• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Facebook Retargeting Stappenplan (+ 12 praktische tips!)

Facebook Retargeting is de meest effectieve manier van adverteren op Facebook wanneer je meer wilt verkopen aan jouw bestaande doelgroep. Je bereikt namelijk de mensen die jouw website of verkooppagina al eens hebben bezocht, zij kennen jou dus al. Doordat zij jou kennen, zul je zien dat je met deze doelgroep tegen lagere kosten zowel meer inschrijvingen op je mailinglijst krijgt, alsook meer verkopen.

In dit artikel help ik je op weg met het aanmaken van jouw eerste retargeting campagne. Daarnaast deel ik ook de best werkende strategieën met je.

Inhoudsopgave: Facebook Retargeting

Facebook tracking pixel aanmaken

Voordat je een retargeting campagne kunt opzetten moet Facebook eerst weten welke mensen er op jouw website zijn geweest. Hiervoor kun je in het advertentiebeheer een tracking pixel aanmaken. Dit is een klein stukje code welke je op jouw eigen website plaatst, zodat Facebook exact weet wie jouw website heeft bezocht.

Om de pixel aan te maken ga je naar het Advertentiebeheer > Meten en rapporteren > Pixels.

Facebook tracking pixel aanmaken
Code facebook tracking pixel

Tracking pixel op je WordPress website plaatsen

De Facebook pixel plaats je gemakkelijk op je website met behulp van de ‘Insert Headers and Footers’ plugin voor WordPress.

Maak je geen gebruik van WordPress, dan raad ik je aan om de pixel met behulp van de Google Tag Manager op je website te plaatsen.

Werk je met WooCommerce, dan raad ik de WooCommerce Facebook Plugin aan. Deze plugin zorgt ervoor dat je zelfs de orderwaarde van een bestelling terug kunt vinden bij jouw advertentiecampagne.

Facebook pixel checker: controle

Tot slot wil je altijd controleren of de pixel goed is geïnstalleerd op jouw website. Dit doe je met de Facebook Pixel Helper. De checker is een plugin voor Google-chrome die exact aangeeft of de pixel wel of niet goed is geïnstalleerd.

Retargeting doelgroep aanmaken

Je bent bijna zover; het aanmaken van de doelgroep is de één-na-laatste stap voordat je jouw advertentie live kunt zetten. Bij het aanmaken van een doelgroep kun je ervoor kiezen om alle websitebezoekers in deze doelgroep op te nemen, maar je kunt er ook voor kiezen om een hele specifieke doelgroep hierin op te nemen. Bijvoorbeeld de bezoekers van een specifieke verkooppagina.

Een aangepaste doelgroep maak je via het Advertentiebeheer > Middelen > Doelgroepen.

Facebook retargeting: aangepaste doelgroep aanmaken

Facebook retargeting campagne maken in het advertentiebeheer

Alle instellingen staan nu goed en het is tijd om jouw eerste advertentiecampagne aan te maken. In deze advertentiecampagne selecteer je als doelgroep de aangepaste doelgroep die je zojuist hebt aangemaakt. 

Facebook retargeting: aangepaste doelgroep instellen

12 Strategieën voor jouw Facebook Retargeting campagne

Facebook Retargeting is één van de best converterende en meest winstgevende advertentie strategieën van dit moment. Maar hoe haal je hier vandaag nog het maximale resultaat uit?

Tip 1 - Schrijf verschillende advertentieteksten voor verschillende doelgroepen

Iedere (website)bezoeker is anders en iedereen die heeft een andere ‘trigger’ nodig om over te gaan tot een aankoop. Zorg ervoor dat je weet hóe jouw bezoeker koopt. Pas daar vervolgens jouw retargeting advertentie op aan.

Het heeft geen zin om 30 dagen lang dezelfde advertentie te tonen. In mijn ervaring werkt het beter om verschillende advertenties te tonen in de volgende categorieën websitebezoekers:

  • Websitebezoekers in de afgelopen 1-2 dagen
  • De bezoekers in de afgelopen 3-4 dagen
  • Bezoekers in de afgelopen 5 dagen
  • Bezoekers in de afgelopen 7 dagen

Door de Facebook campagne zo specifiek op te zetten, kun je de klant informeren over jouw product. Daarnaast kun je in de ene advertentie bezwaren wegnemen en in een andere advertentie juist proberen om persoonlijk in contact komen. Ook kun je uiteindelijk de druk ietsje ophogen door aan te geven dat vandaag de laatste dag is om gebruik te maken van een speciale kortingscode.

Voorbeeld strategie 1 > van websitebezoeker naar opt-in of webinardeelnemer

Deze eerste strategie is gelijk de meest voorkomende strategie die op dit moment wordt gebruikt. Je kunt met Facebook Website Custom Audiences alle bezoekers van je website een advertentie laten zien van bijvoorbeeld je weggever zoals een e-book. Op deze manier kun je namen en e-mailadressen verkrijgen. Of nodig je websitebezoekers bijvoorbeeld uit voor een webinar.

Een websitebezoeker kan via de zoekmachines op je website belanden of via via. Doordat deze websitebezoeker dus hoogstwaarschijnlijk naar iets op zoek is of over jou heeft gehoord, is het heel waardevol om deze persoon ook een Facebook advertentie te tonen.

Vergeet hierbij overigens niet om je huidige mailinglijst en de conversies van de opt-in pagina uit te sluiten. Het heeft natuurlijk geen zin om iemand voor de 2e, 3e of 4e keer te overtuigen jouw e-book te downloaden ;)..

sign-up sign

Tip 2 - Optimaliseer voor bereik in plaats van conversies

Normaal gesproken raad ik aan om je Facebook campagne altijd te optimaliseren voor conversies. Dit omdat het algoritme van Facebook je op deze manier helpt om jouw doelstelling te behalen. Maar in het geval van retargeting raad ik je aan om de advertentie te optimaliseren op basis van bereik.

Waarom een ander advies bij Facebook retargeting campagnes? Omdat de doelgroep kleiner is en ook al specifiek genoeg is. Stel; je adverteert aan iedereen die een product heeft achtergelaten in zijn of haar winkelmandje, dan wil je hier niet nog eens in segmenteren. Je wilt nu iedereen bereiken met een verlaten winkelmandje.

Tip 3 - Zet retargeting in voor jouw conversiepagina's

Naast dat je jouw websitebezoekers wilt gebruiken als doelgroep, raad ik je aan om losse campagnes te maken voor nog specifiekere doelgroepen. Denk aan mensen die jouw opt-in pagina hebben bekeken maar niet hebben gekocht, mensen die de prijzenpagina hebben bezocht maar geen demo hebben aangevraagd of mensen die een product aan hun winkelmand hebben toegevoegd maar nog niet hebben afgerekend.

Voorbeeld strategie 3 > verlaten opt-in pagina

Op een opt-in pagina kan een gebruiker zich inschrijven door zijn naam en e-mailadres achter te laten om bijvoorbeeld een e-book te ontvangen. In de meeste gevallen converteert zo’n pagina ergens tussen de 35 – 70% van de bezoekers.

De overige bezoekers verlaten deze pagina. Mogelijk verlieten zij jouw pagina omdat de timing niet juist was, of omdat ze net de kinderen even van school moest halen en het vervolgens vergeten waren. Door deze bezoekers te retargeten en nogmaals te attenderen op jouw aanbod zul je zien dat veel meer bezoekers zich uiteindelijk inschrijven voor jouw mailinglijst.

Let op: het is belangrijk dat je niet steeds dezelfde advertentie laat zien, maar je kunt wel herhalen in een advertentie dat de gebruiker het niet echt mag missen. “Tijdelijke actie: Ontvang gratis X”. Zeker wanneer je bijvoorbeeld een gratis e-book aanbiedt is dit een goede strategie.

Sluit hierbij je wel je bestaande mailinglijst en de conversies van de opt-in pagina uit, zodat je de advertentie alleen toont aan de gebruikers die niet geconverteerd zijn tot een opt-in.

Tip 4 - Sluit kopers uit van jouw Facebook advertentie

Vergeet niet om bestaande klanten uit te sluiten van de advertentie. Hoe vervelend is het als je nieuwe schoenen hebt gekocht dat je de week erop precies dezelfde schoenen nog voorbij ziet komen in een advertentie? Buiten dat het de klant irriteert kost het jou ook onnodig geld. Je betaalt tenslotte voor het bereik.

Tip 5 - Gebruik de Facebook Tracking Pixel voor het maken van vergelijkbare doelgroepen

Een ander groot voordeel van de Facebook Tracking Pixel is dat je op basis van de data die deze pixel voor jou verzamelt, ook vergelijkbare doelgroepen kunt maken. In het advertentiebeheer van Facebook kunnen wij als marketeer natuurlijk een aantal interesses benoemen, maar met het algoritme van Facebook doet Facebook dit voor je. Dit doet Facebook op basis van honderden overeenkomsten van de doelgroep.

Tip 6 - Combineer Facebook advertenties met e-mailmarketing

Wist je dat je met MailBlue / ActiveCampaign jouw advertenties in één lijn kunt laten lopen met jouw e-mailmarketing? MailBlue heeft een koppeling ontwikkeld waarbij je mensen, die bijvoorbeeld een mail wel of juist niet openen, in een aangepaste doelgroep kunt plaatsen. Volledig automatisch! Zo kun je mensen die een mail openen een aanbieding van jouw product tonen en iemand die de mail niet opent, kun je bijvoorbeeld de mail tonen op Facebook. Dit is mogelijk dankzij de Facebook Custom Audience integratie.

Tip 7 - Webwinkel: Dynamische Retargeting

Wil je als webwinkel gebruikmaken van retargeting, dan kun je jouw webwinkel koppelen aan Facebook. Met behulp van dynamische retargeting hoef je niet per product een nieuwe doelgroep en advertentie aan te maken, omdat Facebook dit volledig automatisch voor jou doet. Hoe handig! Zo kun je dus geautomatiseerd de bezoekers van je webwinkel retargeten met een productadvertentie van het product welke ze in je shop hebben bekeken.

Om dit in te stellen moet je een producten-feed van je webwinkel uploaden naar Facebook en ieder product moet hierbij een uniek kenmerk hebben, zoals bijvoorbeeld de EAN code. Het is even technisch om dit allemaal in te stellen, maar zeker de moeite waard om hier mee aan de slag te gaan.

Sluit bij deze campagne overigens ook de ‘kopers’ van jouw product uit, zodat je alleen de mensen retarget die de bestelling nog niet hebben afgerond.

Tip 8 - Webshop: Retarget de winkelwagen verlaters

“Oeps, je hebt nog iets in je online winkelwagen liggen” of “Vergeet je niet iets?”. Met retargeting kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Wanneer iemand een product in zijn of haar winkelmandje heeft geplaatst maar niet heeft afgerekend dan is het mogelijk om hem of haar hier via jouw Facebook advertentie nog op te wijzen.

Het is je zelf vast ook weleens overkomen dat je iets wel wilde kopen maar dat je net even de random reader niet kon vinden of nog even wilde overleggen met je partner. Dit zijn vaak de momenten waarop een (bijna) klant dit verder vergeet. Via retargeting kun je de klant terug in het afrekenproces krijgen. Zeker de moeite waard om deze strategie eens uit te testen, gezien ongeveer 75% van alle online winkelwagentjes verlaten wordt vóórdat de checkout voltooid is. Gezien de open-rate van een mail waarin je iemand aan zijn/haar bestelling herinnert, gemiddeld al zo’n 45% is, zal de retargeting via Facebook advertenties je ook nog wel wat conversies opleveren.

winkelwagen (shoppen)

Tip 9 - Retargeting op basis van website categorieën

Wanneer jij een grotere blog of website hebt met meerdere categorieën, dan kun je op basis van de “slug” (de URL) ook retargeten op een bepaalde categorie. Zo hebben wij deze blog in de categorie ‘Facebook advertising’ geplaatst. We zouden dan wanneer je een artikel uit deze categorie leest, kunnen besluiten om jou een retargeting advertentie op Facebook te laten zien naar een e-book over ‘Facebook adverteren’. Of op het moment dat je een artikel leest uit de categorie ‘E-mailmarketing’ dat je dan een retargeting advertentie naar bijvoorbeeld ons handboek E-mailmarketing te zien krijgt.

Tip 10 - Retargeting voor SAAS partijen: van prijzenpagina naar trial 

Wanneer een bezoeker op jouw website naar de prijzenpagina gaat of de features pagina, dan kun je er wel vanuit gaan dat die persoon interesse heeft in jouw product of dienst. Waarom bied je diegene niet actief nog een 14 dagen trial van jouw product aan?

Laat een geïnteresseerde gebruiker kennis maken met jouw product en converteer hem vervolgens middels een salesfunnel tot een klant van jouw product.

Vergeet ook hierbij niet om je huidige klanten uit te sluiten van deze campagne, want mogelijk heeft de websitebezoeker zich al aangemeld.

Tip 11 - Retarget je actieve klanten en gebruikers

Organiseer je binnenkort een event, lanceer je een nieuw product of wil je de gebruikers van jouw product langer vasthouden aan jouw product/dienst? Het is vaak makkelijker om een bestaande klant te converteren naar een nieuw product dan een geheel nieuwe klant te vinden. Retargeting kan om deze reden ook perfect worden ingezet om je huidige klanten te upsellen naar andere of nieuwe producten.

Tip 12 - Retargeting inzetten voor meer ‘vind-ik-leuks’ op jouw Facebookpagina

Wil je meer ‘vind-ik-leuks’ op je Facebookpagina? Dan is retargeting van je websitebezoekers hier ook een goed medium voor. Je kunt op Facebook namelijk adverteren voor meer likes aan de bezoekers die bijvoorbeeld in de afgelopen 2 of 3 dagen op jouw website zijn geweest.

Wanneer een gebruiker 2 of 3 dagen geleden nog op je website is geweest, dan zit die website nog zo vers in het geheugen van de gebruiker dat een gebruiker eerder ook je Facebook pagina zal liken dan wanneer ze jouw website alweer vergeten zijn.

Oh; vergeet hierbij niet je bestaande ‘vind-ik-leuks’ uit te sluiten van deze campagne ;).

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook advertising uitbesteden? Wij verzorgen Facebook marketing voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van funnels en marketing automation. We helpen je graag, dus neem gerust contact met ons op.

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek