• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Facebook adverteren & funnels voor e-commerce

Waar denk jij aan bij het laten groeien van jouw bedrijf? Wil je nieuwe bezoekers naar je e-commerce website verkrijgen via adverteren op Facebook? Goed idee. Via Facebook advertenties ben je namelijk in staat om in korte tijd veel nieuwe bezoekers en klanten naar je e-commerce bedrijf te trekken. 

Je kunt nog zoveel bezoekers naar jouw website krijgen, maar op het moment dat deze bezoekers niet overgaan tot een aankoop, dan heeft het natuurlijk geen zin om te gaan adverteren. Daarvoor moet je ook de buying journey van je bezoeker optimaliseren: een funnel is daarbij onmisbaar.

Onthoud: iedere bezoeker op jouw website is uniek. Slechts een enkeling is bereid meteen een aankoop te doen, maar velen niet. Ondanks dat al jouw bezoekers zich in een andere fase van het aankoopproces bevinden, behandel je ze waarschijnlijk hetzelfde. Dat kan anders! Door gebruik te maken van een e-commerce funnel speel je in op de fase waarin de klant zich bevindt en stuur je diegene exact de content die hem over de streep zal trekken een aankoop te doen. 

In deze blog lees je dus niet alleen hoe adverteren jouw e-commerce business kan laten groeien, maar ook wat een funnel voor jou kan betekenen.

Tip 1: Pas segmentatie toe in je e-commerce funnel

Pas jij al segmentatie toe binnen jouw e-commerce business? De effectiviteit van een e-mailmarketing campagne hangt samen met het aanbod dat je doet. Sluit jouw aanbod aan bij de behoefte van de klant? Dan zal een groter percentage daadwerkelijk overgaan tot aankoop.

Voorbeeld: als dierenspeciaalzaak is het niet relevant het kattenvoer in de aanbieding aan te prijzen richting een hondeneigenaar. Door segmentatie toe te passen binnen jouw mailinglijst, kun je er voor zorgen dat je de juiste boodschap naar de juiste persoon stuurt.

Zo kun je met site-tracking starten om allereerst te bekijken welke pagina’s en categorieën een klant bezoekt op je site. Bezoekt een klant vaker dan 1x een pagina in de categorie ‘dwerghamsters’ dan kun je de klant een label/tag meegeven: ‘dwerghamster’. Dit zorgt ervoor dat je later conditionele inhoud kunt toevoegen aan de mail op basis van het label dat een contact draagt.

e-commerce facebook funnel

Daarnaast kun je ook een integratie opzetten met jouw webshop. Zo kun je, wanneer iemand een aankoop doet, ook meteen de categorie meetbaar maken in je e-mailmarketing systeem. Ook heb je meteen inzichtelijk in je e-mailmarketing software welk product er is aangeschaft. Op basis van het aangeschafte product kun je weer een nieuwe funnel laten lopen waarin je gerelateerde producten aanbiedt. Wanneer het een verbruiksartikel is, zoals een specifiek merk diervoeding, dan kun je dit in de toekomst weer opnieuw aanbieden.

Tip 2: Red de abandoned cart

Wanneer heb jij voor het laatst in jouw Google Analytics account gekeken? Let de volgende keer eens goed op het aantal personen dat naar de winkelwagen van je webshop is gegaan en hoeveel van die mensen ook daadwerkelijk een aankoop hebben voltooid. Volgens een recent onderzoek blijkt dat ruim 80% van alle winkelwagentjes wordt achtergelaten. Oftewel; een abandoned cart. 

Door een extra tussenstap aan het afrekenproces (oftewel de “checkout”) toe te voegen, kun je een aantal van deze “abandoned carts” redden. Zo liet Youri Meuleman bezoekers die het boek “Doe mij maar klanten” in hun winkelwagentje hadden gedaan enkel hun naam en hun e-mailadres invullen voordat hij ze doorstuurde naar stap 2: de adresgegevens.

Het resultaat: Van de 8.562 personen die hun bestelling niet volledig hadden afgerond, wist hij toch nog 894 orders te ‘redden’. Dat is 10,4% van alle verloren bestellingen!

Dit hele cart abandonment proces heeft hij via de e-mailmarketing software van MailBlue geautomatiseerd. 

Tip 3: Bouw een mailinglijst

Als e-commerce ondernemer is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat je enkel op Facebook kunt adverteren naar een directe verkoop. Dat de strategieën die coaches gebruiken met een e-book, het bouwen van een mailinglijst en vervolgens verkopen realiseren niet voor e-commerce werkt.

Helaas; het tegendeel is waar! We geven je een voorbeeld.

Al een tijdje adverteerde het team van Youri voor een supplementen business. In eerste instantie zijn ze gestart met een advertentiecampagne die direct moest converteren. Dit ging een aantal weken goed. Totdat de kosten begonnen te stijgen. Ze kwamen na een aantal weken op 25 euro per verkoop uit en later zelfs 35 euro; het was niet meer zo winstgevend als voorheen.

Ze zijn toen gaan kijken welke andere mogelijkheden er waren. Een eerste start was: het adverteren van verschillende e-books. Gekeken naar het pijnpunt van de klant schreven ze hier een e-book over. Met dit e-book konden ze vervolgens adverteren. Er werd tussen de €0,40 en €0,60 euro per inschrijving op de mailinglijst betaald. Bij de eerste mails waren ze al in staat om +/- 2% van deze inschrijvingen te converteren naar een klant. Zo betaalden ze minder per nieuwe klant dan ze voorheen deden met de advertentiecampagne.

Tegelijkertijd groeide de mailinglijst ook met enkele honderden personen per dag. Aan deze personen verstuurden ze regelmatig een aanbieding, maar ze boden hen ook andere supplementen aan. Wat bleek; op de lange termijn was deze strategie nog veel succesvoller.

Tip 4: Haal het maximale uit jouw webshop met conversie optimalisatie

Adverteer jij al op Facebook voor jouw e-commerce bedrijf? Waar optimaliseer jij jouw advertentiecampagnes dan op: betrokkenheid, conversies of klikken?

Wij hebben het getest!  Wat blijkt? Het algoritme van Facebook wordt steeds slimmer. De campagne geoptimaliseerd op basis van klikken kreeg veel meer -en voordeligere- klikken dan de campagne op basis van conversies. Alleen deze klikken leidden vaak niet tot een daadwerkelijke conversie. Bij de campagne op conversies geoptimaliseerd betaalden we soms wel 2x zo veel voor een klik, maar we zagen ook dat deze klikken veel beter converteerden.

Zet jij je doelstelling op klikken dan krijg je klikken. Is jouw doelstelling conversies? Dan krijg je betalende klanten ;).

Benieuwd naar alle testresultaten? Lees hier over het Facebook experiment: optimaliseren voor klikken VS conversies.

Tip 5: Retargeting op Facebook

Keer op keer is het raak. Het lanceren van een retargeting campagne voor e-commerce bedrijven blijkt telkens weer de meest winstgevende campagne te zijn. Wie zal als eerste tot een aankoop overgaan? Juist; de mensen die al eens hebben gezocht op jouw product of dienst.

Voor retargeting op Facebook heb je geen grote budgetten nodig, omdat je enkel de bezoekers die jouw e-commerce website al eens hebben bezocht bereikt met deze advertentie. Start bijvoorbeeld eens met 5 euro per dag.

Moet je dan voor ieder product een nieuwe advertentie maken? Nee hoor! Specifiek voor e-commerce businesses met veel producten zijn er namelijk dynamische retargeting advertenties. Dit houdt in dat je 1x een advertentie aanmaakt en dat Facebook dit vervolgens voor al jouw producten doet. 

Lees hier de 'Retargeting op Facebook' tutorial >>.

Tip 6: Gebruik jij al Video Advertising via Facebook?

Wist je dat je ook de kijkers van jouw facebook video kunt bereiken met nieuwe advertenties?

Video advertenties zijn enorm voordelig. Zo komt het regelmatig voor dat we minder dan 0,01 euro per kijker betalen. Dat is 1 cent! 

Door de kijkers van een video te ‘retargeten’ bereik je de interactieve kijker. Je adverteert met een super voordelige video advertentie -waar vaak sowieso al sales uit komen- om vervolgens de kijkers een verkoop advertentie te tonen. Werkt perfect!

Moet je dan nu een hele video opnemen? Nee hoor; in het advertentiebeheer van Facebook kun je zelfs met een paar afbeeldingen geautomatiseerd een simpele video maken. Daar is geen geavanceerde techniek voor nodig en je bent direct in staat om te meten wie jouw video allemaal hebben bekeken. 

Tip 7: Het effect van de 'win-actie' funnel voor e-commerce

Adverteren op Facebook voor een e-commerce bedrijf wordt heel vaak ‘saai’ gedaan. Vaak wordt simpelweg het product gepromoot. Deze campagnes kun je wel optimaliseren, maar vaak is het een ‘het werkt’ of ‘het werkt niet’ campagne. Veel mogelijkheden heb je niet. Dat kan leuker én effectiever via een win-actie.

Een win-actie staat voornamelijk in het teken van het genereren van leads, ofwel potentiële klanten. 

Door een product via Facebook weg te geven zul je zien dat de interactie & betrokkenheid een stuk hoger ligt dan normaal gesproken bij een advertentie. Dit is goed; nu wordt je bericht voordeliger verspreid én zullen klanten het bericht ook eerder onthouden.

Door als ‘voorwaarde’ aan de win-actie te stellen dat iemand zich inschrijft op de mailinglijst kun je je mailinglijst op gaan bouwen. Je geeft de prijs weg en aan de niet-winnaars kun je een kortingscode met een waanzinnig aanbod sturen. Waarom? Om uiteindelijk break-even te spelen op de advertentiekosten.

Stel dat door de kortingsactie 3% van alle deelnemers een product bij je heeft gekocht. Dat betekent dat 3/100 mensen een aankoop bij je hebben gedaan. Dit betekent ook dat 97/100 mensen dit nog niét hebben gedaan. Wel hebben deze 97 personen een interesse getoond in jouw product. Nu kun je via de opgebouwde mailinglijst jouw product onder de aandacht brengen door te inspireren, in te spelen op speciale dagen, educatie over het product te bieden en de geïnteresseerden mee te laten doen aan toekomstige acties.

Tip 8: Kijk naar de achterkant van je business

Is je wel eens opgevallen dat marketeers in Amerika een heel ander spel spelen dan in Nederland?

Je kunt op drie manieren adverteren:

  • Zeker; je adverteert direct winstgevend.
  • Veilig; je bent in staat om een klant te ‘kopen’ en hier ‘break-even’ voor te adverteren.
  • Risicovol; dit is wat de grote jongens doen. Zij adverteren ‘verliesgevend’ maar weten dat op de langere termijn de strategie extreem winstgevend is.

Denk bijvoorbeeld aan partijen als Zalando, Uber & Tesla; zij zijn allemaal nog niet winstgevend. Toch groeien dit soort bedrijven als kool. Dit is exact de strategie die in Amerika al gehanteerd wordt. Ze moeten wel vanwege de hoge concurrentie.

In Nederland is dit helemaal nog niet nodig, maar het is wel een onwijs interessante gedachtegang. Je hebt een ‘voorkant’ van de business en een ‘achterkant’ van de business. Vaak zijn wij als ondernemer gefocust op de voorkant van de business: alles moet direct iets opleveren.

Terwijl in Amerika ondernemers eerder bereid zijn om vandaag een ‘verlies’ te pakken. Zij weten namelijk dat wanneer een klant een eerste aankoop doet er uiteindelijk ook een tweede, derde, vierde of vijfde aankoop volgt. Het kan best zijn dat zij pas winstgevend worden bij de derde aankoop. 

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw e-commerce Facebook advertenties uitbesteden? Misschien wil je ook de inrichting van je funnels uitbesteden? Wij helpen je graag, dus neem gerust contact met ons op!

Meer lezen?

Geïnteresseerd in de mogelijkheden van e-mail marketing op e-commerce gebied? Lees dan meer over e-commerce en marketing automatisering

Over deze auteur: Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek