Wat is een exit intent popup?

Een exit intent popup is een online popup (bijvoorbeeld een overlay of extra scherm) die op het scherm verschijnt op het moment dat een websitebezoeker een pagina wil verlaten. Een exit intent popup is dus een techniek om bezoekers te behouden. Het is een slimme marketingtactiek die inspeelt op het gedrag van bezoekers en hen een laatste kans biedt om te converteren. Het doel van een exit intent popup is om de aandacht van de websitebezoeker vast te houden en ze te verleiden alsnog tot conversie over te gaan. 

Hoe werkt een exit intent popup?

Exit intent popups monitoren het gedrag van de websitebezoeker. De software houdt o.a. muisbewegingen bij. Wanneer de software detecteert dat de cursor naar de bovenkant van de browser beweegt – wat meestal aangeeft dat de bezoeker de intentie heeft om te vertrekken – wordt de exit intent popup getriggerd. 

Wat voor exit intent popups zijn er?

Er zijn allerlei soorten exit intent popups. Het doel is hetzelfde: de bezoeker laten overgaan tot een conversie. Je kunt in de exit intent popups bijvoorbeeld een speciale aanbieding, korting of een inschrijfformulier plaatsen. Enkele manieren om exit intent popups in te zetten, zijn de volgende:

Abandoned cart herstellen
Verlaat de websitebezoeker zijn winkelmandje zonder af te rekenen? Een herinnering en/of korting in een exit intent popup kan het verschil maken om tot aankoop over te gaan. 

Tijdelijke korting aanbieden
Een exit intent popup met een eenmalige of tijdelijke korting kan twijfelende bezoekers overhalen een aankoop te doen. 

Abonneren op een nieuwsbrief
Een exit intent popup kan exclusieve content of kortingen bij het aanmelden voor een nieuwsbrief onder de aandacht brengen. Sommige exit intent popup software biedt de mogelijkheid direct een e-mailadres achter te laten en kan integreren met je e-mailmarketingsoftware. 

Opbouw van een exit intent popup

Hoewel exit intent popups een goede marketingtool is om bezoekers te behouden, kunnen ze ook irritant zijn. Te opdringerige popups kunnen de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Het is key om de juiste balans te vinden. En houd er rekening mee dat bezoekers vaak haast hebben als ze de intentie hebben om de website te verlaten. Je exit intent popup moet dus een snelle, makkelijke boodschap hebben. Gemiddeld bevat een exit intent popup daarom tussen de 50 en 150 woorden. Gebruik daarbij een duidelijke, beknopte CTA. 

Exit intent popup software voor WooCommerce en Shopify

Veel webshops draaien op WooCommerce en Shopify. Enkele populaire softwaretools en plugins om exit intent popups voor WooCommerce en Shopify zijn:

  • Privy
  • OptinMonster
  • Justuno

Denk er bij het implementeren van de software wel altijd aan dat deze ook geschikt is voor mobiele gebruikers.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.