Als ondernemer met een e-commerce bedrijf heb jij één doel: groeien. Toch gaat je tijd vooral naar het uploaden van nieuwe producten, contact met leveranciers, teksten schrijven voor de webshop en het inpakken van bestellingen. Tijd voor een stevige e-commerce marketingstrategie die zorgt voor een constante klantenstroom en toenemende winst!
Wat is e-commerce?
Misschien klinkt de term e-commerce je vaag in de oren en twijfel je of dit artikel voor jou is. Als je producten of diensten verkoopt in een webshop, dan heb je een e-commerce bedrijf. Denk hierbij aan fysieke producten zoals schoenen en sieraden, maar ook aan online cursussen, opgenomen meditaties of zelfs een abonnement op een maaltijdbox.
Als e-commerce bedrijf kun je zowel gericht zijn op de consument als op andere bedrijven. In de eerste situatie spreken we van B2C (business to consumer), in het tweede geval van B2B (business to business).
Wat is een e-commerce marketingstrategie?
Een e-commerce marketingstrategie is een marketingstrategie voor webwinkels. E-commerce marketing is daarom elke vorm van marketing die erop gericht is jouw webshop te groeien en het aantal verkopen te verhogen. Denk aan marketingactiviteiten voor het binnenhalen van nieuwe klanten, maar ook voor het creëren van loyaliteit bij bestaande klanten, zodat ze vaker kopen.
Wat is het resultaat van een e-commerce marketingstrategie?
Goede e-commerce marketing is gericht op het verhogen van de verkoopcijfers. Concreet betekent dat:
- Meer bezoekers op je website
- Een grotere zichtbaarheid onder potentiële klanten
- Makkelijker te vinden door de mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst
- Websitebezoekers worden klant
- Contact behouden met bestaande klanten
- Loyaliteit onder bestaande klanten verhogen
- Meer regelmatige en grotere bestellingen
Waarschijnlijk voer je al een bepaalde vorm van e-commerce marketing uit. Dit kan eruitzien als dagelijks een update plaatsen op social media, geregeld een nieuwsbrief versturen of ervoor zorgen dat je goed vindbaar bent in Google. In andere worden, zonder e-commerce marketing groeit je bedrijf niet en krijg je geen bestellingen. Oftewel, hoe sterker jouw e-commerce marketingstrategie, hoe sneller je webshop groeit.
Welke vormen van e-commerce marketing zijn er?
Zoals hierboven al benoemd valt onder e-commerce marketing elke marketingactiviteit die je uitvoert om jouw omzet of zichtbaarheid te verhogen.
Denk aan:
- Vindbaarheid verhogen in Google
- Een social media strategie
- Een e-mailmarketing strategie
- Een sterke website die bezoekers omzet in leads
- Podcasts, video’s en blogartikelen
- Gastartikelen schrijven
- Advertenties plaatsen
- Offline marketing, zoals een radiospot of een artikel in een magazine
Waarom een e-commerce strategie?
Inmiddels is je vast duidelijk dat je zonder e-commerce marketingstrategie geen verkopen hebt. Je hebt vast weleens ervaren dat op het moment dat je een nieuwsbrief uitstuurt, je meer bestellingen binnenkrijgt. Of dat een toenemend aantal volgers op Instagram, leidt tot een toenemend aantal bestellingen.
Interessant dus om te kijken hoe je al deze activiteiten in een sterke strategie kunt gieten, zodat je een constante stroom aan bestellingen hebt die gestaag toeneemt. Dat creëert pas groei in het komende omzetjaar!
De Customer Journey in e-commerce
Voordat je jouw e-commerce marketingstrategie gaat uitwerken, in het belangrijk om de Customer Journey in kaart te brengen. Je hebt vast al weleens van deze zogenaamde ‘klantreis’ gehoord, omdat de klantreis ten grondslag ligt aan elke sterke marketingstrategie.
De klantreis maakt inzichtelijk wie jouw klanten precies zijn en wanneer ze met jou in contact komen. Op basis daarvan weet je welke waarde je de potentiële klant op elk moment kunt bieden. Waarde kan eruitzien als een bepaalde YouTube video of Instagram post, maar het kan ook zijn dat je ze een gratis e-book stuurt, zodat je ze kunt opvolgen met een e-mailmarketingstrategie. Met behulp van de MailBlue software en marketing automations zet je leads eenvoudig om in loyale klanten.
Het in kaart brengen van de klantreis wordt vaak overgeslagen, wat zonde is. Zonder duidelijke klantreis ga je lukraak aan de slag met allerlei marketinguitingen, die helemaal niet aansluiten op het punt waar de potentiële klant zich op dat moment in de klantreis bevindt. Als je de klantreis goed in kaart brengt, weet je hoe ze je echt aan jouw merk kunt binden.
De reis van jouw potentiële klant
De klantreis geeft de reis weer die jouw potentiële klant aflegt. Hierin staan ook alle contactmomenten die de mogelijke klant heeft met jou of jouw merk, voordat hij/zij overgaat tot aankoop van een product of dienst. De klantreis maakt bovendien duidelijk op welk punt de klant welk product koopt. Zo komt het vaak voor dat een potentiële klant vroeg in de klantreis een goedkoper aanbod bij je afneemt, zoals een introductiecursus. Pas later in de klantreis zal hij overgaan op de aankoop van een high-end aanbod, zoals een 1:1 coaching traject, een jaarabonnement of het product met alle accessoires erbij.
De klantreis kent geen eindpunt, omdat jij ervoor zorgt dat je met de klant in contact blijft. Zo creëer je herhaalaankopen en ambassadeurs die jouw merk aanraden aan anderen. Het zijn de ambassadeurs die direct een aankoop doen op het moment dat jij een nieuw product lanceert.
Als je de klantreis gaat uitwerken, kun je ervoor kiezen een persona te maken voor jouw ideale klant. Zo plaats je jezelf makkelijk in de schoenen van de persoon die waarschijnlijk iets bij jou gaat kopen en weet je wat hij/zij nodig heeft. De volgende vragen kunnen daarbij helpen:
- Wie ben ik?
- Hoe oud ben ik?
- Waar bevind ik mij?
- Waar loop ik tegenaan?
- Hoe voel ik mij daarbij?
Als je weet waar jouw ideale klant tegen aanloopt, dan kun je daarop inspelen met jouw aanbod, maar ook met je e-commerce marketingstrategie. Voorbeeld: als jij lampen verkoopt zul je ontdekken dat jouw ideale klant waarschijnlijk niet echt op zoek is naar een lamp, maar naar licht en sfeer. Door licht en sfeer te benadrukken in je marketinguitingen, spreek je de kant veel meer aan dan wanneer je je uitingen concentreert rond de lampen zelf. Je komt hier alleen achter door de klantpersona uit te werken.
Uit welke fases bestaat de klantreis?
De klantreis kan uit oneindig veel contactmomenten bestaan, maar uiteindelijk zijn die allemaal onder te verdelen in de vijf fases van de klantreis: bezoeker, lead, klant, fan, ambassadeur. Als je meer gaat lezen over de klantreis kom je ook andere benamingen voor de vijf fases tegen. Om het overzichtelijk te houden kiezen we in dit artikel voor de eerdergenoemde benamingen. We gaan hieronder dieper in op welke fase en de bijbehorende e-commerce marketingstrategie.
Fase 1: bezoeker
Een potentiële klant is altijd eerst bezoeker van jouw website of social media kanaal. De potentiële klant (of lead) komt er zo achter dat jij bestaat, maar ook waar jij voor staat. Waar kunnen ze bij jou voor aankloppen? Wat krijgen ze als ze jou volgen of iets bij je kopen? Om mensen die nog geen bezoeker zijn te transformeren in bezoekers, kun je kiezen voor een advertentie- of contentstrategie.
We belichten een aantal marketingstrategieën die ervoor zorgen dat potentiële klanten jouw bedrijf leren kennen.
SEO voor e-commerce
Een belangrijke vorm van e-commerce marketing in deze fase van de klantreis is SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization en betreft het goed vindbaar zijn in Google. Als de klant zoekt op een product dat jij verkoopt, dan wil je dat jouw product bovenaan in Google verschijnt. Zo ben jij de eerste website die de potentiële klant ziet. SEO voor het krijgen van meer bezoekers kan bestaan uit de volgende twee vormen:
Content SEO
Bij content SEO gaat het erom dat jij goed vindbaar bent dankzij de waardevolle content op jouw website. Door regelmatig een blog te schrijven over een onderwerp waar jouw potentiële klant in is geïnteresseerd én naar zoekt op Google, word je beter vindbaar.
Binnen content SEO zijn er ook weer allerlei strategieën mogelijk, maar het komt erop neer dat jij gezien wordt als expert op het gebied van het probleem van de potentiële klant. Zo kan het zijn dat jij een cursus verkoopt over het manifesteren van je droomelven. Jouw potentiële klant zoekt in Google mogelijk op: ‘wat is manifesteren?’ of ‘hoe manifesteer ik een huis?’ Deze zoekopdrachten zijn geschikte onderwerpen voor blogartikelen.
Natuurlijk is het wel belangrijk erachter te komen waar jouw ideale klant echt naar zoekt. Je komt hierachter door middel van het uitwerken van je klantpersona, marktonderzoek en een SEO zoekwoordenscan.
Product SEO
Product SEO gaat over het optimaliseren van je productpagina’s. Jouw product of dienst is namelijk beter vindbaar in Google wanneer je bijvoorbeeld een sterke SEO titel hebt, op de productpagina vragen beantwoordt die een bezoeker kan hebben ‘hoe maak ik een slowjuicer schoon?’) en om een goede beschrijving te geven die Google weergeeft in de zoekresultaten. Dit betekent dat als jij thee verkoopt met de naam Moonlight White, je in de titel wilt zetten: Moonlight White – Chinese Witte Thee. Op deze manier weet Google dat het om Chinese Witte Thee gaat en zal het resultaat laten zien aan mensen die op ‘Chinese witte thee’ zoeken.
Het mooie aan SEO is dat het een organische groei van bezoekers creëert en je niet afhankelijk bent van betaalde advertenties. Als je je SEO strategie goed op orde hebt, heb je hier de rest van het leven van jouw e-commerce bedrijf profijt van.
Google Shopping Ads
Als je zoekt naar een product op Google, dan krijg je bovenaan meteen een lijstje met suggesties te zien. Dit zijn de zogenaamde Shopping ads. Hoe voordeel van deze ads is dat klanten die gericht naar een product zoeken, dit product ook echt willen hebben. Als jouw product dan verschijnt in het lijstje en de gebruiker klikt erop, is de kans groot dat ze het meteen bij je kopen.
Als ze dat niet doen, heb jij natuurlijk een gratis aanbod klaarstaan voor bijvoorbeeld een e-book of nieuwsbrief met kortingscode. Ook al koopt de gebruiker dan niks door de betaalde ad, heb je in elk geval een lead die je mee kunt nemen in de klantreis.
Facebook en Instagram Shopping
Naast dat een sterke contentstrategie op social media een belangrijke strategie is om meer bezoekers te krijgen en meer mensen bewust te maken van jouw merk, is specifiek de Facebook en Instagram Shopping functie interessant. Dit betekent dat mensen die op Instagram aan het scrollen zijn, een foto te zijn krijgen van jouw product mét de prijs erbij. Ze kunnen er ook nog eens op klikken en gaan direct door naar je webshop. Met een gewone Instagram post kan dit niet.
Een goed online marketingbureau, zoals The Blue Agency, kan je helpen je webshop te laten groeien door middel van online advertising.
Affiliate marketing
Wanneer je gebruik maakt van affiliate marketing, laat je iemand anders met een groot platform, jouw product of dienst promoten. Er zijn verschillende affiliate platformen waar je je als website bij kunt aansluiten, zoals TradeTracker en Deisycon.
Bij deze platformen zijn allerlei bloggers en contentmakers aangesloten, die het leuk vinden om een blog te schrijven over jouw artikel. In het artikel komt dan een link te staan naar jouw product, met een utm-code. Dat bekent dat als iemand via die link een bestelling plaatst, de promotor een klein percentage van de winst krijgt (meestal is dit rond de 8% van het aankoopbedrag).
Influencers
Mensen kopen van mensen, niet van bedrijven. Het is daarom superbelangrijk dat er een gezicht zit achter jouw bedrijf, maar ook dat echte mensen jouw product aanprijzen. Mensen zijn sneller geneigd iets te koop als iemand die ze kennen iets aanbeveelt, dan wanneer ze een advertentie zien.
Samenwerken met influencers is daarom een goede manier om jouw product meer bekendheid te geven. Dat komt omdat iemand de influencer vaak alle lange tijd volgt en bij wijze van spreken verder in de klantreis is bij de influencer dan bij jouw merken. In andere woorden, de potentiële klant heeft veel vertrouwen in de influencer en mogelijk zelfs loyaliteit. Op het moment dat de influencer jouw product aanprijst, hoeft de potentiële klant dus niet lang na te denken. Deze vertrouwt de influencer direct en doet een aankoop met de gedachte ‘Als zij zegt dat het goed/hip/belangrijk is, dan koop ik het maar meteen!’.
Influencers hebben vaak een blog, podcast of YouTube kanaal. Als je bewust een samenwerking wilt aangaan met een influencer, kun je voorstellen of ze een review willen schrijven, content willen creëren op hun social media platformen, willen delen met anderen hoe zij het product gebruiken of zelfs vragen om een unboxing video.
Fase 2: lead
Dit is het moment waarop je de bezoeker omzet tot ‘lead’, bijvoorbeeld door deze een gratis e-book te laten downloaden waardoor de gebruiker op de e-maillijst komt. Of misschien beloof je een kortingscode als iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief. De centrale vraag is: hoe maak je van jouw bezoeker een potentiële klant? Hoe lever je waarde in ruil voor contactgegevens? Waarde waardoor de klant van jou wil blijven horen?
Concreet moet je in deze fase van de klantreis twee aspecten op orde te hebben:
- Je gratis vorm van waarde: lead magnet
- De opt-in pagina.
Lead magnet & opt-in pagina
De lead magnet is zoals eerder genoemd een gratis aanbod (zoals een e-book, meditatie of video) die de bezoeker gratis kan downloaden of een kortingscode die hij of zij krijgt na inschrijving op de nieuwsbrief.
De opt-in pagina is de pagina waarop de bezoeker zijn e-mailadres achterlaat in ruil voor deze waarde. Je begrijpt dat de opt-in pagina ten allen tijden moet werken en er aantrekkelijk uit moet zien. Sterker nog: de opt-in pagina moet de lead magnet extra verleidelijk maken en duidelijk maken waarom de bezoeker dit gratis aanbod écht wil hebben. Dit doe je door in te spelen op de pijnpunten en verlangens van de bezoeker en aan te geven hoe de lead magnet een oplossing biedt.
Waarom is dit zo belangrijk? Op het moment dat iemand zijn e-mailadres achterlaat en jij gebruikmaakt van de software van de e-mailmarketing software van MailBlue, komt de bezoeker direct op jouw e-maillijst te staan. Je kunt deze dan opvolgen met informatie, inspiratie en motivatie om te kopen. Sterker nog, door geregeld waardevolle e-mails te sturen die de ontvanger met plezier leest, blijf je top-of-mind en verhoog je het vertrouwen in jouw merk. Vaak ziet dit eruit als een e-mailfunnel, waar we bij fase 3 verder op in gaan.
Fase 3: klant
Deze fase gaat over het vasthouden van de betrokkenheid van de potentiële klant. Hoe? Door waarde te bieden. Het is gebruikelijk om deze fase in te vullen met een e-mailmarketingstrategie.
E-mailfunnel op basis van lead magnet
Afhankelijk van de lead magnet kan een klant in een bepaalde e-mailfunnel terecht komen. Het doel van zo’n reeks aan e-mails is om het vertrouwen van de potentiële klant te vergroten en hem te laten inzien dat jouw product of dienst zijn probleem oplost.
Dit doe je door in de mails aanvullende waarde te bieden rondom de lead magnet, meer over jezelf en je bedrijf te vertellen, testimonials te delen en veelgestelde vragen te beantwoorden over jouw product of dienst.
Meestal werk je in zo’n e-mailfunnel toe naar een laagdrempelig aanbod. Denk aan een minicursus van € 37, een (gratis) proefpakket of een kennismakingsgesprek.
Abandoned cart
Een andere belangrijke en vaak vergeten e-mail in deze fase is de abandoned cart e-mail. Je weet wel, zo’n mail die je krijgt wanneer je iets in je mandje doet en vervolgens niet afrekent. Door mensen die iets in het online winkelwagentje hebben gedaan een mailtje te sturen met ‘Ben je iets vergeten?’ herinner je ze opnieuw aan dat product wat ze zo graag wilden hebben. Zo kiezen ze er wellicht tóch voor om het te kopen en rekenen ze af.
Live chat
Steeds meer e-commercebedrijven hebben een live chat op de website. Mensen kunnen op die manier direct een vraag stellen over een product en krijgen zo snel mogelijk antwoord. Dit kan de conversie aanzienlijk verhogen.
Fase 4: fan
Ook de fan-fase is gericht op betrokkenheid, maar in deze fase gaan we ervanuit dat de lead klant is geworden. De lead heeft een product gekocht, een traject afgenomen of zich ingeschreven voor een proefabonnement. Nu is het zaak om jezelf en jouw dienst of product te bewijzen. Het is tijd om de klant tevreden te houden en super goede service te bieden. Doe je dat niet? Dan zal de klant in deze fase van de klantreis blijven hangen. Hij of zij zal niet nog een keer iets kopen of geen duurder abonnement afsluiten. Om de klant door de klantreis te blijven begeleiden en ambassadeur te maken, is het belangrijk dat de klant laaiend enthousiast is.
Welkom heten
De eerste en belangrijkste stap in de fanfase is het welkom heten van de nieuwe klant. Zorg ervoor dat je de klant met open armen ontvangt. Dit kan op allerlei manieren. Als je een nieuwe coaching klant hebt binnengehaald, wil je deze wellicht bloemen en chocola sturen met een persoonlijk kaartje erbij. Heb je een nieuwe abonnee op je onlineservice, nodig je deze misschien uit voor een welkomstgesprek waar er ruimte is voor alle vragen die de klant heeft. Heeft iemand voor het eerst een product gekocht? Dan stuur je een welkomste-mail met een kortingscode voor een volgende bestelling.
Hersegmentatie
Ook kun je in deze fase kiezen voor een volgende e-mailfunnel, bijvoorbeeld op basis van wat de klant heeft gekocht. Als de klant een basisabonnement heeft afgenomen, kan de funnel erop gericht zijn dat de klant kiest voor het duurdere abonnement. Heeft de klant producten van een bepaald merk besteld, wil je wellicht meer van dit merk bij hem of haar onder de aandacht brengen. Heeft de klant een mini-cursus gekocht, dan is het tijd voor een e-mailfunnel die leidt tot het aanschaffen van jouw high-end cursus.
Tekstberichten
Je hebt vast weleens een sms’je ontvangen van een webshop waar je ooit iets bestelde. Wellicht wat ouderwets, maar 90% kans dat jij op de link in het sms’je hebt geklikt. Dat is direct de reden waarom je als e-commercebedrijf tekstberichten wilt versturen, want de meeste mensen doen aankopen via hun telefoon.
Het leuke van een tekstbericht zijn de mogelijkheden om te personaliseren. Zo kun je een berichtje gewoon beginnen met ‘Hey Youri!’ en toespitsen op bijvoorbeeld de kleuren die de klant normaal koopt.
Zorg er wel voor dat je alleen tekstberichten stuurt als je echt iets hebt waarvan je vindt dat de klant het niet mag missen. Zoals een grote sale of een aanbod dat nog maar 24u geldt. Zo voorkom je dat je te veel sms’jes stuurt en behoud je het vertrouwen van de klant in jouw waarde.
Fase 5: ambassadeur
Deze fase gaat over het creëren van loyaliteit, je wilt dat de klant helemaal lyrisch is over jouw merk, dienst of product. Want dat betekent dat hij tegen al zijn vrienden over jouw product vertelt en het iedereen aanraadt. Wellicht delen ze geregeld over je op social media, puur omdat ze enthousiast zijn. Er zijn verschillende manieren om hier verder op in te spelen.
Testimonials
Enthousiaste klanten kun je altijd vragen om een testimonial of review. Zo’n review wekt vertrouwen bij potentiële leads en kun je delen op je website, social media en in je e-malifunnel.
Klantverhalen
Je kunt de enthousiaste klant (ambassadeur) ook uitnodigen om samen met jou hun verhaal op te schrijven. Waar stonden ze voordat ze met jou in aanraking kwamen? Hoe heeft jouw dienst of product dit veranderd? En waar staan ze nu? Dit verhaal deel je bijvoorbeeld als blog, in een e-mail of in een podcastaflevering. Het biedt herkenning bij potentiële kanten die dezelfde struggles en verlangens hebben als de ambassadeur in het klantverhaal. Als ze zien dat het voor de ambassadeur mogelijk is, geloven ze er meer in dat het ook mogelijk is voor hen. De stap naar het afnemen van jouw product of dienst wordt dan ineens een stuk kleiner.
Affiliates
In de bezoekersfase van de jklantreis spraken we al over affiliates. In de ambassadeurfase kun je zelf enthousiaste klanten vragen om affiliate te worden. Je weet zeker dat deze mensen enthousiast zijn en dat ze graag over je delen. Om te stimuleren dat ze dit doen krijgen ze een klein percentage van de omzet, als ze voor jou een nieuwe klant binnenhalen. Je ambassadeurs worden jouw affiliates.
Je klantreis uitwerken
Het klinkt misschien gek, maar zodra jij de klantreis voor jouw e-commercebedrijf uitwerkt, begin je bij fase 3 en 4. Daarna werk je terug naar fase 2 en daarna naar 1. In fase 3 en 4 verkoop je namelijk jouw product, hetgeen dat je wilt dat de klant afneemt. Door terug te werken zie je welke stappen hiervoor nodig zijn. Pas daarna ga je kijken wat er nodig is voor fase 5. Simpelweg omdat je met de eerste vier stappen een stevige basis creëert voor winst.
Zorg ervoor dat je je klantreis wel blijft analyseren en meten. Zo weet je precies waar de klantreis niet soepel verloopt en wat juist wel werkt. Op die manier kun je constant optimaliseren en zodoende je winst verhogen.
Je eigen klantenbestand
Om alles constant nauwkeurig te meten is het belangrijk dat je in het bezit bent van je eigen klantenbestand met contactgegevens. Door te kiezen voor goede e-mailmarketing software zoals MailBlue, ben je niet afhankelijk van externe partijen en sta jij in direct contact met (potentiële) klanten. Zeker omdat je in je klantreis veel gebruik maakt van e-mailfunnels, is het belangrijk je e-mailmarketing software goed op orde te hebben.
Ben je nog in de oriënterende fase voor het kiezen van het juiste e-mailmarketing systeem en/of ben je na het lezen van deze blog benieuwd of MailBlue bij je past? Bekijk ons e-mailmarketing handboek of vraag een gratis proefaccount aan.