Keap vs MailBlue

Zodra je er over uit bent dat je volledig geautomatiseerd persoonlijke en relevante mailings wilt kunnen sturen naar je contacten kom je terecht bij e-mailmarketing software. Er zijn vele aanbieders dus zit je meteen ook met de vraag: welk e-mailmarketing systeem past bij mijn bedrijf? We hebben de belangrijkste verschillen voor je op een rijtje gezet tussen twee belangrijke aanbieders: Keap (voorheen: Infusionsoft) en MailBlue.

Algemeen

Keap

Keap, voorheen bekend als Infusionsoft, is een alles-in-Ă©Ă©n CRM, sales en marketing automatisering software. Het stelt ondernemers in staat om meer leads te genereren, meer leads te converteren naar klanten en bestaande klanten een geweldige service te bieden. Ook repetitieve werkzaamheden zijn verleden tijd dankzij de automatiseringsmogelijkheden. Je hebt een krachtige tool in handen waarmee je jouw business kunt laten groeien. 

Wat wel goed is om te weten, is dat Keap je niet de mogelijkheid biedt om e-mailmarketing data vanuit andere partijen zoals Convertkit, GetResponse of MailChimp te importeren. Maak je een overstap vanuit een ander systeem, dan kan dit behoorlijk in de weg zitten. Bij veel andere systemen, zo ook bij MailBlue, kun je wel een dergelijk bestand uploaden. MailBlue gaat daarin zelfs nog een stapje verder: zij bieden een gratis overstapservice aan waarbij ze de lijsten en contacten vanuit je andere systeem voor jou importeren in MailBlue.

MailBlue

MailBlue is een Nederlandse partij en tevens de grootste certified partner van ActiveCampaign. Zij bieden daarmee de marketing automatisering software van ActiveCampaign aan, maar dan met behoorlijk uitgebreide Nederlandse ondersteuning. Je kunt de software zien als een alles-in-Ă©Ă©n oplossing; marketing- en sales automatisering en CRM. Je kunt je contacten een geweldige persoonlijke ervaring bieden. Van start-ups tot grotere bedrijven; dankzij de flexibiliteit in pakketten is er een passend pakket voor ieder type business. Het is daarnaast geschikt voor bedrijven uit allerlei branches; van coaches tot aan makelaars en e-commerce bedrijven tot aan de toeristische sector. Of je nu business-to-consumer of business-to-business communiceert; dankzij MailBlue kun je meer leads tot je aantrekken en bestaande klanten behouden. Je hebt alle tools beschikbaar om je bedrijf te laten groeien en vele processen te automatiseren. 

Split-testen

Zowel binnen MailBlue als binnen Keap kun je split-testen uitvoeren, maar omdat hier wel duidelijk een verschil in op te merken is loont het de moeite dit verder toe te lichten.

Bij Keap zijn de mogelijkheden om te split-testen erg beperkt. Het kan enkel bij een losse mailing/campagne en een automatiseringsflow valt helemaal niet te split-testen. De mogelijkheid om een mail te split-testen is ook beperkt: je hebt niet de uitgebreide opties waarop en hoe je wilt split-testen zoals via MailBlue. Je kunt simpelweg enkel de opens en clicks van een A/B-test mail zelf vergelijken.

MailBlue biedt je meer flexibiliteit en mogelijkheden op het gebied van split-testen, zodat je de effectiviteit van campagnes, automatiseringen, landingspagina’s en verzendtijden kunt testen en optimaliseren.

Je kunt zo tot 5 versies uitsturen van een mail en dit testen op basis van verschillende onderwerpregels of verschillen qua inhoud in de mail (zoals afbeeldingen en tekst). Daarna kun je het systeem een winnende mail laten bepalen en uitsturen naar het overgrote deel van je lijst. Óf je kunt zelf na afloop de resultaten analyseren om je toekomstige campagnes te kunnen optimaliseren. Een winnende mail kan gekozen worden op basis van de beste open-rate óf de beste click-rate. 

Verder kun je binnen MailBlue niet alleen de mails / campagnes, maar ook je automatiseringen split-testen. Verdeel je contacten bijvoorbeeld over twee verschillende paden in jouw automatisering om te kijken welke mails de meeste interactie opleveren, of welk pad het snelst leidt tot een aankoop.

Een A/B test binnen een MailBlue automatisering

Toelichting op bovenstaand screenshot: hier worden nu de eerste 300 contacten evenredig gesplitst over pad A en B. Bij inschrijving 301 wordt bepaald welk pad ‘winnend’ is. In dit geval het pad dat tot de meeste aankopen heeft geleid op testomgeving.mailblue.nl. Alle nieuwe contacten, dus vanaf inschrijver 301 en verder, zullen vervolgens het winnende pad volgen.

Rapportages

Ook de rapportages zijn nog het toelichten waard als we MailBlue vergelijken met Keap. Over het algemeen zijn de rapportages van beide systemen erg uitgebreid en goed uit te lezen. Wel zijn de rapportages van MailBlue qua vormgeving net wat mooier; de visuele weergave van de data in grafieken en tabellen leest daardoor fijn uit.

Waarin MailBlue zich op dit gebied ook onderscheidt is de mogelijkheid tot attributie marketing binnen het Professional pakket, zodat je binnen de software ook kunt meten welke kanalen beter werken: social media, je e-mails, advertenties of toch SEO? Je ontdekt zo eenvoudig welke kanalen de meeste conversies opleveren. Je weet daardoor precies waar je jouw marketingactiviteiten op moet focussen.

Gebruiksvriendelijkheid

Beide systemen werken gebruiksvriendelijk; je kunt je mails en automatiseringen opstellen met een drag and drop editor. Zonder HTML-kennis kun je de mooiste e-mails opstellen.

De email designer van MailBlue is wel iets volwassener en je kunt net wat meer details hier zelf in kwijt; zoals het toevoegen van regelafstand. Ondanks dat je best wat features hebt binnen de designer is de gebruikersvriendelijkheid erg goed binnen MailBlue. Als je wat minder technisch onderlegd bent, is MailBlue over het algemeen net iets gemakkelijker in gebruik.

Het aanvragen van een (proef)account gaat bij MailBlue ook wat sneller en gemakkelijker; je kunt online direct je account aanvragen. Zonder hier persoonlijk contact voor op te hoeven nemen. Er komt geen telefoontje aan te pas en je hebt direct toegang tot jouw account. Ook zitten er geen kosten verbonden aan het opzetten van je account.

Via Keap kun je enkel een account laten openen door een medewerker; het is wat minder laagdrempelig omdat je hiervoor telefonisch contact moet zoeken. Daarnaast zit je naast de abonnementskosten ook altijd aan een verplichte eenmalige ‘fee’ vast voor de set-up van je account, dus je hebt geen kosteloze onboarding. 

Automatiseringen

Keap

Je kunt sterke campagnes bouwen binnen Keap. De flows zien er uit als een soort stroomdiagram en je hebt alle flexibiliteit in hoe je deze stroom wilt inrichten. Je kunt er hele simpele tot geavanceerde automatiseringen in bouwen. Ook kun je vooraf gebouwde campagnes direct inladen en aanpassen naar je eigen wensen. Stuur algemene berichten naar een grote lijst aan contacten of gerichte campagnes die persoonlijk afgestemd zijn op je contacten. Zo kun je bijvoorbeeld op iemand’s verjaardag een kortingsvoucher versturen of na een aantal uur een reminder sturen als iemand zijn/haar bestelling in de winkelwagen heeft laten liggen.

MailBlue

Ook MailBlue heeft een gebruiksvriendelijke editor waarin je zelf makkelijk eenvoudige tot geavanceerde automatiseringen kunt bouwen. Daarnaast is er een bibliotheek met honderden vooraf gebouwde automatiseringen beschikbaar, zodat je direct een vooraf gebouwde automatisering kunt importeren en aanpassen naar eigen wensen.

Net als binnen Keap kun je in MailBlue ook werkelijk gehele processen automatiseren. Je kunt dus méér dan enkel mailreeksen met een aantal wachtstappen bouwen. Je hebt heel veel acties waar je uit kunt kiezen. Dit geeft je de flexibiliteit om een einde te maken aan veel routinematig en handmatig werk. Wat sterk is aan MailBlue: de vele opties waarop je een klantreis geheel automatisch kunt segmenteren en personaliseren. De automatiseringen worden daarnaast heel visueel weergegeven. Zo zie je duidelijk hoe jouw funnel verloopt en in welke stappen jouw contacten zich bevinden. Qua design zijn de automatiseringen van MailBlue een stuk mooier om te zien; al kan dit een kwestie van smaak zijn, dus je kunt hier zelf nog over oordelen aan de hand van onderstaand screenshot.

De segmentatie-opties zijn zeer uitgebreid binnen MailBlue. Een simpel voorbeeld: stel je stuurt een video in je mail, dan kun je na een aantal dagen het systeem laten controleren welke contacten deze video bekeken hebben. Je kunt vervolgens de contacten die de video bekeken hebben automatisch door laten stromen naar een volgende mail. De contacten die de video niet bekeken hebben, stuur je automatisch een andere mail. Daarin kun je ze bijvoorbeeld herinneren aan de specifieke video.

E-commerce

Waar MailBlue sterk in is zijn de directe deep data integraties die je met shops zoals WooCommerce en Shopify kunt leggen. Het is de moeite om dit nog uit te lichten, vooral wanneer je een een webshop hebt met meerdere producten. Binnen Keap kun je op dit vlak namelijk tegen wat beperkingen aanlopen. De e-commerce module binnen Keap is niet zo robuust en kan je veel werk opleveren. Je kunt de ingebouwde module niet echt zien als een vervanging voor een compleet shopping cart programma als Shopify of WooCommerce.

Wanneer je slechts 3 of 4 online producten verkoopt of met affiliate partners werkt, zit je goed. Maar zodra je gaat werken met voorraden, verzendingen of meerdere valuta’s, dan kan Keap dit niet (goed) verwerken. Op het moment dat je dus een integratie wilt leggen met een volwaardige shop, kom je al snel op MailBlue uit. De e-commerce integraties die MailBlue aanbiedt met deze shops zijn namelijk niet standaard; de deep data integraties zorgen voor een naadloze verbinding met je shops. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook alle shopdata direct gebruiken om te segmenteren binnen MailBlue.

Zeer volledig contactprofiel

Zodra je een MailBlue account aanmaakt legt de software automatisch alle acties van individuele leads vast. Dit begint al meteen bij de inschrijving: op basis van de informatie die iemand invult in een formulier op je website worden meteen die gegevens aangevuld bij het profiel van dat specifieke contact. Maar dat is niet alles: ook de paginabezoeken op je site, geschiedenis van bewerkingen in het systeem en historische (shop)gegevens worden vastgelegd bij ieder contact. Wil je terugzien wanneer iemand door een bepaalde automatisering liep? Of wil je achterhalen welk product iemand vorige maand gekocht heeft? Of wil je weten of iemand ooit een specifieke link in een campagne heeft geopend? Alles is direct zichtbaar in het contactprofiel.

De informatie die bij een contactprofiel opgeslagen wordt zal automatisch ook toegevoegd worden aan je CRM, zodra dit contact ook binnen je CRM opgevolgd wordt. Dit kan erg waardevol zijn in contact met je lead. Deze optie ontbreekt helaas binnen Keap. Je kunt je voorstellen dat je deze informatie wilt gebruiken in toekomstige campagnes, zodat je de inhoud er van af kunt stemmen op de eerdere interacties die je lead had op je site, landingspagina of shop bijvoorbeeld.

Geavanceerder segmenteren

Ondanks dat Keap zĂ©ker ook geschikt is om heel flexibel geavanceerde automatiseringen te bouwen, loopt MailBlue hierin op bepaalde vlakken wel voor. Je kunt er nĂ©t een stapje verder mee gaan. 

Je kunt binnen MailBlue voornamelijk geavanceerder segmenteren: op basis van bepaalde acties vanuit je contacten hen in specifieke paden splitsen binnen eenzelfde automatisering. Zo kun je bijvoorbeeld automatisch een andere automatisering stoppen of starten zodra iemand in een specifiek pad van die automatisering terecht komt.

Verder zijn er meerdere starttriggers waar je uit kunt kiezen; dit is de ‘trigger’ die bepaalt welke contacten door jouw specifieke automatisering mogen ‘lopen’. Voorbeelden van starttriggers: zodra een specifieke pagina op je website bekeken wordt of zodra de waarde in een veld bij een contact verandert (bijvoorbeeld een wijziging binnen datumveld ‘webinardatum’).  

Ook fijn: vanaf een Plus account bij MailBlue heb je toegang tot de automatiseringskaart. Hierin zie je terug hoe je automatiseringen met elkaar verbonden zijn, zodat je een beter overzicht hebt Ă©n je jouw marketingstrategie er makkelijker op aan kunt passen. Dankzij de mogelijkheid om te split-testen in automatiseringen heb je natuurlijk sowieso een beter beeld van de resultaten: je ziet exact welk automatiseringspad beter presteert.

CRM

Keap

Een ingebouwd CRM systeem zie je zeker niet bij alle marketing automation software systemen, dus zowel Keap als MailBlue onderscheiden zich hier in. Nog een voordeel: binnen beiden systemen betekent dit ook dat het naadloos aangesloten kan worden op de automatiseringen. Dankzij de triggers of voorwaarden die je hierin instelt, kun je jouw online marketing- en salesactiviteiten werkelijk automatiseren.

Wat betekent dit? Dat je iedere lead of klant kunt plaatsen in een automatisering die exact aansluit op de acties die zij wel/niet ondernemen, óók gelinkt aan je website.

MailBlue

Ook MailBlue kent een ingebouwd CRM systeem die je direct kunt koppelen aan je automatiseringen. Een groot voordeel van het CRM binnen MailBlue is dat je meerdere pipelines kunt creëren (voor verschillende producten, services of processen), waar je binnen Keap helaas gelimiteerd bent tot 1 sales pipeline.

Over het algemeen is het CRM van MailBlue ook wat gemakkelijker in gebruik, wat prettig kan zijn als je het CRM implementeert voor jouw salesteam om te gaan gebruiken. Dit komt voornamelijk door de drag and drop interface, wat het heel intuĂŻtief maakt om te gebruiken en leads binnen een pipeline te beheren.

Verder kun je gebruik maken van de Machine Learning mogelijkheden van MailBlue. Binnen het CRM is daarbij de winkans berekenen bijvoorbeeld erg waardevol. Het systeem berekent daarmee automatisch welke deals de hoogste slagingskans hebben. Dit zien we binnen Keap niet terug. Wil je graag wat zekerder zijn over het benaderen van de warmste deals zonder dat je hier zelf van alles voor moet inbouwen of berekenen, dan is dit toch een hele waardevolle feature!

Integraties

Keap

Keap is, vooral voor een verder aardig geavanceerd systeem, erg gelimiteerd in de te leggen koppelingen met andere systemen. Bedenk dus goed welke systemen je mogelijk al gebruikt of wellicht in de toekomst gaat gebruiken en bekijk of je daarmee kunt koppelen met Keap.

Er zijn slechts 28 integraties mogelijk en binnen die lijst ontbreken ook een aantal ‘grote’ namen van veelgebruikte systemen. Denk bijvoorbeeld aan Magento of Salesforce.

Hier vind je een overzicht van alle integraties die je met Keap kunt leggen.

MailBlue

MailBlue kent vele directe integraties. Denk bijvoorbeeld aan: Bigcommerce, Calendly, Dropbox, Facebook (inclusief Facebook Messenger en Facebook Custom Audiences), Google Sheets, Magento, Paypal, Pipedrive, Shopify, Squarespace, SurveyMonkey, Typeform, WooCommerce en Zendesk.

Mocht een directe integratie niet mogelijk zijn, dan kun je vaak via Zapier alsnog een koppeling leggen.
De kans is klein met zo’n 870+ te koppelen apps, maar staat jouw systeem hier (nog) niet bij? Dan kun je via de API documentatie die MailBlue beschikbaar stelt altijd nog een koppeling laten schrijven.

Tip: ben je actief met Facebook Advertising of ben je van plan op Facebook te gaan adverteren? Dan zal MailBlue de juiste keuze zijn, omdat zij een directe Facebook Custom Audiences integratie aanbieden. 

Voor een volledig overzicht van alle integraties; deze systemen kun je koppelen met ActiveCampaign / MailBlue.

Templates

Zowel binnen Keap als binnen MailBlue kun je kiezen uit een aantal vooraf gebouwde e-mail templates. Zelf een template bouwen is ook heel eenvoudig dankzij de drag and drop editor. Met deze editor kun je verschillende inhoudsblokken (bijvoorbeeld een tekstblok, afbeelding of video) eenvoudig in je template plaatsen.

Verder kun je ook inspiratie opdoen vanuit een heuse ‘funnel marktplaats’ en hier kant-en-klare automatiseringen inladen, bij zowel MailBlue als bij Keap. Daarin onderscheiden zij zich van vele andere software. Wat dat betreft zit je dus bij beide systemen wel goed!

Support

Zowel bij Keap als MailBlue kun je terecht bij een deskundig supportteam die over het algemeen vlot reageren. Je kunt bij beiden gebruik maken van een online kennisbank, per mail contact opnemen met het supportteam of hulp zoeken bij een levendige community met andere gebruikers. 

MailBlue biedt je deze support en training wel voornamelijk gratis, waar Keap een ‘consulting fee’ rekent. Vooral uniek aan MailBlue is dat je als klant gratis(!) toegang krijgt tot een zeer uitgebreide en kwalitatieve trainingsomgeving; de Blue Academy. Ook zijn daar trainingsvideo’s beschikbaar voor starters zodat je lekker snel aan de slag kunt in het systeem.

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.