Fijne verjaardag! Een facebook advertentie tonen op iemand's verjaardag? Dat kan :). Bij het aanmaken van een account op Facebook heeft namelijk iedereen zijn geboortedatum moeten opgeven. Hierdoor weet Facebook van AL haar gebruikers de verjaardagen.
Facebook laat jóu deze data gebruiken om iemand bijvoorbeeld op zijn of haar verjaardag te kunnen feliciteren middels een Facebook advertentie. En dat geheel geautomatiseerd ;).
Voordat ik in ga op een aantal waardevolle cases wil ik je eerst even meenemen in de mogelijkheden die Facebook te bieden heeft als het gaat om het targeten op verjaardagen.
De mogelijkheden van Facebook targeting op verjaardagen
Facebook biedt verschillende mogelijkheden om op specifiek verjaardagen te targeten en diegenen een Facebook advertentie te tonen. Hieronder licht ik toe welke mogelijkheden dit zijn.
#1 - Target de 'jarige job' met een opkomende verjaardag
Je kunt de jarige targeten gedurende de 7 dagen voor zijn/haar verjaardag. Als je voor deze optie kiest dan bereik je dus iedereen die over 0 tot 7 dagen jarig is.
Deze optie is vooral geschikt wanneer je de jarige een kleine actie wilt laten nemen. Het is te kortdag om bijvoorbeeld een locatie te verhuren, maar bijvoorbeeld nog wel lang genoeg om een gratis appeltaart aan te bieden voor als de jarige nog de verjaardagsboodschappen bij de Albert Heijn in het dorp moet inslaan ;).
Deze optie vind je als je een nieuwe advertentie aanmaakt binnen je advertentiebeheer onder de doelgroep bij Demografische gegevens > Levensgebeurtenissen > Verjaardag > Bijna jarig.

#2 - Target jarigen in een specifieke maand van het jaar
De tweede mogelijkheid waarop je jarigen kunt targeten met een Facebook advertentie is op basis van de maand waarin ze jarig zijn. Zo kun je in januari bijvoorbeeld alvast een feestlocatie promoten voor alle jarigen in maart.
Ook deze optie vind je terug via Demografische gegevens > Levensgebeurtenissen > Verjaardag. Je kiest dan onder 'Geboortemaand' vervolgens de betreffende maand.

#3 - Richt de advertentie op vrienden van de jarige job!
Hoe gaaf is dat? Je kunt ook specifiek op de vrienden van een jarige targeten binnen Facebook. Hierdoor ben je in staat om cadeau's of verrassingspakketten aan te bieden.
Bij deze optie heb je twee mogelijkheden: tussen de periode 0-7 dagen voorafgaand aan de verjaardag (last-minute cadeau's) of iets langer van te voren; 7-30 dagen voorafgaand aan de verjaardag.
Jammer genoeg kun je bij deze optie niet op de specifieke leeftijd van de jarige & vrienden targeten, maar wellicht komt deze optie nog in de toekomst. Je kunt wel op geslacht filteren. Deze manier van targeten is alsnog erg waardevol. Ook leuk: je kunt tevens filteren op vrienden van mensen die net verloofd zijn, pasgetrouwde stellen of zelfs recent verhuisde personen.
Deze optie vind je hier: Demografische gegevens > Levensgebeurtenissen > Verjaardag > Vrienden van.

#4 - Combineren mag!
Wat dacht je er van om verschil te maken in leeftijd en het type advertentie? Je kunt prima op de leeftijd van een jarige targeten, op het geslacht.. of zelfs op interesses. Maak daar gebruik van!
Iedere leeftijd kent een andere fase binnen iemand's leven en ook iemand's interesses verschillen nog wel eens met de tijd. Dit zal zometeen in de voorbeelden van advertenties die wij delen nog duidelijker worden, maar om je alvast een beeld te geven: iemand die 18 - 19 jaar wordt is vaak eerder geïnteresseerd in mixdrankjes en iemand in de leeftijdscategorie 30+ houdt waarschijnlijk meer van een goede fles whisky. Als slijterij kun je hier dan gerichter op inspelen.
8 Unieke & creatieve manieren om iemand geautomatiseerd een Facebook Advertentie te tonen op zijn/haar verjaardag
Ik hoor je al denken: gaaf al die targeting mogelijkheden van Facebook, maar… wat kan ik ermee?
Hieronder deel ik twaalf ideeën, zodat je een concreet idee kunt vormen over hoe je jouw doelgroep een prettige verjaardag kunt wensen op Facebook.
Voorbeeld #1: Autorijschool
Stel je bent eigenaar van een autorijschool. Dan zie je vaak jongeren tussen de 17 - 23 jaar; zij starten namelijk vaak met hun rijbewijs. Hier kun je op inspelen door iemand binnen deze leeftijdscategorie, die daarnaast ook nog binnen een straal van 5 kilometer van jouw vestigingsplaats woont, een advertentie te tonen waarin je een gratis proefles geeft voor zijn/haar verjaardag. Grote kans dat wanneer diegene dan eenmaal een goede ervaring heeft met jouw rijschool, dat diegene ook bij jou komt lessen. En dat diegene het ook nog eens zal doorvertellen aan zijn/haar vrienden ;).
Voorbeeld #2: Slijterij
Wanneer je een slijterij runt, kun je in de dagen vóór iemand's verjaardag een mooie en unieke aanbieding doen aan de jarige. Je kunt kijken of diegene zijn inkopen bij jou zal doen door bijvoorbeeld de kratten bier in de aanbieding te zetten of de jarige zelf een lekker likeurtje aan te bieden. Hierbij is het ook belangrijk om de advertentie lokaal in te steken. Iemand zal natuurlijk niet 50 km omrijden voor 1 euro korting op een kratje bier ;).
Voorbeeld #3: Bakker
De dagen voor je verjaardag zijn altijd flink druk. Er komt altijd meer bij kijken dan je vooraf had gedacht. Een advertentie met daarin de tekst 'Hiep, hiep, hoera! Je bent bijna jarig! Je bent waarschijnlijk druk genoeg om alle benodigdheden voor het feest te regelen.. Zullen wij de taart voor je bakken?' zou voor mij daarom al wonderen doen.
Voorbeeld #4: Warenhuis
Beheer je een grote webshop met producten in alle soorten en maten? Je kunt dan op een verjaardag inspelen door de vrienden van de jarige te targeten met een advertentie als 'Oops! Nog geen cadeau in huis voor de jarige? Bestel vandaag nog één van de top cadeau's onder de 10 euro bij webshop.nl'.
Voorbeeld #5: Birthday deal!
Beheer je een webwinkel met dagdeals? Dan zou je een 'birthday deal' kunnen klaarzetten. Een deal waar je speciaal voor iemand's verjaardag een mega-korting weggeeft. Maar hier een unieke 60% korting of 80% korting deal van.
Voorbeeld #6: Branding
Waarom geen advertentie puur gericht op branding? Als lokale ondernemer gevestigd in een dorp is het een leuk idee om iedereen bij jou in het dorp een fijne verjaardag te wensen namens het bedrijf bijvoorbeeld. Wordt gewaardeerd ;).
Voorbeeld #7: Kapper
In de meeste dorpen/steden zitten meerdere kapsalons. Waarom geef je iemand op de eerste knipbeurt niet gewoon 50% korting voor zijn/haar verjaardag? Die ene keer kan qua kosten misschien niet helemaal uit, want jij moet je personeel betalen, maar een gemiddeld persoon komt iedere 2-3 maanden terug naar de kapper. Als jij iemand in het klantenbestand kunt krijgen door zo'n actie dan zou dat volgens mijn berekeningen toch top zijn ;).
Voorbeeld #8: Activiteitencentrum
Een activiteitencentrum zoals bijvoorbeeld een bowlingcentrum, restaurant of botenverhuur zou voor een verjaardag er slim aan doen om een Facebook advertentie te tonen met de 10 leukste activiteiten in de buurt om op je verjaardag te gaan doen. Hiervan zijn natuurlijk 4 van de 10 activiteiten mogelijk bij hen. Het zou toch mooi zijn als de jarige met de hele gastengroep uiteindelijk bij jou komt om een feestje te vieren?