MailCamp vs MailBlue

Wat zijn de grote verschillen?

Home » E-mailmarketing » E-mailmarketing Software » MailCamp vs MailBlue: Wat zijn de grote verschillen?

Je wilt een goede relatie opbouwen of behouden met je contacten. Handmatig je contacten mailen is tijdrovend. Om dit goed aan te vliegen en geheel automatisch tóch nog persoonlijke en relevante mailings te kunnen versturen, is een goed e-mailmarketing systeem van groot belang. Maar welk systeem is voor jouw bedrijf het meest geschikt? Om je te helpen aan een antwoord op deze vraag, hebben we de belangrijkste verschillen tussen de Nederlandse aanbieders MailCamp en MailBlue voor je op een rijtje gezet. 

Algemeen

MailCamp

MailCamp is een Nederlands bedrijf dat sinds 2006 bestaat. Het is ontstaan als onderdeel van een groot internetbureau, maar inmiddels is het een volledig zelfstandig bedrijf. De software is wereldwijd niet heel erg bekend, maar al wel ontdekt door een aantal Nederlandse- en Belgische ondernemers. Het bedrijf telt op het moment van schrijven +1.000 actieve klanten.

Unieke prijsconstructie

MailCamp profileert zichzelf als uniek in de markt. Dit omdat zij de enige e-mailmarketing aanbieder zijn in Nederland waar je de software eenmalig kunt aanschaffen. Voor €995 koop je de software licentie.

Klinkt aantrekkelijk, maar hou er rekening mee dat dit enkel interessant is voor grote verzenders en dat je dan nog wel te maken krijgt met de hostingkosten en bepaalde mailstaffels. Zo is staffel 4 bijvoorbeeld goed voor 500.000 mails per maand en kost de hosting via MailCamp je nog een 90 euro per maand. Je kunt er voor kiezen zelf te hosten, maar hou er rekening mee dat goede e-mailmarketing valt of staat met een goede aflevering van de mails in de inbox. Dit hangt af weer van de verzendreputatie van de server en het is niet gemakkelijk om die reputatie op te bouwen en te beheren.

Ook is het goed om na te gaan met een dergelijke eenmalige aanschaf of je de software van MailCamp wel voor altijd in wilt zetten, of dat je het prettiger vind dat iets maandelijks of jaarlijks opzegbaar is. Verder zal de software natuurlijk ook wel aan je eisen moeten voldoen. MailCamp kun je zien als een Nederlandse MailChimp; perfect om nieuwsbrieven en autoresponders mee te verzenden, maar wel beperkter in mogelijkheden op het gebied van processen automatiseren. Het is een e-mailmarketing systeem en geen volwaardig marketing automation systeem. Onder het kopje automatiseringen in deze blog ontdek je het verschil!

Gelukkig kun je ook bij MailCamp kiezen voor een abonnement, mocht je een lagere instap in kosten wensen. Later in het artikel zullen we de systemen uiteraard ook qua kosten nog met elkaar vergelijken.

MailCamp startscherm

Het startscherm binnen MailCamp

MailBlue

MailBlue is ook een Nederlands bedrijf en mag zich een certified partner van ActiveCampaign noemen. MailBlue is dus een aanbieder van de e-mailmarketing software van ActiveCampaign, maar dan met uitgebreide Nederlandse ondersteuning.

Waar ActiveCampaign, en dus MailBlue, in uitblinkt is het kunnen versturen van sterk gepersonaliseerde mails. Dit komt voornamelijk door de zeer uitgebreide segmentatie mogelijkheden. Letterlijk alle data die je van een klant hebt kunt je gebruiken om te personaliseren. Zo kun je jouw contact bijvoorbeeld niet alleen automatisch bij voornaam noemen, maar kun je ook eenvoudig geautomatiseerd iemand’s unieke kortingsvoucher of geboortedatum tonen in een mail.

Daarnaast kun je gebruik maken van dynamische content om de inhoud van je mail volledig af te stemmen op de interesses van jouw ontvanger. MailBlue gaat verder dan enkel e-mailmarketing; je kunt ook slimme marketing automatiseringen bouwen en vanaf een Plus account gebruik maken van het uitgebreide CRM systeem.

Het startscherm binnen MailBlue

Gebruiksvriendelijkheid

We kunnen je meteen gerust stellen: beide systemen zijn erg gebruiksvriendelijk. Zowel voor MailCamp als MailBlue heb je geen technische kennis nodig.

De mogelijkheden binnen MailCamp zijn wat beperkter, maar een voordeel kan zijn dat je daardoor ook minder snel overweldigd raakt.
MailCamp heeft een aantal korte trainingsvideo's beschikbaar van 1 of 2 minuten die je de basisstappen in het systeem laten zien. Ook MailBlue heeft een starters videotraining zodat je snel uit de voeten kunt in de software.

MailBlue gaat wel wat verder voor haar klanten; zij bieden namelijk een gratis Academy aan. Een zeer uitgebreide en kwalitatieve online trainingsomgeving waarin je veel meer leert dan enkel de basisstappen in de software. Zo krijg je ook strategisch handvaten om je e-mailmarketing krachtiger in te zetten en kun je ook trainingen volgen op het gebied van bijvoorbeeld copywriting en Facebook Advertising.

Zowel MailCamp als MailBlue maken gebruik van een drag and drop editor voor het opstellen van je mails, wat het allemaal erg gemakkelijk maakt. Ook kun je in beide systemen kiezen uit vooraf opgemaakte e-mailtemplates die mobile responsive zijn. 

Het design van MailBlue is wel wat aantrekkelijker en visueler. Dit zorgt er voor dat, ondanks dat er veel meer mogelijkheden in de software zitten, het gebruiksvriendelijk werkt. MailBlue is dus minstens zo gebruiksvriendelijk als MailCamp, maar biedt in tegenstelling tot MailCamp wél geavanceerde marketing automatiseringen aan. Het gemak waarmee zelfs een beginnend gebruiker complexe automatiseringen in kan richten in MailBlue is uniek.

Automatiseringen

MailCamp

Zoals we hierboven al vermeld hebben is MailCamp een tool om nieuwsbrieven mee te versturen en simpele autoresponders in te kunnen stellen. Verwacht dus geen marketing- of sales automatiseringen.

Wat kun je binnen MailCamp wél?

  • Je kunt de standaard velden uitbreiden met extra eigen velden om meer data vanuit je klanten op te vragen.
  • Ook kun je een bepaald segment aanmaken op een lijst aan contacten, al zijn de condities om op te segmenteren beperkter dan bij bijvoorbeeld MailBlue. Segmenteer op: wel/niet geklikt op een specifieke link, wel/niet specifieke mail geopend, status contact (actief, uitgeschreven, gebounced, onbevestigd) of datum waarop het contact is toegevoegd.
  • Je kunt iemand vóór, op of na een bepaalde datum een mail versturen.
  • Iemand aan een andere lijst toevoegen als er op een bepaalde link wordt geklikt of als er een bepaalde mail geopend wordt.

Geavanceerder wordt het niet. Wil je kunnen kiezen uit meer acties die geautomatiseerd plaats mogen vinden of condities waarop mailings wel/niet verstuurd mogen worden?  Wil je dieper kunnen segmenteren? Vind je het handig om processen / een volledige klantreis visueel inzichtelijk te hebben en met meerdere wachtstappen een volledige mailreeks op te kunnen bouwen? Dan komt je keuze al snel op MailBlue uit.

MailCamp trigger instellen

Het instellen van een specifieke trigger voor een Autoresponder in MailCamp

MailBlue

MailBlue heeft een gebruiksvriendelijke editor waarin je zelf vrij eenvoudig geavanceerde automatiseringen kunt bouwen. Vind je het toch nog lastig of ben je op zoek naar strategische funnel ideeën? Dan kun je uit een bibliotheek met honderden automatiseringen ook direct een vooraf gebouwde automatisering importeren.

In MailBlue kun je gehele processen automatiseren. Je kunt méér dan enkel mailreeksen met diverse wachtstappen bouwen. De vele acties waar je uit kunt kiezen maken dat je veel handmatig en routinematig werk kunt elimineren. Je hebt vele opties waarop je een klantreis geautomatiseerd kunt segmenteren en personaliseren. Doordat de automatiseringen heel visueel weergegeven worden, zie je duidelijk hoe de funnel verloopt en in welke stappen jouw contacten zich bevinden.

Een voorbeeld: stuur je een video mee in je mail, dan kun je na een aantal dagen het systeem laten controleren welke contacten de video ook daadwerkelijk hebben bekeken. Je kunt alle contacten die de video bekeken hebben automatisch door laten stromen naar een volgende mail. En de contacten die de video niet bekeken hebben? Die stuur je automatisch een andere mail waarin ze herinnerd worden aan de specifieke video. Dit is slechts een simpel voorbeeld; de mogelijkheden zijn erg uitgebreid.

Verder is het heel interessant dat je binnen MailBlue niet alleen de eenmalige campagnes, maar ook je automatiseringen kunt split-testen. Verdeel je contacten over twee verschillende paden in jouw automatisering om te kijken welke mails de meeste interactie opleveren, of welk pad het snelst leidt tot een aankoop.

Zo bouw je een geavanceerde automatisering binnen MailBlue

CRM

Maak je al gebruik van een CRM systeem? De kans is groot dat je dit kunt koppelen met MailCamp of MailBlue. Dit zal onder het kopje integraties nog behandeld worden in dit artikel.

Gebruik je nog geen CRM, maar wil je dit in de toekomst wel gaan gebruiken? Of heb je liever een alles-in-één systeem: e-mailmarketing inclusief CRM? Dan is het goed om te weten dat je bij MailCamp géén ingebouwde CRM hebt. MailBlue biedt wél een ingebouwd CRM systeem vanaf een Plus account.

Je kunt in het CRM van MailBlue gemakkelijk pipelines bouwen. Dit kan bijvoorbeeld gericht zijn op het maken van deals met je klanten; van het eerste gesprek tot aan de aankoop. Je kunt zelf de fases bepalen in je pipeline en zoveel pipelines bouwen als dat je wilt; dus ook voor andere processen naast jouw salesproces. Je krijgt op deze manier alles in één oogopslag inzichtelijk. En de kracht van het CRM binnen MailBlue: je linkt het direct aan je automatiseringen, waardoor je jouw klanten bijvoorbeeld automatisch een mail kunt sturen wanneer ze een bepaalde fase binnen jouw proces bereiken.  Ook de contactkaarten van deals zijn erg overzichtelijk, zodat je nooit een taak hoeft te missen die jij of iemand uit je team uit moet voeren voor een bepaalde lead of klant.

crm van mailblue

Bouw eenvoudig een pipeline met fases binnen het CRM van MailBlue

Integraties

MailCamp kent een aantal integraties. Denk hierbij aan WordPress, Magento en Prestashop. 

Aangezien MailCamp zelf geen ingebouwde CRM heeft, kan het zijn dat je jouw huidige CRM ermee wilt koppelen. Dit kan bij een paar CRM-systemen. De enige directe integratie die je met een CRM kunt leggen is met Teamleader. Met een directe integratie bedoelen we dat je geen andere tool nodig hebt om de systemen met elkaar te verbinden én dat er -naast de kosten van het CRM- ook geen extra kosten worden gerekend voor de koppeling op zich.

Voor 25 euro per maand kun je eventueel ook CAS CRM koppelen met MailCamp. En voor overige CRM systemen, zoals Salesforce en Microsoft Dynamics 365, heb je een tussenpartij als Zapier nodig. 

Hier vind je een overzicht van integraties met MailCamp.

Aangezien je alles wat met ActiveCampaign te koppelen valt ook met MailBlue kunt koppelen, heb je een veel uitgebreidere keuze in direct te leggen integraties met MailBlue. Vooral op het gebied van e-commerce. Wanneer je dus een goede koppeling wilt leggen met bijvoorbeeld je Shopify shop of WooCommerce, kom je al snel op MailBlue uit dankzij de mogelijkheid tot Deep Data integraties. Ook zijn er meer externe CRM systemen direct te koppelen; denk bijvoorbeeld aan Pipedrive. Maar ook bij MailBlue zul je in sommige gevallen met Zapier moeten werken om een koppeling mogelijk te maken tussen de twee systemen.Doe je al veel op het gebied van Facebook advertising of wil je dit op gaan pakken? Dan kan MailBlue ook een slimme keuze zijn, gezien zij de Facebook Custom Audiences integratie aanbieden. MailCamp biedt deze integratie helaas niet aan.

Templates

Zowel in MailBlue als in MailCamp kun je kiezen uit een aantal vooraf gebouwde templates voor je e-mail. Ook kun je makkelijk zelf een template maken. Beide systemen maken gebruiken van een drag and drop builder waarmee je verschillende blokken (bijvoorbeeld een tekstblok of afbeelding) eenvoudig in een template kunt plaatsen.

MailBlue biedt wel wat meer vooraf gebouwde templates aan. Waar MailCamp een keuze biedt uit 31 e-mail templates kun je bij MailBlue een keuze maken uit meer dan 125 e-mail templates. Je kunt in beide systemen bepaalde inhoudsvakken verbergen op een mobiel apparaat, om zo ook je eigen gebouwde templates te optimaliseren voor mobiele weergave.MailBlue kan nog wel iets extra's; bepaalde inhoudsblokken in een mail op basis van een bepaalde voorwaarde wel of niet tonen. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je aan het eind van een mail een product wilt promoten. Je kunt dan enkel voor diegenen die het product al hebben gekocht, dat stukje tekst verbergen.

Support

Heel prettig: zowel MailBlue als MailCamp reageren adequaat & snel per mail. Je bent dus verzekerd van goede support.  Ook bieden ze beiden instructievideo's aan zodat je aan de hand daarvan zelf de eerste stappen kunt zetten in de software.

MailBlue kent hiernaast wel een uitgebreidere kennisbank die regelmatig geüpdate wordt, zodat je veel vragen zelf ook online terug kunt vinden. Daarnaast krijg je als klant gratis(!) toegang tot een zeer uitgebreide en kwalitatieve trainingsomgeving; de Blue Academy.

Prijzen

Aangezien MailBlue geavanceerder is, zal het wel duurder zijn.. toch? Nee, dit hoeft niet. Het is lastig een directe prijsvergelijking te bieden, omdat MailCamp en MailBlue andere prijsconstructies hanteren.

Zo kun je MailCamp gebruiken vanaf €47,- per maand. Je kunt hiermee;

  • Tot 10.000 mails versturen
  • Naar een onbeperkt aantal mailadressen
  • Met 1 user in de software

 MailBlue is te gebruiken vanaf €9,- per maand. Je kunt hiermee; 

  • Onbeperkt aantal mails versturen
  • Tot 500 mailadressen
  • Tot 3 gebruikers in één account
  • Dit is het goedkoopste pakket (Lite), en is al geavanceerder dan MailCamp. Bijvoorbeeld: inclusief het bouwen van automatiseringen.

We raden je aan om eerst na te gaan hoeveel mailadressen je in wilt laden, hoeveel mails je maandelijks ongeveer uit gaat sturen, welke functionaliteiten belangrijk zijn voor je en met hoeveel gebruikers je in de software wilt kunnen werken. Wanneer je dit helder hebt, kun je een eerlijke vergelijking maken door de duidelijke prijzenpagina's van beide systemen nog eens met elkaar te vergelijken. 

Conclusie

Het voordeel van MailBlue; een volwassen systeem dat actief doorontwikkeld wordt door een groot team aan developers. Wanneer je op zoek bent naar geavanceerde software en graag automatiseringen wilt kunnen bouwen, is dit je eerste keuze.MailCamp is daarentegen een goede oplossing wanneer je een eenvoudigere oplossing zoekt voor het uitsturen van nieuwsbrieven. Heb je een vrij groot mailbestand maar mail je niet vaak? Dan kan het zijn dat je voordeliger uitkomt met MailCamp. 

Klaar om te starten met e-mailmarketing?

Met MailBlue stuur jij gemakkelijk jouw volgende nieuwsbrief en ontwikkel je marketingfunnels. Liever eerst even proberen? Je kunt hier gemakkelijk jouw proefaccount aanmaken >

Wil je meer informatie over onze software? Download dan onze brochure of neem vrijblijvend contact met ons op. Onze e-mailmarketing toppers staan voor je klaar.

Download gratis:
E-mailmarketing handboek

  • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
  • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
  • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
  • Handige quick wins die je direct kunt toepassen om jouw business efficiënter te maken
  • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels

Start vandaag nog met MailBlue.

Probeer het gratis. Geen betaling vereist. Direct aan de slag.

OVER DEZE AUTEUR: Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.