behalen van een ander -door jou- vooraf ingesteld doel.

Als/Anders Condities
Na wat onderzoek weten we dat je binnen Deployteq gelukkig wel de mogelijkheid hebt om ‘Conditie Toepassen’ in een automatisering toe te voegen. Een hele waardevolle toevoeging, want hiermee kun je een splitsing maken in het pad van je automatisering. De groep contacten die aan de voorwaarde voldoet, volgt een ander pad dan de contacten die niet aan de voorwaarde voldoen. In beide gevallen kun je vervolgacties toepassen. Dit komt overeen met de als/anders acties binnen MailBlue: als iemand aan X voldoet, volg dan pad A. Anders (dus bij niet voldoen aan X), volg pad B.

Het loont nog wel de moeite om te vergelijken op wélke condities of voorwaarden je die splitsing kunt maken. Hoe meer flexibiliteit je hier in krijgt, hoe gerichter je mailings naar je contacten zullen zijn. Goede e-mailmarketing valt of staat met dit soort mogelijkheden om verder te segmenteren en personaliseren. We hebben het idee dat de condities of voorwaarden waarop gesplitst kan worden binnen Deployteq namelijk wel summierder is. De kracht van MailBlue is dat je gegarandeerd veel condities hebt waarop je de paden kunt splitsen. Eigenlijk kun je het zo gek nog niet bedenken en het is mogelijk.

MailBlue

Ook MailBlue heeft een gebruiksvriendelijke editor waarin je zelf makkelijk geavanceerde automatiseringen kunt bouwen. Wanneer je het toch lastig vind of gewoon zoekt naar strategische funnel ideeën, kun je ook uit een bibliotheek met honderden vooraf gebouwde automatiseringen er direct eentje importeren.

Net als binnen Deployteq kun je in MailBlue ook gehele processen automatiseren. Je kunt dus méér dan enkel mailreeksen met een aantal wachtstappen bouwen. De vele acties waar je uit kunt kiezen geven je de flexibiliteit om veel routinematig en handmatig werk te elimineren. Wat sterk is aan MailBlue: de vele opties waarop je een klantreis geheel automatisch kunt segmenteren en personaliseren. De automatiseringen worden heel visueel weergegeven. Zo zie je duidelijk hoe jouw funnel verloopt en in welke stappen jouw contacten zich bevinden.

De segmentatie-opties zijn bijna nergens zo uitgebreid als binnen MailBlue. Om het niet te ingewikkeld te maken, een simpel voorbeeld: stel je stuurt een video mee in je mail, dan kun je na een aantal dagen het systeem laten controleren welke contacten de video hebben bekeken. Je kunt vervolgens alle contacten die de video bekeken hebben automatisch door laten stromen naar een volgende mail. De contacten die de video niet bekeken hebben, stuur je automatisch een andere mail waarin ze herinnerd worden aan de specifieke video.

Ook interessant: binnen MailBlue kun je zowel eenmalige campagnes áls je automatiseringen split-testen. Verdeel je contacten over twee verschillende paden in een automatisering om te kijken welk pad het snelst tot een aankoop leidt, of welke mails de meeste interactie opleveren bijvoorbeeld.

CRM

Volg je leads van A tot Z

Het ons niet helder of CanopyDeploy een eigen CRM heeft, het lijkt er op van niet. Althans, zelfs in hun eigen helpdocumentatie lezen we niets terug over CRM functionaliteiten zoals het creëeren van een pipeline met verschillende fases waar je deals overzichtelijk doorheen stromen.

Maak je momenteel al gebruik van één van deze drie CRM systemen?

  • Microsoft Dynamics
  • Salesforce
  • HubSpot

Dan is het goed om te weten dat je deze met Deployteq én MailBlue kunt integreren. Met MailBlue kun je nog meer CRM-systemen koppelen; dit zal onder het kopje integraties in dit artikel nog naar voren komen.

Wanneer je nog géén CRM gebruikt, maar dit in de toekomst wel wilt doen, dan valt MailBlue aan te raden. Niet alleen omdat MailBlue met meer CRM-systemen te koppelen is, maar ook omdat je er voor kunt kiezen het ingebouwde CRM van MailBlue zelf te gebruiken in het Plus account (Sales Add-on). Zo beheer je alles in één systeem: e-mailmarketing en marketing automation inclusief CRM.

Binnen het CRM van MailBlue bouw je eenvoudig zelf je pipelines. Bijvoorbeeld gericht op het maken van deals met je klanten; van het eerste gesprek tot aan de aankoop. Je bepaalt zelf de fases binnen je pipeline en je kunt zoveel pipelines bouwen als dat je wilt. Natuurlijk kun je het ook voor andere processen inzetten en niet alleen voor een salesproces. Via de pipeline heb je alle data in één oogopslag inzichtelijk.

Dé kracht van het CRM binnen MailBlue: je koppelt het direct aan je automatiseringen. Hierdoor kun je jouw klanten bijvoorbeeld automatisch een mail sturen wanneer ze een bepaalde fase binnen jouw proces bereiken. Ook de contactkaarten van je deals zijn erg overzichtelijk; zo hoef je nooit een taak te missen die jij of iemand uit je team uit moet voeren voor een bepaalde lead of klant.

Integraties

DeployTeq

Deployteq geeft aan dat het platform gekoppeld kan worden aan externe applicaties zoals bijvoorbeeld Magento, Hubspot, diverse betaaloplossingen en Salesforce. Als we dieper op de directe integraties inzoomen, missen we toch een aantal veelgebruikte systemen. Wel kan iedere koppeling in principe gelegd worden dankzij de API documentatie en zijn veel integraties nog te leggen via Zapier.

MailBlue

MailBlue kent vele directe integraties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Bigcommerce, Bonjoro, Calendly, Dropbox, Facebook (inclusief Facebook Messenger en Facebook Custom Audiences), Google Sheets, Magento, Paypal, Pipedrive, Shopify, Squarespace, SurveyMonkey, Typeform, WooCommerce en Zendesk.

Mocht een directe integratie niet mogelijk zijn, dan kun je vaak ook via Zapier nog wel een koppeling leggen met het systeem dat je nu gebruikt. Staat jouw systeem hier (nog) niet bij? Dan kun je via de API documentatie die MailBlue beschikbaar stelt een koppeling laten schrijven.

Tip: doe je al veel met Facebook Advertising of ben je van plan op Facebook te gaan adverteren? Dan kan MailBlue de doorslaggevende keuze zijn, omdat zij de Facebook Custom Audiences integratie aanbieden.

Templates

Snel aan de slag met templates

Deployteq biedt één vooraf gebouwde basistemplate aan. Natuurlijk kan ook je zelf met het drag-and-drop systeem je mail met inhoudsblokken opbouwen. Ze geven aan een template voor je klaar te kunnen zetten indien gewenst, wat vermoedelijk dan wel een betaalde (extra) dienst is. Hoe responsive je mails uitkomen in bijvoorbeeld mobiele weergave, is ons niet duidelijk geworden.

Bij MailBlue heb je met meer dan 125 templates ruime keuze tussen een aantal vooraf gebouwde e-mail templates. Zelf een template bouwen is ook heel gemakkelijk met de drag-and-drop editor. Met deze editor kun je verschillende blokken (bijvoorbeeld een tekstblok, afbeelding of video) eenvoudig in je template plaatsen.

Je kunt daarnaast binnen MailBlue ook bepaalde inhoudsvakken verbergen op een mobiel apparaat, om zo óók je eigen gebouwde template te optimaliseren voor mobiele weergave. En je kunt bepaalde inhoudsblokken in een mail op basis van een bepaalde voorwaarde wel of niet tonen. Zo kun je bijvoorbeeld aan het eind van een mail een product promoten waarbij dit stukje tekst enkel bij diegenen die het product al hebben gekocht verborgen wordt.

Support

Bekroonde Nederlandse support

Deployteq biedt telefonische support aan hun klanten, maar wij hebben er geen zicht op de reactietijd- of kwaliteit. Ook beschikt Deployteq over een kennisbank en instructievideo’s over de technische- en strategische toepassing van het systeem.

MailBlue kent een uitgebreidere kennisbank die regelmatig geüpdate wordt, zodat je veel vragen zelf ook online terug kunt vinden. Daarnaast krijg je als klant gratis toegang tot een zeer uitgebreide en kwalitatieve trainingsomgeving; de Blue Academy. Ook zijn er trainingsvideo’s beschikbaar voor starters zodat je lekker snel aan de slag kunt in het systeem. Er staat een supportteam voor je klaar die snel & adequaat reageren op je mails; of je nu een gratis proefaccount bij MailBlue hebt of het duurste Professional pakket. Ik kan me best voorstellen dat je dit niet direct van mij aan wilt nemen, maar de reviews die je terugvindt op Google liegen er ook niet om. Wij mogen ons gelukkig prijzen met zoveel tevreden klanten…

Prijzen

Op een rij

Aangezien Deployteq geen gegevens verstrekt over hun prijzen, is het lastig hier een vergelijking in te maken. We hebben contact gezocht om informatie op te vragen over de vanaf-prijs of een richting waar aan gedacht moet worden, maar hier geen antwoord op gekregen.

MailBlue hanteert doorzichtige prijsconstructies; de prijs is afhankelijk van hoeveel mailadressen je in wilt laden en welk type pakket je kiest. Je kunt kiezen uit een Lite, Plus of Professional pakket zodat je de keuze kunt baseren op functionaliteiten die je wenst te gebruiken. Een jaarabonnement is in verhouding goedkoper dan een maandabonnement. Zo zou je bij een jaarbetaling MailBlue al kunnen gebruiken vanaf €9,- per maand. Hier vind je een overzicht van alle pakketten en bijbehorende prijzen.

Maak een vliegende start en download gratis het
MailBlue e-mailmarketing handboek

Verstuur vandaag nog je
eerste campagne

Start een gratis proefperiode van 14 dagen. Geen creditcard, geen installatie, geen gedoe.

Direct 14 dagen gratis proberen (geen betaalgegevens vereist)

E-mailmarketing Handboek downloaden

Je ontvangt het e-mailmarketing handboek na aanvraag direct in je inbox.