• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Een Facebook doelstelling kiezen: klikken VS conversies

Wanneer je jouw Facebook advertentie gaat optimaliseren, dan is het kiezen en testen van de doelstelling van de advertentie één van de split-testen om te doen.

Wat werkt er nu beter? Welke Facebook doelstelling moet je nu kiezen? Betrokkenheid bij paginabericht, klikken op links of conversies?

Het algoritme van Facebook helpt ondernemers zoals jij en ik die adverteren op Facebook met het behalen van hun doelstellingen.

Dit betekent dat wanneer jij jouw advertentie optimaliseert voor ‘betrokkenheid bij paginabericht’ Facebook met je meekijkt wie er reageren op jouw bericht. Vervolgens wordt de advertentie getoond aan soortgelijke personen én personen die over het algemeen sneller reageren op een bericht. Bij klikken op links zal Facebook kijken naar klikken, en bij conversies naar wie er converteren.

Om eens te kijken wat er zou gebeuren, dupliceerde ik mijn advertentiecampagne voor de checklist ‘Adverteren op Facebook’ en wijzigde ik de doelstelling van 'conversies' naar 'klikken op links'.

Het experiment: klikken VS conversies

In de periode van 28 januari - 3 februari 2019 spendeerde ik 243,43 euro aan de test op basis van klikken op links en nog eens 233,94 euro aan het testen op basis van conversies. Een totaal testbudget van 477,37 euro dus.

Het moment van de waarheid…

Doelstelling 1: optimaliseren op conversies

Laten we starten met de advertentie geoptimaliseerd op basis van conversies. Voor deze test ben ik voornamelijk benieuwd naar de resultaten: kosten per klik, kosten per conversie.

Beide campagnes zijn opgezet met dezelfde doelgroepen en advertenties en zijn tussentijds niet geoptimaliseerd. Dit om een zo eerlijk mogelijke test te doen.

facebook doelstelling kiezen: campagne resultaten bekijken

De campagne geoptimaliseerd voor conversies behaalde met een gespendeerd budget van 233,94 euro een resultaat van 205 klikken op de link (1,14 euro per klik) en 111 downloads van de checklist. Er was een conversieratio van 54% op de opt-in pagina. Hierdoor betaalden wij 2,11 euro per inschrijving.

De kosten per klik en kosten per conversie in deze campagne liggen een stukje hoger dan onze normale campagnes, maar 2,11 euro is een inschrijving ons meer dan waard.

Doelstelling 2: optimaliseren op klikken op links

Toen ik vervolgens de resultaten van de campagne geoptimaliseerd op kosten per klik bekeek, was ik enorm verbaasd. De resultaten zagen er ongelooflijk positief uit. Ik spendeerde namelijk maar 0,50 euro per klik. Dat is ruim 55% voordeliger dan de campagne op basis van kosten per conversie!

facebook doelstelling kiezen: test twee campagnes

Tot ik keek naar de aanmeldingen.. Ik had dan wel 486 klikken (meer dan 2x zoveel!) op de link ontvangen, maar er waren een stuk minder aanmeldingen dan met de campagne geoptimaliseerd op conversies. Ik had slechts 28 aanmeldingen waardoor ik 8,69 euro per inschrijving betaalde en 5,76% conversie behaalde in plaats van 54% op basis van conversies.

Het algoritme van Facebook doet dus goed zijn werk. Het helpt om de juiste personen te bereiken wanneer deze geoptimaliseerd is op klikken op links. Maar de waarde van een link klik is wel veel lager dan een klik op de link indien deze is geoptimaliseerd op conversies.

Bevindingen:

  • Wanneer er veel meer klikken plaatsvinden naar de landingspagina wordt het optimaliseren van de opt-in pagina natuurlijk nog belangrijker. En als ik die 5,76% kan optimaliseren, zullen de kosten per conversie ook snel afnemen.
  • Beide campagnes zijn in de tussentijd niet geoptimaliseerd. Bij optimalisatie zullen de resultaten verbeteren, maar het verschil blijft erg groot.

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van marketing automatiseringen? Wij helpen je graag; dus neem gerust contact met ons op.

Youri Meuleman

Als online marketeer raak ik gefascineerd door adverteren op Facebook & het ontwikkelen van marketingfunnels. Je kent mij mogelijk als spreker op de Webwinkel Vakdagen, het IMU-event of het Social Media Ondernemer Congress. Tevens ben ik mede-eigenaar bij MailBlue (e-mailmarketing software) en Traffic Leaders (marketingbureau) waar ik, met mijn team, ondernemers ontzorg op het gebied van online marketing.