Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

Gedrag targeting: site tracking & marketing automation

Gedrag targeting: site tracking & marketing automation

Site tracking. Dé manier om precies te weten wat jouw contacten op jouw website doen: welke pagina’s ze bezoeken, welke blogs ze lezen, welke producten ze bekijken. Met site tracking kun je dit gedrag volledig volgen en uitlezen in jouw MailBlue account. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om jouw e-mailmarketing op af te stemmen. Zo zorg je ervoor dat je altijd op het juiste moment de meest relevante content stuurt naar je contacten. Een super sterke functie waarmee je hoe dan ook je mailings optimaliseert. In deze blog geven we je meer inzicht in de functionaliteit en hoe je het kunt toepassen in jouw eigen account.

Verstuur het juiste bericht, op het juiste moment naar de juiste contactpersoon.

Zodra je de site tracking code uit jouw MailBlue account installeert op jouw website, gaat het de pagina bezoeken per bezoeker volgen. Deze informatie is in eerste instantie anoniem en niet toegankelijk. Maar: zodra een bezoeker de opt-in procedure heeft voltooid en actief op je mailinglijst staat, kun je deze informatie inzien. Je weet dan wanneer ze op je website zijn geweest, hoe vaak en welke pagina’s ze hebben bezocht.

Zo weet je precies wat jouw contacten van je willen. Je kunt namelijk op basis van deze data inschatten:

  1. Waar ze in geïnteresseerd zijn
    De pagina’s die je contacten bezoeken geven je een idee van waar ze naar op zoek zijn en welke content voor hen van belang is.
  2. De mate waarin ze geïnteresseerd zijn
    Wanneer contacten meerdere malen dezelfde pagina’s bezoeken, kun je er vanuit gaan dat ze heel geïnteresseerd zijn in de content. Heeft iemand een bepaalde productpagina vijf keer bekeken, dan weet je dat diegene meer interesse heeft in dat product dan iemand die hem maar één keer heeft bekeken.

Volg je contacten geautomatiseerd op, op basis van hun gedrag op jouw website.

Hele interessante data dus. Het mooie is dat je op basis hiervan ook automatiseringen kunt triggeren in jouw MailBlue account. Omdat MailBlue ziet wat een contact doet, kunnen er ook acties op basis van dit gedrag uitgevoerd worden. Dit biedt ontzettend veel mogelijkheden voor marketing automation en zo zorg je voor een gepersonaliseerde ervaring voor jouw contacten.

Zo kun je met MailBlue bijvoorbeeld:

  • Een kortingscode versturen wanneer een contact een productpagina meer dan twee keer heeft bekeken.
  • Contact opnemen met een bezoeker die al zes keer hetzelfde product heeft bekeken maar nog niet heeft gekocht. Zo kun je achterhalen of ze vragen hebben of ergens vastlopen – informatie die je ook weer kunt gebruiken om jouw website en verkoopproces te optimaliseren.
  • Punten toekennen aan contacten op basis van paginabezoeken. Zodra ze een bepaalde score bereiken kun je een notify sturen naar  je sales medewerker met dat het mogelijk interessant is om dit contact persoonlijk op te volgen.
  • Een persoonlijk bedankje sturen nadat iemand een review heeft achtergelaten. Dit kun je achterhalen op basis van de bevestigingspagina die ze bezoeken na het invullen van het review formulier.
  • Een kort mailtje sturen met ‘kan ik je helpen?’ zodra een contact na aankoop van een product meerdere malen je hulp pagina bekijkt.
  • Tags toekennen met interesses, die je bepaalt op basis van de pagina’s die (meerdere malen) worden bezocht.

Behalve het starten van automations, kun je deze informatie ook goed gebruiken om verder te segmenteren. Stel je hebt een product in de sale die niet per se voor iedereen in je lijst interessant is. Met de site tracking data kun je dan een campagne instellen die je enkel stuurt naar de contacten die dit product al eerder hebben bekeken (of dezelfde productcategorie hebben bezocht). Uiteraard kun je dit ook toepassen bij het maken van splitsingen in je automations. Deze vorm van segmentatie zorgt ervoor dat je een sterke relatie opbouwt met je contacten. Door altijd content te sturen die voor hen relevant is, zorg je er ook voor dat je open-rate en click-through-rate stijgt en het aantal uitschrijvingen daalt.

Direct instellen? Lees hier hoe je site tracking activeert.

Mocht je nog geen MailBlue account hebben, dan kun je hier jouw gratis proefaccount aanvragen.

Post a Comment