Google & Yahoo Authentication Changes in 2024

De Google en Yahoo Authentication Changes van 2024… Het klinkt een beetje alsof de wereld van e-mailmarketing op zijn kop wordt gezet. Gelukkig is dat niet helemaal het geval. Wel zijn er een aantal veranderingen waar je als ondernemer (die gebruikmaakt van e-mailmarketing) rekening mee moet houden.

Wat houden de Google en Yahoo Authentication Changes in?

Vanaf 1 februari van dit jaar (2024) voeren Google en Yahoo nieuwe authenticatievereisten en wijzigingen in spampreventie door. Google stelt eisen die vanaf februari 2024 van kracht worden en met name impact hebben op verzenders van grote hoeveelheden e-mails.

Tegelijkertijd introduceert Yahoo een parallelle reeks vereisten. Deze veranderingen zijn bedoeld om de afleverbaarheid te verbeteren, de afzender te verifiëren, de reputatie van de verzender te optimaliseren en zo de kwaliteit van e-mail voor de eindgebruiker te verbeteren.

Wat betekent dit concreet voor e-mailmarketeers als jij? Met name dat het dus nog belangrijker wordt om er voor te zorgen dat jouw authenticatie goed staat ingesteld. Het laatste wat je wil, is dat jouw e-mails niet bij de ontvanger aankomen. 

Hoe zorg ik dat ik klaar ben voor deze wijziging?

Voor online marketeers is de term ‘e-mail deliverability’ waarschijnlijk geen onbekende. Kort gezegd geeft e-mail deliverability het percentage aan van verzonden e-mails dat daadwerkelijk de eindbestemming bereikt. Het kan snel gebeuren dat marketingmails als spam worden gemarkeerd, waardoor ontvangers nooit de kans krijgen deze te lezen. Dit is niet alleen tijdrovend, maar het beïnvloedt ook het rendement van e-mailcampagnes.

Spamfilters hebben altijd al een cruciale rol gespeeld in de afleverbaarheid van e-mails, maar ze zijn nu nog belangrijker geworden. Een essentieel aspect van de nieuwe vereisten van Google is namelijk dat verzenders DKIM-e-mailauthenticatie moeten instellen. Naast DKIM zal nu ook een basis-DMARC-record nodig zijn. Als je ervoor zorgt dat je volledige DNS-instellingen correct zijn geconfigureerd, zit je in principe safe. Met de DNS-instellingen bedoelen we DKIM, DMARC en SPF. Heb je deze authenticaties al eens ingesteld? Dan is het niet nodig deze nogmaals door te voeren. 

MailBlue gebruikers kunnen deze ‘records’ gemakkelijk controleren via https://toolbox.mailblue.nl/ 

Om ervoor te zorgen dat jouw e-mails wel worden afgeleverd en een hoge afleverbaarheid hebben, is het van essentieel belang om te verifiëren dat jij eigenaar bent van jouw domein. Door deze ‘records’ correct in te stellen, geef je e-mailproviders zoals Gmail en Yahoo het signaal dat jij een betrouwbare, geverifieerde afzender bent.

Kortom, het is eenvoudiger dan je zou denken: schakel e-mailauthenticatie in en zorg voor een kwalitatieve mailinglijst. Door deze stappen te volgen, ben je goed voorbereid op de veranderingen en voorkom je dat jouw e-mails in de spamfolder terecht komen.

Waar kan ik de domein authenticatie instellen?

Om te zorgen dat jij klaar bent voor deze wijziging, helpen we je graag op weg met wat je nu exact voor 1 februari moet aanpassen. De domein authenticatie waar over gesproken wordt, vind je in jouw MailBlue (of andere e-mailmarketingsoftware) account terug. Met jouw MailBlue account en de hostingpartij waar je jouw domeinnaam hebt gekocht, kun je het volgende doorvoeren:

Gebruik geen gratis domein
Het beheren van een persoonlijke (gekochte) domeinnaam is noodzakelijk. Met een gratis domein (gmail.com of outlook.com bijvoorbeeld) kun je de spamfilters namelijk niet instellen. Zorg dat je bij een hostingpartij jouw persoonlijke domein aanvraagt, om die in gebruik te gaan nemen.

Stel je SPF-records in 
Om te voorkomen dat je e-mails / automations in de spam komen, kun je de Sender Policy Framework (SPF) instellen (instructies >).

Stel je DMARC-records in
DMARC vertelt mailproviders als Gmail en Outlook wat er moet gebeuren als jouw e-mailberichten niet door SPF of DKIM geverifieerd kunnen worden op ‘echtheid’ (instructies >).

Stel je DKIM-records in
In essentie is DKIM een ”handtekening” die iedere zender van een e-mail aan zijn e-mails toe kan voegen. Deze handtekening maakt duidelijk dat de zender van de e-mails daadwerkelijk degene is die hij beweert te zijn (instructies >).

Controleer of het vinkje op ‘Ik zal mijn eigen e-mailverificatie beheren’ is geactiveerd. Zonder dit vinkje, kunnen de instellingen niet worden toegepast.

Ben jij een MailBlue gebruiker? Gebruik vooral ook even onze Toolbox. Deze geeft je duidelijk uitleg over welke stappen je precies kunt doorlopen. Kom je er tóch niet aan uit, dan helpt ons Support Team je graag verder.

3 tips voor het verder verbeteren van je afleverbaarheid

Het punt is duidelijk: e-mailproviders doen er alles aan om de gebruikerservaring van haar gebruikers te verbeteren. Gelukkig is er meer dat je kunt doen om jouw afleverbaarheid en relevantie voor de lezer zo hoog mogelijk te houden. 

E-mailproviders hebben hierbij aangegeven dat een gezonde mailinglijst < 0,1% spam complaints mag ontvangen. Dit betekent dat 1 op de 1.000 contacten die jouw e-mails ontvangt maar een spam complaint mag indienen. Relevantie is hierin belangrijk om spam complaints te voorkomen.

  1. Een schone mailinglijst…

Je ziet het op iedere mailinglijst. Naarmate een mailinglijst ouder wordt, daalt de open ratio. De oorzaak: de ontvanger heeft zijn interesse verloren, heeft jouw mails naar het beruchte ‘reclame’ tabje versleept of heeft simpelweg een nieuw e-mailadres.

Een schone, gezonde mailinglijst zorgt voor hogere open ratio’s. Hogere open ratio’s geven de juiste signalen af aan ESP’s (E-mail Service Providers), dit zorgt vervolgens weer voor een verbeterde deliverability van jouw e-mail. Je krijgt als het ware een hogere score, dit is de reputatie van jou als afzender. Een hogere reputatie zorgt er ook voor dat mails aan andere contacten vanaf jouw domein beter worden afgeleverd bij de eindgebruiker. Kortom: je wilt je mailinglijst schoonhouden. 

  1. MailBlue Engagement Tagging

Om een schone mailinglijst te behouden, is het van belang om inzichtelijk te maken welke contacten jouw nieuwsbrieven openen of jouw website nog bezoeken na een bepaalde periode. Hiervoor maken we bij MailBlue gebruik van de Engagement Tagging funnel. Deze funnel bestaat uit twee delen en kun je direct vanuit jouw MailBlue-account activeren.

De Engagement Tagging Funnel is in theorie een simpele, recht-toe-recht-aan funnel, bestaande uit twee delen. In de engagement tagging funnel (part 1) worden er ‘tags’ meegegeven aan een contact:

0 – 7 dagen sinds laatst geopende mail: Engaged, Recent Activity
7 – 28 dagen sinds laatst geopende mail: Engaged
28 – 58 dagen sinds laatst geopende mail: Disengaged
58+ dagen sinds laatst geopende mail: Inactive

In het tweede gedeelte van de funnel worden contacten opnieuw toegevoegd aan het eerste gedeelte van de funnel. Dit gebeurt zodra zij een actie ondernemen, zoals: een pagina bezoeken op jouw website, klikken op een link in een e-mail of een e-mail openen.

Dit zorgt ervoor dat de ‘tagging’ opnieuw wordt opgestart en de juiste ‘tags’ worden toegevoegd aan het profiel van een gebruiker. Zo kun jij inactieve contacten uitschrijven van jouw mailinglijst en houd je een kwalitatieve mailinglijst over.

  1. Segmenteer en profiteer!

In een wereld vol prikkels, eindeloze marketing kanalen en reclame-uitingen is personaliseren nu belangrijker dan ooit. Het vergroot niet alleen de betrokkenheid van je contacten, maar verhoogt ook aanzienlijk de kans op conversie. Door boodschappen op maat te leveren, ervaren klanten het gevoel begrepen en gewaardeerd te worden. Dit benadrukt de individuele behoeften en versterkt de merkloyaliteit. Niet alleen leidt dit tot een grotere kans op het doen van een aankoop, maar de verzamelde data an sich is ook enorm waardevol. Bedenk je eens hoeveel inzicht je voor jouw bedrijf kunt verkrijgen bij het verzamelen van al deze klantinformatie. Hiermee kun je niet alleen jouw marketing, maar ook de bedrijfsstrategie verbeteren.

Geen zorgen, deze extra tips zijn niet verplicht om voor 1 februari toe te passen. Zolang je ervoor zorgt dat je e-mail authenticatie goed is ingesteld, zit je safe! Neem dus wel even de tijd om ervoor te zorgen dat deze op tijd correct zijn geconfigureerd.

Ook interessant: