Google Mijn Bedrijf, ook wel bekend als Google My Business, is een gratis tool van Google om de online aanwezigheid van bedrijven te vergroten. Dit gebeurt via Google Zoeken en Google Maps. Bij het zoeken naar de naam van het bedrijf of lokale diensten en producten, krijgt men het bedrijfsprofiel te zien.
Wat zijn de functies van Google Mijn Bedrijf?
Met Google Mijn Bedrijf vergroot en beheer je als ondernemer je online aanwezigheid. En daarmee dus ook het bereik tot je doelgroep!
Een bedrijfsprofiel heeft de volgende functies:
- adres en contactgegevens tonen
- openingstijden communiceren (en eenvoudig aanpassen)
- locatie op Google Maps tonen
- beeldmateriaal tonen
- reviews ontvangen en hierop reageren
Google Mijn Bedrijf maakt zich daardoor onmisbaar voor ondernemers. De tool maakt klantcommunicatie niet alleen gemakkelijker, maar helpt ook bij je online reputatie door reviews en het sneller kunnen beantwoorden van klantvragen.
Statistieken in Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf heeft nog een handige functie, namelijk inzicht geven op basis van data. De tool slaat automatisch data op en zet deze om in statistieken. Zo weet je hoe vaak je bedrijfsprofiel wordt bekeken, hoe vaak mensen je direct bellen op het nummer in je profiel (als ze je vinden met Google op hun telefoon) en hoe vaak je website wordt bezocht via je Google-vermelding.
Is Google Mijn Bedrijf ook te gebruiken zonder vestiging?
Jazeker, Google Mijn Bedrijf is voor elke ondernemer geschikt mits er klantcontact is. Wel is het zo dat Google Mijn Bedrijf extra handig is voor lokale bedrijven, zoals restaurants, winkels en bijvoorbeeld fysiotherapeuten en tandartsen.
Stel dat je gevestigd bent in Gelderland, dan zal iemand uit Amsterdam die niet specifiek op jouw bedrijfsnaam zoekt je niet snel terugvinden in de zoekresultaten. Deze zal lokale bedrijven te zien krijgen en niet jouw bedrijf. Google laat namelijk eerder lokale bedrijven in Amsterdam zien die dezelfde dienst aanbieden.