We doen er alles aan om MailBlue zo gemakkelijk en logisch mogelijk in te delen. Soms kan het gebeuren dat er vragen ontstaan bij het gebruik van het systeem. Om je hierbij te helpen hebben we de meest gestelde vragen hieronder op een rij gezet.

Overstappen naar MailBlue

Heb je al een mailinglijst maar wil je graag overstappen naar MailBlue? Dit is erg makkelijk. Bij ons kun je namelijk gemakkelijk al je contacten importeren.

Contactpersonen exporteren vanuit ActiveCampaign >
Contactpersonen exporteren vanuit MailChimp >
Contactpersonen exporteren vanuit Aweber >

Inloggen op MailBlue

Inloggen op MailBlue kan op twee manieren:

  1. Je hebt van ons een e-mail gekregen met hierin je inloggegevens. In deze e-mail staat:
  • De website (de unieke link naar jouw account);
  • De gebruikersnaam;
  • Het wachtwoord.

Deze e-mail ziet er als volgt uit:

2. Klik op onderstaande link en vul vervolgens je gegevens in:

Hoe verstuur ik een e-mail?

Een e-mail verzenden aan je mailinglijst – of zoals we dit in MailBlue noemen ‘een campagne verzenden’ – is eigenlijk heel eenvoudig. Waar je enkel even rekening mee moet houden is dat je eerst een fysiek adres hebt ingesteld, een mailinglijst hebt aangemaakt en een contact hebt toegevoegd aan deze mailinglijst voordat je de eerste campagne gaat versturen.

Hoe start ik een campagne?

Een campagne kan je opmaken door naar het kopje ”campagne” te gaan links bovenin. Vervolgens klik je rechts op ‘’Nieuwe campagne’’. Je vult dan een naam voor je campagne in, deze naam kunnen de lezers niet zien. Op dit scherm kun je ook kiezen wat voor campagne je wilt starten: bijvoorbeeld een standaard campagne, een geautomatiseerde campagne of een automatische antwoorder. Vervolgens kies je de lijst waar je de campagne naartoe wilt sturen.

Als je dit hebt gedaan, kun je de mail gaan opmaken. Je kunt hiervoor gebruik maken van de bestaande templates of je start zelf vanaf het begin. De mails zijn helemaal naar wens op te maken. Een opgemaakte mail kun je ook opslaan als template, zodat je die in de toekomst opnieuw kunt gebruiken.

Nadat je de mail hebt opgemaakt kom je bij de op één na laatste stap: de samenvatting. Hier controleer je of je de juiste lijst hebt gekozen, of het ‘van’ e-mailadres klopt, wanneer de mail wordt verzonden en alle andere laatste dingen. Als dit allemaal klopt, kan de campagne worden verzonden.

Hoe creëer ik automations?

Automations creëren is makkelijker dan vaak gedacht wordt. Om te beginnen ga je naar het kopje automations links bovenin. Je klikt vervolgens aan de rechterkant ‘’nieuwe automation’’ en kiest wat voor automation je zou willen opstarten. De meest gebruikte is ‘’start from scratch’’, je kunt hier namelijk alles nog aanpassen en van alle functies gebruikmaken.

Je begint je automations met een trigger. De trigger is hetgeen wat moet gebeuren voordat de automation start. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat een contact zich inschrijft op een lijst of als een contact een mail heeft geopend. Denk hier goed over na, want hier start de automation.

Vervolgens kun je acties toevoegen aan de automation. Je kunt direct een mail versturen of je start bijvoorbeeld met een wachttijd voordat er een mail wordt verzonden. Er zijn veel verschillende soorten acties en het is de moeite waard om hier even de tijd voor te nemen. Automations hebben zoveel mogelijkheden.

Als je een mail wilt verzenden kun je deze mail weer helemaal naar wens opmaken, gebruik maken van de standaard templates of van jouw eigen templates. Voordat je de automation op actief zet, is het van belang dat alles gecontroleerd is onder ‘’instellingen’’ en in het overzicht als je op volgende hebt geklikt. Je kunt in het overzicht ook testmails naar jezelf sturen.

Hoe stel ik mijn SenderID/SPF in?

Wat je kunt doen om te zorgen dat je e-mails / automations niet meer in de spam komt, kun je de SenderID instellen. Via onderstaande stappen kan je dit doen:

  1. Klik op ”instellingen” in MailBlue;
  2. Klik hierna op ”geavanceerd”;
  3. Vink ‘’I will manage my own email authentication’’ aan;
  4. Vul vervolgens bij SenderID het domein in vanuit waar je e-mails wilt versturen;
  5. Klik op ”generate”;
  6. Vervolgens krijg je een code. kopieer de code en voeg deze als record toe aan je domeinnaam via de host (bijvoorbeeld TransIP of Hostnet);
  7. Klik vervolgens onder aan de pagina op ”bewaar instellingen”;

Hieronder vind je een screenshot waarin staat hoe je dit in je domein als record moet zetten:

Hoe maak ik een formulier aan?

Via het kopje ‘’formulieren’’ bovenin kun je formulieren aanmaken. Een formulier is handig wanneer je mensen wilt laten inschrijven voor jouw lijsten. Het formulier kun je integreren in jouw website en zo komen de inschrijvingen op de juiste plek in MailBlue terecht.

Een formulier kun je helemaal naar wens opmaken. Zo kun je dezelfde kleuren gebruiken als in jouw website, zodat het formulier bij de huisstijl past. Je kunt zelf beslissen wat mensen allemaal moeten invullen in het formulier. Daarnaast kun je zelf instellen wat mensen te zien krijgen als zij het formulier hebben ingevuld. Je kunt een ‘’bedankt’’ laten zien of je kunt ze doorsturen naar een URL. Je kunt ook instellen of mensen hun inschrijving nog moeten bevestigen via de mail. Dit kun je aan of uit zetten bij het tandwieltje naast ‘’action’’.

Hoe pas ik de bevestigingsmail aan?

De bevestigingsmail kan je aanpassen in het formulier. Rechts in dit formulier zie je een veld met ”form actions” staan. Hierin druk je op het tandwieltje waarna je bij de double opt-in instellingen uitkomt. Als je dit aanzet staat het aan. Mocht je de double opt-in mail willen wijzigen dan kun je dit doen onder ‘’wijzig’’.

Hieronder vind je screenshots waarin staat hoe je hier komt:

Hoe importeer ik een lijst?

Een lijst importeren vanuit een ander e-mailprogramma of een bestaande contactlijst is vrij makkelijk. Hiervoor moet je eerst een lijst in MailBlue aanmaken. Je krijgt dan een pop-up dat je de lijst een naam moet geven, een URL moet invoeren waarvoor de lijst wordt gebruikt en je moet hier invullen hoe de contacten in jouw lijst zijn gekomen en waarom ze de e-mails ontvangen. Doe dit zorgvuldig, anders kan het platform jouw e-mails als spam gaan zien.

Zodra je de lijst hebt aangemaakt, kun je contacten gaan importeren. Dit kan gemakkelijk door een CSV-bestand te importeren. Vaak als je een lijst exporteert vanuit een ander e-mailprogramma wordt hier automatisch een CSV-bestand van gemaakt, dit bestand kun je dan inladen in MailBlue. Je kunt contacten uiteraard ook handmatig invoeren of via de kopieer/plak-functie. Daarnaast zijn er nog verschillende koppelingen met andere programma’s te leggen om contacten automatisch toe te voegen aan MailBlue.

Wanneer je een lijst hebt geïmporteerd, kan het zijn dat je een aantal vragen moet beantwoorden voordat de import definitief is. Beantwoord deze vragen zorgvuldig, anders kan het platform jouw campagnes of automations als spam zien.

Welke koppelingen zijn er beschikbaar?

Via Zapier hebben wij toegang tot meer dan 150 koppelingen met MailBlue. Vrijwel iedere koppeling die je wilt maken is hierdoor beschikbaar gemaakt.

MailBlue is een partner van ActiveCampaign en wij gebruiken haar techniek. Bij het maken van koppelingen moet je er rekening mee houden dat MailBlue en ActiveCampaign hetzelfde is en je mogelijk voor de optie ‘ActiveCampaign’ moet kiezen.

Bekijk hier alle mogelijke koppelingen.

Waar vind ik de API / Developer instellingen?

Om een externe website toegang te geven, om bijvoorbeeld contacten aan te maken, gebruiken we een API Key. Dit is een geheime sleutel om toegang te krijgen tot jouw account. Deze API Key kun je vinden in jouw MailBlue account door de onderstaande stappen te volgen.

Stap 1: Klik op jouw naam en ga naar ‘Mijn Instellingen’.

Stap 2: Navigeer via het linkermenu naar ‘Developer’, hier vind je de API Key.

Een koppeling maken met Phoenix

Voor het koppelen van Active Campaign moet je eerst de API key vanuit Active Campaign kopiëren.

1. Dit kan je doen als je op je profiel klikt > My settings.
2. Vervolgens klik je op Developer en kopieer je de URL en Key.

3. Nu kan je de koppeling maken binnen Phoenix.
4. Ga naar Marketing > Email Marketing.
5. Plak hier de URL en Key die je uit Active Campaign hebt gekopieerd.
6. Klik vervolgens op save en synchroniseer de lijsten, klaar!

Een koppeling maken met PayPro

Bij MailBlue is het ook mogelijk om een koppeling te maken met Betaal- & Affiliatesysteem PayPro. Hiervoor zijn wel een aantal stappen noodzakelijk.

Stap 1: Stuur een mail naar PayPro met de vraag of je mee kunt doen aan het bèta-programma met Zapier;

Stap 2: Maak een Zapier-account aan;

Stap 3: Koppel het Zapier-account aan jouw ActiveCampaign/MailBlue account.

Wij zijn ons ervan bewust dat voor deze koppeling een stukje technische kennis is vereist en dat je hiervoor ook een account bij Zapier moet aanmaken. Een abonnement bij Zapier start vanaf 25 euro per maand. Door onze nauwe samenwerking met Zapier kunnen wij je dit abonnement voor 20 euro per maand aanbieden. De koppeling met PayPro kunnen we gratis voor je uitvoeren.

Wil je dat we je volledig ontzorgen bij deze koppeling? Neem dan even contact met ons op >>

Kan ik MailBlue gebruiken in combinatie met WordPress?

Bij MailBlue zijn we groot voorstander van WordPress en daarom hebben we een WordPress-plugin ontwikkeld waarbij je heel gemakkelijk site-tracking maar ook de inschrijfformulieren op je website kunt plaatsen.

Je kunt de plugin installeren door in je WordPress-website naar ‘Plugins’ te gaan, te kiezen voor ‘Nieuwe Plugin’ en te zoeken naar ‘ActiveCampaign’.

Eenmaal geïnstalleerd moet je jouw MailBlue account nog even koppelen aan deze plugin. Dit doe je door in het menu binnen WordPress naar ‘Instellingen’ -> ‘ActiveCampaign’ te gaan en hier de API-gegevens in te vullen. Kan je je API-gegevens niet vinden? Klik dan hier.

Bij het aanmaken van een nieuwe pagina of blogartikel vind je nu een logo van ActiveCampaign waarmee je een inschrijfformulier kunt invoegen.

Via ‘Instellingen’ -> ‘ActiveCampaign’ kun je ook met één vinkje de Site Tracking activeren. Vergeet niet om daarna op ‘Update Settings’ te klikken.

Kan ik bij MailBlue met iDeal betalen?

Één van de voordelen aan het werken met MailBlue in plaats van direct met ActiveCampaign is dat wij als Nederlands bedrijf ook Nederlandstalige betalingsmethode kunnen aanbieden. Je ActiveCampaign account via MailBlue kun je maandelijks via iDeal betalen. Bij de factuur die je via ons ontvangt zit direct een handige betaallink. Ook kun je ervoor kiezen om te betalen via automatische incasso.

Kan ik bij MailBlue met automatische incasso betalen?

Één van de voordelen aan het werken met MailBlue in plaats van direct met ActiveCampaign is dat wij als Nederlands bedrijf ook Nederlandstalige betalingsmethode kunnen aanbieden. Je ActiveCampaign account via MailBlue kun je maandelijks via Automatische Incasso betalen. Bij de factuur die je via ons ontvangt zit direct een handige link om dit in te stellen voor jouw account. Ook kun je ervoor kiezen om te betalen via iDeal.

Hoe kan ik mijn account upgraden?

Gefeliciteerd met al die nieuwe inschrijvingen! Het is tijd om jouw account te upgraden. Natuurlijk houden wij jouw inschrijvingen voor je in de gaten zodat je geen inschrijvingen misloopt, hiervan ontvang je dan ook meldingen in jouw account.

Ben je toe aan een account waarin je meer inschrijvingen kunt beheren? Neem dan direct even contact met ons op via info@mailblue.nl of bel +31 85 029 05 29 en wij upgraden je account direct.

Hoe pas ik de taalinstellingen aan?

MailBlue is standaard in het Nederlands ingesteld. Mocht je MailBlue internationaal willen gebruiken of vind je het zelf fijn als MailBlue in een andere taal staat ingesteld, dan kun je dit heel gemakkelijk in jouw profiel aanpassen.

Stap 1: Klik op jouw naam rechtsboven in het account en navigeer naar ‘mijn instellingen’.

Stap 2: Scroll iets naar beneden totdat je de taalinstellingen tegenkomt en pas deze aan.

Stap 3: Vergeet niet op ‘bewaar instellingen’ te klikken.

Waar kan ik de tijdzone aanpassen?

Bij het aanmaken van een account staat de tijdzone standaard ingesteld op de Nederlandse tijd (Europa/Amsterdam). Mocht je vaak mailings verzenden in bijvoorbeeld Amerika, dan kan het handig zijn om de tijdzone aan te passen naar de tijdzone daar zodat je mailtjes niet midden in de nacht aankomen. Dit doe je door de volgende stappen te ondernemen.

Stap 1: Klik op jouw naam rechtsboven in het account en navigeer naar ‘mijn instellingen’.

Stap 2: Scroll iets naar beneden totdat je de tijdzone-instellingen tegenkomt en pas deze aan.

Stap 3: Vergeet niet op ‘bewaar instellingen’ te klikken.

Een fysiek adres instellen/aanpassen

Het is verplicht om onder je mailings jouw (bedrijfs-)gegevens te vermelden. Dit is ingesteld om SPAM tegen te gaan. Dit adres moet zijn ingesteld voordat je een eerste mailing kunt gaan verzenden. Na een verhuizing of aanpassing in het bedrijf kan het echter zo zijn dat je deze opnieuw wilt instellen of dat je de gegevens wilt aanpassen.

Stap 1: Klik op jouw naam rechtsboven in het account en navigeer naar ‘mijn instellingen’.

Stap 2: Klik in het linkermenu op ‘Addresses’ en vervolgens op ‘Add Address’.

Wat is een CSV-bestand?

Om contacten te kunnen uploaden, zal je spreadsheet waarin de contacten staan eerst moeten worden opgeslagen als een CSV-bestand. Een CSV-bestand slaat de gegevens in dit Excel-bestand op als platte tekst. Dit betekent dat opmaak en formules niet worden opgeslagen. Een CSV-bestand kan worden herkend aan de .csv-extensie.

Klik hier om je spreadsheet op te slaan als CSV-bestand.

Klik hier om meer te weten te komen over het importeren van contacten vanuit een CSV-bestand.

Klik hier wanneer je een foutmelding krijgt tijdens het importeren.

Hoe kan ik mijn spreadsheet opslaan als CSV-bestand?

1. Open je spreadsheet en klik op ”file” (of ”Bestand”) en vervolgens op ”Save As” (of ”Opslaan Als”).

CSV_file_save_as.png

2. Selecteer ”CSV UTF-8” in het dropdown menu en klik op ”Save” (of ”Opslaan”).

save_as_csv.png

3. Klik op “Save Active Sheet” (of ”Opslaan”)

save_active_sheet.png

Hoe kan ik met een CSV-bestand contacten importeren?

Om contacten te importeren met een CSV-bestand, klik links bovenin op ”contacten” en vervolgens rechts bovenin op ”importeer”.

Klik op “Import from file” of ”Importeer bestand”:

Er wordt een nieuw venster geopend waarin je het bestand kunt kiezen dat je wilt uploaden. Klik op ”Open”: je gekozen bestand wordt nu verwerkt.

Je komt nu op een scherm waarin je de kolommen uit je gekozen bestand kunt koppelen aan een veld in MailBlue. Selecteer rechts in het dropdownmenu de waarde die matcht met de waarde links. Selecteer ”importeer dit veld niet” in het dropdownmenu voor iedere waarde die je niet wilt importeren in MailBlue.

Staat er in het dropdownmenu geen matchende waarde bij? Je kan deze gemakkelijk zelf toevoegen. Om dit te doen klik je op het dropdownmenu en hier zie je onderin ”[ Voeg Nieuw Veld Toe ]” staan.

Wanneer je deze stap hebt doorlopen, scroll je naar beneden en selecteer je de lijst waarin deze nieuwe contacten moeten worden opgenomen. Als je gebruik maakt van tags kan je deze hier ook invullen. Beide stappen zijn optioneel.

Klik tot slot op ”Nu Importeren” en je contacten zijn succesvol geïmporteerd in MailBlue.

Hoe kan ik al mijn contacten exporteren?

Om contacten te exporteren naar een CSV-bestand, klik links bovenin op ”contacten” en vervolgens rechts bovenin op ”exporteren”.

Image_2016-06-22_at_12.54.23_PM.png

Een nieuw venster opent en de export download gelijk. Dit is een CSV-bestand.

Het geëxporteerde bestand bevat kolommen voor onder andere e-mailadressen, voornamen, achternamen, bedrijfsnamen, custom velden en tags. Iedere gegeven tag voor ieder contact wordt apart in een kolom opgenomen.

Hoe kan ik een enkel contact toevoegen of verwijderen van een lijst?

Om een enkel contact toe te voegen of te verwijderen van een lijst, klik links bovenin op ”contacten” en vervolgens rechts op ”contactpersoon zoeken”. Je kunt hier zowel zoeken op naam, e-mailadres en bedrijfsnaam.

Klik op het contact dat je zoekt om deze specifieke contactpersoon te openen.

Scroll naar beneden, hier zie je ”lijsten”.


Om een contactpersoon toe te voegen, klik op ”toevoegen” en selecteer de vinkjes aan welke lijst je deze contactpersoon toe wilt voegen. Klik tot slot op ”OK”.

Om een contactpersoon te verwijderen van een lijst, klik je op de naam van deze lijst en selecteer je ”uitgeschreven” in het dropdownmenu.

Hoe kan mijn recent geïmporteerde contacten zien?

1. klik links bovenin op ”contacten” en vervolgens rechts bovenin op ”importeer”.

Click_Import.png

2. Klik op ”Bekijk recente imports”

Click_view_recent_imports.png

3. In het overzicht dat nu opent, klik je op het import om het te bekijken.

Recent_import_modal.png

4. De resultaten van de import worden nu weergegeven. Hier zijn zowel de successful als de failed rows zichtbaar. Een failed row betekent dat deze rijen niet zijn geïmporteerd.

Import_results.png

Site tracking op je website plaatsen

Met Site-Tracking kun je de inschrijvingen op jouw mailinglijst helemaal volgen op jouw website. Zo kun je zien welke pagina’s iemand bezoekt en waarin een gebruiker is geïnteresseerd. Stel je eens voor dat je geautomatiseerd een mailtje kunt sturen aan iedereen die in de winkelwagen is geweest maar geen aankoop heeft gedaan! Dit kan via de site- & event tracking van MailBlue.

Om gebruik te kunnen maken moet er een klein stukje code worden geplaatst op de website. Deze code moet in de van de website worden geplaatst.

Maak je gebruik van WordPress? Maak je geen zorgen je kunt dit heel makkelijk doen via de ‘Insert Headers and Footers Plugin‘. Maak je geen gebruik van WordPress? Vraag dan jouw webbouwer om dit voor je te doen.

De code die je moet plaatsen vind je in jouw MailBlue account door de onderstaande stappen te volgen.

Stap 1: Ga naar ‘Mijn Instellingen’ door op je naam rechts bovenin te klikken.

Stap 2: Zet ‘Site Tracking’ aan met de ‘switch’.

Stap 3: Voeg je websiteURL toe via de Domain Whitelist en plaats de code op de website.

Vergeet niet om op ‘bewaar instellingen’ te klikken.

MailBlue en Active Campaign: hoe zit dit nu?

MailBlue is Nederlandstalig partner van ActiveCampaign, dit houdt in dat we samenwerken met ActiveCampaign om jou een zo prettig mogelijke ervaring te bieden. Concreet betekent dit voor jou dat je ons alles kunt vragen over ActiveCampaign en dat wanneer je je account aanmaakt bij MailBlue je gehele beheeromgeving Nederlandstalig is. Je kunt genieten van Nederlandstalige support en gemakkelijk betalen via iDeal, automatische incasso of op factuur.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?

Jammer dat je je abonnement op wilt zeggen.

Je kan opzeggen door een e-mail te sturen naar info@mailblue.nl. Vermeld hierin je accountnaam en naam. Wij regelen vervolgens de rest voor je.

Wordt jouw vraag hier nog niet mee beantwoord?