Facebook relevantiescore verbeteren en optimaliseren

De Facebook relevantiescore geeft de waardering aan waarop Facebook jouw advertentie beoordeeld. De Facebook relevantiescore is te vergelijken met de kwaliteitsscore van Google Adwords en komt in de meeste gevallen ook weer overeen met de kosten per klik die je betaalt.

In dit artikel lees je meer over hoe je jouw advertenties kunt optimaliseren, hoe je minder kunt gaan betalen per klik en wat je kunt doen om de relevantiescore van Facebook te verbeteren.

Wat is de Facebook relevantiescore?

De Facebook relevantiescore geeft aan hoe relevant een advertentie is voor een bepaalde doelgroep, vandaar ook de naam ‘relevantiescore’. Maar niet alleen de relevantie wordt hier in meegenomen. Facebook kijkt ook naar de hoeveelheid positieve en negatieve feedback op je advertenties en de acties die haar gebruikers ondernemen.

Voorbeelden van negatieve feedback zijn bijvoorbeeld de ‘bericht verbergen’ en de ‘Alles verbergen van deze pagina’ optie die je aan kunt klikken wanneer je een Facebook advertentie ziet.

Voorbeelden van positieve feedback die Facebook kan ontvangen zijn het aantal shares, likes, reacties, klikken, conversies, etc.

Dus ja; ook het aantal conversies of het doel van je advertentie wordt meegerekend. Heb jij een advertentie aangemaakt met als doel meer klikken naar je website? Dan speelt het aantal klikken naar je website vanuit die advertentie een rol bij het bepalen van je relevantiescore.

De score wordt bepaald op een schaal van 1 tot 10. Hierbij is een score van 1 heel slecht en een score van 10 heel goed. Wat opmerkelijk is om te zien is de invloed van de relevantiescore op de kosten per website-klik op Facebook.

In de onderstaande grafiek van AdEspresso wordt getoond wat invloed van de score precies is op de kosten per klik:

Hoe kan ik de Facebook relevantiescore verbeteren?

Je kunt de Facebook relevantiescore verbeteren door te sleutelen aan je Facebook advertentie. Ieder onderdeel van je advertentie heeft namelijk invloed op de relevantiescore.  Wat kun je dan zoal kunt optimaliseren? Hieronder lees je een aantal ideeën:

Je afbeelding aanpassen

De afbeelding bij je Facebook advertentie is één van de eerste dingen die een gebruiker van Facebook ziet wanneer hij/zij jouw advertentie voorbij ziet komen in zijn of haar tijdlijn. Het is dus belangrijk dat de afbeelding aanspreekt en de aandacht trekt.

Wat kun je zoal testen met je afbeelding? Om je wat ideeën te geven wat je kunt testen met alleen al je afbeelding heb ik hier wat voorbeelden:

Mensen & Gezichten – Mensen voelen zich vaak aangetrokken tot mensen. Bekijk of je een afbeelding met daarop een persoon kunt gebruiken. Of juist andersom natuurlijk; als je al een afbeelding van een persoon gebruikt, om eens een afbeelding van iets heel anders te gebruiken.

Klein logo – Je kunt ook een klein logo in je afbeelding plaatsen. Een logo geeft in de meeste gevallen het nodige vertrouwen en een bepaalde herkenbaarheid in je advertenties.

Call-to-action – Plaats eens een call-to-action op je afbeelding. Op deze manier trekt de afbeelding niet alleen de aandacht maar is ook het doel direct duidelijk. Vergeet hierbij niet dat een afbeelding op Facebook maximaal uit 20% tekst mag bestaan.

Relevantie vs. irrelevant – Gebruik je nu een relevante afbeelding voor je advertentie? Probeer dan eens een totaal irrelevante afbeelding te gebruiken voor je advertentie, misschien valt dit juist wel meer op ;).

Man vs. vrouw – Staat er een man of een vrouw afgebeeld op de foto bij je advertentie? Per doelgroep verschilt het, maar meestal trekt een vrouw toch nét even iets meer aandacht. Dit bij zowel een mannelijke als een vrouwelijke doelgroep.

Bereik de juiste doelgroep met Facebook Ads

Facebook geeft je zoveel mogelijkheden om te adverteren dat het soms even zoeken is wat nu de beste doelgroep is om te targeten met jouw advertentie. Je kunt koude doelgroepen targeten maar je kunt ook bestaande klanten via Facebook bereiken.

Eerder heb ik een artikel geschreven met hierin verschillende manieren hoe je bij Facebook kunt targeten en welke doelgroepen het meest waardevol zijn. Je kunt in dit artikel lezen hoe je Facebook doelgroepen samenstelt >>.

Optimaliseer je Facebook advertentie

Je Facebook advertentie speelt ook een grote rol in het verhogen van je relevantiescore. Dit bericht is uiteindelijk hetgeen waar mensen op reageren en waardoor mensen actie ondernemen. Een paar tips om je Facebook advertentie te optimaliseren:

Link preview of geen link preview – Wanneer je een link plaatst in je advertentie verschijnt er een klikbare afbeelding met een titel en een subtitel. Deze kun je weghalen; vaak werkt het bij langere berichten beter om deze weg te halen. Bij kortere berichten kun je hierdoor juist weer makkelijker door laten klikken naar de website.

Korte berichten vs. lange berichten – In een lang bericht kun je de benefits van je product al benoemen en kun je de bezwaren wegnemen van een klant. Ook kun je op de emotie van de (potentiële) klant inspelen en vervolgens een aanbod doen. In een kort bericht is dit veel lastiger, maar krijg je vaak wel weer meer klikken. Testen dus ;).

De call-to-action – Staat de call-to-action duidelijk in je advertentie? Is het duidelijk wat het voordeel voor de lezer is om door te klikken naar jouw website? Of zich aan te melden? Of misschien wel een aankoop te doen? Herformuleer je CTA eventueel en verbeter hiermee de prestatie van je advertentie.

Gebruik een ‘verse’ advertentie

Wanneer jij al 6 maanden achter elkaar dezelfde advertentie aan dezelfde doelgroep toont, dan kun je er vanuit gaan dat iedereen jouw advertentie al wel heeft gezien. Veel mensen hebben dan al gebruik gemaakt van jouw aanbod en anderen hebben juist besloten geen gebruik te willen maken van jouw aanbod.

In het advertentiebeheer van Facebook kun je bekijken wat de frequentie is geweest van het tonen van advertenties. Wanneer je advertentie gemiddeld 9 of 10x is weergegeven aan dezelfde persoon, dan zit de levensduur van de advertentie er wel zo’n beetje op. Je kunt dan beter een nieuwe advertentie maken, of bijvoorbeeld simpelweg de afbeelding vervangen.

Welke invloed heeft de Facebook relevantiescore op mijn advertentie?

De Facebook relevantiescore is een indicatie die door Facebook wordt gebruikt om aan te geven hoe waardevol je advertentie is voor de gebruiker die jouw advertentie te zien krijgt. In principe staat dit dus los van de advertentie zelf en de resultaten hiervan.

Wat wel logisch is, is dat Facebook de prijzen per klik verhoogt of je advertentie wat minder vaak laat zien wanneer er veel negatieve feedback is en je relevantiescore dus laag is. Facebook haar doel is om waardevol te zijn voor de gebruiker van Facebook, want zonder gebruikers ook geen advertentie inkomsten.

Is je advertentie winstgevend en behaal je veel conversies tegen een lage prijs? Maak je dan niet te druk over de relevantiescore; het is niet bepalend voor je advertentie. Wanneer jij met jouw advertentie het doel bereikt welke je wilde bereiken, dan is de advertentiecampagne succesvol. Behaal je de doelstellingen niet? Dan kun je naar de relevantiescore kijken en deze mogelijk optimaliseren.

Waar kun je de relevantiescore van je Facebook advertentie vinden?

Mocht de Facebook relevantiescore niet direct zichtbaar zijn bij je advertentie
in het advertentiebeheer, dan moet je even de kolommen aanpassen binnen je advertentiebeheer. Hoe doe je dit?

Stap 1: Ga naar je advertentiebeheer en klik op de advertentiecampagne.Stap 2: Klik twee keer door. Wanneer je op de advertentiecampagne klikt, kom je in de advertentieset terecht. Vervolgens klik je nog een keer en dan kom je bij de statistieken van een specifiek bericht terecht.Stap 3: Hier vind je de relevantiescore. Vind je deze hier niet? Dan kun je de kolommen aanpassen. Eventueel Stap 4: Klik op kolommen, selecteer ‘kolommen aanpassen’ en zoek naar ‘relevantiescore’. Selecteer de relevantiescore vervolgens en klik op ‘toepassen’. Nu moet de relevantiescore bij je statistieken staan :).

Combineer met marketing automation software

Geavanceerdere marketing automatisering systemen, zoals MailBlue, maken het mogelijk om via de Facebook Custom Audiences integratie relevanter te kunnen zijn voor je Facebook doelgroepen. Dit te meer omdat je het proces van het toevoegen of verwijderen van contacten aan een specifieke Facebook doelgroep kunt automatiseren. Hoe mooi is het als je op basis van allerlei triggers kunt besluiten dat iemand getarget mag worden met een andere advertentie? Zo kun je contacten via MailBlue dankzij deze integratie automatisch toe laten voegen (of verwijderen) van een doelgroep wanneer;

  • Iemand een bepaalde websitepagina bekijkt
  • Iemand voldoet aan bepaalde geografische kenmerken
  • Een contact een specifiek(e) product/dienst bij je koopt
  • Een contact een mail opent of een bepaalde link in die mail aangeklikt heeft
  • .. of ieder ander stukje informatie dat je van jouw contacten verzameld hebt!

Je kunt jouw doelgroepen dankzij marketing automation software op Facebook dus een advertentie laten zien op precies hét juiste moment in iemand’s klantreis. Zo zou je bijvoorbeeld een Facebook advertentie kunnen laten zien aan je contacten die naadloos aansluit op de mail met een aanbieding die ze eerder hebben geopend. De moeite waard om dus een koppeling te leggen tussen je e-mail marketing systeem en Facebook middels deze integratie!