Benieuwd naar de email marketing trends van 2022? Waar we zo’n 10 jaar geleden de voorkeur hadden over face-to-face contact met elkaar, worden nu zelfs hele belangrijke meetings gemakkelijk via Zoom gehouden. Natuurlijk aangejaagd door de coronajaren 2020/2021 is het belang van digitalisering en online marketing nóg sneller gegroeid dan het al deed. Ook voor e-mailmarketing betekent dat natuurlijk een enorme impuls. Dus iedereen die beweert dat het einde van e-mail marketing in zicht is, gelooft in mijn ogen in een complottheorie. Het is juist relevanter dan ooit, dus mijn advies zou zijn: blijf niet achter en pas je strategie aan op de email marketing trends van 2022.
Artificial Intelligence (AI)
Aangezien iedereen dagelijks veel mails ontvangt en je zeker niet het enige bedrijf bent dat de aandacht van je (potentiële) klant vraagt, zul je slimmer moeten zijn dan je concurrent door wél relevant te zijn. Nu het steeds belangrijker wordt om niet zomaar af en toe eenzelfde mail uit te sturen naar je hele klantenbestand, ontkom je er niet aan om geavanceerdere e-mailmarketing software te gebruiken.Om jezelf een hoop kopzorgen te besparen én bij te blijven in alle verschillende campagnes die je uitstuurt, doe je jezelf een plezier door voor een marketing automatisering systeem te kiezen dat meer kan dan puur e-mails verzenden. Let er in ieder geval op dat je een systeem gebruikt waarbinnen je de enorme bak data overzichtelijk kunt inzien en de resultaten kunt meten. Je wilt namelijk je strategie regelmatig bij kunnen blijven schaven. Een goede tool zal je helpen in je analyses en op basis van AI bijvoorbeeld ook de beste verzendtijd voor je kunnen voorspellen. Of zelfs een winnend pad in je mailfunnel kunnen bepalen middels een A/B-test. Er zijn systemen waarbinnen je enkel losse campagnes kunt uitsturen en geen automatiseringen kunt bouwen. Die bieden vaak ook geen of weinig AI mogelijkheden. Anno 2022 wil je niet meer achterblijven, dus als je dit herkent dan is het nú de tijd om over te schakelen op een geavanceerdere tool (zoals MailBlue).
Vergeet alleen niet: AI kan het menselijke aspect van e-mailmarketing nooit volledig vervangen, dus gebruik het vooral om je processen efficiënter te maken, maar combineer het ook met een menselijke blik op alle data.
Less is more
Als je bovenstaande gelezen hebt, dan weet je: de concurrentie in de mailbox van jouw ontvanger is erg groot. De kans dat jouw mails niet (uit)gelezen worden is dus ook groot.
Binnen de email marketing trends van nu, zien we dat over het algemeen korte mails steeds beter werken dan een lange mail waarbij je ontvanger veel moet scrollen. Bekijk ook het design van je mail eens opnieuw; wellicht kun je dit wat vereenvoudigen, zodat het wat bondiger wordt? Probeer to-the-point te zijn: houd het simpel en kort. Zo kan de lezer sneller besluiten of het de moeite waard is om door te klikken.
Mobiele optimalisatie
Inhakend op ‘less is more‘: bedenk je daarbij ook dat de meeste mails op mobiele devices worden geopend. Op een computer ziet je verhaal er misschien bondig uit, maar op een smartphone lijkt dit al snel een hele lap tekst. Nog meer dan in voorgaande jaren geldt dus dat je jouw mails het beste ‘mobile first’ ontwerpt. Dit betekent dat je mail op mobiele apparaten overzichtelijk moet zijn en het design eenvoudig.
De grafiek hierboven toont het ook: een duidelijke groei in gebruikers die hun mails openen op hun mobiele apparaat. Met de prognose dat dit enkel en alleen maar toeneemt. Het is dus in 2022 een no-brainer om je nieuwsbrief design hierop al te optimaliseren.
User generated content
Wat dit jaar ook binnen de email marketing trends valt; user generated content in salesmails. Content die geschreven is door gebruikers in plaats van content die je zelf maakt, doet namelijk meer. Consumenten kijken vooraf veel naar reviews en klantbeoordelingen voordat zij een aankoopbeslissing maken. Je straalt er meer geloofwaardigheid en authenticiteit mee uit. Bovendien komt het sympathieker over dan dat je een reclametekst door iemand’s strot probeert te duwen.
Meer interactie
Zoek de interactie op met jouw klantenbestand in plaats van dat je enkel blijft zenden. Ga het gesprek eens aan en luister naar je achterban. Denk hierbij aan een poll of korte quiz, waar je in een volgende mail op terugkomt. Dit zorgt direct voor meer betrokkenheid bij je klantenbestand en je mails worden beter gelezen.
Maak het nóg persoonlijker
Als je de voorgaande email marketing trends leest, is één ding duidelijk: je wilt beter aansluiten bij de behoefte van je klanten en relevantere mails versturen. Dit maakt ook dat gepersonaliseerde content erg belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan de wekelijkse mail van Albert Heijn met daarin producten die je regelmatig koopt en die op dat moment in de aanbieding zijn. Hoe je dit aanpakt? Door je segmenten nog dieper te segmenteren. Kijk naar het gedrag van je (potentiële) klanten, hun voorkeuren, locatie, persoonlijkheid en dat soort onderscheidende factoren. Speel hier op in en stuur gerichtere mails. Een aantal eigenschappen waarop je vaak nog dieper kunt segmenteren zijn:
- Locatie (thuislocatie, werklocatie, overige bezochte locaties).
- Koopgewoontes en persoonlijke voorkeuren (denk hierbij aan; favoriete shoptijd, tijd waarop iemand de mail meestal leest, hoe vaak iemand een bestelling na verlaten winkelwagen alsnog voltooid heeft, etc.)
- Geslacht, leeftijdscategorie, beroep, etc.
Een voorbeeld van zelf verzamelde data binnen de contactvelden van MailBlue. Dit soort informatie kun je ook gebruiken om je contacten nog beter te segmenteren en persoonlijkere mails uit te sturen.
Omnichannel
Waarschijnlijk gebruik je al allerlei kanalen voor je (online) marketing; zoals social media, een website en e-mailmarketing. Wat duidelijk belangrijker wordt, is om al die uiteenlopende kanalen goed te laten samenwerken. Verander je multichannel strategie dus in een omnichannel ervaring. Consumenten willen op ieder moment het kanaal kiezen dat hun op dat moment het beste uitkomt. Zorg dat je de kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is goed ingericht hebt en verbind de verschillende kanalen ook met elkaar, zodat dit soepel in elkaar over kan lopen. Vanuit je Instagram story kun je bijvoorbeeld ook eens verwijzen naar je nieuwsbrief. Doordat je het uiteindelijk samenbrengt tot één gehele marketingstrategie versterkt het elkaar alleen maar.
Data privacy
De consument is zich steeds bewuster van zijn of haar rechten over het delen van persoonsgegevens. Over het algemeen maakt een consument zich hier niet al te veel zorgen over, op de voorwaarde dat de organisatie waarmee zij hun data delen hen vertrouwen geeft. Wees dus transparant hierover: deel open met je lezers dat hun data veilig is bij jou en dat je processen voldoen aan de GDPR wetgeving. De consument verwacht dan ook wel dat je een gepersonaliseerd aanbod kunt doen nu je over hun data beschikt, wat natuurlijk helemaal in lijn is met de trend om persoonlijker en relevanter te mailen.
Nieuwe manier van succes meten
Als e-mailmarketeer of misschien zelfs ondernemer weet je het nog wel; begin juni 2021, toen Apple de iOS15 update aankondigde en er veel veranderde op het gebied van privacy binnen het e-mailverkeer. Open-rates van mails kunnen nu niet meer zuiver gemeten worden. Paniek!Nu de paniek inmiddels wel een beetje gedaald is, is het belangrijk om je te richten op andere indicatoren om het succes van je mailcampagnes te meten. In 2022 ligt de focus dus op andere statistieken dan de open-rate waarmee marketeers kunnen bepalen wat wel of niet werkt binnen hun e-mailstrategie. Is het doel van een e-mail überhaupt om alleen geopend te worden? Of willen we dat klanten doorklikken en actie ondernemen? Marketeers zullen zich nu meer gaan richten op wat er ná het openen van een mail gebeurt. Click-through rates en conversies zijn dus de nieuwe focus.Als je het nog niet ingericht hebt, is dit ook hét moment om een attributiesysteem op te zetten met UTM parameters. Via deze weg kun je het webverkeer van e-mails, opt-in formulieren, social media, downloads op je site, aankopen via je shop en dergelijke bijhouden. Dit helpt enorm om de impact van onder andere e-mailmarketing op je organisatie helder te krijgen.
Conclusie
Samengevat valt het op dat de email marketing trends in 2022 vooral de focus leggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Er worden slimmere automatiseringen gebouwd en een volledig gepersonaliseerde ervaring aangeboden aan het klantenbestand dankzij Artificial Intelligence en diepte-segmentatie. De consument ervaart als het goed is een naadloze ervaring via de diverse online en offline kanalen. Er zal meer data samengevoegd worden. Goede integraties tussen verschillende systemen is daarom nu nóg belangrijker.Wanneer je deze email marketing trends volgt, zijn jouw mails vanaf heden altijd een direct resultaat van het gedrag, de geschiedenis, voorkeuren en interesses van jouw (potentiële) klant.